نویسنده: فرشید معتمد
// یکشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰

١٠ دلیل برای اینکه آماده سازی یک پی سی مخصوص بازی هیجان انگیز است

اگر گیمری باشید که تجربه‌ی اسمبِل پی‌سی خود را هم داشته باشید قطعا لحظاتی را تجربه کرده‌اید که گیمرهای کنسولی از درک آنها بی بهره بوده‌اند. برای مرور این لحظات ناب و ِالبته برای برخی نوستالژیک با زومجی همراه باشید.

ساختن یک پی‌سی مخصوص بازی می‌تواند زمان‌بر، نفس‌گیر و استرس‌زا باشد. هزاران مورد وجود دارد که می‌تواند اشتباه انجام شود و هر یک از آنها هم در صورت رخ دادن می‌تواند به قیمت به هدر دادنِ صدها هزار تومان از بودجه‌ی ارزشمند شما تمام شود. اما با وجود این، ما این کار را انجام می دهیم، چرا که مونتاژ پی‌سی‌ها می‌تواند هیجان انگیز و خاطره‌ساز باشد. سال‌های سال پیش روزی در تابستان ، اسمبل و بهینه سازی یک پی‌سیِ مخصوص بازی را به پایان رساندم. دستگاه مذکور سیستمی تحسین برانگیز، دیوانه کننده، وحشی و در عین حال هم ساختن آن تجربه‌ای لذت بخش بود. اندکی پس از اتمام کار، لیستی از بهترین نکاتی را که در این فرآیند تجربه شده بود آماده کردم.

١-به دوستانتان بگویید که در حال آماده کردن یک پی‌سی گیمینگ جدید هستید

اینکه در جمع دوستان از مشخصات پی‌سی جدیدتان تعریف کنید کار لذت بخشی است! اگر دوستان شما هم اهل بازی باشند حتما از شنیدن خبرهای مربوط به سیستم شما به وجد خواهند آمد، در مورد امکانات جدید آن پرس و جو خواهند کرد و سعی خواهند کرد که قدرت گرافیکی و توان سیستم شما را در بازی‌های مدنظر خودشان مجسم کنند. البته بعید نیست که برخی از آنها هم در صدد کم اهمیت جلوه دادن کیفیت و قدرت قطعات انتخابی شما باشند تا سیستم خودشان را قوی‌تر و برتر جلوه دهند، چرا که از پیشی گرفتن شما با سیستم جدید راضی نبوده یا حسرت می‌خورند!

٢- خودتان را به خرید قطعات قوی‌تر راضی کنید

معمولا ایده‌ی خوبی است که ابتدا بودجه‌ی کلی مدنظر خود را مشخص کنید. ممکن است بخواهید کل سیستم زیر ٢ میلیون تومان تمام شود یا مثلا تا ٤ میلیون تومان هم مشکلی نداشته باشید. ممکن است بروید و راهنمای خرید آنلاینی را پیدا کنید که بتواند به شما در خرید و انتخاب قطعات کمک کند، به شما قطعات برتر را پیشنهاد دهد و کار شما را در تصمیم گیری راحت‌تر کند. این امر معمولا به بهره‌وری بیش‌تر و گرفتن بهترین راندمان و کیفیت نسبت به بودجه‌ای که دارید کمک خواهد کرد. سپس به کارت گرافیکی که برای خریدن انتخاب کرده‌اید فکر کنید و تفاوت آن را با مدل بالاتر بسنجید. دوباره تصمیم بگیرید که کدامیک را انتخاب می‌کنید؟ خب کارت قوی‌تر ممکن است ٢٠٠ یا ٣٠٠ هزار تومان گران‌تر باشد اما مثلا می‌تواند در بازی Far Cry 4 حدود ٢٠ فریم بالاتر بدهد. خودتان را متقاعد کنید که کارت گران‌تر را بخرید و این در آینده به نفع شما خواهد بود، یکی ازتصمیم گیری‌هایی که قطعا در آن ضرر نخواهید کرد! در مورد خرید اِس‌اِس‌دی هم همین رویه را پیگیری کنید، باز هم خرید مدل قوی‌تر به نفع شما خواهد بود. سرانجام این مرحله را ممکن است در حالی به پایان برسانید که لیست پیشنهادی راهنمای آنلاین را گرفته باشید و برخی از قطعاتش را هم در ازای افزایش مبلغ ناچیزی بالاتر برده باشید. اما بدانید که این خصلت پی‌سی گیمینگ است. هر آنچه را که بخواهید می‌توانید داشته باشید!

٣- دوستان خوب یوتیوبی

هیچ احساسی بدتر از این نیست که روبروی یک سیستم نیمه کاره نشسته باشید و از عدم اطمینان از کاری که انجام می‌دهید احساس تنهایی و نا امیدی کنید و نگران داشتن تعداد پیچ‌ها و پایه‌های لازم برای بستن مادربرد و قطعات دیگر باشید. این روزها به کمک سایت‌های غنی و ارزشمندی مثل یوتیوب، غیر ممکن است که در هنگام بستن قطعات دست تنها بمانید! بگذریم از اینکه در ایران به‌خاطر عدم توجه طولانی مدت متولیان امر به توسعه‌ی فن‌آوری مهم و بنیادین اطلاعات و شبکه ی دیتا، کاربران ایرانی از دسترسی به بخش عمده‌ای از این رسانه‌ها، امکانات و گنجینه‌های اینترنتی محروم هستند و دسترسی به بسیاری از این منابع- حتی منابع تخصصی بازی- مسدود است.

ption id="attachment_26912" align="aligncenter" width="636"]آموزش‌های رایگان کاربران حرفه ای در سایت یوتیوب آموزش‌های رایگان کاربران حرفه ای در سایت یوتیوب

افرادی مثل پاول که برای سایت معتبر Newegg کار می‌کنند می‌توانند کمک‌های ارزشمندی را به شما در هنگام اسمبل سیستم انجام دهند. آموزش‌های ثبت شده از آنها در کانال اختصاصیشان بسیار مثمِر ثمر است و در کارشان هم مهارت دارند. تمام این کمک ها به شما یادآوری می‌کنند که همه چیز خوب پیش خواهد رفت و از پس ساختن سیستم خود برخواهید آمد. شما تنها نیستید!

٤-سر زدن به منابع و سایت‌های معتبر با محتوای سخت افزار و پی‌سی

در دهه‌ی گذشته شاهد سایت‌های تخصصی خوب با موضوع سخت افزار و پی‌سی بوده‌ایم. اما امروزه منابع بسیار بیشتری را شاهد هستیم، چیزی که از نیاز کاربران فراتر بوده و با تنوع و تکثر زیاد، سلیقه‌ها و سطوح مختلف کاربران را نیز پوشش می‌دهد. خوشبختانه می‌توانید انتخاب‌هایتان را به چند سایت معتبر محدود کنید: Tom’s Hardware, PC Part Picker, Overclock.net, Lifehacker , TechSpot Forums و صد البته بخش سخت افزار سایت زومجی.

ption id="attachment_26914" align="aligncenter" width="633"]تحقیق و جستجو در مورد قطعات مختلف و نحوه‌ی تعامل با آنها تحقیق و جستجو در مورد قطعات مختلف و نحوه‌ی تعامل با آنها

اگر راهنمای جامعی در مورد چگونگی اورکلاک کردن پردازنده یا کارت گرافیک خود می‌خواهید یا اگر فقط کنجکاوید که بدانید اورکلاک قطعات تا چه اندازه می‌تواند در راندمان کلی سیستم تاثیرگذار باشد، اگر نگران هستید که آیا پردازنده‌ی قویتری که قصد ارتقا به آن را دارید با مادربرد فعلی شما کار می کند و تمام اما و اگرهای مشابه دیگر سخت افزاری را می‌توانید از طریق سایت ما و سایت‌های مرجع معرفی شده پرس و جو کنید یا دست کم نمونه هایی را مشابه‌ی سوال یا مشکل خود در محتوای این سایت‌ها جستجو و پیدا کنید که می‌تواند کمک شایانی به دریافت پاسخ یا رفع مشکلات شما کند.

٥- قفل کردن اهرم فشار روی پردازنده

لحظات کلیدی انگشت شماری در هنگام آماده سازی پی‌سی وجود دارد که نصب پردازنده یکی از اولین و مهم‌ترین آنها است. حس آرامش توام با هیجانی که در هنگام بستن و قفل کردن اهرم سوکت پردازنده دارید برای کاربرانِ تازه کار به یاد ماندنی است! 6666666666666666666666666 البته همیشه فشاری بیش از آنچه که فکر می‌کنید باید در این مرحله بکار گیرید اما وقتی که اهرم قفل شد و پردازنده در جایش ثابت شد، از اینکه مادربرد شما صاحب یک مغز شده حس خوبی خواهید داشت!

٦- متصل کردن کانکتورهای مختلف

اگر به‌صورت کلی بخواهیم بگوییم، وصل کردن کابل‌های مختلف هم کار جالبی است!

ption id="attachment_26917" align="aligncenter" width="636"]اتصال کانکتورهای پنل جلوی کیس به مادربرد اتصال کانکتورهای پنل جلوی کیس به مادربرد

معمولا این بخش هم برای تازه‌کاران لحظات خوفناکی است، وقتی که پایه‌های اسلات رم روی مادربرد را باز می‌کنید، چک می‌کنید که ماژول حافظه را از سمت صحیح جا زده باشید و سپس آن را برای جا رفتن فشار می‌دهید. مرتب از خودتان می‌پرسید که "آیا آن را درست جا زدم؟" یا " آیا به مادربرد فشار زیادی وارد شده و چیزی را خراب کرده‌ام؟" و مثلا " آیا این رم روی سیستم من درست کار خواهد کرد؟" و سوالاتی از این دست که قطعا برای تمام کاربران حداقل در اولین تجربه‌ی اسمبل پی‌سی رخ داده است.

٧- لحظه‌ای که دکمه‌ی پاور را می‌زنید و همه چیز کار می‌کند

سرانجام زمان آن رسیده که اتصالات برق پاور به مادربرد، کارت گرافیک، هارد و درایو نوری را هم متصل کنید و درآخر هم دکمه‌ی پاور را فشار دهید. صدای کلیک دکمه و سپس روشن شدن سیستم.... نشانگرهای مختلف روی پنل کیس همزمان روشن می‌شوند و لوگوی کارت گرافیک و مادربرد و LED‌های مختلف آن هم نورپردازی درون کیس را آغاز کرده و تمام فن‌ها شروع به چرخش می‌کنند!

ption id="attachment_26922" align="aligncenter" width="636"]لحظه‌ی نفس‌گیر روشن کردن سیستم برای اولین بار لحظه‌ی نفس‌گیر روشن کردن سیستم برای اولین بار

اگر هنگام بستن سیستم مثل من بیش از حد ذوق زده باشید شاید آزمایش بوت قطعات اصلی را قبل از اسمبل کردن و بستن آنها درون کیس انجام ندهید، اما شدیدا توصیه می‌کنم که حتما این کار را قبل از طی مراحل فوق انجام دهید. همیشه موارد کوچکی وجود دارند که ممکن است کل این پروسه را با اشکال و خطا مواجه سازند، مثل کانکتورهای کوچک پنلِ جلوییِ کیس ( شامل کانکتورهای PWR,RESET,HDD LED, PWR LED) که وصل کردن آنها مستلزم دقت و گاهی اوقات سعی و خطا است، مخصوصا اگر نوشته‌های پایین کانکتورها روی مادربرد خوانا نباشد و مجبور شوید به دفترچه‌ی راهنمای مادربرد برای دیدن نقشه‌ی اتصالات مدنظر خود رجوع کنید. اما زمانی که همه چیز به خوبی پیش رود و تمام قطعات و فن‌ها به درستی روشن شوند و مانیتور هم تصویر بایوس در هنگام بوت را نشان دهد، این لحظه‌ای است که واقعا هیچ احساس دیگری به مانند آن نیست، هم خستگی کار چند ساعته رفع می‌شود و هم نفس راحتی می‌کشید!

٨- ارتباطات ابری

هر چند ممکن است که اجبار درساخت حساب‌های کاربری آنلاین برای بازی‌های جدید پی‌سی مثل Starcraft و Diablo در ابتدا آزاردهنده و بی‌دلیل به نظر رسد، اما این کار برای شما مزیتی هم دارد: هنگامی که به پی‌سی جدید نقل مکان می‌کنید، سیستم عامل را از اول نصب می‌کنید یا مثلا قطعات اصلی سیستم را ارتقا می‌دهید، پروفایل ، سیوهای بازی و تمام تنظیمات قبلی شما بدون هیچ وقفه‌ای قابل استفاده خواهند بود و به صورت خودکار منتقل خواهند شد. حتی می‌توانید فایلهای بازی در هارد قبلی خود را اگر تحت کلاینت استیم بوده باشند به پوشه‌ی SteamApps منتقل کنید و خود برنامه‌ی استیم اطلاعات شما را از ذخیره ساز ابری دریافت کرده و در صورت نیاز فایل‌های لازم را هم مجددا دانلود می‌کند. همین‌طور شما می‌توانید که پوشه‌ها و سیوهای بازی‌های دیگر خود را هم با درایوهای ابری معتبر مثل Dropbox و OneDrive همگام سازی کنید و بعدا با ورود مجدد به حساب کاربری خود تمام آنها را به پی‌سی جدید خود منتقل کنید.

ption id="attachment_26923" align="aligncenter" width="636"]ذخیره سازی ابری در بازی‌ها ذخیره سازی ابری در بازی‌ها

نصب سیستم عامل ، نرم افزار و درایوِرها روی یک سیستم جدید معمولا چند ساعتی زمان می‌برد. این روزها با داشتن نرم افزارهایی مثل Google Chrome, 1Password,Steam و Dropbox که همگی با ارتباطات ابری و حساب کاربری شما همگام‌سازی می‌شوند، براحتی می‌توان تمام ابزارهای ضروری و برنامه‌های کاربردی مربوطه را در کسری از ساعت نصب و آماده‌ی بهره‌برداری کرد.

٩- اجرای بازی‌هایی که روی پی‌سی قدیمی شما به سختی اجرا می‌شدند و له کردن آنها روی سیستمِ قدرتمندِ جدید

وقتی که یک پی‌سیِ بازی دارید، ممکن است این حس را داشته باشید که در حال دویدن در مسابقه‌ای طولانی و دائمی در برابر بازی‌های خود هستید، گاهی اوقات شما جلوتر هستید و برخی مواقع هم بازی‌ها از شما سبقت می‌گیرند، گاهی اوقات فریم بالاتر از نیاز می‌گیرید و گاهی اوقات سنگینی گرافیک بازی نفس سیستم را به شماره می‌اندازد. اما بستن یک پی‌سی گیمینگِ جدید مثل ساختن یک جفت پای مصنوعی پر‌قدرت و سرعت گرفتن در این رقابت نفس گیر عمل می‌کند و بازی‌هایی را که تا قبل از این، اوقات سختی برای شما رقم زده بودند را وادار به زانو زدن در برابر شما می ‌کند!

ption id="attachment_26924" align="aligncenter" width="636"]بازی‌هایی که نباید سیستم جدید را بدون آنها ارزیابی کرد بازی‌هایی که نباید سیستم جدید را بدون آنها ارزیابی کرد

اجرای Far Cry 4 روی تنظیمات Ultra و گرفتن ٦٠ فریم هیچ مشکلی نیست. بازی Crysis 3 رو آخرین تنظیمات و فریم نزدیک به ٦٠ باز هم مشکلی نیست! این آخری شاید گِیم‌پلی خوبی نداشت اما اجرای آن برای دیدن توان بی‌نظیر موتور گرافیکی کِرایتِک و تست سخت افزار جدید خالی از لطف نیست. البته زمان زیادی نخواهد برد که بازی‌های آینده با امکانات جدیدتر و پیچیده‌تر خود شما را وادار به پایین‌آوردن کیفیت بافت‌ها یا برخی تنظیمات کنند، اما در هر حال تا آن موقع از اجرای بازی‌های خود نهایت لذت را ببرید!

١٠- وقتی که درب کیس را می‌بندید و مطمئن می‌شوید که کار به اتمام رسیده است

ممکن است که اولین ساعات راه اندازی سیستم جدید را در حالی سپری کنید که درب کیس را همچنان باز گذاشته‌اید، چرا که هنوز در حال نصب برنامه‌ها هستید و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود. اما سرانجام به نقطه‌ای می‌رسید که همه چیز به اتمام رسیده است. حالا دقایقی را هم صرف جمع و جور کردن و مرتب کابل‌های مختلف پشت و روبری مادربرد می‌کنید، بست‌های پلاستیکی را در جای خود محکم می‌کنید و کابل‌های اضافه را نیز از دیدرس بخشِ قابل رویتِ کیس خارج می‌کنید. سپس درب‌های کناری کیس را می‌بندید و مجددا از کارکرد صحیح فن‌های ورودی و خروجی و گردش هوای مناسب داخل کیس اطمینان حاصل می‌کنید. حالا نوبت وصل کردن کابل‌های کیبورد و ماوس و مانیتور و بقیه‌ی لوازم جانبی سیستم است.

ption id="attachment_26927" align="aligncenter" width="636"]سلام دوست من! سلام دوست من!

همه ی این کارها که انجام شد دکمه‌ی پاور را برای آخرین مرحله‌ی تست فشار می‌دهید و عقب می‌روید. حالا می‌توانید کمی درنگ کرده و موجودی را که خلق کرده‌اید در شکل و شمایل طبیعیش نظاره کنید! در انتها، اگر شما هم دوست دارید این لذت‌های زیبا را تجربه کنید، مقالات اختصاصی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی را از دست ندهید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده