// شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۰

بررسی عملکرد Wii U‌ بعد از دو سال زندگی

دو سال از عرضه‌ی کنسول نسل Wii U می‌گذرد، کنسول بازی که تا اینجای کار نتوانست به اندازه‌ی نسل‌های قبلی خود محبوب شود و فروش داشته باشد. در این مقاله به بررسی عملکرد Wii U طی دو سال اخیر می‌پردازیم و پستی و بلندی‌های آن را یادآوری می‌کنیم.
کنسول نسل هشتمی نینتندو از همان لحظه‌ای که معرفی شد، دست به گریبان هزار نوع مشکل شد. اصلا لازم نبود برای مشکلات‌اش راه دوری می‌رفتیم، همان اسم‌اش به تنهایی یک اشتباه به شمار می‌رفت. اسمی که باعث شد و (می‌شود) خیلی از مشتری‌ها و حتی کارکشته‌های صنعت هم به طور اشتباه فکر کنند که گیم‌پد Wii U (وی‌یو) فقط چیزی مثل ارتقائی کوچک بر همان کنسول قبلی Wii است. همینطوری که دامنه‌ی این سوءبرداشت وسیع‌تر می‌شد، دپارتمان بازاریابی و تبلیغات نینتندو هم در برطرف‌کردن‌اش و اطلاع‌رسانی دوباره به مردم، شکست خورد و خیلی سریع، نکات مثبت عرضه‌ی نینتندو در میان ابری از اشتباهات و سردرگمی‌ها پنهان شدند. [section label="ورود کم فروغ" anchor="low sales"]

قدم‌های آرام پیر صنعت گیم

Wii U خیلی آرام فروخت. به شکلی که در نهایت کیلومترها از چیزی که نینتندو انتظار داشت، از موفقیت و سوددهی جا ماند. در نتیجه، کنسول آن‌طور که لازم بود نتوانست پشتیبانی خوبی از سوی کمپانی‌های ثانویه (third-party) داشته باشد و همین در ادامه Wii U را به زوال کشاند و سبب روی برگرداندن عموم مشتریان از آن شد. مخصوصا کسانی که روزی در تبدیل شدن Wii به چنان دستگاه خارق‌العاده‌ای نقش اصلی را داشتند.حالا دو سال گذشته و در طول این مدت نینتندو کم‌کم دارد کمبود‌های کنسول‌اش را با چیزهای هیجان‌انگیز دیگری مثل عروسک‌های Amiibo و انحصاری‌های کلاس‌بالا و با شخصیت پُر می‌کند. حالا که داریم به تعطیلات سال نو نزدیک می‌شویم، کنسول‌های نسل حاضر بیشتر از هر وقت دیگری، وارد دوره‌ی حساس خود شده‌اند. پس در این مقاله نگاهی به وضعیت این روزهای Wii U می‌اندازیم تا ببینیم این سیستم بعد از دو سال زندگی و یک سال عرضه‌ی زودتر از پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس‌وان در چه جایگاهی است و آیا اصلا ارزش دارد پول‌هایمان را خرجش کنیم یا خیر. [section label="عدم استقبال گیمرها" anchor="games dont like"]

گیمرها نینتندو را تحویل نگرفتند

رک و پوست‌کنده، آمار فروش وی‌یو خیلی ضعیف بوده است. تا ۳۰ سپتامبر امسال، Wii U تنها ۷/۹۲ میلیون دستگاه فروخته است. و این یعنی Wii U با اینکه یک سال زودتر عرضه شده، اما در این زمینه از پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان کمتر است. سال ۲۰۱۳ هم سال بدی برای Wii U بود. چراکه با عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس‌وان در تعطیلات، نینتندو کاملا در برابر رقبایش نادیده گرفته شد.
jpg اگر نینتندو دست به کار نمی‌شد، «بایونتا 2»ایی وجود نداشت. نتیجه تبدیل شده به عنوان به شدت فوق‌العاده‌ایی که هر کنسول‌داری برای داشتن‌اش رویاپردازی می‌کند!
ولی در سال ۲۰۱۴ شاهد یک سری پیشرفت و بهبود بودیم. برای نمونه نینتندو با تمرکز روی افزایش سرعت و جنبش کنسول‌اش به وسیله‌ی عناوینی همچون Mario Kart 8 تاثیر مثبتی روی فروش کنسولش گذاشت. اما حقیقت سرد این است که تنها و تنها ۱/۱۲ میلیون دستگاه از دوره‌ی شش‌ ماهه‌ی بین یکم آپریل تا ۳۰ام سپتامبر امسال به فروش رفته است. برای اینکه بهتر متوجه عمق فاجعه شوید، Wii U، پلتفرم در همین دوره در سال قبل، فقط 460 هزار دستگاه فروخته بود. حتی با این پیشرفت‌ها، وی‌یو نتوانسته به هدف فروش 3.6 میلیون واحدی‌ در سال مالی جاری که نینتندو پیشبینی کرده بود، دست یابد. با این حساب، Wii U به احتمال زیاد تا مارچ 2015 که 2 سال و نیم از عرضه‌اش خواهد گذشت، نخواهد توانست به آمار 10 میلیون واحد برسد. عملکرد نینتندو در تعطیلات امسال خیلی امیدوارانه و مهم است، مخصوصا امسال که ترکیب Super Smash Bros. برای Wii U و مجسمه‌های Amiibo و فهرست بازی‌های فوق‌العاده‌ی دستگاه، انتظارات را برای نینتندو دوستان تا حدودی برطرف کرده و تکانی به سیستم داده و آن را دوباره در جاده‌ی موفقیت به حرکت انداخته است.
New-Super-Mario-Bros-Wii U مگر می‌شود این دنیای رنگارنگ قدیمی شود؟
در مجموع، نمی‌توان از این حقیقت فرار کرد که آمار فروش وی‌یو در این مقطع غیرقابل‌قبول است و در این زمان نینتندو برای رسیدن به سوددهی از محصول‌اش و موفقیتی پایدار باید این پیشرفت‌ها را ادامه داده و آنها را همین‌طور به سطح‌های بالاتری ارتقا دهد. [section label="ظهور راه نجات" anchor="survive "]

ظهور راه نجاتی که منتظرش بودیم

فهرست‌ بازی‌های Wii U شاید خیلی بلند بالا نباشد، ولی همین بخش را می‌توان بی‌تردید مثبت‌ترین و قوی‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده‌ی Wii U دانست. در حال حاضر، عنوان .Super Smash Bros  و   همچنین Capitan Toad که تازه منتشر شده، لاین‌آپ کنسول را به طرز جذابی هیجان‌انگیز کرده است. در طول این دوسال هم نینتندو برخلاف تمام موانع عناوین انحصاری معرکه‌ای عرضه کرد. اما از آن سو، ناگفته نماند که Wii U از لحاظ بازی‌های ناشرهای ثانویه روز به روز وضع‌اش خراب‌تر و مایوس‌کننده‌تر می‌شود. jpg (1) در 12 ماه اول، Wii U یک سری پورت‌های خوب از سوی ناشرهایی مثل اکتیویژن و یو‌بی‌سافت داشت. وقتی آمار فروش کنسول منتشر شد، دیگر خیلی کمپانی‌ها هم رغبتی نسبت به سرمایه‌گذاری در جایی که منفعتی برایشان نداشت، نشان ندادند. برندهایی همچون Assassin’s Creed‌ و Call of Duty  ناپدید شدند. به طوری که این روزها دیدن دوباره‌ی بازی‌های چندپلتفرمی بر روی Wii U را می‌توان به رویایی دست‌نیافتنی تشبیه کرد. اما همه نینتندو را به خاطر انحصاری‌های رنگارنگ‌اش می‌شناسند. نینتندو هم قول بازی‌های متنوع و زیادی را برای پُر کردن سال ۲۰۱۵ داده است. پس فعلا خودتان را با هیولاهایی همچون Bayonetta 2 و  Legend of Zelda: Wind Waker و Pikmin 3  و Shovel Knight  و .Super Smash Bros  وWonderful 101  و Captain Toad گرم کنید تا عناوین تازه‌ی کنسول مثل و Mario Maker  و Splatoon و Yoshi Woolly World و ... از راه رسیده و کنسول را برای کسانی که عاشق تجربه‌های نینتندویی هستند، به آتش بکشند! البته این بازی‌ها مطمئنا نمی‌توانند آمار فروش کنسول را آن‌چنان دست‌کاری کنند، اما این بازی‌ها نشانه‌ای از بازگشت قدرتمندانه‌ی نینتندو هستند. شاید Wii U شایسته‌ی کنسول «اول» بودن نباشد، ولی بدون‌شک به عنوان کنسول دوم هر گیمری پتانسیل درخشانی دارد. کاش فقط نینتندو قیمت کنسول را هم کمی کاهش می‌داد، تا دیگر هیچ مانعی جلوی خریداران را برای داشتن چنین بازی‌هایی نمی‌گرفت! [section label="امکانات اندک آنلاین" anchor="offline"]

برای آنهایی که «آنلاین» نمی‌خواهند

بخش امکانات آنلاین Wii U در مقایسه با پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس‌ وان چندان دندان‌گیر نیست. اپلیکیشن‌هایی مثل نت‌فلیکس و آمازون پرایم بر روی سیستم حضور ندارند. برنامه‌ی The Virtual Console هم که از طریق آن می‌توانید بازی‌های کنسول‌های گذشته‌ی نینتندو را بازی‌کنید، شاید در ظاهر عالی به نظر برسند، ولی نینتندو در عمل آن را تبدیل به نکته‌ای برتر نکرده است. بازی‌های قدیمی تقریبا خلاصه شده به دوره‌ی آخر Wii. حضور کلاسیک‌های کنسول Game Boy Advance هم به تعویق افتاده است. پس کلا فعلا فکر تجربه‌ی عناوین گیم‌کیوب را از ذهن‌تان پاک کنید!روی هم رفته، Wii U جای گله و شکایت زیادی دارد و هرچه شما از نبود بازی‌های چندپلتفرمی ناشرهای بزرگ و امکانات آنلاین درد و دل کنید و هرچه دیدن آمار فروش کنسول دل‌سردتان کند، حق دارید. اما یادمان نرود که Wii U در کنار این‌ها، انحصاری‌هایی دارد که جز خودِ Wii U، هیچ‌جای دیگری بر روی این کره‌ی خاکی پیدا نمی‌شوند. این در حالی است که مطمئنا تا سال ۲۰۱۶ یک زلدا و ماریوی جدید هم برای کنسول معرفی خواهد شد. jpg [section label="جمع‌بندی" anchor="wrapup"] در کلامی دیگر، Wii U تنها کنسولی‌ است که در میان دیگر غول‌های صنعت، برای خودش «شخصیت» دارد. یعنی، وقتی تصمیم به داشتن Wii U می‌کنید، می‌دانید چه دنیایی را سیر خواهید کرد و می‌دانید که گشت‌و‌گذار در این دنیا بر روی ایکس‌باکس‌وان و پلی‌استیشن4 غیرممکن است. Wii U به عنوان کنسول دوم در کنار کنسول سونی یا مایکروسافت گزینه‌ی مناسبی است، اما اگر بخواهید آن را تنها تهیه کنید، باید به شما هشدار دهیم که ممکن است خیلی از بلاک‌باسترهای چندپلتفرمی را از دست بدهید. به هر حال، این روزها کمپانی کیوتو در قالب مجسمه‌های Amiibo به ریشه‌های عروسک‌سازی‌اش بازگشته و قصد دارد خرابکاری‌های دو سال پیش خود را بازسازی کند و نشانه‌هایی هم هست که از موفقیتِ نسبی این ایده‌ها خبر می‌دهد. بازی‌های انحصاری، متفاوت، سریع و قابل‌توجه‌ی Wii U برای سال آینده، دیگر برگ‌برنده‌ی نینتندو است. مطمئنا این موارد نمی‌تواند Wii U را یک شبه از این‌رو به آن‌رو کند، ولی این حرکت‌ها از سوی نینتندو می‌تواند قابل‌تقدیر باشد. کمپانی‌ای که اگرچه عقب افتاده، ولی دارد یادمان می‌آورد که همیشه ساخت و عرضه‌ی «ایده‌های متفاوت»، ارزشمند است. در این میان، حدس و گمان درباره‌ی آینده‌ی Wii U تمامی ندارد. عده‌ای می‌گویند نینتندو با همین وضعیت سر می‌کند و کنسولش را هر طور شده با چنگ و دندان بزرگ می‌کند. بعضی‌ها هم می‌گویند شاید نینتندو خیلی زودتر از حد معمول بی‌خیال کنسول‌اش شده و از نسل تازه‌ای رونمایی کند. نظر شما در این باره چیست؟ آینده‌ی Wii U را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 تهیه شده توسط زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده