در میان همه بازی‌های موبایلی ایرانی، بازی‌هایی پیدا می‌شود که ارزش بازی کردن و وقت گذاشتن را داشته باشند. خروس جنگی یکی از همان بازی‌ها است، اثری که بسیار به استانداردهای جهانی بازی‌های موبایل نزدیک است و سعی کرده با بزرگ‌ترین نام‌های خارجی رقابت کند. با بررسی خروس جنگی همراه ما باشید.

جنگ اول بهتر از صلح آخر است، پس اجازه دهید قبل از هرچیز بگوییم خروس جنگی از بسیاری جهات به Clash of Clans شباهت دارد. این نکته هم خوب است و هم بد. خوب است چون نشان می‌دهد برنامه‌نویسان ایرانی مهارت و استعداد پیاده‌سازی و محلی‌ کردن پروژه‌های بزرگی مثل Clash of Clans را دارند و بد است چون تقریباً ایده‌ی جدیدی در بازی مشاهده نمی‌شود و انگار تنها با نسخه‌ی فارسی شده‌ی یک بازی خارجی طرفیم. استودیوی مدریک زحمت بسیاری برای ساخت بازی کشیده که کاملاً شایسته‌ی تحسین است، اما برای رقابت با بازی‌های بزرگ خارجی تلاشی فراتر از این‌ها لازم است. هنگام شروع، یک خروس راهنما همه‌ی بخش‌های بازی را توضیح می‌دهد. حتماً تجربه‌ی این گونه راهنمایی‌ها در بازی‌های مختلف را داشته‌اید و شاید حتی هیچوقت آن‌ها را نخواندید و با آزمون و خطا بازی را یادگرفته‌اید. اما وجود یک راهنمای فارسی با لحنی شیرین، تقریباً تجربه‌ی جدیدی است و بعید به نظر می‌رسد کاربری خود را از این تجربه محروم کند. برای شروع بازی نیاز به ساخت حساب کاربری در بازی دارید و نتایج و میزان پیشرفت هم به صورت آنلاین ذخیره می‌شود.

خروس جنگی فعلاً در گوگل پلی و اپ استور عرضه نشده و به همین دلیل با سرویس‌های Google Play Games و Apple Game Center هماهنگ نیست اما داخل خود بازی رتبه‌بندی کاربران وجود دارد و امکان اضافه کردن دوستانتان را خواهید داشت. حالا باید از  سه نژاد موجود در بازی٬ یکی را انتخاب کنید و به سلیقه‌ی خود آن را طراحی کنید. شخصی‌سازی خروس‌ها یکی از عواملی است که بازی را متمایز می‌کند و به هر کاربر هویت منحصر به فردی می‌دهد. امکان انتخاب بین رنگ‌های مختلف بدن خروس، نوع دم و تاج آن و حتی دهان و چشم‌ها وجود دارد. ساخت یک شخصیت و انتخاب نام برای آن همیشه یکی از سخت‌ترین مراحل این گونه بازی‌ها است و احتمالاً وقت زیادی در این بخش خواهید گذراند. طراحی‌ها در سطح مطلوبی قرار دارند و می‌توان گفت تنها قسمتی از بازی که هیچ نقصی ندارد، گرافیک ظاهری آن است. با پیشرفت در بازی امکان انتخاب بین ده‌ها زره، پابند و نقاب وجود خواهد داشت؛ از لباس بتمن گرفته تا زره کابویی ویژه.

rooster wars نقشه‌ی اصلی که داستان بازی در آن اتفاق می‌افتد

خروستان را ساخته‌اید، نامی درخور برای آن انتخاب کرده و آماده‌ی شروع بازی هستید. راهنما از شما می‌خواهد از بخش داستانی شروع کنید و زمانی که تجربه‌ی لازم را کسب کردید، به مبارزات آنلاین بپردازید. به این ترتیب٬ پا به دنیای خشن خروس‌ها می‌گذاریم. بزرگ‌ترین تفاوت خروس جنگی با بازی‌های مشابه، وجود بخش داستانی در آن است. سازندگان در این بخش سنگ تمام گذاشته‌اند و این بخش یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌رود. البته منظور از داستان، تنها مسیری روی یک نقشه است که خروس شما باید آن را طی کند و در طول آن با خروس‌های گوناگون بجنگد. نقشه شامل سه قسمت است که با جمع کردن مقدار مشخصی ستاره در هر مبارزه، قسمت بعدی باز می‌شود. هر قسمت شامل ده مرحله و در هر مرحله، پنج خروس آماده‌ی مبارزه هستند. پس در مجموع ۱۵۰ مبارزه در بخش داستانی خواهیم داشت که هر کدام حداکثر سه ستاره جایزه می‌دهند. برای به دست آوردن ستاره‌ها علاوه بر شکست دادن حریفان، باید کارهای خاصی دیگری هم انجام داد، مثلاً در یک مرحله باید با پتک چوبی سطح ۱ حمله کنید و در مرحله‌ی دیگری باید زره پارچه‌ای ساده بر تن داشته باشید. کُری‌هایی که خروس‌ها قبل شروع هر مرحله برای یکدیگر می‌خوانند بسیار جذاب است و دیدن جملاتی مثل «اگه می‌خوای نفله نشی دیگه هیچوقت با یه جایزه بگیر در نیفت» پیش از مبارزات واقعاً لذت‌بخش است.

اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش بازی: گیم‌پلی. اگر کلمه‌ی گیم‌پلی را «روند بازی» ترجمه کنیم، می‌توان گفت بازی اصلاً گیم‌پلی ندارد. در واقع شما حین مبارزات هیچ کاری انجام نمی‌دهید. تنها باید به تماشای دو خروس بنشینید و ببینید که چگونه دمار از روزگار یکدیگر در می‌آورند. قبل از هر مبارزه می‌توانید خروستان را تجهیز کنید، علاوه بر زره، نقاب و پابند که قبلاً اشاره کردیم، حجم عظیمی از سلاح در بازی وجود دارد که بسته به سطح خروستان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تنوع سلاح‌های بازی واقعاً شگفت‌انگیز است، تقریباً هر وسیله‌ای که بتوان با آن ضربه‌ای به حریف وارد کرد در بازی وجود دارد. پنجه‌ی فلزی، چماق چوبی، شمشیر لیزری، مینی‌گان نفتی و پتک فلزی تنها چند مورد از لیست بلندبالای سلاح‌های بازی هستند. تقریباً هر کدام از آن‌ها دارای سه سطح هستند که قدرت ضربه و شانس استفاده از آن‌ها در هر مبارزه با هم متفاوت است. البته باید توجه داشته باشید که برای استفاده از سلاح مورد علاقه‌ی خود، باید سطح خروستان را بالا ببرید، به عنوان مثال تبر فولادی ۳ نیازمند حداقل سطح ۳۰ است. با پیشروی در قسمت داستانی و انجام مبارزات آنلاین، به مرور این سطح بالا می‌رود و آیتم‌های هیجان‌انگیز زیادی باز خواهند شد.

rooster wars ما هم مثل تماشاگران هر مسابقه، تنها باید نظاره‌گر آن باشیم!

با هر بار استفاده از تجهیزات خود در مبارزات، میزان پایداری آن‌ها کاهش می‌یابد و باید با خرج چند سکه، آن‌ها را تعمیر کنید. میزان پایداری برای سلاح‌ها عددی از ۰ تا ۴۰ است که شرایط سلامت آن سلاح را نشان می‌دهد. تعمیرها زمان‌بر خواهند بود و بسته به میزان پایداری، ممکن است تا چند ساعت طول بکشند. امکان تعمیر فوری هم وجود دارد که با الماس‌ها انجام می‌شود. تعداد بسیار کمی الماس ابتدای بازی در اختیارتان قرار داده می‌شود و اگر به مقدار بیشتری نیاز پیدا کردید، می‌توانید با پول واقعی آن‌ها را خریداری کنید. به عنوان مثال بسته‌ی بزرگ آن که حاوی ۱۱۰ الماس است به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر طلا و الماس، انرژی هم عامل تأثیرگذار دیگری در بازی است. برای هر مسابقه‌ی آنلاین ۲ انرژی مصرف می‌شود و این مقدار برای مسابقات داستانی ۱ واحد است. ۱۰ دقیقه طول می‌کشد که هر واحد از انرژی مصرف شده بازیابی شود و به طور پیش‌فرض این مقدار ۲۵ واحد انرژی است که به وسیله‌ی الماس قابل افزایش است. میزان انرژی تأثیری روی عملکرد خروس نخواهد داشت و صرفاً عاملی است که باعث می‌شود کاربر چندین ساعت به طور متوالی قادر به انجام بازی نباشد که مورد مشابهی را در بازی‌هایی چون Candy Crush Saga و Two Dots دیده‌ایم.

rooster wars تنوع سلاح‌های بازی بی‌نظیر است

علاوه بر سلاح و زره، معجون‌هایی مانند زندگی دوباره یا معجون سلامتی هم قابل خرید هستند که شاید هنگام مبارزه به کار بیایند. آیتم‌های جذابی مانند تار اسپایدرمن، گردبار ماسک یا کارت‌های جوکر نیز در بازی وجود دارند که با خرید آنها اگر خوش‌شانس باشید خروستان ضربه‌ی هولناکی به حریف‌اش وارد خواهد کرد. با انجام هر بازی آنلاین اعتبار شما افزایش می‌یابد و داخل لیگ‌های مختلفی که در بازی موجود هستند قرار می‌گیرید. لیگ‌ها از برنز و نقره شروع می‌شوند تا یاقوت ادامه می‌یابند که برای راه‌یابی به لیگ یاقوت باید بیش از صدهزار اعتبار کسب کنید. مزیت عضویت در لیگ‌های بالاتر این است که بعد از پیروزی در هر مبارزه، مقدار بیشتری طلا و امتیاز برای بالا رفتن سطح نسیبتان خواهد شد. همانطور که ابتدای بررسی گفتیم، گرافیک هنری خروس جنگی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و شاید مهم‌ترین عاملی باشد که بازی را از رقبای ایرانی خود متمایز می‌کند. پیش‌زمینه‌ی مبارزه‌ها متنوع و چشم‌نواز طراحی شده‌اند و حداقل در این زمینه، حس تکراری بودن به کاربر دست نمی‌دهد.

وجود تعداد بسیار سلاح‌ها، کار صداگذاری بازی را سخت کرده اما سازندگان توانسته‌اند به خوبی از پس آن بربیایند. هنگام پرسه زدن در منوهای بازی موسیقی زیبایی شنیده می‌شود و کمی از یکنواختی روند بازی می‌کاهد. شاید بتوان گفت خروس جنگی تقریباً از تمام جهات غیر از گیم‌پلی بازی کاملی است. اگر به صفحه‌ی بازی در برنامه‌ی بازار سر بزنید، با امتیاز فوق‌العاده‌ی ۴.۶ از ۵ مواجه می‌شوید که میانگین امتیازات بیش از بیست هزار کاربر است. ده برابر این تعداد بازی را دانلود کرده‌اند و در قسمت نظرات هم بیشترین کلمه‌ای که دیده می‌شود، «عالی» است. شاید دیدگاه کاربران بازار  وقتی خروس جنگی را با دیگر بازی‌های ایرانی مقایسه کنیم درست به نظر برسد، اما بازی راه زیادی در پیش دارد تا لیاقت لقب عالی را داشته باشد. خروس جنگی یک اتفاق خوب در بازار بازی‌های موبایلی ایرانی است و آن قدر ارزش دارد که با بازی‌های مشابه خارجی مقایسه شود. امیدواریم باز هم از این اتفاقات خوب در صنعت بازی‌سازی کشورمان بیفتد.

دانلود از بازار / دانلود از سیبچه


خروس جنگی

خروس جنگی یکی از بهترین بازی‌های ایرانی برای تلفن‌های هوشمند و اثری ارزشمند است و باید تحسین شود. رقبای ایرانی تقریباً در برابر آن حرفی برای گفتن ندارند اما برای سربلندی در برابر بازی‌های هم‌سبک خارجی، خلاقیت بیشتری لازم است.
محسن وزیری

7.5

نقاط قوت

  • - طراحی تحسین‌برانگیز محیط و شخصیت‌ها
  • - وجود حالت داستانی و مراحل متعدد
  • - تنوع بالای سلاح‌ها و تجهیزات

نقاط ضعف

  • - تقلید واضح از بازی‌های هم‌سبک
  • - گیم‌پلی کسل‌کننده
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده