با Alan Wake 2، بازی‌ که هیچوقت ساخته نشد آشنا شوید

با Alan Wake 2، بازی‌ که هیچوقت ساخته نشد آشنا شوید

پنجشنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
تنها شنیدن نام 2 Alan Wake، طرفدارانِ نه چندان پرشمار این بازی را سراسر غرق شور و هیجان می‌کند. اما چه بر سر آن آمد؟ با صحبت‌های مرد شماره‌ی یک پشت این بازی، سم لیک همراه شوید تا تصوّری از نسخه‌ی دومی که هیچوقت ساخته نشد، داشته باشید.

سال ۲۰۱۰ بود که مایکروسافت Alan Wake را برای ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر کرد. این بازی نشان داد که بازی‌های اپیزودیک حتی هنگامی که به صورت یک مجموعه عرضه می‌شوند باز هم می‌توانند جذاب و گیرا باشند. Alan Wake نشان داد که روایت داستان در بازی‌ها مهم است و همچنین خون و خشونت تنها عواملی نیستند که باعث ترس در یک تجربه‌ی تعاملی می‌شوند. نویسندگان رسانه‌هایی مانند اسوشیتد پرس ،ایندیپندنت و دِیلی تلگراف ضرب‌آهنگ بازی، ویژگی‌های بصری آن و خط داستانی‌اش را تحسین کردند. این بازی به داستان‌سرایی تعاملی معنای دیگری بخشید، ۳.۲ میلیون نسخه از آن فروخته شد و داستان آن با تعلیقی به پایان رسید که باعث به وجود آمدن نظریه‌ها و تحلیل‌های بسیاری شد. به نظر می‌رسید که نسخه‌ی دومی در کار است. رِمدی حتی یک نسخه‌ی اولیه‌ی قابل بازی تهیه کرده بود. اما بعداً نسخه‌ی دوم، مانند پروتاگونیست خیالی آن، به سادگی ناپدید شد.

این دریاچه نیست، یک اقیانوس است

در Alan Wake، بازیکن کنترل ضدقهرمانی را بر عهده دارد که یک نویسنده‌ی موفق در سبک داستان‌های هیجان‌انگیز است و سعی دارد بفهمد در تعطیلاتی که در برایت فالزِ واشنگتن سپری کرد، چه بر سر همسرش آمده است. با پیشروی وِیک در داستان، این قضیه روشن می‌شود که اوضاع در برایت فالز آن‌چنان هم طبیعی نیست و المان‌های خیالی داستانی که یادش نیست کی نوشته است، در حال ورود به دنیای واقعی او هستند. بازی به قسمت‌هایی تقسیم شده است که در حجم و اندازه‌ی اپیزودهای یک سریال تلویزیونی هستند. هر قسمت با مروری بر آنچه در قسمت پیشین اتفاق افتاد آغاز می‌شود و با یک تعلیق و قطعه‌ای موسیقی مناسب، به اتمام می‌رسد. ریتم بازی به طرز هوشمندانه‌ای بالا است و بازی روایت داستانش را جدی می‌گیرد، اما جایی تمام می‌شود که به نظر ناقص می‌رسد. این قضیه به خاطر این است که بازی واقعاً ناقص است. رمدی از ابتدا داستان Alan Wake را طوری طراحی کرده بود که در طول چند بازی روایت شود. این طرز نگاه به داستان و برنامه‌ریزی برای آن از زمانی سرچشمه می‌گیرد که رمدی مشغول کار روی نسخه‌ی اول Max Payne بود، بازی‌ای که آن‌ها در ابتدا برایش ادامه‌ای در نظر نداشتند. سَم لِیک، کارگردان خلاقیت و سرپرست نویسندگان رمدی می‌گوید:

من با خوشحالی تقریباً همه‌ی شخصیت‌های Max Payne را کشتم. زمانی که تصمیم گرفتیم ادامه‌ای برای آن بسازیم، آن کار برای ما چالش‌آفرین شد. آن تجربه به ما یاد داد که در مورد Alan Wake یا هر بازی دیگری که می‌سازیم، باید روی ایده‌ی ساخت نسخه‌های بعدی از همان ابتدای کار وقت بگذاریم. در مورد Alan Wake، از همان ابتدا فرض کردیم که نسخه‌ی دومی در کار خواهد بود و المان‌های بازی مانند شخصیت‌ها، داستان و نقاط اوج بازی را بر اساس این ایده طراحی کردیم. می‌دانستیم که [هنگام ساخت نسخه‌ی دوم] باید این کارها را تکرار کنیم و آن‌ها را تصحیح کنیم، اما همیشه یک طرح خام و اولیه وجود داشت.
تقریباً بعد از انتشار Alan Wake، ما در حال کار روی نسخه‌ی دوم بودیم و برای آن برنامه می‌ریختیم.
با نزدیک شدن Alan Wake به تاریخ عرضه‌اش در سال ۲۰۱۰، تیم سازنده شروع به کار روی آن طرح خام کرد و تمرکز خود را روی مشخص کردن مسیر پیش رو گذاشت.
اواخر ساخت Alan Wake بود که ما صحبت‌ها راجع به ادامه‌ی آن را آغاز کردیم و بحث‌ها را در مورد اینکه داستان باید به چه سمتی رود، با جزئیات بیشتری مطرح کردیم. تقریباً بعد از انتشار Alan Wake، ما در حال کار روی نسخه‌ی دوم بودیم و برای آن برنامه می‌ریختیم.
این تنها Alan Wake 2 نبود که رمدی برای آن برنامه می‌ریخت. قطعاً چیزی که در طرح اولیه در نظر داشتیم بزرگ‌تر از بازی اول و دنباله‌اش بود، چیزهای بیشتری برای آن طرح در نظر گرفتیم. در بسیاری جهات، ما به این دنیا به عنوان چیز بزرگ‌تری می‌بینیم. اَلن ویک شخصیت اصلی ما است، اما ما شخصیت‌های دیگری هم پیرامون او داریم، مانند دوستش بِری ویلر، همسرش آلیس و کلانتر سارا بریکر و دیگر شخصیت‌ها. احساس می‌کنیم این دنیایی بزرگ برای توسعه و کاوش در بسیاری از جهات پتانسیل‌های لازم را دارد.

طرح اولیه

تمایل به ساخت یک دنبال برای بازی تنها یک طرف قضیه است. حتی برنامه‌ریزی داستان یک دنباله نیز چندان عجیب نیست. اما رمدی یک طرح اولیه‌ی کامل داشت، دمویی که پنج سال پیش ساخته شد تا نشان دهد Alan Wake 2 ممکن است چگونه به نظر برسد. رمدی از این طرح اولیه ویدیویی تهیه کرد تا برای نسخه‌ی دوم ناشر پیدا کند. لیک می‌گوید ویدیو قرار نبوده سکانس آغازین دنباله باشد، بلکه تنها تصویری از اینکه بازی چه مسیری را طی خواهد کرد نشان می‌داد.
آن ویدیو بیشتر جو و اتمسفر بازی را به نمایش می‌کشید، المان‌های زیادی در آن وجود داشتند که مربوط به داستان بودند. واضح است که در این ویدیو الن ویک شخصیت باتجربه‌تری در جنگ پنهان با نیروهای تاریکی است.
طرح اولیه همچنین دشمنانی را نشان می‌دهد که در بازی اصلی حضور ندارند، محیط جدید و سیستم‌های گیم‌پلی جدید که تیم سازنده برای آن‌ها هیجان‌زنده بوند.
شما می‌توانید نشانه‌ای از بازنویسی واقعیت را در این ویدیو ببینید. آن‌ها چیزهای جدیدی بودند که ما کار رویشان کار می‌کردیم.
لیک می‌گوید از لحاظ داستان، ایده اصلی این بود که ماجراجویی ویک و درگیری او با نیروهای برانگیخته شیطانی را ادامه دهند.
طرح مفهومی Alan Wake 2: تغییر واقعیت طرح مفهومی Alan Wake 2: تغییر واقعیت
مشخص است که فرار از تاریکی‌ها نمی‌تواند چندان ساده باشد و باید بهایی برای آن پرداخت شود. بنابراین برای دنباله، باید ماجراجویی‌های بیشتر و داستان‌های بیشتری برای او طراحی می‌شد.
این طور که به نظر می‌رسد، طرح‌های اولیه‌ی قابل بازی بیشتری وجود داشته است. تنها یکی از آن‌ها به اندازه‌ی کافی توسعه یافته بود تا از آن برای تبلیغ بازی برای ناشرها استفاده شود.
طرح‌های اولیه‌ی خام‌تر بسیاری از گیم‌پلی وجود داشت. ما سبک‌های مختلف گیم‌پلی و المان‌ها را تست کردیم.
در نهایت، بسیار از آن تکه‌های گیم‌پلی در Alan Wake's American Nightmare گرد هم آمدند، بازی تقریباً مستقلی که داستانش در دنیای Alan Wake روایت می‌شد. این بازی دانلودی که سال ۲۰۱۲ برای ایکس‌باکس ۳۶۰ و بعدتر برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، به نظر می‌رسید اثباتی بر این حقیقت بود که Alan Wake 2 را به این زودی‌ها نخواهیم دید.
محیط بازی و حتی بعضی از دشمنان در نهایت از American Nightmare سر درآوردند که پروژه‌ی کوچک و لذت‌بخش با منابع بسیار محدودی بود. شما می‌توانید نشانه‌های خاصی از American Nightmare را در طرح اولیه ببینید.
رمدی یک طرح اولیه‌ی کامل داشت، دمویی که پنج سال پیش ساخته شد تا نشان دهد Alan Wake 2 ممکن است چگونه به نظر برسد.
برای یک استودیو کار غیرمعمولی است که اجازه دهد یک رسانه‌ی عمومی طرح اولیه‌ی بازی‌ای را ببیند که هیچوقت منتشر نشده است. هنگامی که رمدی اعلام کرد مایل است چنین کاری انجام دهد، همه‌ی گمانه‌زنی‌ها در این مورد بود که کار Alan Wake 2 دیگر تمام شده است. اما دلیل اینکه لیک و دیگر توسعه‌دهندگان رمدی مشکلی با انجام این کار نداشتند، این نیست.
چیزی که باعث شدن انتشار ویدیوی این طرح اولیه مشکلی نداشته باشد این است که آن طرح در سطح بسیار بالایی ساخته شده است. اسپویلری در آن وجود ندارد. من امیدوارم بتوانیم فرصتی پیدا کنیم که روی Alan Wake 2 کار کنیم. می‌خواهم کارهای بیشتری با ویک انجام دهم.
سال گذشته، لیک به صورت عمومی به تمام طرفداران Alan Wake گفت دنباله‌ی در دست ساخت نیست چرا که استودیو، آن زمان را برای ساخت قسمت دوم مناسب نمی‌دانسته است. رمدی هنگام کار بر روی Quantum Break،‌ قادر نبوده به وسعت چیزی که می‌خواهد برای دنباله‌ی Alan Wake خلق کند دست پیدا کند.
[اگر آن زمان قسمت دوم را می‌ساختیم،] دنباله‌ای که Alan Wake شایسته‌ی آن است از آب درنمی‌آمد. اما فرصت‌ها همچنان موجود هستند.
و مشکل زمان‌بندی هم قطعاً پیشرفت‌های زیادی کرده است.

از Alan Wake 2 به Quantum Break

با وجود اینکه رمدی با مایکروسافت قراردادی مبنی بر انتشار نسخه‌ی اول بازی داشت، حقوقِ نام و مجموعه‌ی Alan Wake متعلق به رمدی است. بنابراین زمانی که رمدی طرح اولیه‌ی Alan Wake 2 را به مرحله‌ی قابل قبولی رساند، ویدیوی آن را به چند ناشر مختلف نشان داد. در نهایت، آن‌ها بار دیگر از مایکروسافت سر در آوردند.
آن‌ها در مورد Alan Wake واقعاً با ما همراهی کردند. فیل اسپنسر (هم‌اکنون به عنوان رئیس ایکس‌باکس) در تمام طول مسیر پشتیبان ما بود. ما ویدیو را به مایکروسافت نشان دادیم و من حدس می‌زنم در آن زمان، آن‌ها برای مجموعه‌ی بازی‌های خود به چیز متفاوت‌تری نیاز داشتند. صحبت‌های ما در مورد Alan Wake 2 به سرعت به چیز دیگری تبدیل شد و آن چیز دیگر، به Quantum Break ختم شد که بسیار عالی و هیجان‌انگیز بود.
Quantum Break اولین بار به صورت عمومی در ماه می ۲۰۱۳ و مراسم رونمایی از ایکس‌باکس وان، در مقر مایکروسافت در ردموند واشنگتن معرفی شد. مانند Quantum Break ،Alan Wake یک بازی اکشن سوم‌شخص است و به نظر می‌رسد تأکید بسیاری بر روی بخش تیراندازی خود دارد. بازی زمانی آغاز می‌شود که آزمایش‌های مربوط به سفر در زمان در یکی از دانشگاه‌های آمریکا از کنترل خارج شده و اثرات آن گریبان شخصیت‌های بازی را می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در طراحی بازی انجام شده، تکه‌های سریالی است که بعد از مرحله پخش می‌شود. بعد از به اتمام رساندن یک قسمت از بازی، یک قسمت از سریال پخش می‌شود و این دو بر اساس انتخاب‌های بازیکن متفاوت خواهند بود.
طرح مفهومی Alan Wake 2: ویک درون یک واقعیت تغییر یافته طرح مفهومی Alan Wake 2: ویک درون یک واقعیت تغییر یافته
در حالی که Quantum Break از ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۴ عرضه شود، بعدتر به ۲۰۱۵ تأخیر خورد. امسال نیز تاریخ انتشار بازی باز هم به عقب رانده شد و به ۲۰۱۶ تغییر کرد تا رمدی زمان کافی برای بهبود آن را داشته باشد و از دیگر بازی‌های انحصاری مایکروسافت که آخر امسال منتشر می‌شوند نیز فاصله گیرد.
تیم ما و کاری که می‌کنیم تماماً روی Quantum Break تمرکز کرده است. ما در دنیای Quantum Break زندگی می‌کنیم و از کارمان لذت می‌بریم، اما همزمان به جایی رسیدیم که می‌توانیم به آینده نگاه کنیم و در مورد اینکه بعداً چه اتفاقی می‌افتد، بحث کنیم.
لیک می‌گوید چندین انتخاب وجود دارد. تیم می‌توانید برای مثال، روی یک بازی دیگر در دنیای Quantum Break کار کند، یک نسخه‌ی فرعی مانند چیزی که برای Alan Wake ساخته شد.
در میان بقیه‌ی انتخاب‌ها، ما در حال صحبت در مورد امکان وقوع دنباله‌ای برای Alan Wake با ناشران مختلف هستیم اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
هر اتفاقی که بیافتد، رمدی به یک پروژه‌ی بزرگ نیاز دارد. استودیو از زمانی که کار روی Quantum Break را آغاز کرده رشد زیادی کرده است، بازی‌ای که لیک آن را یک پروژه‌ی بسیار جاه‌طلبانه می‌داند. در حالی که رمدی در زمان Alan Wake حدود ۸۵ کارمند داشت، الان با ۱۳۵ نفر مشغول به کار است.
طرح مفهومی Alan Wake 2: از صحرای آریزونا بعدها در American Nightmare استفاده شد طرح مفهومی Alan Wake 2: از صحرای آریزونا بعدها در American Nightmare استفاده شد
اسپنسر، هوادار پر و پا قرص رمدی و Alan Wake، اعلام کرده همچنان طرفدار این بازی است:
[Alan Wake] یکی از جذاب‌ترین و سینمایی‌ترین بازی‌های نسل ایکس‌باکس ۳۶۰ بود و من فکر می‌کنم جالب خواهد بود که ببینیم اگر رمدی تصمیم بگیرد دوباره سراغ این بازی برود، چه کاری انجام خواهد داد. در این صنعت، چه کار خوبی باشد چه بد ما گاهی اوقات تمایل داریم که اجازه دهیم موفقیت یک بازی، مسیر پروژه‌ی بعدی را مشخص کند، اما رمدی استودیویی است که علایق خود را دنبال می‌کند. من کاری که آن‌ها با Quantum Break می‌کنند را بسیار دوست دارم، آن‌ها روی ساختن یک بازی عالی تمرکز کرده‌اند. بعد از آن، مطمئنم که روی کاری به آن علاقه دارند زمان می‌گذارند.

Alan Wake 2

بسیاری چیزها از سال ۲۰۱۰ عوض شده‌اند و این تغییر مختص بازی‌ها نیست. از زمان عرضه‌ی Alan Wake، مفهوم برنامه‌های تلویزیونی استاندارد به کلی عوض و از نو تعریف شدند. یک فصل کامل از سریال‌های بزرگی مانند House of Cards ،Daredevil و Transparent به صورت همزمان بر روی سرویس‌های اینترنتی منتشر می‌شود. شبکه‌های تلویزیون کابلی صاحب نام مانند HBO هم سرویس‌های استریم فیلم و سریال خود را عرضه‌ می‌کنند. در حالی که زمانی بازی‌های اپیزودیک غیرمعمول بودند، حالا استودیویی مانند تل‌تیل گیمز با سری The Walking Dead خود رقیب سرسختی برای این سبک از بازی‌ها به وجود آورده است.
در میان بقیه‌ی انتخاب‌ها، ما در حال صحبت در مورد امکان وقوع دنباله‌ای برای Alan Wake با ناشران مختلف هستیم.
این تغییر در نحوه‌ی عرضه‌ی سرگرمی‌ها احتمالاً روی هر نسخه‌ی جدیدی از Alan Wake تأثیر خواهد گذاشت. از لیک سوال شد که آیا احتمال دارد Alan Wake 2 به صورت اپیزودیک و به عنوان یک سرویس بازی عرضه شود یا خیر. او در پاسخ گفت:
حالا که به آن فکر می‌کنم، می‌بینم که بازی‌های چندقسمتی یا ایده‌ی عرضه‌ی بازی به شکل یک سرویس، [برای برخی سازنده‌ها] بسیار عالی جواب می‌دهد. [ارائه‌ی بازی به صورتِ] چندقسمتی باعث می‌شود ما تجربیات خود را به آرامی پیش ببریم، درست مثل چیزی که در Alan Wake بود و الان چیزی که در Quantum Break است. در بعضی جهات این کار می‌تواند نتیجه دهد، نمی‌گویم روش‌های دیگر به این خوبی کار نخواهد کرد. اما مطمئن هستم که این ایده حداقل در بحث‌ها مطرح خواهد شد.
لیک اشاره می‌کند که روایت‌های داستانی فوق‌العاده و انقلابی همچنان در تلویزیون ادامه خواهند داشت.
طرح مفهومی Alan Wake 2: ویک در حال گشت و گذار در شهری سیل‌زده طرح مفهومی Alan Wake 2: ویک در حال گشت و گذار در شهری سیل‌زده
تلویزیون همچنان منبع فوق‌العاده‌ای برای الگوبرداری در مورد روایت داستان برای ما خواهد بود، مانند True Detective و باقی سریال‌ها. در مورد Alan Wake و اینکه منبع الهام‌های ما در مورد نسخه‌ی اول چه بود، اتفاقات جذابی در حال رخ دادن است. فصل‌های جدید هر دو سریال Twin Peaks و X-Files به زودی پخش می‌شوند و من واقعاً هیجان‌زده و منتظر آن‌ها هستم.
با نزدیک شدن به زمان پایان ساخت Quantum Break و علاقه‌ی رمدی به ساخت دنباله‌ای برای Alan Wake، به نظر می‌رسد زمان مناسب فرا رسیده است. به این عوامل، علاقه‌ی تازه‌ی مخاطبان به نحوه‌ی داستان‌سرایی چندقسمتی که Alan Wake هم از آن استفاده می‌کرد، اضافه کنید. اشتیاق دیدن یک محتوای چندقسمتی واقعی روی چیزی غیر از تلویزیون می‌تواند حمایت کامل طرفداران را از نسخه‌ی بعدی Alan Wake به همراه داشته باشد. آیا مایکروسافت اشتیاق لازم برای Alan Wake 2 را دارد یا هنوز دنبال چیز متفاوتی است؟
فعلاً حدسی نمی‌زنم. اما قطعاً با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
و احتمال اینکه انتشار دنباله‌ی Alan Wake را به دست شرکتی غیر از مایکروسافت ببینیم چقدر است؟
نمی‌توان گفت، بسیار دوست دارم که این کار را بکنم... به نظر می‌رسد گذشت زمان تنها باعث شکل‌گیری ایده‌هایی در مورد نسخه‌ی بعدی شده است، که عالی است. تقریباً و در بعضی جهات، تمام این زمانِ اضافه برای فکر کردن باعث شده ایده‌ی دنباله جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر شود. تنها زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده