// یکشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۰

۱۲ فیلم علمی‌-تخیلی سال ۱۹۹۵ که تحولی در این سبک ایجاد کردند

سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴) را می‌توان سالی بزرگ و رو به رشد برای فیلم های علمی تخیلی دانست. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به ۱۲ فیلم علمی-تخیلی در این سال بیندازیم. با زومجی همراه باشید.

فیلم‌ساز‌های بزرگی نظیر جان کارپنترکه در کارنامه‌ی خود ساخت نسخه‌ی اول فیلم مشهور Halloween را دارد و تری گیلیام (سازنده‌ی فیلم Life of Brian در سال ۱۹۷۹) فیلم‌های جدید خود را در این سال منتشر کردند. علاوه بر این، فیلم پرهزینه‌‌ی آخرالزمانی Waterworld نیز در این سال اکران شد. فیلم‌‌هایی نیز همانند فیلم اقتباسی Tank Girl در این سال با شکست مواجه شدند. اما اکثر فیلم‌ها دستاورد‌های موفقیت‌آمیزی داشتند و ثابت کردند که فیلم‌های علمی- تخیلی پیشرفته، پتانسیل‌های بالایی دارند.  

12-monkeys-atari-review-e79da8c3-6a3b-4a97-ae44-c9e092456ceb

۱- 12 Monkeys (هشت دی ۱۳۷۴)

این فیلم محصول کشور ایالات متحده‌ امریکا و به کارگردانی تری گیلیام است که در ساخت آن از یکی از فیلم‌های کوتاه کریس مارکر با نام La Jetée الهام گرفته است. در این فیلم بروس ویلیس، برد پیت، مادلین استو، کریستوفر پلامر و دیوید مورس حضور دارند. در سال ۱۹۹۶ جهان به مکانی ناامن برای زندگی بشر تبدیل گشته است. به طوری که بیش از ۵ میلیارد نفر بر اثر یک ویروس کشنده از بین رفته‌اند و یک درصد باقی‌مانده از انسان‌ها مجبورند برای در امان ماندن از مرگ، در زیرزمین زندگی کنند. در سال ۲۰۳۵ عده‌ای از دانشمندان برای یافتن راه‌حلی برای درمان این ویروس، زندانیان را به زمان گذشته می‌فرستند تا از نوع غیر جهش‌یافته ویروس‌ها اطلاعاتی را بدست آورند. یکی از آن زندانیان جیمز کول (بروس ویلیس) بود که برای انجام ماموریت در سال ۱۹۹۶ انتخاب می‌شود. او باید به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی ویروس بپردازد. ویروسی که به عقیده دانشمندان توسط یک گروه تروریستی که به نام دوازده میمون شناخته می‌شوند، منتشر شده است. او برای نخستین بار به اشتباه به سال ۱۹۹۰ و به یک آسایشگاه روانی فرستاده می‌شود و در آنجا نخستین بار با یک دکتر روانپزشک به نام کاترین ریلی (مادلین استو) برخورد می کند.


  The City of Lost Children

۲- The City of Lost Children (بیست‌وچهار آذر ۱۳۷۴)

این فیلم حاصل کارگردانی مشترک جان-پیره یونت (کارگردان فیلم‌های Amelie و Alien: Resurrection) و مارک کارو است. بازیگرانی نظیر جودیث ویتت و دنیل امیل‌فورک در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم بسیار عجیب است. داستان فیلم بدین گونه روایت می‌شود که دانشمندی بنام «کرنک» که قدرت رویاپردازی ندارد، سعی می کند با دزدیدن رویاهای کودکان، از پیر شدن خودش جلوگیری کند.


  Strange Days

۳- Strange Days (بیست‌ویک مهر ۱۳۷۴)

کارگردانی فیلم بر عهده‌ی کاترین بیگلو و نویسندگی آن را جیمز کامرون، همسر سابق‌اش انجام داده است. روزهای پایانی هزاره‌ی دوم، «لنی نرو» (رالف فاینز) که قبلا پلیس بوده، حالا با دیسک‌های حاوی داده هایی که خاطره ها و حس ها روی شان ضبط شده، سروکار دارد. یک روز دیسکی از جنایتکاری که یک زن خیابان‌گرد را به قتل می رساند، به دستش می‌رسد. لنی به تحقیق و جست‌و‌جو می‌پردازد و بیش تر و بیش تر در گردابی از حق السکوت، جنایت و هتک حرمت فرو می رود.


  Original Cinema Quad Poster - Movie Film Posters

۴- Hackers (بیست‌وچهار شهریور ۱۳۷۴)

این فیلم به کارگردانی ایان سافتلی در سال ۱۹۹۵ ساخته شده. از جمله ستارگان این فیلم می‌توانیم به جانی لی میلر، ,آنجلینا جولی، جسه بدفورد، متیو لیلارد اشاره کنیم. پسری جوان به خاطر نوشتن یک ویروس کامپیوتری، توسط سرویس مخفی آمریکا دستگیر شده و تا ۱۸ سالگی از استفاده از کامپیوتر منع می‌شود. ۱ سال بعد از این داستان او و دوستانش قصد دارند ویروس خطرناک دیگری بنویسند. این فیلم توانست بیش ۷ میلیون دلار فروش داشته باشد.
tank girl

۵- Tank Girl (ده خرداد ۱۳۷۴)

این فیلم به کارگردانی راچل تالالی و اقتباسی از کتاب کمیک بریتانیایی است که «تانک گرل» (لوری پتی) و دوستانش تنها مردم باقیمانده در زمین هستند. زمینی که اکنون به یک بیابان تبدیل شده است و تمام آب باقی مانده در زمین توسط شرکت «مگا» کنترل می‌شود. «تانک گرل» و «جت گرل» (نایومی واتس) به همراه عده‌ای دیگر جنگی را در مقابل «مگا» آغاز می‌کنند. موسیقی متن این فیلم نیز که بسیار مورد توجه قرار گرفت، ساخته‌ی گریم رول بود. این فیلم از نظر فروش کاملا شکست خورده به حساب می‌آید. در حالی ۲۵ میلیون دلار برای این فیلم هزینه شد، در نهایت تنها در حدود ۴ میلیون دلار توانست فروش کند.


  QhAJKQ

۶- Johnny Mnemonic (پنج خرداد ۱۳۷۴)

این فیلم با بودجه‌ای ۲۶ میلیون دلاری به کارگردانی رابرت لانگو و نویسندگی ویلیام گیبسون ساخته شده است. داستان فیلم به این گونه روایت می شود که فردی به نام «جانی منمونیک» (با بازی کیانو ریوز) که حامل اطلاعات است، در حال حمل یک بسته ی اطلاعاتی بزرگ در سرش می‌باشد. این بسته به قدری بزرگ است که اگر نتواند سر وقت آن را تحویل بدهد، ممکن است جانش را از دست بدهد. این فیلم در نهایت در سراسر جهان ۵۲ میلیون دلار توانست فروش کند.


  Judge Dredd

۷- Judge Dredd (نه تیر ۱۳۷۴)

شاید با عرضه‌ی نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم Judge Dredd در سال ۲۰۱۲، شناخت خوبی را نسبت به این فیلم پیدا کرده‌اید. اما بد نیست بدانید که نسخه‌ی اولیه‌ی این فیلم در سال ۱۹۹۵ با کارگردانی دنی کانن و هنرپیشگی سیلوستر استالونه بر روی پرده‌های سینما رفت. فیلم براساس کتاب کمیکی به همین نام ساخته شده است. داستان فیلم در زمان آینده‌ روایت می‌شود. مگاسیتی- یک نام منطقه‌ای عظیم و ناامن است که قاضی دِرِد با کمک چند دستیار آن را اداره می‌کند. یکی از جانیان محلی به نام ریکو که قبلا دِرِد او را به زندان انداخته، فرار می‌کند و با گروهی مشابه دِرِد، دو نفر را به قتل می‌رساند. البته این فیلم از نظر فروش چندان موفق عمل نکرد. برای ساخت فیلم ۷۰ میلیون دلار هزینه شد و درآمد حاصل از آن ۱۱۳ میلیون دلار بود.


  The Net

۸- The Net (شش مرداد ۱۳۷۴)

آﻧﺠﻼ ﺑﻨﺖ (سندرا ﺑﻮﻻک)، ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰی ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی در ﻣﻨﺰل ﮐﺎر می‌ﮐﻨﺪ. در ﻣﯿﺎن ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻧﺶ، ﺷﺮﮐتی وجود دارد ﮐﻪ دﻳﺴک‌ھﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ھﺎﻳﺶ را ﺑﺮای ﮐﻨﺘﺮل ﻧﺰد او می‌ﻓﺮﺳﺘﺪ. روزی متوجه می‌شود که در داخل یک دیسک، ﻳﮏ ﮐﺪ ﻣﺨﺼﻮص وجود دارد و ﺑﻪ صورتﻧﺎمحسوس، ﺧﺒﺮ از وﺟﻮد ﻳﮏ ﺗﻮطﺌﻪ‌ی دوﻟتی، ﺳﯿﺎسی و اﻗﺘﺼﺎدی می‌دھﺪ. نکته‌ی قابل توجه این فیلم، بودجه ۲۲ میلیون دلاری و فروش ۱۱۰ میلیون دلاری آن است.


  Mighty Morphin Power Rangers

۹- Mighty Morphin Power Rangers: The Movie (نه تیر ۱۳۷۴)

شاید این فیلم همانند دیگر فیلم‌های بزرگ این دوره نباشد، اما حتما می‌تواند لقب خنده‌دارترین فیلم را به خود بگیرد. یک تخم غول آسا در سیاره‌ای دور دست شکافته شده و موجودی خطرناک به نام ایوان اووز از آن بیرون آمده است، او برای انتقام گرفتن از شخصی به نام زوردون می‌آید، که او را میلیون‌ها سال قبل زندانی کرده بوده است. برای ساخت این فیلم ۱۵ میلیون دلار هزینه شد و توانست فروشی ۶۰ میلیون دلاری داشته باشد.


 

speice۱۰- Species (چهارده تیر ۱۳۷۴)

Species، یکی از فیلم‌های عجیب‌ و غریبی است که بر ترس شخصیت‌های مونث تاکید دارد. در سال ۱۹۹۳ جستجوها برای پیدا کردن حیات فرا زمینی منجر به دریافت پیامی از فضای خارج جو می‌شود. پیام حاوی ساختار DNA یک بیگانه به همراه راهنمایی برای ترکیب آن با DNA انسان بود. نتیجه‌ی این برنامه موجودی مرگبار به نام سیل  بود که می‌تواند خود را از زنی زیبا به موجودی خطرناک تبدیل کند. دکتر فيچ (بن کينگزلی) ناگزير است که این موجود را نابود کند، اما سيل می‌گريزد. جست و جوی فيچ برای يافتن او بی‌نتيجه می‌ماند. این فیلم توانست با بودجه‌ی ۳۵ دلاری، فروشی معادل فیلم Judge Dredd، یعنی ۱۱۳ میلیون دلار داشته باشد. به خاطر این موفقیت سه نسخه‌ی دیگر از این فیلم در سال‌های ۱۹۹۸،‌ ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ منتشر شد.


  village-of-the-damned-photos-10

۱۱- Village of the Damned (هشت اردیبهشت ۱۳۷۴)

Village of the Damned، ساخته‌ی جان کارپنتر و با هنرپیشگی کریستوفر ریوزو کریستیه اَلی یکی از فیلم‌های ترسناک و علمی-تخیلی این لیست به حساب می‌آید. کودکان این فیلم در واقع انسان نیستند. در شهری کوچک، بچه‌هایی که به دنیا می‌آیند، موجوداتی بیگانه هستند که از انسان‌ها تنفر دارند و با قدرتی که دارند کنترل منطقه‌ی کوچک خود را بدست گرفته‌اند. این فیلم با بودجه‌ی ۲۲ میلیون دلاری ساخته شد و در آمریکا ۹ میلیون دلار فروخت.


  Waterworld

۱۲- Waterworld (شش مرداد ۱۳۷۴)

داستان فیلم در سال ۲۵۰۰ میلادی روایت می‌شود و حال وهوایی آخرالزمانی دارد. فیلم در مورد آینده‌ای حرف می‌زند که در آن یخ‌های قطبی ذوب شده‌اند و دیگر خشکی وجود ندارد و تمام دنیا پوشیده از آب شده است. بازماندگان برای زنده ماندن و زندگی کردن باید توانایی تنفس در آب و شنا کردن دائمی را داشته باشند. مارینر (کوین کاستنر) با گرسنگی و قانون شکن ها مبارزه می کند و ناخواسته به یک زن و یک دختر جوان که سعی دارند خشکی پیدا کنند کمک می‌کند. این ساخته‌ی کوین رینولدز که یکی از تولیدکنندگان آن هم خود کوین کاستنر بود، توانست نامزد یک جایزه اسکار شود. برای ساخت این فیلم رقم سرسام آور ۱۷۲ میلیون دلار هزینه شد و در نهایت فیلم توانست ۲۶۴ میلیون دلار فروش داشته باشد. امیدواریم این لیست توانسته باشد تا حس نوستالژیکی را که نسبت‌ به برخی از فیلم‌ها داشتید، زنده‌ کند و شما را با سایر فیلم‌های خوب این سال آشنا کرده باشد. نظرات خود را پیرامون این مطلب با زومجی در میان بگذارید. منبع: mashable


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده