// دوشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: «اولتران» با اُفت فروش ۵۹ درصدی، هنوز سرحال است

این هفته «اونجرز: دوران اولتران» با اینکه با افت فروش بالایی نسبت به هفته‌ی‌ قبل مواجه شده، اما کماکان به رکوردزنی‌هایش ادامه می‌دهد. همراه گزارش باکس‌آفیس باشید تا علاوه‌بر جدول ۱۰ فیلم برتر، نگاهی به فیلم‌های روز هم بیاندازیم.

هفته‌ی پیش شاید «اونجرز: دوران اولتران» موفق نشد رکورد برادر بزرگ‌ترش را بشکند، اما فروش افتتاحیه‌ی ۱۹۱ میلیون دلاری آن کافی بود تا فیلم حداقل از لحاظ تجاری تمام خواسته‌ها و پیش‌بینی‌های سازندگانش را برآورده کند. اگر فکر می‌کنید «دوران اولتران» این هفته هم یک فروش سه رقمی دیگر به حساب بانکی کمپانی مارول/دیزنی اضافه کرده است، بهتر است انتظاراتتان را کنترل کنید. چون شاید با اینکه خیلی‌ها تصور می‌کردند «دوران اولتران» در هفته‌ی دومِ اکرانش با سقوط ناامیدکننده‌ای روبه‌رو نخواهد شد، اما حقیقتش، فیلم با درآمد ۷۷.۲ میلیون دلاریش در این هفته، با ۵۹.۶ درصد افت فروش نسبت به قبل مواجه شده است.

 اما اگر از سهام‌داران مارول یا دیزنی هستید، خیلی نگران فروش «دوران اولتران» نباشید. چون با چنین افت فروشی نیز هنوز مارول/دیزنی باید جشن بگیرند. اول اینکه فیلم از لحاظ فروش خانگی، با میانگینِ ۱۸ هزار دلاری که از ۴،۲۷۶ سالن سینمایی کسب می‌کند، در جایگاه نخست جدول جا خوش کرده است. تازه اگر فکر می‌کنید این ۷۷.۲ میلیون دلار رقم خیلی آبروریزانه‌ای است و به کلاسِ انتقام‌جویان نمی‌خورد، اشتباه می‌کنید. همین ۷۷ میلیون دلار، جلوتر از «آوتار» (۷۵.۶ میلیون) رتبه دوم بالاترین درآمد در هفته‌ی دوم را به نام «دوران اولتران» ثبت کرده است. بله، جایگاه اول در اینجا هم در دست فیلم اول «اونجرز» (۱۰۳.۱ میلیون) است. به‌علاوه، درآمد خانگی «دوران اولتران» (۳۱۳ میلیون) در امریکا و کانادا، همین لحظه هم مجموع فروش خانگی «کاپیتان امریکا» (۱۷۷ میلیون)، «ثور» (۱۸۱ میلیون)، «ثور: دنیای تاریک» (۲۰۶ میلیون) و «کاپیتان امریکا: سرباز زمستانی» (۲۵۹ میلیون) را رد کرده است. پس می‌بینید که قهرمانان‌مان ایندفعه خیلی مخفیانه دارند به فتوحات‌شان ادامه می‌دهند.

avengersageofultronver22xxlgjpg-97cced_624w

اما در بازارهای بین‌المللی، «دوران اولتران» با ۶۵ میلیون دلاری که این هفته به جیب زده، به‌طرز شگفت‌انگیزی به حرکتِ رو به جلویش ادامه می‌دهد. با این رقم، مجموع فروش خارجی فیلم از مرز ۵۶۲ میلیون دلار عبور کرده است و فروش جهانی فیلم را به ۸۷۵.۳ میلیون دلار رسانده است. این درحالی است که فیلم هنوز در ژاپن و همچنین بازارِ غول‌پیکر چین که همه خدمتش ارادت داریم، اکران نشده است؛ فیلم همین سه‌شنبه در چین روی پرده می‌رود. پس، به احتمال زیاد باید منتظر تغییر صعودی ارقام فروش فیلم در گزارش هفته‌ی بعد باشیم.

درباره‌ی اینکه «دوران اولتران» با افت فروش ۵۹ درصدی‌اش چه رکوردهایی شکسته است، گفتیم. پس بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که «دوران اولتران» در مقایسه با یکی از فیلم‌‌های اخیر ماورل، با افت شدیدتری مواجه شده است؛ «مرد آهنی ۳» در هفته‌ی دوم اکرانش، که دقیقا در همین چارچوبِ زمانی ماه می ۲۰۱۳ بود، ۵۸.۴ درصد سقوط کرد. اما برای اینکه دوباره به نفع «دوران اولتران» حرف بزنم، باید به این موضوع هم اشاره کنم که افت فروش «دوران اولتران» حتی نزدیک به افت فروش یکی از فیلم‌های معروف غیر-مارولی، یعنی «هری پاتر و قدیسان مرگبار قسمت دوم» هم نیست. قسمت پایانی این مجموعه‌ی شدیدا پرطرفدار، در هفته‌ی دومِ اکرانش، ۷۲ درصد سقوط کرد و از افتتاحیه‌ی ۱۶۹ میلیون دلاریش به فروشی ۴۷ میلیون دلاری در هفته‌ی دوم‌ رضایت داد.

در این بین درحالی که انتظار داشتیم، کمدی بامزه و موردانتظارِ «تعقیب و گریز داغ» بتواند به رقیب خوبی برای «اونجرز» تبدیل شود، اما ظاهرا نقدهای خیلی منفی و بدی که بر این فیلم نوشته‌ شده‌اند، جلوی حرکت اتومبیل ریس ویترسپون را گرفتند. این فیلم که در ۳،۰۰۳ سینما نمایش دارد، فقط ۱۳.۳ میلیون دلار درآمد داشته است. این به عبارتی یعنی حدود ۴،۴۰۰ هزار دلار برای هر سینما. این رقم حتی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ ۱۸ میلیون دلاری تحلیل‌گران است. آماری که برای کمدی جاده‌ای شلوغ پلوغی با بازی ویترسپون (کسی که تهیه‌کنندگی‌ فیلم را هم برعهده داشته) در نقش پلیسی مقرراتی که باید از همسر یکی از روئسای بزرگ کارتل‌های مواد مخدر، با بازی سوفیا ورگارا محافظت کند، اصلا قابل‌قبول نیست.

Hot Pursuit

بعد از «این یعنی جنگ» که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، این اولین کمدی ویترسپون است. آن کمدی، با پایان‌بندی‌های متفاوتی که برایش ساخته شده بود، هنگامی که در روز رییس‌جمهور در ۲۰۱۲ اکران شد، با ۱۷.۴ میلیون دلار فروش (فقط در طول سه روز)، در جایگاهِ خیلی خوب پنجم قرار گرفت. اگر «تعقیب و گریز داغ» هم از چنین الگویی پیروی کند، می‌تواند دوره‌ی اکرانش را با رقمی نزدیک به ۳۵ میلیون دلار جمع‌و‌جور کند. البته این پیش‌بینی را نمی‌توان نوعی تضمین قلمداد کرد، چون علاوه‌بر نقدهای ضعیف، وضعیت تبلیغاتِ دهان به دهان فیلم با نمره‌ی سینما اسکورِ +C هم زیاد خوب نیست و حتی این پیش‌بینی را هم زیر سوال می‌برد.

بالاخره در جایگاه سومِ چارت، فیلم فانتزی/عاشقانه‌ی «سن آدالین» قرار دارد که نسبت به هفته‌ی قبل فقط با ۱۰ درصد افت مواجه شده است. فیلم ۵.۶ میلیون دیگر درآمد داشته و مجموعِ فروشش را به رقم ۳۱.۵ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی رسانده است.

فیلم خشمگین ۷ کمپانی یونیورسال پیکچرز در هفته‌ی ششمِ اکرانش، در رده‌ی چهارم جای گرفته است. ماشین‌بازها این هفته ۵.۳ میلیون دلار کسب کرده‌اند و فروش کلی فیلم‌شان را به ۳۳۸.۴ میلیون دلار افزایش داده‌اند. این فیلم تاکنون در سرتاسر جهان ۱میلیارد و ۴۶ میلیون دلار درآمد داشته است.

«پاول بلارت: نگهبان فروشگاه ۲» با ۵.۲ میلیون دلار، پنج فیلم برتر این هفته را به پایان می‌رساند. این کمدی کمپانی سونی تاکنون ۵۸ میلیون دلار در خانه فروخته است.

در میان فیلم‌هایی که در جدول دوام آوردند، می‌توان به «اکس ماکینا» اشاره کرد که فروشش با ۵۶ درصد افزایش نسبت به هفته‌ی قبل مواجه شده و در ۲،۰۰۴ سینمایی که نمایش دارد، ۳.۵ میلیون دلار فروخته و آمار مجموع فروش خانگی‌اش را به ۱۵.۷ میلیون دلار رسانده است.

کمدی تازه‌ی جک بلک، The D Train کار خودش را با نمایش در ۱۰۰۰ سینما و فروش ۴۲۵ هزار دلار شروع کرد که خبر از میانگین ۴۵۱ دلار در هر سینما می‌دهد که می‌تواند ناامیدکننده باشد. این فیلم را کمپانی آی‌اف‌سی در جشنواره‌ی ساندنس امسال با مبلغ ۳ میلیون دلار خریده بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱َAvengers: Age of Ultron۷۷.۲میلیون دلار
۲Hot Pursuit۱۳.۳ میلیون دلار
۳The Age of Adaline۵.۶ میلیون دلار
۴Furious 7۵.۳ میلیون دلار
۵Paul Blart: Mall Cop 2۵.۲  میلیون دلار
۶Ex Machina۳.۵ میلیون دلار
۷Home۳ میلیون دلار
۸Woman in Gold۱.۷ میلیون دلار
۹Cinderella۱.۶ میلیون دلار
۱۰Unfriended۱.۴ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکران‌شده‌ی این هفته:

Far_from_the_maddi_3114086k

Far from the Madding Crowd

«به دور از اجتماع خشمگین» درام عاشقانه‌ای است که هفته‌ی پیش اکرانش را آغاز کرد و این هفته بعد از اینکه سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش به ۹۹ عدد افزایش پیدا کرده، فروشش هم با ۳۶۱ درصد افزایش روبه‌رو شده است. داستان فیلم که در انگلستان دوره‌ی ویکتوریا جریان دارد، درباره‌ی زنی زیبا، مستقل و سرسختی به نام باتشیبا اِوردین (کری مالیگان) است که سه خواستگار مختلف دارد: گابریل اوک، کشاوز و دامداری که عاشق خودسری و سرسختی باتشیبا شده است؛ فرانک تروی، گروهبانی خوش‌قیافه و بی‌ملاحظه؛ و ویلیام بولدوود، مردی تحصیل‌کرده و موفق. این داستان که اقتباس‌شده از روی رمانِ کلاسیک و مشهور توماس هاردی است، قصه‌ی انتخاب‌های باتشیبا و احساساتی است که طبیعتِ رابطه‌های عاشقانه‌ را مورد کند و کاو قرار می‌دهد و از توانایی انسان برای غلبه بر مشکلات از طریق استقامت و پشت‌کار حرف می‌زند. ناگفته نماند این اولین اقتباس سینمایی از این رمان نیست و این کتاب تاکنون سه بار به فیلم برگردانده شده است.

خوشبختانه اکثر منتقدان کم‌و‌بیش از فیلم راضی بوده‌اند و دقت و توجه در داستان‌پردازی و کارگردانی توماس وینتربرگ در مقام کارگردان را دوست داشته‌اند. جیمز برادینلی از ریل‌ویوز در نقدش می‌آورد:«در اینجا چیزی نیست که شگفت‌زده یا غافلگیرتان کند؛ فیلم نه از انتظاراتان فراتر می‌رود و نه سقوط می‌کند. کسانی که توماس هاردی یا رمانس‌های دوره‌ی او را دوست داشته باشند، بیشترین لذت را از به دور از اجتماعِ خشمگین می‌برند.» امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه ۷۱ است.

Hot-Pursuit

 

Hot Pursuit

«تعقیب و گریز داغ» یکی از کمدی‌های اوایل فصل فیلم‌های تابستانی بود که برخلاف انتظارها اصلا خوب ظاهر نشد. ماجرا درباره‌ی پلیس زن سخت‌گیر و مقرراتی‌ای به نام افسر کوپر با بازی ریس ویترسپون است که ماموریت دارد از بیوه‌ی (دانیلا با بازی سوفیا ورگارا) یکی از رییس‌های کارتل‌های مواد مخدر در راه رسیدن به تگزاس محافظت کند. برخلاف کوپر، دانیلا زن خوشگذران، زیبا و پولدار-مَنشی است که وضعیت خطرناک‌شان را جدی نمی‌گیرد و در این مسیر به فکر خرید لباس و رسیدن به سر و وضع‌اش است. چراکه در آن واحد، پلیس‌های قلابی و خلافکارهای مسلح زیادی به دنبال‌شان هستند. هرچقدر این خط داستانی جالب به نظر برسد، اما اغلب منتقدان فیلم را احمقانه، سطحی و فراموش‌شدنی توصیف کرده‌اند. تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر در نقدش می‌آورد:«فیلم در اصل چیزی جز همان تکه‌های کلیشه‌ای و بازیافت‌شده‌ی فیلم‌های کمدی نیست که بویی از تازگی و ابداع نبرد‌ه‌اند. و زن‌های نقش اصلی فیلم هرگز در سطحی‌ترین و دور از ‌ذهن‌ترین شکل ممکن نیز که از چنین فیلمی انتظار می‌رود، با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند.» جیمز برادینلی هم در یادداشتش می‌‌نویسد:«تقریبا بخشی نیست که تعقیب و گریز داغ در آن کمبود نداشته باشد. این فیلم، کمدی بی‌مزه‌ای است که جک‌هایش یکی پس از دیگری به‌طرز دردآوری بی‌تاثیر و سطحی ظاهر می‌شوند.» امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه، ۳۰ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده