بازی‌های حرکتی بهترین نمونه برای نشان دادن آن روی سکه است. یکی از این بازی‌های حرکتی  Kinect Sports Rivals نام دارد که به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان منتشر شد و به خوبی توانست از سنسور حرکتی کینکت ۲ بهره ببرد. در ادامه با بررسی زومجی از این بازی همراه باشید.

بازی‌های حرکتی برای همان پدر و مادری که آرزوی کاهش وزن فرزندش را دارد، می‌تواند بهترین گزینه باشد. چه اشکالی دارد که کنترلرهای خود را کنار بگذاریم و در جلوی صفحه نمایش کمی تحرک و ورزش داشته باشیم؟ چه اشکالی دارد که اعضای خانواده به وسیله یک بازی دور هم جمع شوند و کمی تفریح کنند؟به این موضوع فکر کنید که ترکیب بازی‌های ویدئویی و ورزش چه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت و باعث خواهد شد تا دید جامعه نسبت به دنیای ما گیمرها تغییر کند. Kinect Sports Rivals توانست با استفاده از قدرت گرافیکی کنسول ایکس‌باکس وان و دقت سنسور حرکتی کینکت ۲ موارد مذکور را برای ما به حقیقت تبدیل کند. KSR-pic-1 البته برای انجام این بازی علاوه بر داشتن کینکت ۲ ایکس‌باکس وان، باید آن را در جایی قرار دهید که فضای کافی برای انجام حرکات داشته باشید. مخصوصا هنگام انجام بازی به صورت دو نفره برای جلوگیری از برخورد دو بازیکن، داشتن فضای زیاد یکی از لزومات است. قبل از بررسی هر کدام از ورزش‌ها لازم است، جالب‌ترین و پیشرفته‌ترین بخش بازی را به شما معرفی کنم: بخش اسکن چهره. در این بخش شما در مقابل کینکت ۲ قرار می‌گیرید و موارد خواسته شده را انجام می‌دهید. از شما خواسته می‌شود تا دست خود را برای شناسایی بالا ببرید و همچنین باید صورت خود را در جلوی این سنسور قرار دهید و به سمت بالا،پایین،چپ و راست نگاه کنید تا بتواند جزئیات چهره شما را کاملا اسکن کند. نتیجه نهایی چهره مشابه خودتان خواهد بود.البته نباید انتظار چهره‌ای کاملا شبیه خودتان را داشته باشید. اما با این وجود این سیستم در بازی، جای تحسین دارد. پس از اسکن نیز می‌توانید گزینه‌هایی مثل ابعاد بدن، چشم،مو، ابرو و... را تغییر دهید. مطمئنا انجام بازی با شخصیتی شبیه خود مخصوصا در بخش آنلاین بسیار لذت بخش و غرورآفرین خواهد بود.

به این موضوع فکر کنید که ترکیب بازی‌های ویدئویی و ورزش چه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت و باعث خواهد شد تا دید جامعه نسبت به دنیای ما گیمرها تغییر کند

Kinect Sports Rivals شامل شش ورزش است: جت‌اسکی - فوتبال - تنیس - صخره نوردی - بولینگ - تیراندازی. در ادامه به بررسی هر کدارم از این ورزش‌ها خواهیم پرداخت. [section label="جت اسکی" anchor="jet-ski"] ورزش جت اسکی برای اولین بار است که در این سری بازی جای گرفته و برای اولین بار در زمان عرضه کنسول ایکس‌باکس وان به عنوان پیش فصل در دسترس قرار گرفته بود. اِلمان‌هایی از سری بازی Mario Kart مانند افزایش سرعت(Power Up) در این بازی به کار رفته ‌است که شما با گفتن عبارت "Power Up" می‌توانید سرعت خود را در یک لحظه به شدت بالا ببرید و از رقیب‌های خودپیشی بگیرید.البته این کار با زدن پای سمت راست خود به زمین نیز امکان پذیر است. نحوه انجام بازی هم بدین شکل است که شما باید دست‌های خود را کاملا کشیده رو به جلو نگه دارید و با مشت کردن دست راست خود اقدام به حرکت کنید. برای حرکت به سمت چپ و راست باید دست همان سمتی را که می‌خواهید بپیچید، خم کنید. یعنی به عنوان مثال برای حرکت به سمت راست باید دست راست خود را به سمت خودتان به عقب خم کنید. سکوهای پرشی نیز در طول مسیر وجود دارد که می‌توانید از روی آن‌ها پرش کنید و با یک فرود مناسب سرعت خود را افزایش دهید. هنگامی که از روی این سکوها پرش کردید، می‌توانید با بالا و یا پایین بردن دست خود یک حرکت آکروباتیک انجام دهید و امتیاز کسب کنید. عضله‌های دست شما ممکن است در اواسط و یا اواخر هر دور مسابقه دچار خستگی شود(به دلیل نگه داشتن دست به صورت کشیده رو به جلو این امر پدید می‌آید) که این خود نوعی ورزش محسوب و عضلات دست شما درگیر می‌شود. KSR-pic-4 [section label="فوتبال" anchor="Soccer"] همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش فوتبال را می‌توان پرطرفدارترین ورزش دنیا دانست. در این بازی نیز بدون شک تجربه‌‌ای منحصر به فرد را احساس خواهید کرد. بازی فوتبال در Kinect Sports Rivals شامل دو بخش حمله و دفاع است. در بخش حمله شما از دروازه‌ی خود شروع پاس کاری می‌کنید و برای رسیدن به دوازه حریف گزینه‌های متعددی دارید، اما اگر به بازیکنی که به صورت پیشنهادی مشخص شده، پاس دهید، نیروی ویژه شما پر خواهد شد و خواهید توانست تا شوتی سهمگین بزنید که گرفتن‌ آن کار هیچ‌کس نخواهد بود.اگر از نیروی ویژه‌ی خود در زمان دفاع استفاده کنید، زمان لازم برای حمله حریف شما کاهش می‌یابد و او را به دردسر خواهد انداخت. امکان دادن پاس های هوایی نیز وجود دارد. برای این کار لازم است تا به جای حرکت پای خود به سمت جلو، آن را به سمت بالا بیاورید تا مدافعان حریف توانایی گرفتن توپ شما را ندشته باشند. مرحله نهایی که همان شوت زدن است حالت‌های مختلفی دارد؛ شما می توانید با ضربه سر و شوت‌های متنوع با پا، دوازه حریف را باز کنید. عدم توانایی کنترل مدافعان بازی نیز از نکات منفی آن است. شما در بخش دفاع تنها در نقش دروازه‌بان خواهید بود و باید هنگام ضربه حریف خود، واکنش نشان دهید. امکان توپ گیری با هر نقطه ای از بدن امکان پذیر است. تجربه شخصی من نشان داده است که هنگام انجام این بازی تعرق بسیار بالایی خواهید داشت. پس به شدت این بازی را برای را گیمر‌های کم تحرک پیشنهاد میکنم و مطمئن باشید که لذت بیشتری را با کمی تحرک نسبت به بازی‌های معمول و رایج خواهید برد.

kinect sports مهارت خود را در بازی مدیون این مربی دلسوز هستید...

[section label="تنیس" anchor="Tennis"] اگر بخواهیم دو ورزش پُر تحرک را از میان شش ورزش موجود در این بازی انتخاب کنیم، به طور حتم باید فوتبال و تنیس جزء انتخاب‌های ما باشد. جذابیت این ورزش نیز بر لذت این بازی می‌افزاید. آزادی عمل بسیار خوبی در این بازی دیده می‌شود. برای وارد کردن ضربات به توپ باید در زمان‌ مناسب، ضربه خوبی بزنید و با توجه به چرخش دست شما، توپ نیز به همان مسیر می‌رود. امکان پرش نیز در بازی وجود دارد و می‌توانید همانند یک بازیکن تنیس واقعی جنب و جوش داشته باشید. تمامی اِلمان‌های یک بازی تنیس در بازی رعایت شده و از این نظر اشکالی نمی‌توان از آن گرفت.مثلا هنگام جلو آمدن حریف خود می‌توانید با زدن یک ضربه هوایی توپ را در پشت سر حریف خود فرود آورید.برای زدن چنین ضربه‌ای باید دست خود را از پایین به سمت بالا ببرید و اگر حریف شما قبل به زمین خوردن توپ به آن برسد با زدن یک ضربه والی (Valley) شما را مغلوب خواهد کرد.ضربات باید با قدرت و دقت زده شوند تا بتواند حریف شما را به چالش بکشد. اگر کمی سستی کنید و بی‌حال باشید، ضربات شما بسیار آرام خواهد بود و حتی ممکن است به تور برخورد کند. در کل این بخش از ارزش تکرار بالایی برخوردار است و می‌تواند مدت‌ها شما را سرگرم کند.

کیفیت چمن زمین تنیس را می‌توان با چمن FIFA ۱۵ قابل قیاس دانست؛ به واقع یک زمین تنیس واقعی را احساس خواهید کرد

[section label="صخره نوردی" anchor="Climbing"] یکی از ورزش‌های سخت و طاقت‌فرسا در میان این شش ورزش، همین صخره‌نوردی است. انجام این بازی نیاز به اعصابی آرام دارد. نحوه انجام این بازی بدین صورت است که شما یکی از دست های خود را بالا برده و‌ آن را مشت می‌کنید. سپس همین دست را پایین می‌آورید و دست دیگر را بالا برده و مشت می‌کنید؛ به همین صورت می‌توانید از صخره‌ها بالا بروید. در برخی جاها نیاز است تا حرکتی به سمت چپ و راست داشته باشید. انجام چنین حرکتی کمی سخت‌تر از حالت رو به بالا است. زیرا شما در این حالت به عنوان مثال اگر می‌خواهید به سمت چپ حرکت کنید، باید ابتدا دست چپ خود را حرکت داده و سپس دست راست خود را به همان نقطه‌ای که دست چپ خود را برده‌اید برسانید و بعد از آن دوباره می‌توانید دست چپ خود را حرکت دهید. در صورت داشتن نیروی کافی می‌توانید با یک جهش مقداری از مسیر را به سرعت طی کنید. البته اگر در استفاده از این جهش زیاده‌روی کنید، به راحتی از صخره سقوط خواهید کرد و از بقیه رقبای خود عقب خواهید ماند. هنگام بالا رفتن در صورتی که در مسیر شما حریفی قرار دارد، می‌توانید با کشیدن پای‌‌اش او را از پیمودن ادامه مسیر باز دارید و راه خود را برای رسیدن به مقام بالاتر هموار کنید. لازمه موفقیت در این بازی داشتن خونسردی است و اگر شتاب زده عمل کنید، عملکرد بسیار بدی خواهید داشت. در ضمن چون شناسایی تمام بدن شما(موقع بالا بردن دست‌ها) نیاز است، باید فاصله مناسبی با کینکت ۲ داشته باشید. تشخیص فوری سنسور کینکت ۲ در باز و بسته کردن دست نیز بسیار خیره کننده است.

Kinect Sport Rivals 22 در صورت انجام چنین حرکتی بر روی دوست خود، منتظر عواقب آن در دنیای واقعی باشید!

[section label="تیراندازی" anchor="Shooting"] در انجام این بازی به عضلات قوی نیاز دارید، زیرا باید به مدت طولانی دست خود را رو به جلو به صورت کشیده نگه دارید و هدف‌ها را بزنید. در صورت خم شدن دست‌تان دقت تیراندازی شما پایین می‌آید.  اهداف مختلفی در بازی وجود دارد که شامل امتیاز‌های متفاوتی‌ هستند. حتی برخی اهداف امتیاز منفی دارند و از زدن آن‌ها باید خود‌داری کنید. گاهی اوقات با چند نوع هدف به طور همزمان رو به رو می‌شوید و باید هدف‌های پر امتیازتر را بزنید. یکی از انتقادهایی که از این بخش می‌توان گرفت این است که به خاطر سپردن انواع این اهداف کار بسیار سختی است؛ هر هدف رنگ و امتیاز مخصوص به خود را دارد. یک وسیله تیراندازی نیز در جلوی شما قرار دارد که به دستور حریف‌تان به شما شلیک میکند و باید با خم کردن خود به سمت چپ و راست از برخورد تیرها به خودتان جلوگیری کنید. در صورت برخورد این تیرها به شما امتیاز منفی دریافت خواهید کرد. در کل این بخش از تحرک و دقت بالایی برخوردار است و می‌تواند به خوبی شما را سرگرم کند. KSR-pic-11

[section label="بولینگ" anchor="Bouling"]

و در نهایت به بازی بولینگ می‌رسیم که نسبت به سایر ورزش‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ تا حدودی هم این کم توجهی‌ها درست بودند. یکی از اشکالاتی که در این بخش وجود دارد، دوربین بازی است. ابتدا که می‌خواهید توپ را بردارید، دوربین به صورت سوم شخصی است و مشکلی ندارد. اما وقتی توپ را برداشتید دوربین به صورت اول شخص خواهد شد و تنها توپ قابل رویت است؛ این احساس به بازیکن دست می‌دهد که در واقع کنترل خود توپ را به جای بازیکن برعهده دارد. همچنین هیچ هدف و معیاری برای ضربه وجود ندارد و به صورت غریزی باید توپ را پرتاب کنید.ابتدا در این بازی توپ خود را از سمت چپ یا راست انتخاب می‌کنید و سپس به سه روش می‌توانید آن را پرتاب کنید: ۱- توپ را آرام به صورت عادی رو به مستقیم پرتاب کنیم (دست باید باید خم شود و از پایین به صورت کشیده رو به جلو حرکت کند). ۲- پس از پرتاب دست خود را به سمت داخل بپیچانید تا توپ به صورت چرخشی حرکت کند. ۳- پس از پرتاب دست خود را به سمت بالا ببرید تا توپ به سمت بالا پرتاب شود و پس از برخورد به زمین به موانع برخورد کند. بازی بولینگ نسبت به ۵پنج ورزش دیگر از هیجان پایین‌تری برخوردار است و استودیو Rare می‌توانست به جای قرار دادن این ورزش، از بازی والیبال استفاده کند. بازی والیبال ساحلی در نسخه‌ی قبلی بازی Kinect Sports وجود داشت، اما به دلیل محدودیت‌های این سنسور در نسل قبل کاستی‌هایی داشت. انتظار می‌رفت با رفتن به نسل هشتم و تقویت این سنسور حرکتی شاهد حضور این ورزش پرطرفدار در این سری بازی باشیم که اینطور نشد.

KSR-pic-6 کیفیت چمن فوق‌العاده به همراه نور پردازی بی‌نظیر...

[section label="گرافیک بازی" anchor="graphic"] بازی با رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و از لحاظ بصری بهترین خروجی ممکن را دارد. اولین نکته‌ای که با ورود به بازی Kinect Sports Rivals نظر شما را جلب می‌کند، وجود رنگ‌های شاد و متنوع است که با توجه به سبک بازی این امری کاملا طبیعی به شمار می‌رود. جزئیات زیادی مثل تماشاگرهای متحرک و پرنده‌ها در بازی دیده می‌شودکه بر زیبایی بازی می‌افزاید. با توجه به سخت‌افزار قدرتمند ایکس‌باکس‌ وان از نظر گرافیکی، بازی پیشرفت چشم‌گیری داشته و اصلا قابل مقایسه با نسخه‌های قبلی خود نیست. طراحی شخصیت‌ها واقعا تحسین برانگیز است و باففت‌های بازی واقعا عالی کار شده‌اند.اما متاسفانه در بخش صخره‌نوردی کمی نقص دارند که از نظر بصری نسبت به سایر بخش‌های بازی ضعیف‌تر عمل کرده است. طراحی مراحل و محیط بخش بولینگ واقعا زیبا از کار درآمده و در بخش جت‌اسکی نیز کیفیت آب بسیار عالی کار شده است. بخش فوتبال و تنیس نیز با نور پردازی بی‌نظیر خود شما را متعجب خواهد کرد. همچنین کیفیت چمن زمین تنیس را می‌توان با چمن FIFA ۱۵ قابل قیاس دانست؛ به واقع یک زمین تنیس واقعی را احساس خواهید کرد. انیمیشن‌ها در مجموع خوب کار شده‌اند و از بالانس خوبی برخوردارند. گرچه شما می‌توانید با انجام یک سری حرکات نامتعارف(مثل نشستن بر روی زمین) باگ‌هایی در بازی ایجاد کنید. [section label="موسیقی و صدا" anchor="Music-sound"] سبک موسیقی‌های به کار رفته در این بازی کاملا بدیهی و مشخص است. در بازی شاهد موسیقی‌های شاد، مفرح و پرانرژی زیادی هستیم که با توجه به تحرک شما کاملا انرژی مثبتی به شما می‌دهد. به هیچ‌وجه موسیقی بازی خسته‌کننده نیست؛ مطمئنا این موسیقی‌ها باعث خواهند شد تا شما را از روی صندلی‌تان بلند کرده و آماده انجام بازی کند. از آن‌جایی که این بازی شخصیت محور نیست، صداگذاری شخصیت‌ها اهمیت زیادی پیدا نمی‌کند ولی با این وجود صداگذاری شخصیت‌ها (مخصوصا مربی شما) کاملا قابل قبول است. در بازی می‌توانید با به دست آوردن امتیاز از طریق برنده شدن در مسابقات، پول بدست‌ آورید و وسایل تازه برای شخصیت خود خریداری کنید و به نوعی آن را قدرتمندتر کنید. تمامی بخش‌های بازی امکان خرید تجهیزات بهتر را دارد.به طور مثال می‌توانید برای شخصیت خود در ورزش فوتبال، کفش و توپ جدید و برای بخش تنیس، راکت جدید خریداری کنید تا قدرت، سرعت و عملکرد بهتری نسبت قبل داشته باشد. برای هر کدام از ورزش‌ها هم لباس‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. بخش خرید تجهیزات نیز از تنوع خوبی برخوردار است و انواع وسایل دررنگ‌های مختلف در آن موجود است. یک خط داستانی نیز در بازی گنجانده شده است که در آن پس از گذراندن دوره آموزشی، می‌توانید با مجموعه‌ای از مسابقات رو به رو شوید. تمامی مسابقات از ابتدا در دسترس نیستند و شما باید برای آزاد کردن آن‌ها XPها و رکوردهای خوبی کسب کنید. شما اگر بخواهید می‌توانید هر نوع ورزشی را در بخش مورد نظرش بازی کنید. حضور بخش داستانی بیشتر برای آزاد کردن تروفی‌ها ارزش بازی کردن دارد و تجربه‌ی خاصی را به بازیکن القا نمی‌کند. بخش داستانی شامل سه گروه است که در یک ساحل حضور دارند و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. همان‌طور که اشاره شد داستان بازی محتوای خاصی ندارد و صرفا فقط وجود دارد.  

تهیه شده در زومجی

چگونه زومجی یک بازی را بررسی می‌کند؟


Kinect Sports Rivals

در مجموع استودیو Rare توانسته با عرضه Kinect Sports Rivals انتظارات را تا حدودی برآورده کند و کار آن‌ها قابل تحسین است. برای گذراندن اوقات خود با خانواده انجام این بازی بسیار لذت بخش خواهد بود و می‌تواند گرما بخش فضای خانواده باشد. همچنین این بازی را می‌توان محرکی برای گیمر‌های کم‌تحرک دانست. اما هنوز سنسور کینکت ۲ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید منتظر بازی‌های بیشتر و بهتری برای آن باشیم.
امیررضا محمدخواه

8

نقاط قوت

  • - گرافیک زیبا و شاد
  • - گیم‌پلی سرگرم کننده
  • - استفاده خوب از سنسور کینکت ۲
  • - موسیقی‌های پرانرژی

نقاط ضعف

  • - عدم عملکرد درست و یا عمل نکردن حرکات بازیکن در برخی موارد
  • - نیاز به فضای زیاد برای انجام بازی‌ها
  • - وجود بازی بولینگ
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده