// دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۴

زنگ خطر ولو و اچ‌تی‌سی برای تولیدکنندگان هدست واقعیت مجازی

یکی از اخبار شگفت‌انگیز این روزها، همکاری غول‌های صنعت گیم و صنعت گوشی‌های هوشمند است. همکاری کمپانی وَلو به همراه HTC برای ساخت و طراحی هدست واقعیت مجازی جزو اخبار شوکه کننده و هیجان انگیز این مدت به شمار می‌رود. در ادامه، نگاهی به پتانسیل‌ها و چالش‌های این همکاری می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

جزییات شگفت‌انگیز

این وسیله نام Vive را به خود اختصاص داده  و نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان در بهار ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد. همچنین تاریخ عرضه‌ی نسخه مصرف کنندگان نیز در سال جاری مشخص خواهد شد. واقعا هیجان‌انگیز است. با اینکه هدست‌های واقعیت مجازی سونی و آکیولوس همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند، ولو و HTC با اطمینان کامل تاریخ عرضه دستگاه خود را اعلام کرده‌اند و  ۲۰۱۵ را به سالی بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتر از قبل تبدیل کردند. Vive توانایی اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۱۲۰۰ در ۱۰۸۰ را دارا است و نرخ بروزرسانی تصویر با سرعت ۹۰ فریم بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. به همین دلیل ویو قادر به ارایه تصاویری بسیار واضح، شفاف و با کیفیت خواهد بود. البته این بدین معنا است که برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با چنین وضوحی، نیاز به یک رایانه بسیار قدرتمند خواهید داشت. خیلی از دستگاه‌های واقعیت مجازی به هنگام نشستن، تجربه بهتری را فراهم می‌کنند. اما ویو پا را فراتر گذاشته و قابلیتی به نام «Steam VR Base Stations» ارایه می‌دهد. به طوری که قادر هستید در فضای ۴.۵ متر در ۴.۵ متر در حال حرکت از ویو استفاده کنید. آکیولوس نیز قابلیتی برای برخواستن و تحرک به هنگام استفاده از هدست خود را معرفی کرده است، اما این امر بسیار محدود بوده و نیاز به شخصی برای مراقبت از شما دارد تا به وسایل اطراف خود برخورد نکنید! هرچند، تمام این دستگاه‌ها نیاز به مراقبت و ایمنی به هنگام استفاده دارند. هدست‌های واقعیت مجازی، نیاز به مکانی مشخص در خانه دارند و باید تمام موانع و اشیا سر را خود را بردارید.

همیشه اما و اگرهایی وجود دارد

بله درسته، در حال حاضر در مورد محصولی با کیفیت عالی، سنسورهای حرکتی هوشمند و ابزارهای بی‌سیم به همراه مشخصات عالی صحبت می‌کنیم. با این تفاسیر به نظر می‌رسد با یک پکیج گران قیمت طرف هستیم. با این حال، اگر فقط بعضی افراد توانایی خرید این محصول را داشته باشند و خیلی‌ها فقط آن را نظاره کنند، پس ولو و HTC ریسک بزرگی را متقبل شده‌اند. چنین شکافی میان کاربران باعث می‌شود بازیسازها نیز به طور کامل از این دستگاه پشتیبانی نکنند و خرج اضافی به گردن نگیرند.

این سوال‌ها و نگرانی‎‌ها چیزی است که بعدا باید در مورد آن بحث و گفتگو شود، در حال حاضر بهتر است به هیجانات خود توجه کنیم. اما باز هم مسایلی وجود دارد که ذهن ما را شدیدا درگیر خود می‌کند و گذر از آن کار ساده‌ای نیست. مثلا یکی از مهمترین مسایل ناراحت کننده، نیاز هدست ویو به یک رایانه قدرتمند است تا عملکرد تمام و کمال خود را در اختیار کاربر قرار دهد. چنین امر مهمی، شاید یک دست‌انداز بر سر راه موفقیت ویو باشد.  

Valve پرنفوذترین کمپانی در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌های شخصی

شاید اگر بگوییم ولو خودِ بازی‌های رایانه‌ای است، جمله بی‌راهی نباشد و استیم مهر تایید این حرف است. به طور مثال دستگاهی مانند آکیولوس ریفت، کمبود یک فروشگاه قوی برای فروختن بازی‌های مختلف سازندگان  را دارد و فروشگاه اختصاصی‌ برای این امر وجود ندارد. اما ولو چنین مشکلی را ندارد و می‌توان گفت در این زمینه از تمامی رقبا قوی‌تر است.

ولو به حدی قدرت دارد که به هر سوی برود، بازی‌سازان به دنبالش راه میافتند

از طریق استیم و ترویج فروش بازی‌های واقعیت مجازی، ولو دارای یک برتری عظیم نسبت به سایرین است و این امر به کمک تکنولوژی‌های HTC هیجان‌انگیزتر می‌شود. HTC به طور حتم با یکی از قطب‌های صنعت بازی و سرگرمی همکاری می‌کند. ولو قادر است باز هم نام HTC را بر سر زبان‌ها بیاندازد. رابطه خوب ولو با سازندگان و حتی رابطه عالی خود ولو با بازی‌های رایانه‌ای، یک روزنه امید نورانی برای موفقیت بیشتر نسبت به سایرین است. این روزها که کمپانی‌ها بر سر هدست‌های واقعیت مجازی رقابت دارند، به نظر شما کدام موفق‌تر خواهند بود؟ منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده