نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۷ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

بررسی کارت گرافیک TITAN X انویدیا

سرانجام کارت تایتان ایکس رسما عرضه شد. در اینجا می‌خواهیم وضعیت این غول گرافیکی را در برابر سایر رقبا، از جنبه‌های گوناگون و مخصوصا قدرت در بازی‌ها بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه به X رسیدیم

در این اواخر شرکت انویدیا هدف انتقادهایی در مورد نحوه‌ی کارکرد کارت گرافیک GTX 970 بود که باعث آزردگیِ خاطر برخی کاربران هم شده بود. اما مدتی بعد و در جریان برگزاری همایش GDC 2015 ، انویدیا از کنسول Shield جدید خود پرده‌برداری کرد و سپس خیلی غیر منتظره، محصولی اسرار آمیز نشان داده شد که برچسبی با عنوان TITAN X داشت. تا آن موقع هیچ‌کس نه در مورد آن چیزی شنیده بود و نه از نظر زمانی انتظار آن را داشت، اما در سایه‌ی پیشرفت‌های صورت گرفته، معرفی غول جدید کارت‌های گرافیکی توجه‌های زیادی را معطوف خود کرد. غولی که اکنون در اختیار ما است ، تراشه‌ی ماکسول بزرگ ( همان GM200 با تمام واحدهای پردازشی ممکن در این معماری) را در قلب خود دارد و قصد داریم از زاویه‌های مختلف به بررسی آن بپردازیم. به طور قطع فاصله‌ی زیادی بین معرفی مقدماتی کارت و عرضه‌ی رسمی آن وجود نداشت چرا که این انتظار فقط دو هفته طول کشید و این کارت با قیمت ٩٩٩ دلار عرضه شد. تراشه‌ی کامل GM200 هم اکنون فقط در یک کارت دیگر بکار رفته که آن هم Quadro M6000 با کاربری پردازشی و حرفه‌ای است.

ption id="attachment_24710" align="aligncenter" width="700"]کارت جدید تایتان ایکس محصول انویدیا کارت جدید تایتان ایکس محصول انویدیا

همه‌ی ما می‌دانیم که محصولات سری تایتان از ابتدا به عنوان محصولات رده حرفه‌ای دسته‌بندی شدند. با این حال این کارت‌ها علاقه‌ی بسیاری از کاربران را برای استفاده به عنوان کارت گرافیک سیستم بازی به دنبال داشتند و برخی هم واقعا این کارت‌های فوق العاده گران قیمت را خریداری کردند.در واقع کارت‌های تایتان را می‌توان همان ماشین‌های فِراری صنعت کارت‌های گرافیکی نامید. از نظر حافظه هم این کارت‌ها به ١٢ گیگابایت رم گرافیکی مجهز شده‌اند که عرض باندی برابر با ٣٢٠  گیگابایت بر ثانیه را برای تراشه‌ی GM200 فرآهم می‌کند. چنین حجمی از حافظه برای کارتی تک تراشه‌ای عظیم و حقیقتا بی‌سابقه است. فرکانس مرجع تراشه‌ی اصلی هم دقیقا یک گیگاهرتز است که با استفاده از قابلیت GPU Boost 2.0 تا ١٠٧٦ مگاهرتز افزایش می‌یابد. البته تایتان ایکس کارتی نیست که توانایی کار در فرکانس بالاتر از این را نداشته باشد، اما این فرکانس به خاطر تطابق با سقف مصرف انرژی مورد نظر به‌ عنوان مرجع برای آن تعیین شده است.

در کارت تایتان ایکس خروجی‌ها شامل DVI، HDMI 2.0 و DisplayPort می شوند. ما توانستیم جدیدترین و داغ‌ترین بازی‌ها را با رزولوشن فوق العاده بالای Ultra HD ( رزولوشن ٣٨٤٠ در ٢١٦٠) روی این کارت اجرا کنیم. حداکثر توانی که برای مصرف این کارت در نظر گرفته شده ٢٥٠ وات است که با در نظر گرفتن هدفگذاری سری کارت‌های تایتان منطقی به نظر می‌رسد.

 

تایتان ایکس از نگاه نزدیک

ption id="attachment_24712" align="aligncenter" width="700"]تایتان ایکس با خنک کننده‌‌ی مرجع تایتان ایکس با خنک کننده‌‌ی مرجع

همان‌طور که می‌بینید کارت تایتان ایکس شباهت زیادی به کارت‌های GeForce GTX 690/780/780 Ti دارد و از خنک کننده‌ی مشابه روی آنها استفاده شده است. این‌بار اما ایجاد تغییراتی ظریف و یک طراحی تیره‌ی دلپسند روی بدنه باعث شده که این کارت زیبایی بهتری در سیستم‌های گیمینگ کنونی داشته باشد و حس بهتری را القا کند، چرا که رنگ‌های سیاه و سفید معمولا استفاده‌ی بیشتری در این‌گونه سیستم‌ها دارند. یک چراغ LED سبز رنگ در زیر محفظه‌ی فن قرار گرفته که با برنامه‌ی GeForce Experiance قابل کنترل است و لوگویی که روی بدنه با رنگ سفید روشن می‌شود.

بدنه‌ی خنک کننده از مشتقات آلومنیوم و آلیاژ منیزیم تزریقی ساخته شده است. این ترکیب یک هادی گرمایی مناسب است، در عین اینکه از انتقال نویز هم جلوگیری می کند. ایزوله کردن نویز در این محصول یکی از اهداف کلیدی انویدیا بود. در کل، خنک کننده های مرجع انویدیا قابل قبول هستند، اما مشتاق هستیم که در محصولات بعدی مدل‌هایی با خنک کننده‌های مایع را نیز شاهد باشیم.

ption id="attachment_24713" align="aligncenter" width="700"]خروجی‌ها و کانکتورهای برق تایتان ایکس خروجی‌ها و کانکتورهای برق تایتان ایکس

همان‌گونه که می‌بینید خود کارت هم مشخصا از استاندارد ٢ اسلاتی برای نصب پیروی می‌کند و پوشش شفاف روی سینک آلومنیومی خنک کننده هم از جنس Plexiglass ساخته شده که اجازه‌ی دیدن داخل کارت را می‌دهد. طراحی خنک کننده به گونه‌ای است که جریان هوا را از داخل کیس گرفته و پس از عبور از سینک خنک کننده به بیرون دستگاه هدایت می‌کند. و سرانجام در مدار تغذیه هم از یک کانکتور ٦ پین PEG  یا (PCI Express Graphics) با توان ٧٥ وات و یک کانکتور ٨ پین PEG با توان ١٥٠ وات بهره گیری شده که در کنار ٧٥ یا ١٥٠ وات دیگر که از اسلات مادربرد تامین خواهد شد قرار می‌گیرند.

فن توربینی و سینک خنک کننده با هسته ی مسی فن توربینی و سینک خنک کننده با هسته ی مسی

این کارت حدود ٢٧ سانتی متر طول دارد و می‌توان آن را به‌راحتی در بیشتر کیس‌های جدید جای داد. اگر قاب خنک کننده را باز کنیم اجزای درونی شامل فن و سینک بهتر قابل بررسی هستند.سینک خنک کننده از هسته‌ای مسی روی تراشه‌ی GM200 استفاده می‌کند و با انتقال گرما به سینک آلومنیومی روی آن و عبور جریان هوای فشرده شده توسط فن حرارت را دفع می‌کند.

ption id="attachment_24719" align="aligncenter" width="700"]برد مرجع و قطعات بکار رفته روی تایتان ایکس برد مرجع و قطعات بکار رفته روی تایتان ایکس

طراحی برد مرجع هم دارای ٦ فاز برای تراشه‌ی GPU و ٢ فاز برای تغذیه‌ی تراشه‌های حافظه است. البته این برد مرجع اجازه‌ی دسترسی به توانی بالاتر از ظرفیت اسمی ٢٥٠ وات را می‌دهد . با تنظیم نرم افزاریِ حداکثر توان کارت روی ١١٠ درصد، می‌توان تا ٢٧٥ وات از مدار تغذیه برای بهینه‌سازی و اورکلاک کارت نیرو دریافت کرد. روی این برد از خازن‌های پلاریزه و قطعات با کیفیت برای کاستن از نویزهای ناخواسته هنگام کار استفاده شده است.

ption id="attachment_24756" align="aligncenter" width="700"]بسته‌بندی کارت تایتان ایکس بسته‌بندی کارت تایتان ایکس

بسیار خب، کارت تایتان ایکس را از جنبه های فیزیکی بررسی کردیم.برای دیدن مشخصات فنی، فن‌آوری‌های جدید و مشخصه‌های کارکردی کارت با ما در صفحه‌ی بعدی همراه باشید.

فن‌آوری و مشخصات کارت

کارت تایتان ایکس بر اساس تراشه‌یGM200  که ماکسول بزرگ هم نامیده می‌شود ساخته شده است. این تراشه با فن‌آوری ساخت ٢٨ نانومتری و با ابعاد ٦٠١ میلی‌متر مربع تولید شده و متشکل از ٨ میلیارد ترانزیستور در داخل خود است. بارزترین تفاوت آن با تراشه‌ی ماکسول کوچک‌تر یعنی GM204 در تعداد واحدهای پردازشی است که ٣٠٧٢ واحد در برابر تنها ٢٠٤٨ واحد بکار رفته در  کارت GTX 980 است.

ption id="attachment_24721" align="aligncenter" width="700"]مشخصات فنی و مقایسه یا کارت‌های گرافیکی هم‌رده مشخصات فنی و مقایسه یا کارت‌های گرافیکی هم‌رده

فن‌آوری‌های بکار رفته در کارت‌های رده بالای ماکسول و مخصوصا این مدل را می‌توان این‌گونه برشمرد:

-موتور ویدیویی قدرتمند برای پشتیبانی از فرمت H.265.

-فن‌آوری DSR برای اجرای بازی‌ها دررزولوشن‌های بالاتر از استاندارد مانیتور که کیفیت بالاتری را موجب می‌شود.

-تکنیک MFAA که گونه‌ی جدیدی از تکنیک‌های AA برای مسطح سازی لبه‌ها است و راندمان بهتری نسبت به MSAA دارد.

-پشتیبانی از HDMI 2.0 برای رزولوشن‌های 4K روی مانیتورها و تلویزیون‌های جدید.

-پشتیبانی از دایرکت ایکس ١٢ برای اجرای بازی‌های آینده تحت ویندوز ١٠

ption id="attachment_24723" align="aligncenter" width="700"]اجرای بازی BF4 با استفاده از تکنیک DSR (رزولوشنی بالاتر از استاندارد مانیتور) اجرای بازی BF4 با استفاده از تکنیک DSR (رزولوشنی بالاتر از استاندارد مانیتور)

میزان مصرف کارت

میزان مصرف اندازه گیری شده‌ی کل سیستم مرجع ما شامل کارت تایتان ایکس و در حالت‌های مختلف به این شرح است:

١-در حالت بیکار ٩٠ وات.

٢-در حالت بار ١٠٠ درصدی روی کارت گرافیک ۳۳۴ وات.

به این ترتیب میزان مصرف خالص کارت تایتان ایکس با کم کردن حالت دوم از حالت اول، ۲۴۴ وات برآورد می‌شود که با اضافه کردن میانگین مصرف حدود ١٠ وات در حالت بیکار، رقم ۲۵۴ وات برای میزان مصرف توان کارت گرافیکی تایتان ایکس به دست می‌آید. مصرف این کارت تغییر محسوسی نسبت به مدل همرده‌ی نسل قبل نداشته است.

ption id="attachment_24724" align="aligncenter" width="636"]حداکثر میزان مصرف کارت‌های مختلف از جمله تایتان ایکس حداکثر میزان مصرف کارت‌های مختلف از جمله تایتان ایکس

با توجه به نتایج بالا توصیه‌ی ما برای انتخاب منبع تغذیه این‌گونه است:

-تک کارت: برای سیستم پاوری با توان ٦٠٠ تا ٦٥٠ وات توصیه می‌شود.

-دو کارت در حالت SLI: برای این سیستم حداقل پاوری با توان ٩٠٠ وات نیاز است.

-سه کارت در حالت 3-Way SLI: برای این سیستم پاوری با توان ١٢٠٠ وات برآورد می‌شود.

دما

در اینجا دماهای بدست آمده از سنسورها را ابتدا در حالت بیکار و سپس در حالت لود کامل مشاهده می‌کنید.

temp titan x idle

 

temp titan x load

توجه داشته باشید که این ارقام بیشترین دمای ثبت شده در هر حالت است و نه متوسط دماهای ثبت شده.

نویز

وقتی که کارت‌های گرافیکی حرارت زیادی را تولید می‌کنند، لازم است که این حرارت را به سریع‌ترین روش ممکن از روی تراشه‌ی داغ دور کرد. اغلب اوقات فن‌های بزرگ و قدرتمند می‌توانند ما را از شر حرارت خلاص کنند اما در عین حال سر و صدای زیادی هم تولید می‌کنند، بنابراین داشتن یک خنک کننده‌ی کارآمد در عین پایین نگه داشتن نویز تولیدی، یک چالش مهم برای سازندگان کارت‌های گرافیکی است.

در اینجا با یک ابزار تایید شده‌ی نویز سنج، میزان نویز تولیدی از دستگاه تست مرجع را در دو حالت بیکار و لود کامل و بر حسب dBA اندازه گیری می‌کنیم.

Noise Titan x idle

در اینجا می‌توان دید که صدای تولیدی کارت در حالت بیکار به سختی از صدای باقی قطعات قابل تشخیص است که نتیجه‌ی خوبی است.

Noise Titan x load

وقتی که کارت در حالت لود کامل در بازی قرار می‌گیرد میزان صدا به 41 dBA می‌رسد که در هر حال کاملا قابل شنیدن است و شما صدای عبورجریان هوا را از کارتِ در حالِ کار خواهید شنید.

حالا به مهم‌ترین بخش بررسی یعنی مقایسه‌ی راندمان این کارت با مدل‌های دیگر می‌رسیم، برای دیدن قدرت این غول گرافیکی در بازی‌ها، ما را در صفحه‌ی بعد همراهی کنید.

سیستم تست

سیستم تست مرجع ما برای ثبت بِنچمارک‌ها و مقایسه‌ی نتایج به این شرح است:

مادربرد:

MSI X99S Xpower AC

CPU:

Core i7 5960X@ 4.4 Ghz

کارت گرافیکی:

GeForce GTX Titan X 12GB

رم:

16GB DDR4 2133 Mhz

منبع تغذیه:

CORSAIR AX1200i Platinium

بنچمارک‌ها

در اینجا برخی عناوین معروف و جدید بازی‌ها را برای مقایسه‌ی نتایج در رزولوشن ٢٥٦٠ در ١٤٤٠  انتخاب کرده‌ایم، رزولوشنی که می‌تواند معیار خوبی برای مقایسه‌ی توانایی‌های کارت‌های پرچم دار و رده بالای بازار گرافیک باشد.

١-Middle Earth: Shadow Mordor

untitled-14

 

در این بازی می‌توان دید که تایتان ایکس حدود ٣٠ درصد راندمان بیشتری نسبت به کارت GTX 980 با مدل مرجع تولید می‌کند.

٢-Thief 2014

untitled-10

 

راندمانی عالی را شاهد هستیم، در این رزولوشن کارت ما می‌تواند بطور میانگین ٧٧ فریم را در ثانیه تولید کند. باز هم حدود ٣٠ درصد تفاوت راندمان با مدل GTX 980 وجود دارد.

٣-Battlefield 4

untitled-16

 

تفاوت میانگین فریم در این بازی نسبت به کارت‌های قدرتمند قبلی هم قابل توجه است. در اینجا به طور متوسط ١٠٠ فریم گرفته‌ایم.

٤-Metro Last Light

 

untitled-8

با توجه به اینکه این عنوان از امکانات پیشرفته‌ی DX11 در موتور گرافیکی خود بهره گرفته و بار پردازش سنگینی به کارت گرافیک تحمیل می‌کند، می‌توان از آن به عنوان یک معیار ارزشمند برای مقایسه‌ی کارت‌ها استفاده کرد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید کارت تک هسته‌ای تایتان ایکس توانسته نتیجه‌ای در حد کارت‌های دو هسته‌ای R9 295X و TITAN Z نسل قبلی بدست آورد.

٥-3DMark 2013

ption id="attachment_24751" align="aligncenter" width="482"]راندمان در 3Dmark2013 راندمان در 3Dmark2013

این نرم افزار هر چیزی را که شما برای تست سخت افزار و قدرت گرافیکی سیستم احتیاج داشته باشید در خود جای داده است. در اینجا شاهد رقم خوردن امتیازی تحسین براگیز هستیم که حدود ٣٩ درصد سریع‌تر از کارت پرچمدار قبلی یعنی GTX 980 است.

نتیجه گیری

حالا سوالی که پس از تست‌های مختلف مطرح می‌شود این است که آیا ما واقعا به چنین کارتی با قیمتی این چنین گزاف نیاز داریم؟ پاسخ این است که خیر، مخصوصا اگر در رزولوشن 1080pبازی می‌کنید و دارای مانیتور ۶۰ هرتز معمولی هم هستید. اما در هر حال، راندمان بالاتر همیشه غنیمت است و می‌توان از این راندمان اضافی برای فعال کردن امکاناتی نظیر AA با کیفیت بالاتر و یا قابلیت DSR در بازی‌ها برای شبیه‌سازی رزولوشن‌های بالاتر و گرفتن کیفیت بهتر بهره گرفت. توانایی‌های بالقوه‌ی این کارت با حجم عظیم حافظه‌ی گرافیکی، ممکن است برخی را به خرید این محصول ترغیب کند اما قطعا در سبد خرید اکثر گیمرها جای نخواهد گرفت.

شکی نیست که با محصولی خیره کننده روبرو هستیم که البته قیمت فوق العاده بالایی هم دارد. محصولی که بطور میانگین حدود٣٠ تا ٤٠ درصد راندمان بیشتری را در رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ تولید می‌کند و حرارت و نویز قابل قبولی دارد. اما چیزی را که ما علاقه داریم در ماه‌های آینده شاهد آن باشیم، عرضه‌ی کارت‌های نسل جدید R9 390/390X از شرکت ای‌ام‌دی و کارت گرافیکی جدیدی بر اساس همین تراشه‌ی GM200 (احتمالا با تعداد واحد‌های پردازشی بین ٢٤٠٠ تا ٢٨٠٠ و با نام GTX 980Ti) اما با قیمت بسیار کمتر خواهد بود تا تنور رقابت را به نفع کاربران نهایی بیش از پیش داغ کند و راندمان بالاتر و قیمت کمتری را در بازی‌های داغ تابستان امسال به ارمغان آورد.

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع کارت گرافیک را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک‌ AMD رادئون برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

منبع: Guru3D


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده