نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش آخر)

بالاخره به قسمت پایانی مقاله‌ی ۵۰ فیلم تابستانی رسیدیم. در این شماره نیز مانند قسمت‌های قبلی به معرفی ۱۰ فیلم متنوع و جذاب از سینمای جهان می‌پردازیم که تماشای آنها در فصل تابستان حسابی توصیه می‌شود. با زومجی همراه باشید.

فصل تابستان و شور و نشاطی که در آن به خاطر تعطیلات و تفریحات مخصوص‌اش وجود دارد، باعث می‌شود تا بازار گرمی برای سرگرمی‌هایی مانند سینما به وجود بیاید. فیلم‌های به اصطلاح باکس‌آفیس و هالیوودی در فصل تابستان حسابی داغ هستند و گذشته از آثار اکشن و پر زد و خورد و پر انرژی که در این فصل اکران می‌شود، فیلم‌های خاصی هم از کارگردانان سرشناس در این فصل عرضه می‌شود که ارزش دیدن را دارد. با بخش چهارم «۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد» همراه باشید تا بهترین فیلم‌‌های این فصل را به شما معرفی کنیم.

اگر هنوز قسمت‌های قبلی این مقاله را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا نگاهی به آنها بیندازید:

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش اول)

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش دوم)

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش سوم)

۵۰ فیلمی که باید در تابستان تماشا کرد (بخش چهارم)

Kindergarden-teacher

The Kindergarten Teacher (مربی مهدکودک)

کارگردان: نداو لپید
تاریخ اکران: ۹ مرداد ۱۳۹۴

The Kindergarten Teacher یکی از فیلم‌های تحسین شده‌ی جشنواره‌ی کن در سال گذشته بود. نیرا (سریت لری) که یک مربی مهدکودک است متوجه استعداد عجیب یک پسربچه‌ی ۵ ساله به نام یوآو (اوی اشنیدمن) در شعر گفتن می‌شود. نیرا تصمیم می‌گیرد تا از نبوغ یوآو در برابر خطرات موجود (از جمله پدر و مادرش!) محافظت کند.

شخصیت نیرا در ابتدا مهربان و دلسوز به نظر می‌رسد، اما وقتی می‌بینیم که در کلاس‌های هفتگی‌اش از شعر‌های یوآو به نام خودش استفاده می‌کند متوجه می‌شویم که به او نیز نمی‌توانیم اعتماد کنیم.

نداو لپید کارگردان چندان مطرحی نیست و شاید تنها فیلم نسبتا مهمی که قبلا ساخته Policeman باشد، اما The Kindergarten Teacher یک درام واقع‌گرایانه و تا حدی مستندگونه از او است که می‌تواند اعتبار زیادی را برایش به ارمغان آورد.

 

horse-money1

Horse Money (پول اسب)

کارگردان: پدرو کوستا
تاریخ اکران: مرداد

گاهی برای اینکه یک کارگردان و سبک کاری‌اش را تعریف کنیم، یکی از اولین و اصلی‌ترین موضوعاتی که به آن توجه می‌کنیم نوع لوکیشن‌هایی است که آن کارگردان در فیلم‌هایش استفاده می‌کند. در واقع با نگاه به موقعیت‌های مکانی یک فیلم می‌توان به حال و هوای آن و روحیات درونی سازنده‌اش پی برد. پدرو کوستا یک نمونه‌ی برجسته در این مورد است.

Horse Money به مسائل و مشکلات طبقه‌ی فقیر کشور پرتغال که در پروژه‌های مسکونی لیسبون ساکن هستند می‌پردازد. اگرچه ماجرا با تصاویری از نیویورک قرن نوزدهم آغاز می‌شود، اما این موضوع در فیلمی که مدام بین زمان، مکان، واقعیت و رویا تغییر ماهیت می‌دهد امری کاملا طبیعی است.

در Horse Money داستان شخصیت ونچورا از فیلم سال ۲۰۰۶ کوستا یعنی Colossal Youth را دنبال می‌کنیم که حالا در یک بیمارستان روانی بستری شده است.

 

Child-44

Child 44 (بچه‌ی ۴۴)

کارگردان: دنیل اسپینوزا
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

Child 44 یک فیلم پرکشش و معمایی از دنیل اسپینوزا است که بر اساس رمان تام راب اسمیت ساخته شده است. داستان این فیلم که تام هاردی ستاره‌ی اصلی آن است، به دوران حکومت استالین بر شوروی سابق مربوط می‌شود.

لئو دمیدوف (تام هاردی) یک افسر نظامی است که می‌خواهد درباره‌ی قتل‌های زنجیره‌ای کودکان که در کشورش اتفاق می‌افتد تحقیقاتی انجام دهد. اما تحقیقات او کاملا برخلاف سیاست‌های دولت هستند، چون دولت شوروی نمی‌خواهد خبر کشته شدن کودکان در این کشور، آن هم به صورت پی‌در‌پی، به حساسیت‌های سیاسی دامن بزند. بنابراین لئو در راه بررسی این موضوع با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود؛ دولت ابتدا درجه‌ی او را کاهش می‌دهد و سپس وی را تبعید می‌کند، اما لئو که تصمیمش را گرفته است، تنها با کمک همسرش به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.

 

Insurgent

Insurgent (یاغی)

کارگردان: رابرت اشونتکه
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

Insurgent یک فیلم ماجراجویی و علمی-تخیلی از رابرت اشونتکه (کارگردان فیلم RED) است که بر اساس دومین کتاب از سه‌گانه‌ی Divergent نوشته‌ی ورونیکا راث ساخته شده است. Insurgent دومین فیلم از این مجموعه است که به عنوان دنباله‌ی Divergent سال ۲۰۱۴ منتشر می‌شود.

پس از اینکه جناح «فدارکاری» توسط سربازان جینین مورد حمله قرار گرفت، اریک و گروهش برای یافتن یک جعبه که گفته می‌شود منشا نیرو است و رمزهای تمام جناح‌ها در آن وجود دارد، ویرانه‌های فداکاری را زیر و رو می‌کنند. جعبه پس از تعمیر به جناح «دانشمند» برده می‌شود و در آنجا جینین ادعا می‌کند که این جعبه حاوی اطلاعاتی از بنیان‌گذاران شهر و همچنین ابزاری برای خاتمه دادن به مشکل «واگرایی» است؛ اما فقط یک واگرا توانایی باز کردن جعبه را دارد، به همین دلیل جینین دستور می‌دهد که تمام واگراها را دستگیر کنند و نزد او بیاورند.

StraightOuttaCompton

Straight Outta Compton (مستقیم از کامپتون)

کارگردان: اف گَری گرِی
تاریخ اکران: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

Straight Outta Compton نام یک درام بیوگرافی است که به تاریخچه‌ی گروه موسیقی هیپ هاپ N.W.A. می‌پردازد. این گروه در سال ۱۹۸۷ توسط ۵ نفر در شهر کامپتون کالیفرنیا تشکیل شد. این فیلم روابط اعضای گروه را از ابتدای شکل‌گیری تا منحل شدن آن به نمایش می‌گذارد.

Straight Outta Compton که نام اولین آلبوم N.W.A. نیز هست نشان می‌دهد که چطور اعضای این گروه از تاثیرگذارترین سلاح‌شان یعنی موسیقی برای بیان عقاید خود استفاده می‌کردند. آنها حقیقت را به شکلی متفاوت بازگو می‌کردند و بی‌راه نیست اگر بگوییم یک تحول اجتماعی را در جامعه‌ی امریکا به وجود آوردند.

کارگردانی این فیلم را اف گَری گرِی که فیلم زیبای The Italian Job را در کارنامه دارد انجام داده است.

Avengers-Age-of-Ultron

Avengers: Age of Ultron (انتقام‌جویان: عصر آلترون)

کارگردان: جاس ویدون
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

Avengers: Age of Ultron یازدهمین فیلم با حضور قهرمانان کمیک‌های مارول و همچنین دنباله‌ی The Avengers سال ۲۰۱۲ است. کارگردانی این فیلم را مثل نسخه‌ی گذشته جاس ویدون به عهده دارد.

در حالی که تونی استارک تلاش می‌کند تا برنامه‌ی صلحش را به طور کامل اجرا کند، ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد و قوی‌ترین قهرمانان زمین از جمله مرد آهنین، کاپیتان امریکا، ثور، هالک شگفت انگیز، بیوه‌ی سیاه و هاوکی برای نجات دنیا و بازگرداندن تعادل، وارد آزمون نهایی سرنوشت می‌شوند. انتقام‌جویان باید با یکدیگر متحد شوند و مانع از اجرای نقشه‌های شوم آلترون خبیث شوند.

Digging-for-Fire

Digging for Fire (در جستجوی آتش)

کارگردان: جو سوانبرگ
تاریخ اکران: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

پیشرفت جو سوانبرگ در هر فیلمی که می‌سازد کاملا مشهود است. او نامش را با بهترین اثرش تا به امروز یعنی Drinking Buddies بر سر زبان‌ها انداخت. در آن فیلم کارگردانی، داستان، بازی‌ها و به طور کلی کیفیت تولید در سطح کاملا قابل قبولی قرار داشتند. Digging for Fire تازه‌ترین اثر این کارگردان است که به لحاظ کیفیت ساخت، یک قدم رو به جلوی دیگر برای سوانبرگ به حساب می‌آید.

تیم (جیک جانسون) و همسرش لی (رزماری دویت) از خانه‌ی یک مشتری مراقبت می‌کنند. یک روز جیک به طور تصادفی در محوطه‌ی خانه یک تکه استخوان و یک تفنگ پیدا می‌کند، اما وقتی لی از ماجرا باخبر می‌شود از جیک می‌خواهد که همه چیز را فراموش کند و به دنبال دردسر نباشد. جیک قبول می‌کند ولی به محض اینکه همسر و فرزندش او را تنها می‌گذارند، به جستجو برای یافتن جسد ادامه می‌دهد. جیک که در نبود همسرش، خود را آزاد می‌بیند، دوستانش را دعوت می‌کند تا یک مهمانی خودمانی داشته باشند. از سوی دیگر لی نیز بیکار نمی‌نشیند و به دنبال خوش‌گذارنی‌های خودش است.

Goodnight-Mommy

Goodnight Mommy (شب‌بخیر مامان)

کارگردان: سِورین فیالا، ورونیکا فرانز
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

Goodnight Mommy یک درام فانتزی و تا حدودی ترسناک است که به عنوان اولین تجربه‌ی جدی سِورین فیالا و ورونیکا فرانز ساخته شده است.

در یک تابستان داغ، در خانه‌ای آرام و ساکت که در حاشیه‌ی شهر و بین جنگل و مزارع ذرت واقع شده است، دو برادر دوقلوی ۹ ساله به نام لوکاس و الیاس منتظر بازگشت مادرشان هستند؛ اما وقتی او به خانه برمی‌گردد، به خاطر بانداژی که پس از جراحی زیبایی روی صورتش قرار گرفته است، هیچ شباهتی به قبل ندارد. همین موضوع باعث می‌شود که لوکاس و الیاس شک کنند که این زن واقعا مادرشان باشد.

فیلم Z for Zachariah

Z for Zachariah (ز برای زکریا)

کارگردان: کریگ زوبل
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

در ابتدای Z for Zachariah به کارگردانی کریگ زوبل می‌بینیم که دنیا رو به ویرانی است و یک زن تنها به نام آن (مارگات رابی) در مزرعه‌ی سابق پدرش زندگی می‌کند. در شرایطی که بیشتر مردم جهان به خاطر تشعشعات هسته‌ای جان خود را از دست داده‌اند، جایی که آن در آنجا زندگی می‌کند امن به نظر می‌رسد.

همه چیز آرام است تا اینکه دو شخصیت مرد وارد ماجرا می‌شوند. اول دکتر جان لومیس به زندگی آن قدم می‌گذارد. او نگاهی کاملا علمی به همه‌ی مسائل دارد و این موضوع در ابتدا با عقاید مذهبی آن (پدر آن یک کشیش بود) متضاد به نظر می‌رسد، اما آنها در ادامه با یکدیگر کنار می‌آیند و حتی احساس علاقه میان‌شان شکل می‌گیرد. پس از مدتی فرد دیگری به نام کیو کیلیب وارد داستان می‌شود. کیو همشهری آن است و عقاید مذهبی مشابه او دارد؛ بنابراین آنها درک بهتری از طرز فکر و احساسات هم دارند. رابطه‌ی این سه شخصیت در ادامه‌ی داستان یک مثلث عشقی را به وجود می‌آورد که مخاطب را کاملا با خود همراه و درگیر می‌سازد.

The Mend

The Mend (تعمیر)

کارگردان: جان مگری
تاریخ اکران: تابستان ۱۳۹۴

The Mend یک کمدی جذاب از کارگردانی است که تجربه‌ی چندانی در ساخت فیلم ندارد، اما به نظر می‌رسد که می‌خواهد با اولین کار جدی‌اش همه را سورپرایز کند. جان مگری از یک داستان ساده و جالب فیلمی مستقل و مفرح ساخته که تماشایش در تابستان واقعا لذت‌بخش خواهد بود.

داستان فیلم درباره‌ی دو برادر به نام‌های آلن و مت است که رابطه‌ی خیلی دوستانه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند که دور از هم زندگی کنند. آنها قبل از اینکه آلن با نامزدش به مسافرت برود یکدیگر را ملاقات می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که کدورت‌ها را کنار بگذارند؛ اما پس از اینکه آلن زودتر از زمان مورد انتظار و بدون نامزدش برمی‌گردد، می‌بیند که مت و خانواده‌اش به آپارتمان او نقل مکان کرده‌اند.

منبع: The Film Stage


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده