// یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

سونی چگونه می‌ تواند پیروز E3 2015 باشد؟

با اینکه سونی پیشتاز نسل هشتم کنسول‌ها است، اما E3 سال پیش نمایش قدرتمندی برای این کمپانی نبود و از طرفی مایکروسافت در حال قدرت‌گیری در زمینه بازی‌های انحصاری است.حال سونی چه کارهایی باید انجام دهد تا ورق‌ها را در E3 امسال به سمت خود برگرداند؟ با زومجی همراه باشید.

بعد از E3 سال ۲۰۱۴ ما نمایش‌های این کمپانی را «کم عمق و کم فروغ» یاد کردیم. با این‌که سال پیش ما در کنفرانس سونی بازی‌هایی نظیر Bloodborne، The Order: 1886، LittleBigPlanet 3، The Last of Us Remastered، Drive Club و Infamous: First Light داشتیم، باز هم خیلی‌ها معتقد بودند سونی آن چیزی نیست که سال‌های پیشش بود. همچنین دو بازی از این لیست کوتاه با شکستی غیر قابل پیش‌بینی همراه شدند و البته یکی دیگر از بازی‌های این لیست به نام Bloodborne جزو اسب‌های تک شاخ سال ۲۰۱۴ قرار گرفت و درخشندگی بی چون و چرای خود را نشان داد. No Man’s Sky نیز نمایش قدرتمندی داشت و اگر به خاطر Uncharted 4: A Thief’s End نبود، این بازی می‌توانست برترین نمایش سونی نیز لقب بگیرد. به جز این چند نمایش، باقی زمان کنفرانس به بازی‌های مستقل اختصاص داده شده بود. البته در کنار بازی‌های به نمایش درآمده، PlayStation TV نیز برای آمریکای شمالی معرفی شد. حال سونی باید راه و روش سال قبل خود را تغییر دهد و تلاش فراوانی برای بهبود اعمال خود در E3 سال ۲۰۱۴ در دستور کار قرار دهد.

 

Uncharted 4 Box Art

بازی‌های انحصاری‌ استودیوهای داخلی

 

جبران اشتباهات بزرگ DriveClub

بعد از اشتباهات فاحش سونی درباره DriveClub و قرار گرفتن آن زیر سایه Forza Horizon 2، آن‌ها باید آن مشکلات را جبران کنند و این‌کار هیچ راهی به غیر از معرفی کامل نسخه پلی‌استیشن پلاس DriveClub ندارد. اگر حرفی در مورد آن زده نشود مطمئنا این بار هم بخش بازی‌های مسابقه‌ای را به رقیب واگذار کرده است. شاید اگر مثل برخی از معرفی‌های گذشته خود در میان اجرای کنفرانس خود بگویند: «نسخه پلی‌استیشن پلاس DriveClub همین حالا به صورت رایگان در دسترس است»، یکی از خوشحال کننده‌ترین کارها برای دوست داران سبک مسابقه‌ای آرکید به شمار برود و خاطرات تلخ آن را از میان ببرد.

تا به حال سه بازی ریمستر برای امسال معرفی شده است، کافی است!

God of War III و سری بازی‌های Uncharted از کنسول پلی‌استیشن 3 راهی پلی‌استیشن 4 شده‌اند و در کنار آن‌ها یک بازی از کنسول دستی ویتا به نام Tearaway نیز برای این کنسول پلی‌استیشن 4 در این لیست قرار دارد. هنگامی که استودیوهای داخلی سونی نقش کم رنگی از خود نشان می‌دهند، پر کردن وقت کنفرانس با این‌گونه ریمسترها بسیار ناامید کننده خواهد بود.

به نمایش گذاشتن اثری که استودیو گوریلا مشغول به آن است

تقریبا دو سال از عرضه Killzone: Shadow Fall می‌گذرد. به شدت منتظر هستیم تا ببینیم که استودیو گوریلا گیمز در این مدت مشغول به انجام چه کاری بوده است. مدتی قبل عکس‌ها و اطلاعاتی در مورد بازی بعدی گوریلا گیمز درز کرد که خبر از ساخت اثری جدید به دور از کارهای گذشته این استودیو را می‌دهد. یک بازی نقش‌آفرینی علمی تخیلی که دنیای مدرن و گذشته را با هم ادغام کرده است. استخدام نویسنده ارشد بازی Fallout New Vegas نیز به این شایعه نیز بیش از پیش دامن زد. معرفی این بازی می‌توانند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

عکسی تایید نشده از بازی بعدی گوریلا گیمز عکسی تایید نشده از بازی بعدی گوریلا گیمز

 

چه بلایی سر نمایش آن پیرمرد آمد؟

در E3 سال ۲۰۱۳ استودیو کوانتیک دریم دمویی تحت نام Dark Sorcerer به نمایش درآورد که قدرت گرافیکی این استودیو را توسط چهره یک پیرمرد نشان می‌داد. آیا وقت آن نرسیده تا بازی‌های منحصر به فرد دیوید کیج را ببینیم؟ استودیو کوانتک دریم بعد از عرضه Beyond: Two Souls در سکوت کامل قرار گرفت و به شدت مشغول ساخت اثر جدید خود هستند. آیا آن‌ها در این E3 حضور خواهند داشت؟ باید منتظر ماند و دید.

دموی نمایشی استودیو کوانتیک دریم دموی نمایشی استودیو کوانتیک دریم

 

استودیو مدیا مولکول فراتر از Tearaway و LittleBigPlanet است

هنگامی که پروژه جدید مدیا مولکول برای کنسول پلی‌استیشن 4 را مشاهده کردیم، زمانی صورت گرفت که سونی در حال معرفی کنسول جدید خود بود. هر چیزی که آن‌ها در حال انجامش هستند، ما به شدت مشتاق دیدن آن هستیم. یک بازی فراتر از بزرگ سیاره کوچک.

غوغای ناتی داگ

نمایش کاملی از Uncharted 4: A Thief’s End را در جشن تولد کنسول پلی‌استیشن 4 دیدیم. نمایشی عالی که شخصیت دوست داشتنی این سری را در دل جنگل رها کرد و شگفتی‌هایی نیز مانند معرفی برادر نیتن را در خود جای داده بود. اما به هر حال یک E3 پیش رو داریم و خوب می‌دانیم که استودیو ناتی داگ هم در آن حضور دارد. Uncharted که همیشه شاهرگ کنفرانس‌های سونی بوده است با یک نمایش خارق‌العاده ازسوی استودیو ناتی داگ آن هم در مکان دیگری از بازی، می‌تواند به شدت آدرنالین کنفرانس را به جریان اندازد.

ریسینگ شبیه‌ساز: غایب!

چطور ممکن است بعد از گذشت دو سال همچنان خبری از یک شبیه ساز انحصاری عالی برای کنسول پلی‌استیشن 4 وجود نداشته باشد؟ در دهه اخیر، طرفداران سری Gran Turismo هر ساله برای معرفی نسخه جدید این بازی آرزو می‌کنند، اما کازونری یامائوچی، سرپرست این بازی همه آن‌ها را ناکام گذاشته است، شاید حتی دلیل غیبت این بازی برای کنسول جدید سونی همین شخصی باشد! در صورتی که سری Forza برای کنسول مایکروسافت آقایی می‌کند، اما چمن‌ها همچنان زیر پای طرفداران Gran Turismo در حال سبز شدن هستند. بازی‌ که هرگاه با حضورش فروش چند میلیون نسخه‌ای را به همراه دارد، با حضور خود در E3 امسال می‌تواند بسیار کنفرانس خوبی را برای سونی رقم بزند.

دیگر زمان The Last Guardian فرا رسیده است

بازی The Last Guardian کم کم در حال تبدیل شدن به چیزی مانند Duke Nukem Forever است. بسیار کار جالبی است که کمپانی سونی با رد لغو شدن این بازی، امید را در دل ما جاری نگه داشته است. اما به هر حال دیگر چنین چیزی فایده ندارد و تنها با مدرک محکم می‌توان این حرف‌ها را باور کرد. اگر The Last Guardian همچنان زنده است، پس باید در کنفرانس حضور داشته باشد.

غیبت طولانی مدت این بازی بسیاری از طرفداران را نگران کرده است غیبت طولانی مدت این بازی بسیاری از طرفداران را نگران کرده است

 

درخشان‌تر کردن Bloodborne

شاید Bloodborne تنها بازی‌ بود که در چند ماه اخیر سونی را در اوج نگه داشت. خوب می‌دانیم که چیزهای بیشتری برای این بازی در راه است و اگر سونی همانند نقشه جالب استودیو From Software برای بسته‌های الحاقی سری Dark Souls 2 عمل کند کار بسیار هوشمندانه‌ای انجام داده است. بسته‌های Dark Souls 2 شامل سه فصل از بازی می‌شوند؛ سه بسته الحاقی کامل و اساسی.

Ratchet and Clank تاخیر خورده‌ است، اما به این معنا نیست که نباید آن‌ها را ببینیم

Ratchet and Clank یکی از دوست داشتنی‌ترین بازی‌های سونی در دو نسل قبل هستند. می‌دانیم که یک نسخه جدید، درست همانند بازی‌های رویایی قبلی آن‌ها در دست ساخت است. شدیدا دوست داریم تا یک گیم‌پلی ناب از آن‌ها را دوباره ببینیم؛ یک بازی فوق‌العاده که فقط هدفش سرگرمی منحصر به فرد باشد.

تمرکز بر روی بازی

سریال Powers مجوز فصل دوم خود را دریافت کرد، سریالی که فصل اول آن جذاب بود. اما این دلیل نمی‌شود که همانند سال پیش بخشی از زمان کنفرانس را صرف خود کند. همچنین هیچ گاه با صحبت‌های سونی در مورد برنامه‌های میان سریال Powers و PlayStation Vue شگفت‌زده نخواهیم شد. یک نگاه گذرا کافی است نه موشکافی آنها که باعث سر رفتن حوصله‌ی همه ما شود. از طرفی صحبت در مورد تکنولوژی‌های جانبی نظیر PlayStation TV به مراتب جذابیت کمتری نسبت به نمایش تریلر یک بازی دارد.

 

 

Sony E3 (7)سخت‌افزار و سرویس‌های پلی‌استیشن

زمان آن رسیده تا حافظه ۵۰۰ گیگابایت را به خاک بسپاریم

پلی‌استیشن 4 قادر است حافظه داخلی بسیار بیشتری را پشتیبانی کند، اما ۵۰۰ گیگابایت دیگر برای تمامی اطلاعات یک شخص کافی نیست. بازی‌های پلاس پلی‌استیشن به خودی خود فضای زیادی را طلب می‌کنند و به همین دلیل زمان آن رسیده تا حافظه یک ترابایتی این کنسول پا به میدان بگذارد، البته نه با هزینه اضافی.

در غیاب انحصاری‌های عالی، کم کردن قیمت بهترین گزینه است

مطمئنا کمپانی سونی قصد دارد تا جایگاه خود را در ادامه سال ۲۰۱۵ و شروع سال ۲۰۱۶ حفظ کند. با نبود انحصاری‌های داخلی، انتظار داریم تا سونی با باندل‌های وسوسه انگیز به کار خود ادامه دهد. به طور مثال وجود کالکشن Uncharted به صورت باندل با کنسول پلی‌استیشن 4 و یک قیمت عالی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای افرادی که قصد خرید کنسول را دارند باشد. باندل‌هایی که توسط بازی‌های دیگر شرکت‌ها عرضه شوند، برای بسیاری جذاب نیستند، مخصوصا اگر باز هم شاهد باندل بازی Destiny باشیم.

PlayStation Now و یک دنیا نوستالوژی

در حال حاضر، وجود PlayStation Now می‌تواند محرک بسیار خوبی باشد. اضافه کردن بازی‌های پلی‌استیشن 1 و پلی‌استیشن 2 بازیکن‌هایی که عطش نوستالژی دارند را ارضا می‌کند. Dino Crisis یا Shadow of Colossus در این سرویس کافی است تا خیلی‌ها به این کنسول مراجعه کنند.

کنسول دستی ویتا لیاقت بیشتری نسبت به جایگاه حال حاضر خود دارد

یک کنسول دستی قدرتمند که توسط سونی جدی گرفته نشد! نبود امکانات عالی در کنار کمبود بازی‌های جذب کننده باعث شد تا ویتا رفته رفته در اعماق آب فرو رود و سونی به فکر نجات آن نباشد. اما یک تحول کوچک کافی است تا ویتای دوست داشتنی به اوج برسد؛ یک دلیل خوب در E3 امسال شاید بتواند این کنسول را نجات دهد.

جزییات کامل از Project Morpheus

سونی قصد عرضه پروژه مورفیس را در اواسط سال ۲۰۱۶ دارد. حال ما باید بدانیم که چه امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده است. آیا قیمت نهایی آن همراه با کنترلر Move بیشتر از کنسول خواهد بود؟ یا پروژه واقعیت مجازی مورفیس چه سازگاری‌هایی با کنسول پلی‌استیشن 4 خواهد داشت؟

بازی‌های هاردکور برای پروژه مورفیس

نمایش‌های زیادی برای واقعیت مجازی کمپانی سونی به نمایش در آمده است، اما چیزی که گیمر‌ها به آن نیاز دارند وجود بازی‌های مورد علاقه خود در این دستگاه است. اگر سونی واقعا قصد ادامه دادن راه در جاده واقعیت‌های مجازی دارد، پس باید چیزی فراتر از دموهای تکنیکی و بازی‌های کوچک را به نمایش بگذارد؛ یک بازی عالی آن هم ساخته شده توسط یکی از استودیوهای معروف داخلی سونی می‌تواند شروع این راه باشد.

تغییرات کوچک در محیط کاربری

محیط کاربری پلی‌استیشن 4 کم نقص است اما بسیار خوب می‌شد اگر مواردی که برای کاربر اهمیت بیشتری دارد را بتوان در صفحه اصلی خود قرار داد. قرار دادن برنامه‌های مورد علاقه در نوار منو، ساختن پوشه، یا هر چیزی که بتوانیم به محتواهای درون کنسول خود سریع‌تر دسترسی داشته باشیم. اگر تا به حال قصد نگاه کردن به سریال Powers را کرده‌اید، می‌دانید که پیدا کردن این فیلم کار خیلی آسانی نیست. وجود گزینه‌هایی مانند «Time to Game» یا «Time to Media» در پایین محیط کاربری می‌تواند بسیار مناسب باشد.

 

Sony E3 (6) مشکلی که گریبان‌گیر بسیاری از ما شده است

 

رفع ایرادات و نواقص کنترلر کنسول پلی‌استیشن 4

برای بسیاری از شما پلی‌استیشن 4 داران پیش آمده که استیک‌های دسته این کنسول آسیب ببیند و البته سونی نیز چیز زیادی هم در این رابطه بیان نکرده است، اما به هر حال آن‌ها باید راهی برای توقف این مشکل پیدا کنند. بازیکنان برای جلوگیری از این امر برای دسته‌های خود کاورهای مخصوص خریداری می‌کنند تا به این مشکل بر نخورند، اما بهتر نیست که دسته‌های خود کنسول از ابتدا به بهترین شکل ممکن کار کنند و آسیب نبینند؟ همچنین جایگزینی یک باتری بهتر هیچ ضرری ندارد.

کمپانی‌های خارجی (Third Party) و بازی‌های مستقل

 

سلامی به گرمی Hello Games

خبرهای بسیار زیادی در مورد No Man’s Sky شنیده‌ایم و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. همچنین نمایش‌های بازی همیشه بسیار عالی عمل کرده است، اما زمان آن رسیده تا اطلاعات دقیق‌تر و همچنین تاریخ انتشار آن مشخص شود. اگر این بازی برای تعطیلات آخر سال حاضر باشد، می‌تواند سونی را از خشک‌ سالی بازی جدید نجات دهد.

بازی بلند پروازانه No Man's Sky بازی بلند پروازانه No Man's Sky

 

مردم Yoshinori Ono را دوست دارند

یکی از بزرگ‌ترین داشته‎‌‎های سونی چیزی نیست جز بازی مبارزه‌ای Street Fighter. این بازی که به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 4 (و البته برای پی‌سی هم عرضه می‌شود) معرفی شد شگفتی‌های زیادی آفرید. نمایش گیم‌پلی این بازی با حضور یوشینوری انو می‌تواند شادی فراوانی را خلق کند.

در غیاب بازی‌های استودیو‌های داخلی، سونی باید پول بیشتری برای استودیوهای خارجی خرج کند

مایکروسافت با انحصاری زمانی کردن بازی Rise of Tomb Raider تیر سوزانی را سال پیش شلیک کرد و سونی نیز با انحصاری کردن Street Fighter V این کار را جبران کرد. هر چند چنین کاری برای خیلی‌ها دردناک است اما سونی برای باقی ماندن در میدان مبارزه بازی‌ها، باید تا زمان آمادگی کامل انحصاری‌های استودیوهای داخلی خود چنین کاری را نیز ادامه دهد.

 بخش  از نمایش بازی Deep Down بخش از نمایش بازی Deep Down

 

Deep Down کجاست؟

اگر نمایش رونمایی کنسول پلی‌استیشن 4 را به یاد داشته باشید، بازی جدید کپ‌کام به نام Deep Down را نیز به خاطر خواهید داشت. یک بازی با الهام گیری از سری Dark Souls که توجه فراوانی را به سمت و سوی خود کشاند. آیا این بازی همچنان در حال ساخت است؟ مدت زمان بسیاری از سکوت آن می‌گذرد، زمان آن رسیده تا بر روی استیج سونی قرار گیرد.

پلی‌استیشن 4 و کمبود بازی‌های MOBA

مایکروسافت با حرکت هوشمندانه خود و بستن قرار دادهایی با استودیوهای Hi-Rez و Motiga، توانست بازی‌هایی چون Smite و Gigantic را برای Xbox One به دست آورد. این ژانر روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و سونی نیز باید جا پای مایکروسافت برای به دست آوردن سبک بازی‌های MOBA بگذارد.

کنفرانس E3 سونی در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ساعت ۵:۳۰ بامداد آغاز خواهد شد. منتظر مقالات بعدی باشید.

 منبع: Gameinformer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده