// دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱

بهترین فیلم‌ های باکس آفیس: صدرنشینی ملیسا مک‌کارتی با کمدی «جاسوس»

این هفته طرفداران مجموعه‌ی ترسناک «موذی» و کمدی‌های ملیسا مک‌کارتی گوش به زنگ باشند؛ درکنار نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس، نگاهی هم به عملکرد اکران‌های فیلم‌های جدید انداختیم. در ادامه با باکس آفیس این هفته، همراه زومجی باشید.

این هفته باکس آفیس در اکران‌های تازه‌اش، هم قسمت دیگری از فیلم‌های ترسناک «موذی» (Insidious) را داشت و هم کمدی «جاسوس» (Spy) با حضور درخشان و پرطرفدارِ ملیسا مک‌کارتی روی پرده‌ی سینماها رفت. با اینکه فروش «موذی: فصل ۳» در طول آخرهفته با فاصله‌ی کمی از «جاسوس» پیشی گرفت، اما انتظار می‌رفت این روند به همین شکل باقی نماند. چون معمولا این طرفداران فیلم‌های ترسناک هستند که علاقه دارند هفت صبح-اول وقت جلوی سینماها صف بکشند. ولی درنهایت، این سینماروهای خانم بودند که در طول هفته قدرت خودشان در باکس آفیس به نمایش گذاشتند و به ملیسا مک‌کارتی کمک کردند تا «جاسوس» را با فروشی ۳۰ میلیون دلاری در امریکا و کانادا به صدر جدول منتقل کند.

«جاسوس» که با بودجه‌ای ۶۵ میلیون دلاری ساخته شده، سومین همکاری پاول فیگِ کارگردان با مک‌کارتی را ثبت می‌کند. همکاری‌های قبلی آنها به کمدی «حرارت» در سال ۲۰۱۳ و فیلم موفق «ساقدوش‌ها» در سال ۲۰۱۱، برمی‌گردد. از زمانی که «جاسوس» در جشنواره‌ی فیلم «جنوب از جنوب‌غربی» در ماه مارچ به نمایش درآمد، منتقدان و مخاطبان درحال صحبت کردن درباره‌ی آن هستند. شاید میانگین امتیاز ۹۵ از سایت راتن تومیتوز نشان دهد که این تعریف و تمجیدها چندان بیجا هم نبوده است.

spy_ver2_xlg

کریس آرونسون، رییس بخش پخش‌کننده‌ی کمپانی فاکس درباره‌ی «جاسوس» می‌گوید:«تبدیل مک‌کارتی به قهرمانی جاسوس، یکی از آن دست‌کاری‌های ژانری عالی است که می‌تواند خیلی موفقیت‌آمیز باشد. قدرت‌ها خانم‌ها در باکس آفیس واقعا انکارکردنی نیست.»

همانند «ساقدوش‌ها»، «جاسوس» امتیاز Bمثبت را از مخاطبانش دریافت کرد. آمارها نشان می‌دهند که ۶۰ درصد از تماشاگرانِ فیلم خانم و ۶۵ درصد بزرگ‌تر از ۲۵ سال بوده‌اند.

آرونسون اضافه می‌کند:«پاول فیگ کار خوبی در برقراری تعادل بین باشخصیت‌بودن و کمدی مضحکِ اسلپ‌استیک انجام داده است. چنین ترکیبی، قدرت زیادی دارد.»

«جاسوس» در آن‌سوی آب‌ها ۲۵.۶ میلیون دلار از ۵۶ بازار درآمد داشته است و به این ترتیب مجموع فروش جهانی خودش را به رقم ۸۶.۵ میلیون رسانده است.

دواین جانسون و «سن آندریس» که رهبر هفته‌ی گذشته‌ی چارت بودند، با ۵۶ درصد افت فروش در رتبه‌ی دوم جدول قرار گرفته‌اند. «سن آندریس» این هفته ۲۶.۴ میلیون دلار در خانه فروخت و مجموع فروشش را به رقمی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رساند. به احتمال زیاد این فیلم باید همین روزها از مرز ۱۰۰ میلیون عبور کند.

فیلم San Andreas فاجعه‌ای با محوریت زلزله که توسط برادران وارنر و رودشو پیکچرز با بودجه‌‌ی ۱۱۰ میلیون دلار تهیه شده، داستان خلبانِ هلیکوپتری با بازی جانسون است که بعد از آشوبی که بر اثر زمین‌لرزه‌ای عظیم، کالیفرنیا را زیر و رو می‌کند، به دنبال دخترش می‌گردد. امتیاز Aمنفی از سوی تماشاگران و در نتیجه تبلیغاتِ دهان به دهانِ مثبت کمک کرد تا «سن آندریس» کماکان مخاطبانش را حفظ کند.

«موذی: فصل ۳»، اکرانش  را با ۲۳ میلیون دلار آغاز کرد. لی وانل، یکی از سازندگان مجموعه‌ی «موذی» و «اره»، کارگردانی و نویسندگی این فیلم را برعهده داشته و حتی در سومین قسمت این فرانچایزِ ترسناک بازی هم می‌کند.

جیمز وان، یکی از سازندگان این سری و کسی که اخیرا «خشمگین ۷» را کارگردانی کرده، در کنار جیسون بلوم و اورن پلی، خالق «فعالیت غیرطبیعی»، به عنوان تهیه‌کننده‌های این قسمت حضور دارند. در سال ۲۰۱۳، دومین قسمت «موذی»، آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش را با ۴۰ میلیون دلار کلید زد؛ رقمی که سه‌بار از چیزی که فیلم اول در اولین هفته‌اش در ۲۰۱۱ کسب کرده بود، بیشتر بود.

کمپین تبلیغاتی فیلم سوم بیشتر به سمت مخاطبانِ اصلی این مجموعه، یعنی جوان‌های کمتر از ۲۵ سال میل کرده بود. خب، مثل اینکه این تصمیم جواب داده. چون ۶۹ درصد از مخاطبانِ فیلم در این گروه سنی جای می‌گیرند و ۵۴ درصد از تماشاگران خانم بوده‌اند. امتیاز سینما اسکورِ فیلم B مثبت است و اکثر منتقدان هم واکنش مثبتی به فیلم نشان داده‌اند.

Insidious-Chapter-3s

فیلم «دار و دسته» (Entourage) که کمتر از ۳۰ میلیون برای ساختش خرج شده، با ۱۰.۴ میلیون دلاری که در طول سه روز به دست آورد، در رده‌ی ناامیدکننده‌ی چهارم قرار گرفت. اگر فروش چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی فیلم را هم در نظر بگیریم، مجموع فروش خانگی فیلم به ۱۷.۸ میلیون می‌رسد. این فیلم که ادامه‌‌ای بر سریال تلویزیونی محبوبی به همین نام از شبکه‌ی اچ.بی‌.اُ است، ظاهرا مورد قبول طرفداران سریال بوده. چون درحالی که منقدان نقدهای منفی زیادی بر فیلم نوشته‌‌اند، ولی امتیاز تماشاگران به فیلم Aمنفی است. تخمین زده شده که ۶۴ درصد از مخاطبان فیلم، مرد بوده‌اند.

«مد مکس: جاده‌ی خشم» با ۸ میلیون دلاری که در هفته‌ی چهارم اکرانش کسب کرده، پنج فیلم برتر این هفته را به پایان می‌رساند. برادران وارنر اعلام کرده که فروش فیلمِ اکشن‌شان تاکنون در سرتاسر جهان از مرز ۳۰۰ میلیون دلار گذشته و در خانه هم ۱۳۰.۸ میلیون کسب کرده است.

«آلوها»ی بیچاره دوباره با سقوط مواجه شد و با ۶۵ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل، با ۳.۳ میلیون دلاری که این هفته فروخت، جایی بدتر از رده‌ی نهم پیدا نکرد.

فیلم بیوگرافی، «عشق و بخشش» (Love and Mercy) که در ۴۸۳ سینما نمایش دارد، خوب ظاهر شد و با ۲.۲ میلیون دلار درآمد که به معنی میانگین قابل‌احترامِ ۴.۶ هزار دلار برای هر سینما است، اکرانش را شروع کرد. (میانگینی که خیلی بهتر از ۳.۳ هزار دلار «دار و دسته» محسوب می‌شود.)

«اونجرز: دوران اولتران» بالاخره با یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار از «هری پاتر و قدیسان مرگبار قسمت دوم» پیشی گرفت تا تبدیل به پنجمین فیلم پردرآمدِ تمام دوران‌ها شود. بعد از آن «خشمگین ۷» با ۱ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار قرار می‌گیرد. «دوران اولتران» هنوز در ژاپن اکران نشده که این اتفاق در ۴ جولای می‌افتد. تا این لحظه، بهترین مناطق «دوران اولتران»، چین ۲۳۳.۶ میلیون)، کره (۸۲.۲ میلیون)، بریتانیا (۷۲.۸ میلیون) و مکزیک (۵۰.۴) بوده‌اند.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Spy۳۰ میلیون دلار
۲San Andreas۲۶.۴ میلیون دلار
۳Insidious: Chapter 3۲۳ میلیون دلار
۴Entourage۱۰.۴ میلیون دلار
۵Mad Max: Fury Road۷.۹  میلیون دلار
۶Pitch Perfect 2۷.۷ میلیون دلار
۷Tomorrowland۷ میلیون دلار
۸Avengers: Age of Ultron۶.۲ میلیون دلار
۹Aloha۳.۳ میلیون دلار
۱۰Poltergeist۲.۸ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

spyd

Spy

طرفداران کمدی‌های ملیسا مک‌کارتی که سال گذشته با فیلم «تامی» از او ناامید شده بودند، خوشحال باشند که «جاسوس» طبق نظر اکثر منتقدان اثر سطح‌بالا، چندلایه و دندان‌گیری از آب درآمده است. منتقدان شلیک‌ جوک‌های مک‌کارتی و توانایی بالایش در بازی با اندامش برای خنداندن و دراماتیک‌سازی قصه را دوست داشته‌اند. اما به این مسئله هم اشاره کرده‌اند که تمام شگفتی‌های فیلم، مک‌کارتی نیست. پاول فیگ در مقام کارگردان نیز یک داستانِ جاسوسی عالی با تمام صحنه‌های اکشنِ تنش‌زا و پیچش‌های غافلگیرکننده‌اش طراحی کرده است. تمام اینها به یک جیمز باند کمدی ختم شده که ظاهرا اثر تماشایی و سرگرم‌کننده‌ای از کار درآمده است.

سوزان کوپر (ملیسا مک‌کارتی) تحلیلگرِ پشت‌میزنشینِ سازمان سی‌.آی‌.‌ای است. قهرمان بی‌نام و نشانی که پشت خطرناک‌ترین ماموریت‌های سازمان بوده است. اما وقتی همکارش از رادار خارج می‌شود، کوپر برای نابودی دنیای مرگبار قاچاقچیانِ سلاح باید وارد میدان شود. جان دفور از هالیوود ریپورتر که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد:«فیلمی پر از خنده که استفاده‌ی فوق‌العاده‌ای از بازیگران مکملِ بزرگش می‌‌کند. این فیلم همان بهاری است است که قول سالی نکو از اکران‌های تابستانی را می‌دهد.» پیتر تراویس از رولینگ استون هم می‌نویسد:«همه‌ی بازیگرها خارق‌العاده ظاهر می‌شوند. و بگذارید از اجرای رو در روی جذاب مک‌کارتی و رُز بیرن بگویم؛ کسانی که زمان‌بندی کمیکشان به‌طرز دیوانه‌واری کامل است.» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه، ۷۵ است.

 

incidous

Insidious: Chapter 3

قبل از اکران «موذی: فصل ۳»، انتظار می‌رفت این قسمت تبدیل به یکی از آن دنباله‌هایی شود که فقط به خاطر فروش بالای قسمت قبل چراغ سبز گرفته است. اما خوشبختانه، به نظر می‌رسد کارگردانی لی وانل که تاکنون فقط نویسنده‌ی دو قسمت قبل بوده، به نتیجه‌ی قابل‌قبول و وحشتناکی انجامیده است. این قسمت که در حقیقت پیش‌درآمدی بر قسمت‌های قبل است، داستان پیش از تسخیر شدن خانواده‌ی لمبرت را روایت می‌کند و پیرامون این می‌چرخد که الیس رینیِر چگونه سعی می‌کند تا با استفاده از قدرت‌های روانیش با روحی که دختر نوجوانی را تسخیر کرده، ارتباط برقرار کند. جاستین لو از هالیوود ریپورتر که از فیلم خوشش آمده، می‌نویسند:«لی وانل، یکی از سازندگان موذی، از طریق فیلنامه‌ی اقتصادیش به روشنی انگیزه‌های الیس برای استفاده از «موهب»اش برای کمک‌رسانی به تسخیرشده‌گان شیاطین را دوباره پی‌ریزی می‌کند. این درحالی است که با خط داستانی تمیزتری طرف هستیم که از خیلی از زیاده‌روی‌های پیچیده‌ی دو اپیزود اول دوری می‌کند.» جیمز برادینلی از ریل‌ویوز که زیاد از فیلم راضی نبوده، می‌آورد:«می‌گویند: تا سه نشه، بازی نشه. اما این درباره‌ی مجموعه‌ی موذی صدق نمی‌کند. باید اعتراف کنم، قسمت سوم نسبت به فیلم دوم پیشرفت محسوب می‌شود، اما از رسیدن به قله‌ای که فیلم اول برجای گذاشته بود، شکست می‌خورد.» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه، ۵۳ است.

 

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده