در ادامه به بررسی بتلفیش به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ایرانی مبتنی بر پلتفرم موبایل خواهیم پرداخت که جوایز و عناوین مختلفی را دریافت کرده است. با زومجی همراه باشید.

بتلفیش با این که در چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به عنوان بهترین بازی استراتژی و همچنین بهترین بازی موبایل شناخته شده، پروژه ای است یک نفره که تمام مراحل ساخت بازی نیز بر دوش امید صادقوند بوده است، سازنده‌ی آن بوده است. در این بررسی قصد داریم تا کمی زاویه دید خود به بازی را به مخاطبان عادی نزدیک کنیم تا از جهتی دیگر بتلفیش را بسنجیم.

تنه‌ی درخت از مواردی است که باعث ایجاد تنوع در گیم‌پلی بازی می‌شوند. تنه‌ی درخت از مواردی است که باعث ایجاد تنوع در گیم‌پلی بازی می‌شوند.

بتلفیش (Battlefish TD) یک بازی دفاع از قلعه است که سعی کرده با الهام گرفتن از بازی‌های موفق این سبک به یک بازی استاندارد تبدیل شود که مخاطب را برای مدت طولانی پای خود نگه دارد. داستانی در این نوع بازی‌ها نمی‌توان یافت که جذابیت لازم را داشته باشند تا مخاطب به خاطر آن به ادامه‌ی بازی بپردازد و این وظیفه بر دوش گیم‌پلی و روند بازی است تا جذابیت لازم را داشته باشد. بدون هیچ شکی  از لحاظ روند بازی بتلفیش ناموفق ظاهر می‌شود. بازی از ۴ سرزمین تشکیل شده که در هرکدام از آن‌ها پنج مرحله متفاوت وجود دارد.

در ابتدای بازی و سرزمین اول، شما باید اولین مرحله‌ی بازی که جنبه‌ی آشنایی با محیط را دارد، پشت سر بگذارید. تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد ولی وقتی اولین ایراد بازی به چشم می‌خورد که در دومین مرحله‌ی بازی، به دلیل درجه‌ی سختی نامعقول آن گرفتار می‌شوید. برای کسانی که عاشق این سبک بازی‌ها هستند شاید کمی بازی چالش برانگیز باشد ولی برای مخاطبان عادی، بازی بسیار دشوار است و در مرحله اول، بازی را رها می‌کنند. جدا از درجه سختی بازی باید به ساختار اشتباه مراحل نیز اشاره کرد. برای پیشروی در بازی باید هر مرحله را ۳ بار و در درجه‌های سختی متفاوت به اتمام رساند. این قابلیت که مخاطب با توجه به توانایی‌هایی که در سبک مذکور دارد درجه سختی بازی را انتخاب کند، مدت‌ها است که در تمام بازی‌ها استفاده می‌شود ولی مجبور کردن گیمر به تجربه‌ی سه باره‌ی هر مرحله باعث افت روند بازی می‌شود.

کافیست چند ثانیه حواستان پرت شود تا مجبور شوید مرحله را دوباره تکرار کنید! کافیست چند ثانیه حواستان پرت شود تا مجبور شوید مرحله را دوباره تکرار کنید!

هر چقدر که روند بازی مشکل ساز است، گیم‌پلی و جزئیات بسیار زیاد آن باعث می‌شود که بازی جذاب‌تر شود. همانطور که پیش‌تر گفته شد، بتلفیش از بازی‌های زیادی الهام گرفته و سازنده‌ی بازی سعی بر این داشته تا نقاط قوت بازی‌های این سبک را شناخته و در گیم‌پلی بتلفیش پیاده‌سازی کند که تا حدودی نیز موفق عمل کرده است. مانند اکثر بازی‌های این سبک، در بتلفیش نیز چهار نوع برج دفاعی وجود دارد که هر کدام با ارتقاء مخصوص به خود، در مواقع مورد نیاز می‌توانند به کار برده شوند. شاید در ابتدا به نظر برسد که برای پیروزی در هر مرحله باید از ترکیب درست این برج‌ها استفاده کرد ولی اگر تنها از دو نوع برج رگبار و سمی استفاده کرده و در بخش ارتقاء، قدرت‌های مخصوص به این دو را خریداری کنید، می‌توانید اکثر مراحل بازی را پشت سر بگذارید. شاید به نحوی این نکته را بتوان یکی از ویژگی‌های بازی دانست ولی همین نکته سبب یکنواختی و آسیب به روند بازی نیز می‌شود که خوشبختانه بخش ارتقاء و حالت‌های مختلف بازی مانع آن می‌شوند.

استفاده از یک نوع برج در اولین مراحل بازی هم نتایج خوبی ندارد. استفاده از یک نوع برج در اولین مراحل بازی هم نتایج خوبی ندارد.

حالت‌های مختلف بازی که به دلیل چالش‌ و ماموریت‌های درون‌شان با هم متمایز هستند، بسیار خوب طراحی شده‌اند و علاوه بر ایجاد تنوع، باعث تازه ماندن بازی و افزایش ساعات سرگرم کردن مخاطب می‌شوند که حالت بی انتهای هر مرحله توانایی مخاطب را به خوبی به چالش می‌کشد. علاوه بر مراحل و حالات مختلف بازی، یک بخش آنلاین نیز با نام مسابقات وجود دارد. در این قسمت شما می‌توانید توانایی خود در هر مرحله را نسبت به افراد دیگر بسنجید و در لیدربرد بازی به رتبه‌های بهتر دست پیدا کنید. بتلفیش یک بازی کاملا رایگان با امکان پرداخت درون برنامه‌ای است که برای به دست آوردن الماس قرمز و آبی از حساب کاربری خود در کافه بازار، اقدام کنید. این الماس‌ها را که برای ارتقاء برج‌ها، قابلیت‌های مختلف و حتی در طول مراحل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بعد از اتمام هر مرحله نیز می‌توان بدست آورد، اما برای کسانی که پیشرفت سریع در بازی را می‌طلبند، خرید الماس منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به همین بخش درجه سختی بالای بازی را نیز می‌توان توجیح کرد که افراد معمولی و غیرحرفه‌ای به نحوی مجبور به خرید الماس شوند.

نمایی از فروشگاه و کوله پشتی در بخش مسابقات نمایی از فروشگاه و کوله پشتی در بخش مسابقات

بازی در عین سادگی و نداشتن جزئیات، بسیار زیبا است. توجه به بخش هنری بیشتر از فنی بوده و سازنده بازی سعی کرده تا بازی برای تمام دستگاه‌ها روان اجرا شود به همین دلیل است که بتلفیش از نظر فنی در بخش جزئیات، افکت‌ها و سایر موارد، نسبت به عناوین دیگر ضعیف‌تر کار کرده ولی طراحی زیبای آن باعث می‌شود تا این مشکل کم‌تر به چشم آید. یکی دیگر از ضعف‌های بازی در این قسمت، طراحی رابط کاربری بازی است. آیکون‌های قابلیت‌ها کمی بزرگتر از حد معمول هستند و دفعات زیادی پیش می‌آید که خمپاره به اشتباه جایی دیگر پرتاب می‌شود. مشکل بازی در صفحه نمایش‌های بزرگ نیز با رابط کاربری هم‌سو شده تا باز هم از لذت تجربه‌ی آن در تبلت‌ها بکاهد. علاوه بر مورد ذکر شده، اعداد فارسی نیز دردسرساز هستند. برای اینکه متوجه شویم بتلفیش یک بازی ایرانی است الزامی نیست که از اعداد فارسی استفاده کنیم. نتیجه‌ی انجام آن باعث سردرگمی می‌شود. در میانه‌ی مراحل و هجوم ماهی‌های بدجنس باید یک چشم فقط به اعداد فارسی با فونت نامناسب باشد تا به موقع از سکه‌ها و قابلیت‌ها استفاده کرد. همین نکات ریز و جزئی است که باعث می‌شود یک بازی را استاندارد نامید که متاسفانه در برخی قسمت‌ها بتلفیش جزئیات را رعایت نکرده که امید است در بروزرسانی‌های آن، مشکلات برطرف شود.

افکت‌های انفجار را می‌توان با توجه به سبک بازی قابل قبول دانست. افکت‌های انفجار را می‌توان با توجه به سبک بازی قابل قبول دانست.

تنها بخش بی‌نقص یا بهتر بگوییم کم‌نقص بازی، بخش موسیقی و صداگذاری است. موسیقی متن همه مراحل زیبا ساخته شده‌ و جالب‌ترین آن‌ها قطعه‌‌ای است که در منوی بازی به گوش می‌رسد و نشان دهنده‌ی ذوق تمام در کارتونی کردن موسیقی اصلی مجموعه Battlefield است. بخش صداگذاری بازی نیز به خوبی موسیقی نیست ولی می‌توان آن را قابل قبول دانست چرا که افکت‌های به کار رفته باعث اذیت و آزار بازیکن نمی‌شوند و تنها ایراد در این بخش قابل تنظیم نبودن میزان حجم صدا و صدای بلند افکت‌ها است. این مشکل باعث می‌شود که یا اقدام به خاموش کردن صدای افکت‌ها کنید یا صدای موبایل را به کل قطع کنید. به جز مورد ذکر شده، ایراد فنی دیگری وجود نداشت که در این بخش اثر منفی بگذارد. دانلود بازی از کافه‌ بازار تهیه شده در زومجی چگونه زومجی یک بازی را بررسی می‌کند؟


Battlefish

بتلفیش را شاید بتوان بهترین بازی موبایل و استراتژی ایران دانست ولی برای رسیدن به یک بازی در سطح جهانی باید ایرادات جزئی را نیز برطرف نمود. تجربه‌ی بتلفیش با توجه به ایرادات جزئی‌اش توصیه می‌شود و اگر از علاقه‌مندان به این سبک هستید می‌توانید توانایی‌های خود را به چالش بکشید.
محمدرضا طلایی

7

نقاط قوت

  • - حالات مختلف بازی
  • - بخش مسابقات و لیدربورد
  • - گیم پلی پرداخت شده

نقاط ضعف

  • - ایرادات جزئی در قسمت فنی
  • - سختی نابخشودنی بازی در ابتدا