نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۰

آموزش اجرای بازی‌های ۱۳ کنسول کلاسیک در سیستم‌عامل مک

اگر از کامپیوترهای مک استفاده می‌کنید و عاشق بازی‌های قدیمی و کلاسیک هستید این آموزش اجرای بازی‌های کلاسیک ۱۳ کنسول قدیمی را آن هم فقط به وسیله یک اپلیکیشن را از دست ندهید. همچنین به معرفی ۵ بازی کلاسیک و خاطره‌سازی که با این اپلیکیشن اجرا کردیم خواهیم پرداخت.

کامپیوترهای امروزی هزاران برابر کنسول‌های کلاسیک قدرت پردازش دارند اما عاشقان بازی‌های قدیمی و کلاسیک همواره از نبود یک شبیه‌ساز خوب و بی‌دردسر به خصوص در سیستم‌عامل مک رنج می‌بردند. امروز در زومجی شما را با اپلیکشین بی‌نظیری آشنا خواهیم کرد که به سادگی و کیفیت هرچه تمام‌تر بازی‌های کنسول‌هایی مانند Atari 2600، Sega Genesis و Nintendo DS را اجرا می‌کند.

openemu محیط اپلیکشن OpenEmu

شبیه‌سازهای مختلف و متنوعی در طول سالیان گذشته‌ برای سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه شده‌اند تا بازی‌های کنسول‌های کلاسیک مختلفی را اجرا کنند، اما آن‌قدر ساده و کاربر پسند نبوده‌اند. این موضوع در سیستم‌عامل مک به دلیل فقدان شبیه‌سازهای مختلف بیشتر خود‌نمایی می‌کرد اما با شبیه‌ساز جدیدی که با نام OpenEmu عرضه شده می‌توانید بازی‌های مورد علاقه کلاسیک خود از ۱۳ کنسول مختلف را داخل یک اپلیکیشن طبقه‌بندی و به‌وسیله آن اجرا کنید. برای این‌که بازی‌های کلاسیک مورد علاقه خود را بازی کنید به موارد زیر احتیاح دارید:

  • کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ‌های اپل با سیستم‌عامل مک‌ ۱۰.۷ یا جدیدتر
  • رام بازی مورد نظر
  • شبیه‌ساز OpenEmu
ption id="attachment_13406" align="alignleft" width="141"]Consoles-openemu OpenEmu از ۱۳ کنسول پشتیبانی می‌کند

همانطور که می‌بینید برای اجرای بازی‌های کلاسیک آن هم از ۱۳ کنسول نیازی به نرم‌افزارهای مختلف و دانش خاصی ندارید. در درجه اول به رام‌ بازی‌های کلاسیک و نحوه دانلود کردن آن‌ها می‌پردازیم. برای دانلود رام‌ بازی مورد نظرتان کافی است سایت coolrom.com را به خاطر داشته باشید. این وب‌سایت رام بازی‌ کنسول‌های مختلفی از آتاری ۲۶۰۰ تا پلی‌استیشن پورتابل را دارا است. سایتی که برای طرفداران بازی‌های کلاسیک  مانند گنجینه‌ای ارزشمند است. به دلیل نبود قانون حق استفاده از رام‌ها، ممکن است سایت CoolRom بازی‌های مورد نظر شما را پاک کرده باشد. برای این‌ موضوع می‌توانید به راحتی نام بازی مورد نظر خود را با اضافه کردن کلمه رام به انتهای آن در موتور جستجو گوگل تایپ کرده و آن را دانلود کنید. این رام‌ها حجم زیادی ندارند. از پَک‌مَن ۴ کیلوبایتی برای کنسول آتاری ۲۶۰۰ گرفته تا Comix Zone که ۱.۴ مگابایت حجم دارد. اما وقتی رام بازی مورد نظر خود را پیدا و دانلود کردید، باید آن را به وسیله شبیه‌ساز OpenEmu اجرا کنید. نحوه راه‌اندازی این شبیه‌ساز بی‌نظیر و ساده به این شکل است:

  1. در قسمت تنظیمات مک به قسمت Security رفته و در بخش Allow Apps Downloaded From گزینه Anywhere را فعال کنید.
  2. به سایت OpenEmu.org رفته و روی گزینه دانلود کلیک کنید.
  3. پس از اتمام دانلود، اپلیکشن OpenEmu را به پوشه اپلیکشن‌ها منتقل کنید.
  4. اپلیکیشن OpenEmu را اجرا کنید.
  5. ممکن است در این مرحله با پیغام کنترل کردن خودکار بروزرسانی اپلکیشن مواجه شوید که پیشنهاد من به شما این است این گزینه را فعال کنید تا شبیه‌ساز همیشه بروز باشد. سپس روی کزینه Next کلیک کنید.
  6. از میان لیست، شبیه‌سازهایی که مایل به نصب هستید را انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض تمام شبیه‌سازها نصب خواهد شد و پیشنهاد من هم این است که تمام گزینه‌ها را فعال کنید. حالا روی گزینه Next و Go کلیک کنید.
  7. طبق وب‌سایتی که بالای متن معرفی شد اقدام به دانلود رام بازی مورد نظر کرده و آن‌را از حالت فشرده خارج کنید.
  8. پوشه‌ای که رام بازی در آن است را کشیده و در پنجره اپلیکشن رها کنید.
  9. حالا از پنل سمت چپ کنسول مورد نظر خود را انتخاب و با دوبار کلیک روی بازی آن را اجرا کنید.

openemu-2 پس از اجرای بازی می‌توانید آن را به صورت تمام صفحه درآورید. برای انجام بازی هم می‌توانید از دکمه‌های جهت و دکمه‌های A و S استفاده کنید. با زدن دکمه Enter هم می‌توانید به منو بازی بروید. نکته قابل توجهی که این شبیه‌ساز از آن بهره‌مند است پشتیبانی از کنترلر‌ و قابلیت شخصی‌سازی آن در هر بازی است. این شبیه‌ساز از کنترلر‌های زیر پشتیبانی می‌کند:  

  • کنترلر پلی‌استیشن 4
  • کنترلر پلی‌استیشن 3
  • کنترلر ایکس‌باکس 360 (برای استفاده از این کنترلر باید درایور آن را نصب کنید)
  • کنترلر نینتندو Wiimote
  • کنترلر نینتندو Wii U Pro
  • کنترلر سگا ساترن USB
  • کنترلر‌های لاجینک (Dual Action, Rumblepad 2, Gamepad F310/F510/F710)
  • کنترلر Gravis Gamepad Pro
  • کنترلر Retrode کنسول سوپر نینتندو
  • کنترلر نینتندو ۶۴ Adaptoid

نکته دیگری که این شبیه‌ساز را از سایر شبیه‌ساز‌های مانند خود متفاوت می‌کند، راحتی کار و همچنین تنظیمات آن است. در این شبیه‌ساز می‌توانید از فیلترهای تصویری مختلفی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به راحتی بازی خود را ذخیره کنید یا بازی را از اول بارگزاری کنید. این در حالی است که می‌توانید از کد‌های رمز هم برای بازی‌ها استفاده کنید. از نکات مثبت دیگر OpenEmu تنظیمات کنترلر آن است. در این تنظیمات می‌توانید با کلیک روی هر کنسول کنترلر آن را مشاهده کنید و با کلیک روی دکمه‌های آن دکمه مشابه آن در صفحه‌کلید را مشخص کنید. در ادامه با ۵ بازی کلاسیک که زومجی با این شبیه‌ساز اجرا کرده آشنا شوید. pac-man

Pac-Man

اولین بازی که با شبیه‌ساز OpenEmu اجرا کردیم را می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. بازی که سال ۱۹۸۰ در دستگاه‌های آرکید با همین نام و سال بعد برای کنسول آتاری 2600 عرضه شد. بازی که اگرچه بیش از ۳۰ سال از عرضه آن می‌گذرد اما همچنان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین بازی‌های ویدیویی است که هنوز هم تجربه آن لذت‌بخش و مفرح است. تجربه اولین Pac-Man عرضه شده تاریخ بازی‌های ویدیویی روی سیستم‌عامل مک و هیجان ناشی از تجربه آن روی یک سیستم‌عامل مدرن نشان از ارزش این بازی داد. ارزشی که بعد از دهه‌ها هنوز از دست نرفته است.


  Kirby-Advanture

Kirby Advanture

سال ۱۹۹۳ دومین حضور شخصیت Kirby در دنیای افسانه‌ای این بازی و اولین حضورش در کنسول SNES بود. این اولین باری بود که Kirby پا به کنسول‌های خانگی می‌گذاشت و به راحتی توانست جای خود را میان بازی‌های دهه ۹۰ میلادی باز کند. اگرچه این بازی و محبوبیت آن به پای ماریو نمی‌رسد اما باز هم برای دوست‌داران نینتندو قابل احترام است. این بازی تا جایی به‌ یاد ماندنی شد که نینتندو سال ۲۰۱۱ میلادی نسخه بعدی آن را برای نینتندو Wii عرضه کرد؛ بازی که با استقبال خوب هوارادارن و نقد‌های مثبت منتقدین رو‌به‌رو شد.


  streets-of-rage

Streets of Rage

شورش در شهر شاید یکی از نوستا‌لژیک‌ترین نام‌هایی است که میان مخاطبان بازی‌های ویدیویی جریان دارد. بازی که توسط سگا ساخته و اولین بار در سال ۱۹۹۱ برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد. سگایی که اگرچه این روزها اثری زیادی از آن نمی‌بینیم و دیگر مانند دهه ۹۰ میلادی یکی از مهره‌های اصلی این صنعت نیست، اما یاد و خاطرات کنسول‌های دوست‌داشتنی و بازی‌های دوست‌داشتنی‌تری‌اش از ذهن کسی پاک نمی‌شود. البته سال ۱۹۹۱ آخرین عرضه این بازی نبود. Streets of Rage چندین سال بعد برای ویندوز، نینتندو 3DS و سیستم‌عامل iOS نیز عرضه شد.


  comix-zone

Comix Zone

Comix Zone بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی بود که برای سگا جنسیس عرضه شد. سال ۱۹۹۵ بازی مبارزه‌ای آرکیدی به بازار آمد که با گیم‌پلی و گرافیک خیره‌کننده خود نشان داد که بازی‌های ویدیویی بیشتر از این توان پیشرفت و رشد را دارند. ویژگی قابل توجه بازی نحوه پیشرفت آن و گفت‌و‌گو‌های ردو‌بدل شده بود که دقیقا مانند کتاب‌های کمیک‌ طراحی شده بود و به مخاطب این حس را می‌داد که گویی خود را به دست طراح صفحات کمیک انداخته و حالا جان گرفته و درون صفحات این کتاب مصور شناور شده است.


  contra-3

Contra III: The Alien Wars

کُنترا سومین بازی بود که از این سری عرضه شد و توانست موفقیت بازی‌های قبلی خود را تکرار کند. اگرچه تکنولوژی در زمان عرضه بازی مانند امروز نبود، اما طراحان بازی از به تصویر کشیدن سال ۲۶۳۶ در بازی ترسی نداشتند. کُنترا یکی از سری بازی‌هایی بود که سبک  Run and Gun را به زیبایی به تصویر کشید و با عرضه سومین نسخه از این سری آن را به کمال خود نزدیک کرد.


  اگر از سیستم‌عامل مک‌ استفاده می‌کنید و شما هم مانند نگارنده این مقاله عاشق بازی‌های کلاسیک هستید بازی‌هایی که با این شبیه‌ساز انجام داده‌اید و همچنین خاطرات خود را در بخش نظرات با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده