// جمعه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵

مایکروسافت منتشرکنندگان ویدئو بازی Gears of War: Ultimate Edition را مجازات کرد

دیروز شاهد لو رفتن ویدئویی از گیم‌پلی بازی Gears of War: Ultimate Edition بودیم. شرکت تست بازی‌های مایکروسافت (ملقب به VMC) طی بیانیه‌ای اعلام کرد کسانی که این ویدئو را منتشر کرده‌اند، مجازات بسیار سختی شده‌اند. در ادامه با زومجی همراه باشید.

این افراد به صورت دائمی از ایکس‌باکس لایو اخراج شدند و کنسول‌ها آن‌ها موقتا غیر فعال و در واقع بی‌فایده شده است. شرکت VMC افزود که حساب کاربری ایکس‌باکس لایو آن‌ها هم به صورت دائمی غیرفعال شده است.(دیگر حساب‌های کاربری مشکوک هم به همین سرنوشت دچار شده‌اند) و امتیازات ایکس‌باکس وان آن‌ها را به صورت موقت مسدود کرده است. به این معنی است تا زمانی که مایکروسافت درباره‌ی میزان مجازات آن‌ها تصمیم بگیرد، کنسول‌شان به صورت کامل غیرقابل استفاده است.

اما طی بیانیه‌ای که به سایت کوتاکو ارسال شده‌ است، مایکروسافت صحبت‌های شرکت VMC را تکذیب کرد و گفت که کنسول‌ آن‌ها هنوز قابل استفاده است:

برای شفاف‌سازی این موضوع باید بگویم که اگر یک کنسول به خاطر نقش قوانین از ایکس‌باکس لایو تعلیق شود، هنوز به صورت آفلاین قابل استفاده است. هدف مایکروسافت غیر قابل استفاده کردن کنسول نبود. با توجه مدارک موجود حکم تعلیق کنسول و حساب کاربری لحاظ شده است. برای پرهیز از مواجه شدن با چنین اقداماتی مثل تعلیق شدن از ایکس‌باکس لایو، کاربران باید از شرایط استفاده و اصول اخلاقی این سرویس پیروی کنند.

Screen-Shot-2015-05-13-at-9.01

و اما داستان اصلی چه بود؟

شما می‌دانستید که مایکروسافت این توانایی را دارد تا تمامی بازی‌های خریداری شده‌ی شما را غیرقابل استفاده کند؟ در روز‌های گذشته، تست‌کننده‌های یک شرکت قراردادی مایکروسافت به نام VMC ویدئویی را به صورت غیرقانونی از پروژه در حال کار خود یعنی نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Gears of War برای ایکس‌باکس وان منتشر کردند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، هیچکدام از شرکت‌های مایکروسافت و VMC به خاطر این ویدئو خوشحال نشدند و امروز هر دو شرکت با توپی پُر آمده‌اند و به تست‌کنند‌ه‌ها گفتند که کسانی که این ویدئو را پخش کردند، از شرکت VMC اخراج و دسترسی آن‌ها به ایکس‌باکس وان برای مدتی قطع می‌شود تا مایکروسافت وضعیت‌ آن‌ها را در آینده مشخص کند.

بله براساس صحبت‌های VMC، مایکروسافت به صورت دائمی حساب‌ کاربری آن‌ها را مسدود کرد و موقتا کنسول ایکس‌باکس وان آن‌ها را غیرقابل استفاده کرد. اگر شما نمی‌دانستید که مایکروسافت قدرت انجام چنین کاری را دارد، جای تعجب ندارد، زیرا بسیاری از افراد از این موضوع بی‌اطلاع بودند. دنیای دیجیتالی امروزی ترسناک است.(برای شفاف‌سازی بیشتر: شرکت VMC گفت که آن‌ها از کنسول شخصی خود برای این تست استفاده کردند، نه توسط دستگاه‌های شرکت.

Screen-Shot-2015-05-13-at-9.08

این متن ایمیلی است که مایکروسافت به سایت کوتاکو ارسال کرده است:

برای روشن کردن اتفاقات اخیر، می‌خواهیم این وضعیت پیش‌ آمده را به صورت عمومی بیان کنیم تا میزان هوشیاری و آگاهی همه‌ی افراد راجع این موضوع که همه شما آن را به VMC مربوط می‌دانید، تحکیم شود.

اخیرا اطلاعات زیادی از طرف اعضای گروه VMC به صورت غیر قانونی پخش می‌شود. در یکی از این موارد، یکی از اعضا که در جلسه‌ی تست حضور داشت، تصویری را در صفحه‌ی مجازی با دوست خود که جزئی از این پروژه نبود، به اشتراک گذاشت. دلیل این کار این بود که این دوست، شخص حاضر در پروژه را فریب داد و گفت که او باور ندارد که آن‌ها بر روی همان پروژه کار می‌کنند. پس از دریافت تصویر، این دوست به صورت آنلاین تصویر را پخش کرد و به دوست خود و توافق‌نامه‌ی عدم اطلاع‌رسانی VMC (معروف به NDA) خیانت کرد. این در حالی است که تست‌کننده‌ای که در ابتدا تصویر را گرفته بود، فکر نمی‌کرد که کار بدی را انجام داده است ولی این‌ کار خلاف قوانین NDA بود و جزئی از علت لو رفتن چنین اطلاعاتی به حساب می‌آید. به همین خاطر هر دو اعضا به صورت دائم از گروه حذف شده‌اند و براساس قوانینِ حقوقی ما، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

حال ادامه‌ی بحث درباره‌ی دست‌یابی عموم به این رویداد خاص است. ماهیت این ویدئوی غیرقانونی از طریق ایکس‌باکس لو رفته است که برخلاف قوانین مایکروسافت به نام EULA است. این قوانین زمانی که شما یک حساب کاربری در ایکس‌باکس لایو یا هر حساب کاربری دیگر مایکروسافتی می‌سازید، توسط کاربر موافقت می‌شود. این قوانین می‌گویند که این تست‌کننده‌ها قوانین را نقض کرده‌اند و مایکروسافت حساب کاربری ایکس‌باکس لایو آن‌ها (و دیگر حساب‌های کاربری مشکوک) را به‌طور کامل غیرفعال می‌کند و موقتا تمامی امتیازات آن‌ها در ایکس‌باکس وان مسدود می‌شود، یعنی تا زمانی که مایکروسافت درباره‌ی وضعیت‌ آن‌ها در آینده تصمیم‌ بگیرد، کنسول ایکس‌باکس وان آن‌ها غیرقابل استفاده خواهد بود.

دلیل وجود توافق‌نامه‌ی عدم‌ افشای اطلاعات فقط برای محافظت از مشتریان و برنامه‌های ما نیست، بلکه به جامعه‌ی ما هم مربوط می‌شود تا از شدت مجازاتی که به خاطر آشکارسازی اطلاعات محرمانه در انتظار شماست، آگاه شوید. یک تصویر، پیغام یا مکالمه با شخص دیگر می‌تواند همانند یک گلوله‌ی بزرگ برفی باشد که اوضاع را خارج از کنترل می‌کند. نه تنها مجرم مجازات می‌شود، بلکه هر کسی که در این کار دخیل باشد هم با مجازات رو به رو خواهد شد. در موارد خاص عواقبی در انتظار اشخاصی خواهد بود که هیچ نیت بدی نداشتند، اما قانون دست‌وپای آن‌ها را می‌بندد. ما کاملا آگاه هستیم این قوانین می‌تواند با ایمان‌ترین و سخت‌کوش‌ترین افراد ما که از ابتدای مسیر با ما بودند را هدف قرار دهد و این وضعیت، کل جامعه را فلج کرده است. ما نمی‌خواهیم که این کار دوباره تکرار شود و به صورت مداوم راه‌حل‌های بهتر هستیم تا عاملان این اتفاقات را قبل از وخیم شدن اوضاع شناسایی کنیم. جامعه به خودی خود در حال قوی‌تر شدن است و معمولا اطلاعات لو رفته توسط اعضای جامعه به ما گزارش داده می‌شود و ما از این بابت سپاس‌گذاریم، نه تنها به خاطر سرعت بخشیدن به تحقیقات، بلکه نشان می‌دهد که جامعه بسیار به هم پیوسته و نزدیک هستند و صرفا تنها تعداد کمی سیب کرم‌زده در آن‌ وجود دارد.

ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا به همه یادآوری کنیم که اینجا یک جامعه است. عملکرد و رفتار شما بر روی دیگران و همچنین ما منعکس می‌شود و رفتارهای خودخواهانه این پتاسیل را دارد تا تجربه‌ی همه را به تباهی بکشد. لطفا به اعمال دیگران فکر کنید و عملکرد خود را با آن مقایسه کنید.

با تشکر

VMC

جهت مشاهده ثانیه‌هایی از ویدئوی لو رفته‌ی Gears of War: Ultimate Edition و تصاویری از ویدئوی کامل می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در تمامی این صحبت‌ها به تایید تا تکذیب ساخت بازی Gears of War: Ultimate Edition اشاره‌ای نشد. آیا تاکنون به قوانینی که هنگام ثبت حساب کاربری در جاهای مختلف از  شما خواسته می‌شود تا آن را قبول کنید، توجه کرده‌اید؟ عملکرد مایکروسافت در برخورد با این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده