نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸

بحث و گفتگو: مدت زمان اتمام یک بازی تا چه اندازه مهم است؟

این روزها با عرضه بازی The Order: 1886، بیشتر محافل و حوزه‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی با بحث و جدل درباره این بازی و مدت زمان اتمام آن همراه است. اما به نظر شما مدت زمان اتمام یک بازی تا چه اندازه در موفقیت آن و البته راضی نگه‌داشتن بازیکن موثر است؟
همه چیز از یک شایعه منتشر شده در فضای مجازی آغاز شد. کاربری ادعا کرد که توانسته است بازی The Order: 1886 را در عرض سه ساعت به اتمام برساند. همین جرقه کافی بود تا فضای مجازی به میدان جنگ بین طرفداران این بازی و منتقدان آن تبدیل شود. چند روز بعد نیز یکی از کاربران وب‌سایت یوتوب در کانال خود ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌داد توانسته است بازی را در عرض ۵ ساعت به اتمام برساند. او تمام مراحل بازی به همراه میان‌پرده‌ها را در عرض ۵ ساعت به اتمام رساند و آن را منتشر کرد تا این‌بار این شایعات رنگی واقعی به خود بگیرند. اما حالا چند روزی است که این بازی منتشر شده و بازار داغ شایعات به این بحث تبدیل شده است که مدت زمان اتمام بازی‌های ویدیویی چقدر در موفقیت و البته ارزش آن تاثیر دارد. الان می‌دانیم که The Order:1886 به طور میانگین بین ۸ تا ۱۰ ساعت گیم پلی دارد که البته این مقدار ساعت با احتساب میان‌پرده‌های بازی است، زیرا دیدن آن‌ها در این بازی اجباری است و نمی‌توانید آن‌ها را رد کنید.
چه اتفاقی برای ۲۵۰ هزار تومانی که مشتاقان این بازی در روزهای اول عرضه برای تجربه آن خرج کردند خواهد افتاد؟
این نوشته قصد نقد و بررسی این بازی را ندارد. زومجی در این مقاله قصد دارد یکی از موضوعاتی را با شما مطرح کند که سال‌ها است به یکی از بحث‌های داغ بازی‌های ویدویی بدل شده است. این‌که آیا ارزش یک بازی  -چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ مادی- به میزان ساعات تجربه آن است یا فاکتورهای دیگری مانند گرافیک نیز دخیل است؟‌ بدون شک، گرافیک و تکنیک‌های به کار برده شده در بازی‌های ویدویی یکی از مهم‌ترین عامل‌های رشد این صنعت و حرکت رو به جلو آن به حساب می‌آید اما آیا این فاکتور آن‌قدر با ارزش است که بتواند به بهانه‌ای برای کم‌کاری سازندگان بازی‌های ویدیویی تبدیل شود؟ من The Order: 1886 را تجربه کرده‌ام و آن چیزی که می‌توانم بدون شک و بسیار محکم آن را به زبان بیاورم این است که زیباترین و تکنیکی‌ترین گرافیکی است که در بین بازی‌های کنسولی دیده‌ام اما این گرافیک زیبا و بسیار خوش‌ساخت فقط یک شادی زودگذر است که زیر سایه مدت زمان کوتاه بازی پنهان می‌شود. شاید از خود بپرسید که واقعا ۸ تا ۱۰ ساعت (البته من این رقم را در بهترین و بالاترین حالت اعلام کردم) زمان کمی برای تجربه یک بازی خطی و داستان‌-محور با یک گرافیک خارق‌العاده نیست، اما به نظر من وقتی به این سوال پاسخ دادید یک سوال دیگر از خود بپرسید و آن هم این که وقتی این ۸ ساعت تمام شد چه اتفاقی برای بازی، دنیا و شخصیت‌های آن خواهد افتاد؟ چه اتفاقی برای ۲۵۰ هزار تومانی که مشتاقان این بازی در روزهای اول عرضه برای تجربه آن خرج کردند خواهد افتاد؟ بدون شک سبک بازی ایجاب نمی‌کند که با گیم‌پلی ۲۰ یا ۳۰ ساعته مواجه باشیم. همانطور که بهترین بازی‌های نسل پیش نیز از این قائده مستثنی نبودند و حتی سری Uncharted نیز ۱۰ الی ۱۱ ساعت گیم‌پلی داشت، اما چرا این انتقادات به این سری و سری‌بازی‌های دیگری مانند Gears of War یا Halo وارد نشد؟ چرا کسی از Killzone 2 با آن گیم‌پلی بسیار کوتاهش ایراد نگرفت؟
مشکل این بازی از جایی آغاز می‌شود که راهی برای ادامه بازی برای بازیکن باقی نمی‌گذارد، حرفش را می‌زند و می‌رود
نکته اصلی اینجا است که استودیو رِدی‌اَت‌داون نمی‌تواند کم‌کاری خود در ساخت محتویات اضافی بازی را به بهانه‌ای برای ساخت سایر المان‌های بازی تبدیل کند. محتویات اضافه‌ای که می‌توانست حامل ارزش افزوده‌ای برای این بازی باشند. این استودیو چندین سال است که  در حال ساخت The Order: 1886 است و بدون هیچ اغراقی هم توانسته است آن چه را هدف خود قرار داده بود به بهترین شکل انجام دهد، از فضا و اتمسفر بی‌نظیر این بازی گرفته تا گرافیک فنی و هنری فوق‌العاده‌ای که بدون شک حتی آن‌هایی که از بازی‌های ویدویی بیزار هستند را نیز به خود جذب خواهد کرد اما این‌ها می‌توانند بهانه‌ای خوب برای کوتاه بودن بازی و در درجه‌ای مهم‌تر نبود یک بخش چند نفره باشند؟ قصد ندارم تا داستان بازی و فضا و اتمسفر آن را مورد بررسی قرار دهم یا برای شما بازگو کنم زیرا به زودی می‌توانید بررسی زومجی از این بازی را مطالعه کنید اما ردی‌ات‌داون می‌توانست به راحتی و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر با کمک‌گرفتن از دنیایی که خلق کرده بود، یک بخش چند نفره ناب و جذاب در این بازی پیاده کند. آن موقع بود که کمبود زمان بازی به هیچ‌وجه به چشم نمی‌خورد. اتفاقا به نظر من The Order: 1886 با توجه به سبک و سیاقی که دارد یک بازی کوتاه به حساب نمی‌آید، مشکل این بازی از جایی آغاز می‌شود که راهی برای ادامه بازی برای بازیکن باقی نمی‌گذارد، حرفش را می‌زند و می‌رود و همین موضوع است که باعث شده مدت زمان بازی این‌طور که می‌بینید به نمرات و اسم آن خدشه وارد کند. اما حالا که این‌ اتفاق نیفتاده است و The Order: 1886 یک بازی فاقد بخش چند نفره است،  نظر شما راجع به فاکتور مدت زمان بازی چیست؟‌ به نظر شما آیا یک بازی می‌تواند بدون داشتن بخش چند نفره موفق باشد؟ حالا که این بازی پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان عرضه شد، می‌توانست چه ارزش افزوده‌ای داشته باشد و آیا این ارزش افزوده می‌توانست معضل کوتاه بودن آن را بپوشاند؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید و در بحث امروز شرکت کنید تا به نتیجه‌ای درباره این‌که مدت زمان اتمام یک بازی تا چه‌ اندازه مهم است برسیم. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده