// سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۸

GDC 2015: شاید برگ برنده‌ ی اچ‌ تی‌ سی برای هدست ویو، Half-Life 3 باشد

به تازگی شبکه‌ی بی‌بی‌سی مصاحبه‌ای با چر ونگ، رئیس هیئت مدیره شرکت اچ‌تی‌سی داشته و در این مصاحبه، ونگ اظهار نظری مبهم و صدالبته شک برانگیز در مورد Half-Life و تمایلاتش برای ورود آن به هدست واقعیت مجازی ویو بیان می‌کند که شایعات زیادی را می‌تواند دامن بزند.
هنوز عرق مراسم کنفرانس اچ‌تی‌سی در کنگره جهانی موبایل بارسلون که در آن هدست واقعیت مجازی ویو با همکاری کمپانی ولو رونمایی شد، خشک نشده که یک روز بعد، رییس هیئت مدیره اچ‌تی‌سی صحبت‌هایی پیرامون این تکنولوژی و هم‌چنین ایده‌هایی برای ورود بازی‌های شرکت ولو مانند Half-Life را بیان می‌کند. Half-Life یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سری بازی‌های تاریخ سرگرمی‌های ویدیویی است و اچ‌تی‌سی به واسطه‌ی همین موضوع و محبوبیت بی‌حد و اندازه‌ی آن، ظاهرا بسیار مایل است تا آن را در هدست‌های واقعیت‌ مجازی خود اجرا و عرضه کند. چر ونگ صحبت‌های زیادی را در مصاحبه‌ی جدید خود در مورد بازی‌های ولو مانند DOTA 2، Portal و Team Fortress بیان کرد و در آخر که در مورد Half-Life از وی سوال شد، او پاسخی مبهم در این مورد داد:
ما در حال همکاری با Half-Life هستیم، و خب فکر می‌کنم... من امیدوارم، می‌دونید، این (Half-Life) بر روی آن (هدست واقعیت مجازی ویو) بیاید.
این صحبت بسیار شک‌ برانگیز است و مشخص نیست منظور او از «همکاری با Half-Life» دقیقا چیست. آیا منظور او آوردن بازی‌های قبلی سری و تطابق آن با هدست ویو است؟ یا قرار است نسخه‌ای جدید از سری که شاید همان Half-Life 3 باشد، در دست ساخت است و بر روی ویو هم عرضه خواهد شد؟
چر ونگ رئیس هیئت مدیره اچ‌تی‌سی چر ونگ رئیس هیئت مدیره اچ‌تی‌سی
سال ۲۰۱۳ میلادی، شرکت ولو نسخه‌ای آزمایشی از بازی Half-Life 2 را به توسعه‌دهندگان هدست واقعیت مجازی اوکیولس ریفت داده بود که کاملا با این هدست تطابق داشت. یک مسئله که در مورد Half-Life صدق می‌کند، طرفداران سینه‌ چاک آن است که سال‌ها است منتظر قسمت جدید آن هستند و حاضرند به هر قیمتی شده، قسمت سوم آن را ببینند و بازی کنند. این هواداران نوعی پتانسیل استثنایی در مجموعه‌ی Half-Life ایجاد کرده‌اند که از آن سلاحی مخوف برای قدرت بخشیدن به هر پلتفرمی پدید آورده است. راب کراسلی، ادیتور بخش اخبار وب‌سایت گیم‌اسپات در این مورد می‌گوید:
عرضه‌ی یک هدست به همراه Half-Life 3 می‌تواند یک راه شگفت‌انگیز برای بازاریابی و حتی فروش دستگاه باشد.بازیی که توسط هدست واقعیت مجازی ارائه می‌شود! اگر ولو تمام این احتمالات (عرضه Half-Life 3 بر روی هدست‌ واقعیت مجازی ویو) را در واقعیت اعمال کند، من فکر می‌کنم این یک فرصت فوق‌العاده بزرگ برای این تکنولوژی (واقعیت مجازی) خواهد بود چون مردم Half-Life را دوست دارند!
چند روز پیش شایعه‌ای دیگر در فضای وب منتشر شد که نشان می‌دهد ولو از Half-Life 3 در همایش توسعه دهندگان بازی رونمایی می‌کند. ساعت ۳ بعد از ظهر سومین روز ماه سوم سال ۲۰۱۵ میلادی، رویداد ویژه وَلو آغاز خواهد شد. تکرار عدد ۳ شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ وَلو به سر کار گذاشتن هواداران و مخاطبان بازی Half-Life عادت دارد و تا به حال چندین و چند بار خبرهای مبهم و مرموزی پیرامون معرفی بازی Half-Life 3 منتشر کرده است. حتما شما هم آن کامیون چند سال پیش را به یاد دارید که در خیابان‌های شلوغ شهر حرکت می‌کرد و نام بازی Half-Life 3 روی آن حک شده بود.
Half-Life 3 کامیون درخواست Half-Life 3 !
هدست واقعیت مجازی ویو توانایی اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۱۲۰۰ در ۱۰۸۰ را دارا است و نرخ بروزرسانی تصویر با سرعت ۹۰ فریم بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. به همین دلیل ویو قادر به ارایه تصاویری بسیار واضح، شفاف و با کیفیت خواهد بود. البته این بدین معنا است که برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی با چنین وضوحی، نیاز به یک رایانه بسیار قدرتمند خواهید داشت. خیلی از دستگاه‌های واقعیت مجازی به هنگام نشستن، تجربه بهتری را فراهم می‌کنند. اما ویو پا را فراتر گذاشته و قابلیتی به نام «Steam VR Base Stations» ارایه می‌دهد. به طوری که قادر هستید در فضای ۴.۵ متر در ۴.۵ متر در حال حرکت از ویو استفاده کنید. آکیولوس نیز قابلیتی برای برخواستن و تحرک به هنگام استفاده از هدست خود را معرفی کرده است، اما این امر بسیار محدود بوده و نیاز به شخصی برای مراقبت از شما دارد تا به وسایل اطراف خود برخورد نکنید! هرچند، تمام این دستگاه‌ها نیاز به مراقبت و ایمنی به هنگام استفاده دارند. هدست‌های واقعیت مجازی، نیاز به مکانی مشخص در خانه دارند و باید تمام موانع و اشیا سر را خود را بردارید. موضوع هدست واقعیت مجازی ویو که بر پایه پلتفرم استیم وی‌آر شرکت ولو طراحی و تولید شده، کم کم وارد فاز جدیدی می‌شود و این حرف و حدیث‌ها از روز اول، می‌تواند آن را بر سر زبان‌ها بیاندازد. واکنش ولو چه خواهد بود؟ آیا واقعا اچ‌تی‌سی و کمپانی ولو در حال همکاری با یکدیگر برای آوردن Half-Life 3 بر روی ویو به عنوان برگ برنده هستند؟ آیا رئیس هیئت مدیره اچ‌تی‌سی این مسئله را لو داده است؟ باید منتظر ماند و دید این رقیب ناگهانی و صد البته خطرناک برای اکیولوس ریفت و پروژه مورفیوس سونی، تا چه اندازه موفق خواهد بود.هدست واقعیت مجازی ویو بهار سال جاری میلادی برای توسعه‌دهندگان عرضه خواهد شد و نسخه‌ی مصرف‌کننده‌ی آن هم در سال جاری اما در تاریخ نامعلومی عرضه خواهد شد. اچ‌تی‌سی و ولو به سرعت برق و باد در حال کار هستند تا بتوانند محصول خود را حتی زودتر از سونی و فیس‌بوک به بازارها بفرستند.  
کلیه‌ی اخبار و مقالات GDC 2015 را در آدرس zoomg.ir/topics/gdc-2015 مشاهده کنید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده