// دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰

مایکروسافت چگونه می‌ تواند پیروز E3 2015 باشد؟

با مدیریت ضعیفی که مایکروسافت در اول نسل جدید از خود به جای گذاشت، موجب شد تا رقابت فروش را به سونی ببازد. حال آن‌ها این فرصت را دارند تا در E3 سال ۲۰۱۵ خودی نشان دهند. با زومجی همراه باشید.

برای همه ثابت شده است که مایکروسافت با شروع نسل جدید کنسول‌ها، به دلیل مدیریت ضعیف بخش سرگرمی این کمپانی شکست خورد و بازی را به راحتی به کمپانی سونی باخت. به همین دلیل فروش کنسول پلی‌استیشن 4 به شدت از کنسول ایکس‌باکس پیشی گرفت و مایکروسافت را در شرایط بدی قرار داد. اما پس از گذشت دو سال از این موضوع، تغییرات بسیار بزرگی رخ داده است، تغییراتی کارآمد که طرفداران این کمپانی را روز به روز خوشحال و خوشحال‌تر کرده است و می‌توان اوج شادی طرفداران این کمپانی را به زودی در E3 امسال ببینیم. کنفرانسی که مایکروسافت در آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در E3 سال ۲۰۱۴ مایکروسافت، این کمپانی توانست کارهای بزرگی انجام دهد، کنفرانسی با نمایش‌های بی‌توقف بازی. معرفی کامل Master Chief Collection، معرفی انحصاری Rise of the Tomb Raider، نمایش Crackdown، Fable Legends، نمایش ریسینگ Forza Horizon 2، بازی بسیار سرگرم کننده Sunset Overdrive، بازی بی‌انتهای Project Spark، اثر هنری و شگفت‌انگیز Ori and the Blind Forest، Inside، بازی جدید سازندگان بازی Limbo، نمایش بازی Phantom Dust که قصد احیای این سری را دارد، حضور باور نکردنی کامیا از سوی استودیو پلاتینیوم گیمز بر روی سن مایکروسافت و معرفی انحصاری Scalebound و البته بازی‌های مولتی پلفرم دیگر مانند Call of Duty، Assassin’s Creed: Unity، Evolve و Dragon Age. همه و همه دست به دست هم دادند تا کنفرانسی عالی را برای مایکروسافت رقم بزنند.

تمام این شرایط هنگامی رقم خورد که رییس بخش سرگرمی مایکروسافت تغییر کرد و فیل اسپنسر مدیریت را در دست گرفت و همه چیز به روالی شگفت‌انگیز تغییر پیدا کرد. مایکروسافت قدم بسیار بزرگی در E3 سال ۲۰۱۴ برداشت اما آیا کافی بود؟ شاید در بعضی بخش‌ها خیر، زیرا بیشتر این بازی‌ها مانند Forza Horazion به طور کامل در انحصار کنسول ایکس‌باکس وان نبود و برای کنسول گذشته مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس 360 نیز منتشر شد. همین دلیل کافی است تا برای برخی از افراد همچنان خرید کنسول ایکس‌باکس وان امری واجب به نظر نرسد. اما حال در E3 پیش رو خیلی چیزها تغییر کرده است و مایکروسافت غول‌های عظیم‌الجثه خود را از قفس درآورده تا در کنفرانس خود رها کند و به نمایش درآورد.

 

Halo، قدرتمندترین انحصاری مایکروسافت که به طور حتم در کنفرانس حضور خواهد داشت Halo، قدرتمندترین انحصاری مایکروسافت که به طور حتم در کنفرانس حضور خواهد داشت

بازی‌های انحصاری و استودیو‌های داخلی

با این‌که سال پیش مایکروسافت نمایش بسیار غنی از بازی‌های انحصاری را به نمایش درآورد اما باید بدانید که بازی‌های بزرگ این کمپانی همچنان در خفا به سرمی‌بردند و امسال روی اصلی خود را به ما نشان خواهند داد. Gears of War جدید پا به میدان خواهد گذاشت، نمایش گیم‌پلی Halo 5: Guardians را خواهیم دید، Rise of the Tomb Raider نمایش گیم‌پلی خواهد داشت و یکی از بزرگان ریسینگ یعنی Forza Motorsport 6 به طور قطع در کنفرانس نمایش خواهد داشت. اما به غیر از این‌ها چه انتظاری باید از استودیوهای داخلی مایکروسافت داشت؟

آیا قرار است در هر کنفرانسی از مایکروسافت Fable Legends را ببینیم؟

بازی Fable Legends از مراسم گیمزکام سال ۲۰۱۳ به بعد، نمایش‌های بسیار زیادی داشته است و مدتی قبل نیز تایید شده که این بازی بر خلاف نسخه‌های قبلی خود به صورت رایگان عرضه خواهد شد و قوانین بازی‌های Free to Play را در خود جای داده است. اما تا چه زمان باید نمایش‌های آن را بدون تاریخ عرضه رسمی ببینیم؟ بهتر است مایکروسافت وقت کمی را برای این بازی بگذارد و تاریخ دقیق Fable Legends را اعلام کند. در کنار این موضوع باید بدانیم که استودیو سازنده این بازی یعنی لاین‌هد چه بازی دیگری را در دست ساخت قرار داده است. اطلاعات کوچکی که منتشر شده حاکی از آن است که این استودیو بازی دیگری به دور از سری Fable در دست ساخت دارد. معرفی بازی جدید لاین‌هد می‌تواند به شدت امیدها را نسبت به این استودیو افزایش دهد؛ به هر حال آن‌ها استودیو کوچکی نیستند.

Quantum Break یک اثری دیگر از استودیو خلاق رمدی

بازی با زمان به روایت سم لیک

رمدی و سم لیک، نام‌هایی که Max Payne و Alan Wake را همچون تابلویی گران قیمت در ذهن و قلب ما میخکوب کردند. حال قرار است تا با بازی بعدی و متفاوت خود، موزه کوچک اما با ارزش خود را کامل‌تر کنند. نام بازی بعدی آن‌ها که Quantum Break نام دارد داستان سه شخصیت را حول محور کنترل زمان روایت می‌کند. درست است که یک گیم‌پلی ۱۶ دقیقه‌ای از این بازی به نمایش درآمده است. اما حضور سم لیک و نمایش متفاوت دیگری از این بازی می‌تواند تماشاگران را به راحتی به وجد آورد.

حضور سم لیک و نمایش متفاوت دیگری از این بازی  Quantum Break می‌تواند تماشاگران را به راحتی به وجد آورد

حال زمان نمایش کامل در کنار اطلاعات دقیق Crackdown فرا رسیده است

این بازی در E3 سال ۲۰۱۴ معرفی شد اما واقعا انتظار بیشتر برای آن سخت است. زمان آن رسیده تا مایکروسافت نشان دهد که Crackdown جدید چطور قرار است برای کنسول ایکس‌باکس وان قدم بردارد. اطالاعاتی که از بازی منتشر شده وسوسه‌انگیز است. یکی از مهم‌ترین این اطلاعات، ساخته شدن این بازی زیر دستان خالق آن یعنی دیو جونز است؛ اگر با او آشنایی ندارید باید بگویم که دیو جونز در ساخت دو شماره اول بازی GTA نیز نقش داشته است. همچنین قرار است تغییرات بزرگی در سری بازی‌های جهان باز ایجاد کند. قدرت تخریب فوق‌العاده، استفاده کامل از تکنولوژی ابری مایکروسافت، فیزیک کامل در سرتاسر نقشه بازی از جمله تغییرات بزرگی است که بی‌صبرانه منتظر نمایش آن‌ها هستیم.

 

بازی جدید و انحصاری کامیا که قول داده متفاوت‌ترین اثری باشد که بر روی آن کار کرده بازی جدید و انحصاری کامیا که قول داده متفاوت‌ترین اثری باشد که بر روی آن کار کرده است

دیداری مجدد با Scalebound، البته دیداری مفصل

سال پیش با حضور کامیا از سوی استودیو خوش نام و نشان پلاتینیوم بر روی سن مایکروسافت، باعث شد تا در دل طرفداران سبک‌های H&S غوغا به پا شود. این چهره شناخته شده چشم بادامی با یک نمایش سینمایی از بازی جدید خود، قول ساخت یک بازی بسیار متفاوت و آن هم به صورت انحصاری را برای کنسول ایکس‌باکس وان داد. در این تریلر شاهد فضایی زیبا همراه با اژدهایان متفاوتی بودیم که البته با دیگر کارهای کامیا بسیار فرق داشت و متاسفانه اطلاعات دقیقی از آن به گوش نرسید. حال زمان آن رسیده تا با نمایش گیم‌پلی Scalebound، مایکروسافت و پلاتینیوم همه را شگفت‌زده کنند. یک H&S ناب با طعم کامیا.

نمایشی تاثیرگذار از Halo 5: Guardian

استودیو 343 اولین کار خود را با Halo 4 آغاز کرد. با این‌که ریسک کار بسیار بالا بود اما آن‌ها تا حدی توانستند موفقیت خود را ثبت کنند. بعد از جدا شدن استودیو بانجی از کمپانی مایکروسافت برای خیلی‌ها سری بازی‌های Halo نیز تمام شد و نسخه چهارم این سری در دل آن‌ها جای نگرفت. Master Chief Collection نیز با مشکلات ریز و درشت خود به این امر بیش از پیش دامن زد. اما حال وقت جبران است تا چنین اشخاصی را به سوی دنیای Halo بازگرداند. Halo بزرگ‌ترین بازی کمپانی مایکروسافت است، یک اول شخص تیراندازی عظیم با داستان‌های فراوان که طرفداران بی‌شماری را به سمت خود کشاند. در Halo 5: Guardian این‌بار شاهد تغییرات بزرگی هستیم و حال استودیو 343 با ریسک کمتری مشغول به ساخت بازی است. تغییرات بزرگ داستانی و شخصیت پردازی وسیع‌تر در کنار تحول گیم‌پلی در این سری باعث شده انتظار برای به نمایش درآمدن آن سخت باشد. به هر حال این یک Halo است، یک نمایش بزرگ و آبدار از بخش داستانی باعث می‌شود به خودی خود کل کنفرانس جوی هیجان‌انگیز به خود بگیرد.

یک نمایش بزرگ و آبدار از بخش داستانی Halo باعث می‌شود به خودی خود کل کنفرانس جوی هیجان‌انگیز به خود بگیرد

زمان بازگشت باشکوه Rare فرا رسیده است

هنگامی که نام استودیو «ریر» به گوش می‌رسد، ناخودآگاه یاد بازی‌هایی در ذهنمان نقش می‌بندد که جزو برترین‌ آثارهای صنعت گیم به شمار می‌رفتند. Kameo، Viva Pinata، Conker، Perfect Dark، Banjo و بسیاری از بازی‌های دیگر که تمامسلیقهها را به بهترین شکل ممکن پوشش می‌داد. اما با حضور کینکت و مدیریت ضعیف گذشته مایکروسافت، روشنایی این استودیو رفته رفته رو به تاریکی رفت و دیگر از آن بازی‌های متفاوت خبری نبود. حال با قدرت گرفتن فیل اسپنسر در راس کار ایکس‌باکس، او قول داده تا «ریر» به شکوه گذشته خود بازگردد. آن‌ها مشغول ساخت چند بازی جدید هستند که همه ما شگفت‌زده خواهیم شد. زمان آن رسیده تا «ریر» را با قدرت تمام کمال بر روی سن مایکروسافت ببینیم؛ به دور از بازی‌های ورزشی، و به دور از چشمان کینکت.

 

هیچ چیز به اندازه صدای چرخ دنده‌های خونین مارکوس فنیکس برای طرفداران مایکروسافت دلنشین نیست هیچ چیز به اندازه صدای چرخ دنده‌های خونین مارکوس فنیکس برای طرفداران مایکروسافت دلنشین نیست

صدای چرخ دنده‌های خونین، راهی برای منفجر کردن کنفرانس

بعد از منتشر شدن خبر تصاحب نام تجاری Gears of War توسط مایکروسافت تعداد بی‌شماری از طرفداران پر و پا قرص این بازی نفسی راحت کشیدند. زیرا پس از جدایی خالقین این سری یعنی کلیف بلزینسکی و راد فرگوسن از کمپانی اپیک، مشخص بود که نه آینده این بازی از سوی این کمپانی مشخص است و نه معلوم بود اگر قرار باشد ادامه‌ای ساخته شود، این بازی به کجا خواهد رسید. اما به هر حال مایکروسافت خیال همه را راحت کرد و این بازی را از اپیک خرید و ساخت آن را به استودیو تازه تاسیس خود به نام The Coalition سپرد. در راس این استودیو راد فرگوسن قرار دارد و هدف آن ساخت شماره جدیدی از Gears of War آن هم با حال و هوای تاریک و سنگین Gears of War 1 است.

صدای چرخ دنده‌ها، صدای مردانه مارکوس فنیکس و بازگشت لوکاست‌ها می‌تواند به راحتی کنفرانس را دگرگون کند

علاوه بر نسخه جدید Gears of War خبرها نشان می‌دهد که یک ریمستر از بازی Gears of War برای کنسول ایکس‌باکس در راه است. با این‌که ترافیک بازی‌های ریمستر و کالکشن برای هر دو کنسول سونی و مایکروسافت سنگین شده است اما نیاز به وجود برخی بازی‌ها در میان کلکسیون‌های ارزشمند هر شخصی که طرفدار آن‌ها باشد احساس می‌شوند. مایکروسافت The Master Chief Collection ارزشمند را عرضه کرد و سونی نیز کالکشن دوست داشتنی Uncharted را به تازگی معرفی کرد. حال یک کالکشن با کیفیت از بازی Gears of War می‌تواند پایان سال خوبی را برای طرفداران این سری رقم بزند و عطش آن‌ها را به نسخه بعدی این بازی خونین‌تر کند.

نسخه ششم Forza Motorsport پرُ ار محتواهایی خواهد بود که در شماره قبل غایب بودند نسخه ششم  Forza Motorsport پرُ از محتواهایی خواهد بود که در شماره قبل غایب بودند

بازگشت برترین ریسینگ نسل پیش به روزهای اوج

با سیاست مایکروسافت، طرفداران کنسول‌های ایکس‌باکس هیچ‌گاه غیبت یک ریسینگ ناب را برای خود احساس نمی‌کنند. استودیو T10 در کنار استودیو پلی‌گراند هر ساله ریسینگ‌های نابی را برای ایکس‌باکس عرضه می‌کنند که همیشه جز بهترین‌ها به شمار می‌روند. امسال نوبت شبیه‌ساز اتومبیل‌ رانی یعنی Forza Motorsport است. این بازی که نسل قبل از نظر جوایز و نمرات بزرگ‌ترین بازی ریسینگ شناخته شد، در اوایل کار ایکس‌باکس و اجبار انتشار نسخه پنجم آن به عنوان یک بازی لانچ، یک شکست محسوب شد. حال زمان جبران آن رسیده و استودیو Turn 10 به خوبی می‌داند که چگونه این کار را عملی کند. منتشر شدن اطلاعات جدید از این بازی خبر از وجود ۴۵۰ ماشین، چرخه آب و هوایی و البته ۲۴ منطقه متفاوت برای اتومبیل رانی را می‌دهد که دلیل محکمی بر آن است که این استودیو خوب می‌دانند چگونه اشتباه خود را جبران کنند. کافیست نمایشی عالی از بازی را در کنفرانس ببینیم.

باز هم انحصاری

همانطور که می‌دانیم مایکروسافت انحصاری‌های فراوان و قدرتمندی در دست دارد، اما جالب است بدانید که فیل اسپنسر رییس بخش سرگرمی‌های مایکروسافت اعلام کرده که باز هم بازی‌های انحصاری معرفی نشده‌ای در دست دارد. معرفی بازی جدید برای کنسول ایکس‌باکس وان می‌تواند قطار روزهای خوب طرفداران این سری را بدون توقف به حرکت درآورد.

Microsoft E3 (10)

سخت‌افزار و سرویس‌های ایکس‌باکس

هر کنسول ایکس‌باکس وان یک کیت توسعه دهنده است، اما چه زمانی؟

هنگام معرفی کنسول ایکس‌باکس وان، مایکروسافت اعلام کرد که این کنسول علاوه بر این‌که یک دستگاه مخصوص بازی است، می‌تواند یک کیت ساخت بازی برای بازی‌سازان باشد. اما حال دو سال از این موضوع گذشته و مایکروسافت حرفی در این باره نزده‌ است. بسیاری از بازی‌سازان مستقل و کوچک چشم به این حرکت مایکروسافت دوخته‌اند. آن‌ها باید در مورد این امر صحبت کنند، در غیر این صورت قول آن‌ها یک حرف پوچ بوده است.

معرفی محیط کاربری جدید

در ابتدا بیشتر محیط کاربری کنسول ایکس‌باکس وان بر اساس کار با کینکت و دستورهای صوتی طراحی شده بود که البته به لطف بروزرسانیهای ماهانه این مشکلات کمی برطرف شد. اما حال زمان آن رسیده تا محیط کاربری این کنسول، شکل و شمایلی جدید به خود بگیرد. با شنیدن صدای قدم‌های ویندوز ۱۰ و عرضه آن بر روی این کنسول، E3 زمان مناسبی است تا نمایشی کوتاه از عملکرد آن را بر روی ایکس‌باکس وان ببینیم.

نیاز به حافظه داخلی بیشتر

درست همانند کنسول پلی‌استیشن که نیاز به حافظه داخلی بیشتری دارد، کنسول ایکس‌باکس وان نیز چنین نیازی را احساس می‌کند. رفته رفته فضای ۵۰۰ گیگابایت برای بسیاری از گیمرها حجم کمی محسوب می‌شود و حال زمان آن رسیده تا با افزایش آن به یک ترابایت به صورت استاندارد بر روی کنسول، مشکلات بازیکنان برطرف شود. البته افزایش نیافتن قیمت در صورت افزایش حجم داخلی کنسول می‌تواند بسیار خوشحال کننده باشد.

کینکت، بودن یا نبودن!

در ابتدای کار کنسول ایکس‌باکس وان، کینکت به عنوان یک محصول همراه با خود کنسول عرضه شد، اما کینکت هیچ‌گاه یک وسیله کاربردی برای بازیکنان محسوب نشد و مایکروسافت آن را از پکیج خرید کنسول حذف کرد. با وجود این، مایکروسافت در شرایط جالبی بین خریداران کنسول به همراه کینکت و افرادی که کینکت خریداری نکرده‌اند قرار نگرفته و باید تکلیف آن را مشخص کند. خداحافظی همیشگی با کینکت یا حمایت از آن.

هولولنز، یک تکنولوژی شیرین که نباید مانند کینکت با آن رفتار شود هولولنز، یک تکنولوژی شیرین که نباید مانند کینکت با آن رفتار شود

اجازه ندهید هولولنز جا پای مشکلات کینکت بگذارد

در دوره ایکس‌باکس 360، مایکروسافت زمان بسیار زیادی را صرف صحبت در مورد کینکت و سرگرمی‌های آن می‌کرد. اما مطمئنا نباید چنین چیزی برای هولولنز تکرار شود، با اینکه این دستگاه آینده بسیار روشنی برای کنسول ایکس‌باکس و ابزار ویندوزی دارد اما شاید تعداد بسیار کمی از گیمرها بخواهند وقت چنین کنفرانسی صرف یک دستگاه جانبی شود.

 

بازی بزرگی که خیلی‌ها دوست ندارند فقط یک انحصاری زمانی باشد بازی بزرگی که خیلی‌ها دوست ندارند فقط یک انحصاری زمانی باشد

کمپانی‌های خارجی (Third Party) و بازی‌های مستقل

 

مشخص شدن تکلیف Rise of the Tomb Raider

کمپانی مایکروسافت با انحصار زمانی کردن Rise of the Tomb Raider قصد رقابت با بازی Uncharted 4: A Thief’s End را دارد و می‌تواند در تعطیلات آخر سال با این بازی را در یک باندل مناسبت به فروش خوبی برسد. اما تنها یک مشکل وجود دارد؛ انحصاری زمانی. شاید این امر برای مدت کوتاهی برای فروش کنسول مایکروسافت خوب باشد اما قطعا برای طرفداران این کنسول جالب نیست که بازی‌ای که به عنوان یک انحصاری خرید می‌کنند به زودی برای دیگر دستگاه‌های بازی عرضه خواهد شد. طرفداران ایکس‌باکس با وجود یک انحصاری زمانی یا بسته‌های الحاقی هیچ‌گاه خوشحال نخواهند بود. کنفرانس E3 زمان مناسبی است تا مشخص شود لارا کرافت برای این کنسول باقی خواهد ماند یا خیر.

آیا لارا کرافت برای این کنسول باقی خواهد ماند یا خیر؟

بازی‌های مستقل بزرگ، یکی از نیازهای کنسول

مایکروسافت به کمک برنامه ID@Xbox توانست کار بسیار جالبی انجام دهد و آن شور غوغای اول نسل سونی برای بازی‌های مستقل را کم رنگ‌تر کند. هرچند که مایکروسافت همچنان از نظر بازی‌های مستقل نسبت به سونی در فقر به سر می‌برد اما همکاری این کمپانی با شرکت‌های مختلف و جذب بازی‌های به شدت دلربایی مانند Cuphead، Below، #IDARB و Inside برای کنسول ایکس‌باکس وان قدم بسیار مثبتی در جهت حضور بازی‌های مستقل دوست داشتی بود. اما فیل اسپنسر و تیم او باید بازی‌های نظیر No Man’s Sky و چنین بازی‌های بزرگی را به سوی خود بکشانند.

بازی منحصر به فرد دیگری از سوی سازندگان بازی تحسین شده Limbo. یک بازی تاریک و دلنشین به نام Inside بازی منحصر به فرد دیگری از سوی سازندگان بازی تحسین شده Limbo. یک بازی تاریک و دلنشین به نام Inside

معرفی دیگر بازی بزرگ برای تعطیلات سال آینده

معرفی Rise of the Tomb Raider برای تعطیلات پایان سال حرکت بسیار هوشمندانه‌ای از سوی مایکروسافت بود، با این‌که دیر یا زود این بازی برای دیگر دستگاه‌های بازی چه کنسول پلی‌استیشن و چه رایانه‌های شخصی معرفی خواهد شد اما به هر حال این حرکت باعث شد تا مایکروسافت در تعطیلات آخر سال با دست پر به خانه برود. معرفی یک بازی بزرگ دیگر به صورت انحصاری کامل یا انحصاری زمانی برای تعطیلات سال ۲۰۱۶ می‌تواند حرکت جالبی از سوی مایکروسافت باشد. هر آخر سال یک انحصاری زمانی ناب یا یک انحصاری کامل وسوسه انگیز برای طرفداران.

زمان آن رسیده تا بازی‌های Game With Gold کمی قدرتمند ظاهر شوند

همیشه مایکروسافت حرف از بازی‌های رایگان برای اعضای طلایی کنسول‌های خود زده اما برای کنسول ایکس‌باکس وان چنین چیزی بسیار ضعیف پیش می‌رود. ابتدا قرار بر این بود که هر ماه دو بازی جدید برای اعضای طلایی عرضه شود اما مایکروسافت هر ماه فقط یک بازی را رایگان می‌کند و آن‌ هم در اکثر مواقع بازی‌هایی بسیار ضعیف که کسی را خوشحال نمی‌کند. دیگر زمان آن رسیده تا با تقویت این بخش، مایکروسافت سر و سامانی به بازی‌هایی که هر ماه منتظر آن هستیم بدهد.

 

Phil Spencer

با توجه به اخبار و شواهد، کاملا مشخص است که مایکروسافت دست پر به E3 قدم خواهد گذاشت. بازی‌های ریز و درشتی که تک تک آن‌ها هیجان بسیار زیادی را به همراه دارند. حضور بازی‌هایی مانند Halo، Gears of War، Forza Motorsport، Quantum Break و Scalebound به خودی خود مشخص می‌کند که کنفرانس مایکروسافت چقدر می‌تواند بزرگ باشد. شاید تنها دغدغه طرفداران ایکس‌باکس در E3 امسال سوپرایزهایی باشد که فیل اسپنسر برای آن‌ها تدارک دیده است.

کنفرانس E3 مایکروسافت در تاریخ ۲۵ خرداد ماه، ساعت ۲۱ به وقت تهران آغاز خواهد شد.

منبع: Gameinformer

 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده