نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

پیش نمایش کنفرانس بِتِسدا در نمایشگاه E3 2015

کمپانی بِتِسدا، این‌بار حضوری مستقل در رویداد بزرگ و مهم E3 دارد و همین موضوع می‌تواند نشان از عزم راسخ این شرکت برای استفاده از سرمایه‌های خود مانند Fallout، سری Doom و سایر بازی‌های محبوبش باشد. در ادامه با پیش‌نمایش کنفرانس این شرکت در E3 2015 همراه زومجی باشید.

بِتِسدا با اولین حضور خود در آوردگاه E3 سعی دارد تمام توان خود را برای جذب جامعه علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی به کار گیرد. بازی‌هایی که حالا پیش از برگزاری کنفرانسش، در حال قبضه کردن تمام رسانه‌های حوزه بازی هستند. بِتِسدا اولین حضورش را با نمایشی با شکوه از شماره چهارم سری Fallout جشن خواهد گرفت. بازی که بدون شک بسیاری از مخاطبان بازی‌های نقش‌‌آفرینی  برای دیدن فریم به فریم تریلر سینمایی معرفی‌اش، روزها را شمارش کردند و حالا فقط چند ساعت با آن فاصله دارند. بِتِسدا تمام هنر خود در مارکتینگ و به تسخیر درآوردن رسانه‌ها را به کار گرفته تا شروعی طوفانی را برای E3 2015 رقم بزند.

این بِتِسدا است که ضربه بر طبلِ جنگ E3 خواهد زد

امسال نه تنها اولین حضور بِتِسدا در E3 است، بلکه این بِتِسدا است که ضربه بر طبلِ جنگ E3 خواهد زد و اولین کسی خواهد بود دل‌ مخاطبان بازی را به تسخیر درخواهد آورد. بِتِسدا حالا در حال فرمانروایی در صفحه اول رسانه‌ها و نشریه‌ها است. ویترین بیشتر رسانه‌های حوزه بازی، در حال به تصویر کشیدن پرچمداری از بازی‌های این شرکت است. پس بِتِسدا کار خود را خوب انجام داده است.

بِتِسدا با یک نسخه از سری بازی ولفنشتاین پا به نسل هشتم گذاشت و نشان داد می‌توان با استفاده درست از نام یک سری محبوب و قدیمی، حتی بدون به‌کارگیری محتواهای آنلاین و چند نفره، به موفقیت رسید و یک بازی خوش‌ساخت را روانه بازار کرد. با نگاهی به گذشته و درگیر شدن این شرکت در کارزار نسل هشتم، به راحتی می‌توان فهمید که بِتِسدا تمام توان خود را به کار نگرفته و بیراه نگفته‌ایم که بِتِسدا دقیقا منتظر چنین روزی بود. آن‌ها سپس به سراغ شینجی میکامی، سردمدار ژانر وحشت رفتند تا «شیطان درون» را عرضه بازار کنند. بازی که باز هم اگرچه در حد بازی‌های بزرگ و به قول معروف بلاک‌باستر نبود اما نشانگر روند رو‌به‌رشد و البته با حوصله بِتِسدا بود.

این‌که آن‌ها منتظر روز موعود هستند تا دوباره نام خود را روی زبان‌ها بیندازند. درست مانند روزهایی که Oblivion و پس از آن، Fallout 3 و Skyrim پرچمداران سبک نقش‌آفرینی بودند و با آن پیچیدگی‌هایشان، از بازی‌های تیراندازی کم نمی‌آورند. اما سر در لاک بردن بِتِسدا برای همین روزها بود. برای اینکه اگر قرار باشد دوباره سر زبان‌ها بیفتند، باید چیزی برای ارائه داشته باشد.

بیایید به یک ماه قبل برگردیم. جایی که وقتی هیچکس توقعی از دیدن یک Doom جدید نداشت، بتسدا تیزری به معنای واقعی کوتاه! را روانه اینترنت کرد و همینجا بود که استراتژی تسخیر رسانه‌ها توسط بِتِسدا کلید خورد. آن‌ها یک ماه است که استراتژی خود را شروع کردند و کم‌کم و با حوصله به ترویج اسم خود پرداختند تا این‌که به امروز برسند. اگر نگاهی به فعالیت‌های این شرکت در یک ماه گذشته نگاه کنیم، نشانی از نظم و توجه به تبلیغات دهان‌به‌دهان را می‌بینیم. اگر قرار باشد تیزر کوتاه دوم جدید را نقطه آغاز این استراتژی بدانیم، معرفی Fallout 4 نقطه عطف آن و رونمایی اشتباه از نسخه دوم بازی تحسین شده Dishonored نقطه پایان آن است. 

پس از پخش تیزر دوم جدید، نوبت به گل سر سبد بازی‌های این شرکت یعنی سری Fallout رسید. نکته جالب در معرفی این بازی، معرفی دو قسمتی آن بود. اگر از موقیت زمانی معرفی آن صرف‌نظر کنیم، به یک ثانیه شمار از وب‌سایت این بازی می‌رسیم. بِتِسدا توانست به کمک رسانه‌ها، آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی، بر صدر اخبار بنشیند. Fallout 4 همان‌گونه که باید معرفی می‌شد، معرفی شد! نمی‌دانم چگونه باید حس درون معرفی فال‌اوت جدید را به زبان بیاورم، اما همان جادوی نسخه‌های قبلی در آن وجود داشت. همان جادوی نابودی و بقا و همان جادویی که خبر از آخرت به سبک Fallout می‌داد.

شاید اصلا دل تورو را روی سِن کنفرانس بِتِسدا دیدیم

معرفی نسخه چهارم این سری، از لحاظ زمانی دقیقا بین تیزر بازی دوم جدید و کنفرانس بِتِسدا قرار دارد. Fallout 4 دقیقا زمانی معرفی شد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت. همه در انتظار کنفرانس بِتِسدا بودند که معرفی این بازی توانست همه نگاه‌ها را به سمت این شرکت برگرداند. اما این پایان Fallout نیست. هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. شاید وقت نمی‌شد همه چیز را در کنفرانس بِتِسدا گفت. شاید اصلا دل تورو را روی سِن کنفرانس بِتِسدا دیدیم و شاید طبق شایعات، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گیم‌پلی بازی را شاهد باشیم. هر چه که باشد، حرف و سخن راجع به Fallout 4 به پایان نرسیده و هنوز باید اِستندبای بمانیم!

اما به امروز می‌رسیم. به روزی که دوباره بِتِسدا، چند ساعت مانده به آغاز اولین کنفرانس اختصاصی خود در E3 خبرساز شد. آن‌هم با روشن شدن اشتباهی کانال توییچ خود! به نظر شما این موضوع منطقی با نظر می‌رسد؟ اگرچه نمی‌توانیم به طور ۱۰۰ درصد نظر دهیم اما به عقیده من، معرفی اشتباهی بازی Dishonored 2 نمی‌تواند واقعا اشتباهی باشد! بِتِسدا برای موفقیت خود در برگزاری یک کنفرانس پرشور، آن‌هم پیش از آغاز E3 نیاز به قدرت رسانه‌ها دارد و رسانه‌ها هم در حال صحبت کردن درباره بِتِسدا و بازی‌هایش هستند.

عجله نکنید! این‌ها تنها بازی‌های بِتِسدا نیستند. شاید بِتِسدا آن قدر وقت داشته باشد تا بالاخره راجع به بازی انحصاری و آنلاین پلتفرم ویندوز یعنی Battlecry نیز صحبت کند. شاید هم بازی جدید در کار باشد. اگر هم بخوایم کمی درجه رویا پردازی را زیاد کنی،‌ شاید معرفی یک پلتفرم مستقل در ویندوز و مک و توسعه یک شبکه اختصاصی!

هر چه که باشد، فقط کافی است چند ساعت دیگر صبر کنیم. کنفرانس بِتِسدا در E3 2015 ساعت ۶ بامداد روز دوشنبه برگزار می‌شود. زومجی نیز به پوشش زنده این کنفرانس خواهد پرداخت.

[alert variation="alert-info"]زمان‌بندی کنفرانس‌ها به وقت تهران و همچنین عناوین بازی‌ها را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. [/alert]

[alert variation="alert-warning"]برای مشاهده کلیه اخبار، مقالات و حواشی مربوط به E3 2015 به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید [/alert]

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده