// پنجشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

اولین نگاه به بازی Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided با رونمایی طوفانی خود برای حضور در نسل هشتم کنسول‌ها، خود را به یک بازی مورد انتظار تبدیل کرد. در ادامه با زومجی همراه باشید تا در مقاله‌ای تخصصی به اولین اطلاعات کلیدی محصول جدید اسکوئر انیکس بپردازیم.

بعد از زنده ماندن از حمله مصیبت‌بار تروریست‌ها، آدام جنسن به دنیایی بازگشت که توسط ستیز و کشمکش‌های فراوان فلج شده بود. پول و تکنولوژی، جامعه شکست خورده و افسرده را کنترل می‌کند و این ثروتمندان هستند که با پول و ماشین آلات خود آزادی انجام هر کاری را دارند. جنسن به یک پناهگاه پیوسته و دولت، جنسن را با قدرت فراانسانی پوشانده تا او بتواند در مبارزات با دشمن و تروریست‌هایی که در این دنیای جدید رشد کرده‌اند ایستادگی کند. او با ابزار و اسلحه‌های بهتری نسبت به قبل مجهز شده است که البته باید هم این‌گونه باشد؛ زیرا آخرین باری که جنسن سعی داشت دنیا را نجات دهد به شدت شکست خورد.


دانلود با رزولوشن 480p | دانلود با رزولوشن 720p

نفس کشیدن در یک میراث

بازی‌ای که نام Deus Ex را حمل می‌کند، با بالاترین استانداردها دادرسی و داوری می‌شود. اولین قسمت از بازی تیراندازی سایبرپانکی Deus Ex که توسط Ion Storm تحت رهبری طراح افسانه‌ای، وارن اسپکتور ساخته شد، مخلوطی عالی از عناصر تیراندازی و مکانیزم نقش‌آفرینی را ارایه داد. این بازی که در سال ۲۰۰۰عرضه شد، به دلیل فونداسیون عالی علمی-تخیلی خود همراه با پایان باز داستان، مورد ستایش بسیاری از منتقدین و طرفداران قرار گرفت و به سرعت در تمامی لیست‌هایی که بهترین‌ها را در آن مشخص می‌کردند نام این بازی به چشم می‌خورد و طرفداران بی‌شماری را کنار خود جمع کرد. هر بازی‌سازی که قصد داشت جا پای این میراث بگذارد و بازی‌ای دیگر زیر پرچم همین نام ارایه دهد، با این اثر بزرگ مقایسه می‌شد و البته شکست می‌خورد.

هیچ‌کس جز Jean Francois Dugas این موضوع را نمی‌دانست. هنگامی که داگس پیشنهاد کمک به ایداس به منظور تاسیس استودیو Montreal را در سال ۲۰۰۷و ساخت ادامه Deus Ex را داد، مدت شش هفته برای قبولی این پیشنهاد تلاش کرد و بسیار مضطرب بود؛ او عاشق Deus Ex بود. او خواه ناخواه برای ساخت و عرضه هر چیز جدید و تازه‌ای برای مجموعه Deus Ex بسیار تلاش و مبارزه کرد. او می‌گوید:

اولین بازی Deus Ex باعث ‌می‌شد حس باهوشی یا زرنگ بودن به شما دست دهد و این هنگامی رخ می‌داد که شما را سرگرم می‌کرد و به فکر فرو می‌رفتید. یادم است در اوایل بازی، این انتخاب را داشتید که به سرویس بهداشتی بانوان بروید. اگر این کار را می‌کردید بعدا شخصی در مورد این کار حرف می‌زد. این جزو اولین دفعاتی بود که از بودن و قرار داشتن در یک دنیای زنده هیجان زده شده بودم. بعضی بازی‌ها نشان می‌دهند که هیچ اهمیتی برای شما قایل نیستند، اما با Deus Ex حس می‌کنید که هر کاری که انجام دهید مهم است.

داگاس و تیم او چهار سال را با نمونه‌های اولیه و ساخت یک پیش‌درآمد برای نسخه اصلی توانستند دنیایی با بهترین عناصر مخفی کاری، تیراندازی اول شخص و گفتگوهای اجتماعی خلق کنند و به بازیکنان و طرفداران این نام ارایه دهند. اما گذشته از تمام این عناصر، یکی از معجون‌های اصلی این سری، باز بودن پایان داستان آن است؛ با وجود این‌که Human Revolution این شاخصه را در خود جای داده بود و یک موفقیت کامل از همه جهات محسوب می‌شد، اما از نظر طرفداران اصیل سری Human Revolution هیچ‌گاه آن قدرت نسخه اول بازی را نداشت. حال دوگاس و استودیو ایداس Montreal عزم خود را جزم کردند تا جاه‌طلبانه‌ترین Deus Ex دوران را بسازند.

Mankind Divided

جنگ و مبارزه برای زمان

Human Revolution به خاطر رییس‌های خود (Boss یا همان غول‌آخرهای خودمان) مورد انتقاد زیادی قرار گرفت، زیرا به طبیعت پایان باز بودن سری Deus Ex خیانت و بازیکن را مجبور به مبارزه با آن‌ها می‌کرد، هرچند که آن مبارزات توسط استودیو ایداس Montreal طراحی نشده بود؛ به دلیل این‌که آن‌ها مطمئن شوند بازی سر وقت عرضه می‌شود، کار این بخش را به یک کمپانی دیگر محول کردند. اما با این حال ایداس فکر نمی‌کند که گیمرها باید افراد دیگری جز خودشان را مقصر این لکه سیاه بر روی بازی بدانند. دوگاس می‌گوید:

پی‌آمد و نتیجه باس‌‌هایی که در بازی قرار دادیم چیزی بود که از آن آگاه بودیم و با آسان کردن مبارزه با آن‌ها سعی بر سبک‌تر کردن این امر داشتیم. اما این کار چیزی بود که ما در آن شکست خوردیم. برنامه ما همیشه این بود که بازیکن‌ها بتوانند از چندین راه مختلف از باس‌ها عبور کنند؛ از راه مخفی کاری، مبارزات و شلوغ کاری و یا حتی از طریق هک کردن. این همیشه یکی از نقشه‌های اصلی Human Revolution بود. اما نتیجه کار اصلا برای بازیکنان رضایت بخش نبود. به هر حال ما در بسته الحاقی به نام Missing Link این مشکل را حل کردیم. این اجازه را به بازیکن دادیم تا از هر روشی که می‌خواهند با باس‌ها برخورد کنند. ما رویارویی با باس‌ها در Mankind Divided را به همین شکل طراحی کردیم.

7

به سوی رستگاری

نزدیک به پایان Human Revolution شاهد یک حمله تروریستی که AUG Incident خوانده می‌شد بودیم که دوره و مسیر تاریخ بشر را تغییر داد؛ سازمان Illuminati سیگنال‌هایی را فعال کرد که تمام انسان‌ماشین‌ها(افرادی مانند جنسن که در بدن آن‌ها اجزای مکانیکی جا گذاشته شده است) به افرادی که نزدیکشان بودند حمله کنند، این سیگنال آن‌ها را دیوانه و بدون فکر می‌کرد. با این‌که این مصیبت فقط برای مدت کوتاهی انجام شد اما همین کافی بود که مردم نسبت به آن‌ها ذهنیت بدی پیدا کنند و به خودی خود باعث درگیری و مشکلات فراوانی شود. در پایان Human Revolution بازیکن با انتخابی مواجه می‌شود که بازی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ آشکار کردن حقیقت وحشتناک و کثیف به مردم، دست‌کاری کردن شواهد برای تسلسل اهداف جنسن یا تلاش برای پوشاندن این حادثه بزرگ به منظور حفظ آرامش جهانی. ایداس در مورد اینکه کدام یک از این پایان‌ها در ساخت بازی Mankind Divided استفاده شده هیچ اظهار نظری نکرده است اما آن‌ها در تلاش هستند تا از المان‌های هر کدام از پایان‌های Human Revolution در کنار هم برای پس زمنیه بازی جدید خود استفاده کنند. به هر حال اتفاقی که از سوی گروه تروریستی Illuminati رخ می‌دهد به سرعت بر روی زندگی انسان‌ماشین‌ها تاثیر گذاشته و در جامعه آن‌ها به عنوان شهرنشینان درجه دو شناخته می‌شوند. ایداس این امر را به یک نژادپرستی تشبیه می‌کند و فیلم District 9 را الهام بخش این موضوع می‌داند که در آن بیگانه‌ها و مردم عادی تفاوت بسیاری در مکان و روش زندگی خود دارند.

ماری دل‌مارله کارگردان بخش داستانی بازی می‌گوید:

افراطی‌ها در هر دو سو وجود دارند، چه در افراد معمولی و چه در افراد بالا رتبه و قدرتمند جامعه. نژادپرستی باعث شده تا انسان‌هایی که دارای عضوهای مکانیکی هستند از دیگر افراد جامعه جدا شوند و این امر به خودی خود باعث مبارزه برای بقا می‌شود. جنسن نسبت به این حوادث احساس مسئولیت می‌کند و حال در Mankind Divided بازی به گونه‌ای برای او یک رستگاری حساب می‌شود.

برای به دست آوردن این رستگاری، جنسن اعتقاد دارد که باید سر مار را قطع کند؛ کسی که باعث و بانی تمامی این مشکلات در جامعه و ایجاد دو دستگی شده است. اتفاقات AUG Incident یک تراژدی برای تمام جوامع بود، اما برای سازمان Illuminati این یک موقعیت و فرصت عالی برای رسیدن به تمامی اهدافشان بود. جنسن نیز این سازمان مرموز که آرام آرام در حال قدرت گرفتن است و برنامه‌های خود را رفته رفته به کرسی می‌نشاند شناخته و از حضور آن‌ها آگاه است. حال چیزی که می‌دانیم این است که جنسن به تنهایی قادر به منهدم کردن این گروه تروریستی نیست و نیاز به نیروهای مختلف دارد. او برای دستیابی به منابع مورد نیاز خود به گروه Task Force 24 ملحق می‌شود؛ یک زیر مجموعه از سازمان اینترپل برای جلوگیری از رشد و فعالیت تروریست‌ها. این گروه به جنسن نظم جدیدی از قدرت‌ها و اسلحه‌ها را می‌دهد و برای انجام ماموریت‌های مهم و مختلف او را اعظام می‌کند. در این بین جنسن نیز امیدوار است در این ماموریت‌ها به Illuminati نزدیک شود. بازی تنها مربوط به مسایل گروه‌های تروریستی نمی‌شود بلکه در این سری، جنسن با عقاید و افکار خود نیز مبارزه می‌کند. نمونه بارز آن را می‌توان عدم اعتماد به هیچ موجود زنده‌ای دانست. با این‌که او دستورات Task Force 24 را انجام می‌دهد اما کاملا به آن‌ها اعتماد ندارد و از این جهت او با ارگان دیگری به نام Juggernaut Collective نیز مشغول همکاری است. ارگان JC از افرادی تشکیل شده که از رشد و کارهای کثیف Illuminati با خبر هستند؛ هکرها، فعالین و جاسوس‌های بین‌المللی جز دار و دسته JC هستند و به عقیده جنسن این گروه می‌تواند برای دست یافتن به اهداف خود بسیار مفید باشد. DeMarle می‌گوید:

JC گروهی است که مدت‌هاست از وجود Illuminati و افکار آن‌ها با خبر است. ما به آن‌ها هکرهای سیاسی می‌گوییم، اما آن‌ها فقط شامل هکرها نمی‌شوند بلکه این گروه از نیروهای ویژه سابق دولت و فعالین سیاسی نیز تشکیل شده‌اند.

4

باید بدانیم که کار جنسن با همکاری دو ارگان مختلف اصلا ساده نیست، زیرا گاهی در شرایطی قرار خواهید گرفت که این ماموریت‌ها ممکن است در تضاد یکدیگر باشند. سازمان TF2 ماموریتی را به شما خواهند داد که در روند داستانی کاملا متضاد ارگان JC خواهد بود و اینجا است که تصمیم‌های شما سخت و تاثیر گذار می‌شوند. موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که می‌دانیم جنسن به هیچ یک از این دو اعتماد ندارد و باید همانند یک مامور دو جانبه به انجام ماموریت‌ها بپردازد. او در این راه باید به دقت هر دو ارگان را زیر نظر داشته باشد تا سمت و سوی اصلی خود را پیدا کند. نکند شما هم یاد بازی Splinter Cell: Double Agent افتادید؟

ماموریت‌های جانبی معنی دار

خیلی از بازی‌ها پر از ماموریت‌های جانبی مختلف هستند، اما معمولا یک ماموریت جانبی شامل انجام کاری خارج از خط اصلی داستان می‌شود. Mankind Divided نیز پر از این ماموریت‌های جانبی و البته اختیاری است که اکثر آن‌ها با خط اصلی داستان در ارتباط هستند. داگاس در این باره می‌گوید:

هرگز نمی‌خواهم ماموریت‌های بی‌دلیل و بی‌هدف در بازی داشته باشم. مشغول گشت و گذار یا انجام ماموریت جدی‌ای هستید و شخصی در میان راه به شما می‌گوید: ‘هی، من پنج شیشه شیر می‌خوام. می‌تونی اونارو واسم بیاری؟ آخه پسر من ناپدید شده و نیاز به شیر دارم!’ شما شیر را تحویل و به راه اصلی خود ادامه می‌دهید. از نظر ما، ماموریت‌های جانبی راهی برای شرح و گسترش داستان اصلی به شکلی عمیق‌تر هستند. حتی اگر ربط زیادی به داستان اصلی نداشته باشند اما باز هم پویایی آن‌ها را حس خواهید کرد. مثلا ممکن است با گروه کوچکی برای کمک یا هر چیز دیگر به توافق برسید، اما بعدا ممکن است رییس آن گروه برای جبران کمکی که کرده است با شما تماس بگیرد؛ یا قبول می‌کنید یا او برای کشتن و انتقام دست برنمی‌دارد. من این بخش‌های فرعی را به عنوان داستان‌های کوچک می‌بینم که ریتم بازی را کامل‌تر می‌کنند.

The Mega Man

طراحی‌های پشت سیستم ارتقا Human Revolution در Mankind Divided نیز به کار برده شده‌اند. با یافتن کیت‌های مکانیکی قادر به خریداری ابزار ارتقا خواهید بود و XPها نیز برای دریافت ارتقاهای جدید کاربرد دارند. در Mankind Divided بیش از دو برابر تعداد ابزار و موارد ارتقای که در Human Revolution مشاهده کردیم را خواهید دید. این موارد شامل قابلیت‌های تکنولوژی برای مبارزات، مخفی کاری، هک و فعل و انفعالات اجتماعی سیاسی می‌شوند.

Mankind Divided الگوبرداری از بازی کرایسیس در Mankind Divided بسیار عالی کار شده است

با هم لیستی از برخی قابلیت‌ها دراین بازی را مرور می‌کنیم:

Tesla: دارت‌های کوچکی که از انگشتان جنسن پرتاب می‌شوند و به او اجازه می‌دهند تا دشمنان نزدیک به خود را بی سروصدا بی‌هوش کند. با ارتقا در بازی می‌توان در یک آن چهار نفر را به خواب فرو برد.

C.A.S.I.E: این قابلیت به جنسن اجازه می‌دهد تا حالات و روحیه فردی که با او مشغول حرف زدن است را بسنجد و بهترین دیالوگ مورد نظر را برای گفت‌وگو با او انتخاب کند.

Titan Shield: این سپر نانوتکنولوژی جنسن را تبدیل به یک تانک محرک می‌کند. بدین صورت که یک محفظه سرسخت بدن جنسن را می‌پوشاند و اجازه می‌دهد بازیکن به دل دشمن بزند.

Icarus Landing System: با این قابلیت می‌توان از ارتفاع زیاد بدون این‌که آسیبی ببینید بپرید. همچنین با ارتقا آن می‌توانید بر روی زمین لیز بخورید و فاصله خود را با دشمنان نزدیک خود دور کنید و به سرعت به سنگرها برسید.

Silent Run: بدون ایجاد حتی یک صدای ریز، به سرعت حرکت کنید. ترکیب این قابلیت با Cloaking (قابلیت نامرئی شدن توسط پوشش شیشه‌ای لباس) می‌تواند جنسن را به یک روح کشنده تبدیل کند.

Mark And Track System: این سیستم همانند علامت‌گذاری بازی Far Cry عمل می‌کند و می‌توان تک تک دشمنان را از فواصل دور علامت گذاشت. همچنین توسط این قابلیت قادر هستید محتواهای با ارزشی که آن دشمن حمل می‌کند را ببینید.

Smart Vision: همانند قابلیت Detective Vision بتمن در سری آرکام، این امر به جنسن اجازه می‌دهد تا دشمن را از پشت دیوار نیز ببیند. هرچند که همانند بیشتر قابلیت‌های جنسن، این کار انرژی زیادی مصرف می‌کند و نمی‌توانید به صورت طولانی از آن استفاده کنید.

PEPS Gun: یکی دیگر از اسلحه‌های غیرکشنده. توسط دست چپ جنسن انفجاری کوچک رخ می‌دهد و دشمن را بی‌هوش می‌کند. حال یا می‌توان از کنارشان گذر کرد یا کارش را تمام کرد.

Nano Blade: در Human Revolution جنسن از این سلاح برای کشتن استفاده می‌کرد. در Mankind Divided همچنان می‌توان در مبارزات تن به تن نیز از آن استفاده کرد اما همچنین قادر هستید با شلیک کردن این خنجرها دشمن را از فاصله دور از پا درآورید. توسط ارتقا این خنجر می‌توان آن را با انفجار ناگهانی، به تیغ‌های کشنده تبدیل کرد و یک اتاق پر از دشمن را به گریه درآورد!

غریبه‌ای در سرزمین غریبه‌ها

یکی از ماموریت‌هایی که در Mankind Divided با آن رو به رو خواهید شد اعزام جنسن به یک پایگاه به نام Utulek Station در پاراگوئه است. این مکان زمانی به عنوان کلاس‌های کار استفاده می‌شد. اما به سرعت تبدیل به یک کمپ برای انسان‌ماشین‌ها شد. DeMarle می‌گوید:

زمانی پاراگوئه منطقه‌ای ترقی‌‌خواه بود که از انسان‌ماشین‌ها استقبال می‌کرد و رفتار خوبی با آن‌ها نشان می‌داد. بعدها که حادثه AUG رخ داد و همه چیز تغییر کرد، اثر بسیار بدی در ذهن مردم ایجاد شد و دولت مهمان‌نواز پاراگوئه به شدت تبدیل به یک دولت استبدادی و خودسر شده بود. Utulek Station چیزی شبیه به یک منطقه مخصوص انسان‌ماشین‌ها شده و افراد عادی اجازه ورود به این منطقه را ندارند.

 

mankind

تیم TF29 در این منطقه به دنبال ردها و حرکات ارگانی به نام Augmented Right Coalition (ائتلاف راست‌گرا الحاقی) هستند و جنسن وظیفه نفوذ به آن را دارد. این ارگان توسط رسانه‌های عمومی یک گروه تروریستی خوانده می‌شود و اینترپل می‌خواهد که جنسن شخصی به نام Talos Rucker (تالوس روکر)  که رییس این ارگان است را از این منطقه خارج و به پایگاه اصلی خود ببرد. Rucker یک شخص بشر دوست نسبت به انسان‌ماشین‌ها است که ستم‌ها و ناعدالتی‌های اجتماعی در مورد آن‌ها را دیده و تبدیل به صدایی همگانی برای این طبقه از جامعه شده است. دوگاس می‌گوید:

ARC به عنوان یک ارگان تروریستی معرفی شده است، اما هنگامی که به منطقه Utulek(یوچالک) می‌روید و با تعدادی از شهرنشینان آن صحبت می‌کنید، خواهید دید که آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که برای منفعت تمامی انسان‌ماشین‌ها است. کاری را انجام می‌دهند که احساس می‌کنند برای این طبقه از جامعه بهترین است. سعی دارند تا غذای خود را تولید کنند و به عموم مردم بدهند و همچنین با پلیس برای دریافت داروها و موارد مورد نیاز بیشتر وارد معامله می‌شوند؛ آن‌ها سعی دارند تا امنیت هم‌نوعان خود را فراهم کنند. پس از نقطه‌ای مشخص آن‌ها یک گروه تروریستی هستند اما از نگاهی دیگر آن‌ها مردمی هستند که برای حق و حقوق خود می‌جنگند.

جنسن در نزدیکی یک مرکز اجتماعی در یوچالک فرود می‌آید. مغازه‌های مختلف در طول خیابان و به شکل نامرتب کنار یکدیگر قرار گرفتند. بعضی از آن‌ها میوه‌های تازه و دیگر مغازه‌ها خرت و پرت‌ها و ابزارهای مختلف را می‌فروشند. جنسن سرش را بالا می‌گیرد و خانه‌هایی که بر روی یکدیگر انباشته شده‌اند و به آسمان رسیده‌اند نگاه می‌کند. این منطقه به دلیل طراحی خود به شکلی تنگاتنگ و درهم ساخته شده است و هنگامی که در آن قرار بگیرید به سختی آسمان و نور خورشید در معرض دیدتان قرار خواهد گرفت. کابل‌های برق و لوله‌های هوا راه خود را از پیچ و خم خیابان‌ها یافته‌اند و برجی متشکل از مانیتورهای بزرگ و کوچک در مرکز شهر اخبارها را در معرض عموم به نمایش می‌گذارد. در گوشه‌ای گروهی از پلیس‌ها را می‌بینیم که یک انسان‌ماشین جوان را دستگیر کرده‌اند و در بخشی دیگر مردم از کمبود غذا شکایت دارند. یوچالک همانند شهری درون یک ساختمان بزرگ است و از شهر واقعی Kowloon Walled (کاولن والد) الهام گرفته شده است که توسط جنایتکاران اداره می‌شد. با قرار گرفتن در این منطقه حس تنگنایی و تاریکی را حس خواهید کرد که البته به خود لقب Golem City را اختصاص داده است. اتحادیه اروپا Golem City (گولم سیتی) را به عنوان مکانی مختص انسان‌ماشین‌ها که می‌توانند در آن کاملا بی خطر و امن زندگی کنند قرار داده، اما گرفتاری اصلی مردم این شهر داروهایی به نام Neuro Pozyne است که توسط پلیس این منطقه کنترل می‌شود. این دارو برای جلوگیری از رشد و ریشه‌زنی‌های بخش‌های مکانیکی بدن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

DeusEx-3

جنسن با عبور از خیابان‌های دلگیر رفته رفته غرق این شهر می‌شود و امیدوار است تا سرنخ‌های بیشتری از Rucker بدست آورد. اما باید بدانید خیلی کم پیش می‌آید که بازی به صورت خطی دنبال شود. این شما هستید که باید راه یافتن و رسیدن به Rucker (راکر) را بیابید یا انتخاب کنید. در دموی به نمایش درآمده، جنسن تصمیم می‌گیرد که با یکی از خبرچین‌های خود ملاقات کند تا سرنخی به دست آورد، اما کاشف به عمل می‌آید که این خبرچین برای بازجویی توسط پلیس دستگیر شده است. حال راه‌های زیادی پیش روی شماست؛ می‌توانید به سراغ همسر این خبرچین بروید و با چرب زبانی خود راهی برای ارتباط با این خبرچین پیدا کنید. تصمیم‌ها کاملا بازخورد متفاوتی دارند. مثلا اگر جنسن شلوغ بازی درآورد و با نیروهایی پلیس درگیر شود، همسر این خبرچین فرار می‌کند و موقعیت صحبت با او را به کل از دست خواهید داد اما با این حال شاید بتوانید خبرچین را از چنگال پلیس درآورید. در غیر این صورت جنسن مجبور است دزدکی وارد خانه خبرچین شود و با هک کردن لپ‌تاپ او، موقعیت مکانی راکر را به دست آورد. دوگاس می‌گوید:

بسته به این‌که شما چگونه بازی کنید می‌توانید مراحل را بدون صحبت کردن حتی با یک شخص پشت سر بگذارید و از راه آتش و خون راه خود را بیابید یا می‌توانید هر کسی را که سر راه خود می‌بینید به حرف درآورید و مبارزات و درگیری را کنار بگذارید. هر کدام از راه‌هایی که می‌روید به بازخوردها و دست‌یافته‌های مختلفی دست می‌یابید. قادر هستید تمام بازی را با مخفی کاری پشت سر بگذارید یا می‌توانید هرکس که سر راه خود دیدید بکشید و از بین ببرید.

Mankind Divided

بعد از کلی گشت و گذار، جنسن توانست موقعیت مکانی راکر را به دست آورد. او آماده است تا به تاسیسیات ARC نفوذ کند و ماموریت خود را به پایان برساند. متاسفانه باید بدانید که در میان شما و راکر تعداد زیادی دشمن با اسلحه‌ها و قدرت‌های مختلف قرار دارند و خوشبختانه امکانات فراوانی برای عبور در این مسیر وجود دارد.

یکی از مهمترین روش‌های کارآمد و موثر برای کامل کردن هر ماموریتی، انجام و پیش بردن آن از مخفی کاری است؛ به طوری که هیچ یک از دشمنان از وجود شما با خبر نباشند. جنسن مجهز به تعداد زیادی ابزار است که همانند یک روح بازی را پشت سر بگذارد. دوگاس می‌گوید:

هدف ما تکرار مکررات و دوباره کاری نیست، اما این ادامه کاری است که در Human Revolution فونداسیون آن را بنا کردیم. بخش مخفی کاری Human Revolution یک نکته موفق بود، پس چرا باید آن را دوباره از اول می‌ساختیم؟ احساس می‌کنم چیزی که در این بخش داریم بسیار قابل اطمینان است.

در مرکز فرماندهی ARC اولین کاری که جنسن انجام می‌دهد بالا آوردن چرخ AUG و انتخاب کردن یک سری از قابلیت‌های خود در کوتاه‌ترین زمان است. چرخ AUG یک قابلیت جدید بازی است که کنترل کردن قابلیت‌های مختلف را ساده و موثر می‌کند و باعث می‌شود که جنسن سریع‌تر و راحت‌تر از موهبت‌های مکانیکی خود بهره ببرد. یکی دیگر از تغییرات بازی چگونگی استفاده از انرژی AUG است. با الهام گیری از بازی موفق استودیو آرکین یعنی Dishonored، در Mankind Divided نیز مقدار ثابت و معین شده‌ای از انرژی برای استفاده قرار داده شده است، اما هرگاه جنسن از آن‌ها استفاده نکند او به مرور انرژی از دست رفته خود را به دست می‌آورد. البته جنسن می‌تواند تمامی انرژی مصرف کرده خود را به سرعت توسط Bio Cellها بازگرداند. ایداس سعی دارد تا با بازگرداندن انرژی به مرور زمان بازیکن را به استفاده از قابلیت‌های مختلف وا دارد تا او تنها به یک قابلیت بسنده نکند.

8

حال وارد یک منطقه در ARC می‌شویم، جنسن بینایی هوشمند خود (Smart Vision) را فعال می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا دشمنان را از پشت دیوار ببیند. این قابلیت در کنار علامت‌گذاری دشمن این اجازه را می‌دهد تا مقدار چیزهای قابل دزدی و با ارزش هر دشمن را ببیند و حرکات آن‌ها را دنبال کند. پس اگر به دنبال ابزار خاصی برای ارتقا هستید می‌توانید توسط بینایی هوشمند خود بدون این که کسی متوجه شود آن را در دشمنان جست و جو کنید. چندین دشمن بر سر راه جنسن وجود دارند، او به آرامی حرکت می‌کند و از طریق خنجرهای نانو خود که در دستان او جاگذاری شده است دو نفر را در سکوت از پا درمی‌آورد. نگهبان‌های بیشتری در این مکان وجود دارند اما هرگز نیازی نیست که آن‌ها را در خون خود غرق کنید. می‌توان از طریق قابلیت جدید همه چیز را از فاصله دور و بدون نزدیک شدن به آن هک کرد. با این کار جنسن نردبانی را از بالا به پایین منتقل می‌کند تا از طریق آن، راه رسیدن به راکر را بدون دردسر هموار کند. به طور مخفیانه وارد دفتر او می‌شوید، راکر از دیدن جنسن تعجب نمی‌کند و البته از او سپاسگذار است که خیلی از افرادش را زنده گذاشته است.

در گفتگوهای فراوان بین این دو، جنسن در تلاش است تا او را با خود به مرکز فرماندهی ببرد. مانند خیلی دیگر از بخش‌های بازی، پیامدها و نتایج اساسی و محوری هر گفتگو، بر اساس انتخاب و قدرت زبان بازیکن است. مثلا در یک راه راکر ممکن است از صحبت با جنسن خسته شود و دکمه اضطراری در زیر میز خود را فشار دهد و او را مجبور به مبارزه با نیروهایش بکند. از طرفی ممکن است راکر با صحبت‌های شما قانع شود و جنسن را همراهی کند یا حتی کارت امنیتی منطقه را برای راحتی عبور به جنسن بدهد. در دمویی که شاهد آن بودیم راکر قبول می‌کند که با جنسن همراه شود اما از او می‌خواهد تا چند روزی بازداشتش را به عقب بی‌اندازد تا کارهای خود را به اتمام برساند. در این بین راکر به جنسن می‌گوید که در ارگان او یک جاسوس تروریست وجود دارد که باعث خرابکاری‌های زیادی شده است اما قبل از این‌که حرف‌های بیشتری بزند ناگهان بخش‌های مکانیکی بدن او شروع به تشنج می‌کند و به طور بسیار ناگهانی در جلوی چشمان جنسن جان خود را از دست می‌دهد. به نظر می‌رسید که شخصی حرف‌های آن‌ها رو گوش می‌داده است. در این حین مامورات متوجه این حوادث می‌شوند و به سرعت پشت در دفتر راکر به آرایش نظامی خاص خود برای ورود و منهدم کردن جنسن آماده می‌شوند.

Mankind Divided

ایداس پس از عرضه Human Revolution بازخوردهای بسیار فراوانی دریافت کرد که باعث پیشرفت Mankind Divided شده است. مثلا بازیکن‌هایی که از روش مخفی‌کاری بازی را پیش بردند بسیار بیشتر از کسانی که بازی را از طریق مبارزات و درگیری بازی کردند لذت برده‌اند. این استودیو متوجه شد که بخش مبارزات آن‌ها ضعیف‌ترین بخش Human Revolution بود و به همین دلیل وقت بیشتری را این‌بار صرف اکشن بازی کرده‌اند تا این موضوع به اندازه بخش مخفی‌کاری بازی جذاب باشد. حال به صحنه ورود نیروهای امنیتی راکر می‌رسیم. جنسن تصمیم می‌گیرد مخفی‌کاری را کنار بگذارد و آتش را با آتش جواب دهد. او به اسلحه‌ای که در دست دارد نگاه می‌کند و به سرعت وارد تنظیمات آن می‌شود. این بخش شباهت فراوانی به تنظیمات اسلحه بازی Crysis دارد. در هر لحظه از صحنه‌های اکشن و درگیری با زدن یک دکمه می‌توانید به تنظیمات دست پیدا کنید و نگران مبارزات نباشید. حتی در شلوغی مبارزات می‌توان نوع تیرهای اسلحه، الگوی شلیک یا حتی اضافه کردن دوربین به اسلحه را ایجاد کرد. جنسن در موقعیتی که قرار دارد سریع صدا خفه کن اسلحه را حذف می‌کند و آن را به حالت فول اتوماتیک قرار می‌دهد و بخش مکانیکی بدن خود را به حالت «سرعت» تغییر می‌دهد. با یک انفجار کوچک در باز می‌شود و با نارنجک‌های دودزا نیروهای امنیتی وارد دفتر می‌شوند، اما غافل از این‌که چنین کاری برای جنسن یک تمرین ساده است. جنسن سپر نانو خود را فعال می‌کند و به دل دود می‌زند. گلوله‌ها همانند بارش تگرگ بر روی یک خودروی لوکس به این طرف و آن طرف پرتاب می‌شوند. دوگاس می‌گوید:

می‌خواستیم تا جنسن با پیشرفت‌های بیشتری پوشش داده شود. قصد داشتیم تا با ایجاد این بخش‌های مکانیکی در بدن او قرار دادیم ریسک را افزایش دهیم تا بازیکنی که دوست دارد با آتش‌بازی پیش برود بتواند به راحتی در میان مبارزات و اکشن فرو رود. امیدواریم با این کار بازیکنان را تشویق به بی‌پروایی و حضور در مبارزات کنیم.

تیم امنیتی شانس زیادی در برابر این تانک محرک ما نداشت. البته تا آخر بازی چنین رویه‌ای دنبال نخواهد شد. زیرا طبق پیشرفت و پردازش بازی، بعضی دشمنان شروع به استفاده از حقه‌های جنسن علیه او می‌کنند. خیلی از پلیس‌ها رفته رفته در بازی از تکنولوژی‌هایی مانند سپرهای نیرومند سعی دارند تا به قابلیت‌هایی نظیر آنچه که انسان‌ماشین‌ها از آن بهره می‌برند دست یابند. نتیجه کار نیز محسوس است؛ جنسن تنها قهرمان بازی نیست و انسان‌ها و انسان‌ماشین‌های قدرتمندی در بازی وجود خواهند داشت. دوگاس می‌گوید:

ما تعداد و تنوع مختلفی از دشمنان را برای مقابله در برابر بازیکن قرار دادیم، همه آن‌ها اسلحه گرم حمل نمی‌کنند، بلکه بعضی از آن‌ها دارای عضو‌های مکانیکی مرگبار هستند و بعضی‌ها ابزارهای جنگی فوق پیشرفته در اختیار دارند. بعضی دشمنان دارای قابلیت پرش‌های بلند و بعضی دیگر دارای سپر تایتان مختص به خود هستند. هوش مصنوعی درون بازی هماهنگی زیادی نسبت به آنگونه که دشمنان حمله می‌کنند دارند و بازیکن را به طور مداوم مجبور می‌کند تا خود را نسبت به روش حمله آن‌ها وقف دهد. امیدواریم از این طریق بازیکن مجاب به استفاده از انواع و اقسام ابزار اسلحه‌های تعبیه شده در بازی شود.

سوال‌هایی که شاید برای شما پیش آمده باشد

آیا ذخیره‌های Human Revolution در Mankind Divided قابل انتقال هستند؟

خیر. به دلایل مشخص و تغییر بین دو نسل، طرفداران بازی نباید انتظار داشته باشند که بتوانند این کار را انجام دهند. هر چند شاید این موضوع در آینده تغییر کند اما در حال حاضر انجام چنین کاری مقدور نیست. دوگاس می‌گوید:

Deus Ex تبدیل به یک مجموعه بزرگ شده است و ما برای یک داستان بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنیم. در Human Revolution فقط قصد ما بقا در نسل و ساخت یک Deus Ex شایسته و محبوب بود. اما در آخر توانستیم یک شخصیت قدرتمتد داشته باشیم. حال می‌خواهیم از این مجموعه محافظت کنیم و آن را رشد دهیم. پس هرچیزی که در بازی میبینید نهایت این فرانچایز نیست. چیزهایی خواهید دید که به صورت خیلیی جزیی به آن پرداخت می‌شود اما ممطمئنا بعدها و یا در بازی‌های بعدی به سراغ آن می‌رویم.

آیا در مجموعه Duse Ex یک MMO وجود خواهد داشت؟

هنگامی که ایداس مونترال نام تجاری Deus Ex Universe را ثبت کرد خیلی از طرفداران این بازی فکر کردند که باید منتظر معرفی یک بازی تماما آنلاین علمی تخیلی باشند. اما خیر، خبری از یک MMO نیست و طبق گفته استودیو، نام Deus Ex Universe تنها برای معرفی یک دنیای بزرگ در حال پیشرفت و مرتبط با هسته بازی است. Deus Ex Universe یک طبقه‌بندی برای مدیاهایی نظیر کتاب، داستان‌های مصور و برنامه‌های موبایلی برای این سری است.

آیا هنوز یک پیش‌درآمد داستانی از اولین نسخه Deus Ex را شاهد هستیم؟

اولین Deus Ex در سال ۲۰۵۲ رخ می‌دهد و استودیو ایداس مونترال با Human Revolution ماجرای ۲۵ سال قبل از حوادث اصلی را برایمان بازگو کرد. Mankind Divided نیز تنها ۲ سال بعد از Human Revolution را شرح می‌دهد و در سال ۲۰۲۹ رخ می‌دهد.

Mankind Divided

تحقق یک رویا

پس از سال‌ها انتظار، ادامه‌ای برای سری بازی‌های Deus Ex معرفی شد که شاید جاه‌طلبانه‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه این سری باشد. همانطور که شاهد بودیم، این بازی دیگر تبدیل به یک مجموعه شده است و شانس این‌که شماره‌های دیگری از گذشته و آینده داستان این بازی ببینیم بسیار زیاد است. آیا شما هم جزو چشم انتظارهای این بازی بودید؟ نظر خود را در مورد Mankind Divided با زومجی به اشتراک بگذارید.

منبع: شماره ماه می مجله گیم‌اینفورمر


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده