نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۶

ای ام دی رسما کارت های گرافیکی قدرتمند رادئون Fury ، Fury X و Nano را معرفی کرد

سرانجام انتظارها به پایان رسید و شرکت اِی‌اِم‌دی در آستانه کنفرانسِ اختصاصی پی‌سی در E3 2015،  کارت‌های گرافیکِ جدیدِ مبتنی بر تراشه‌ی Fiji با حافظه‌ی پر سرعتِ HBM را معرفی کرد. برای خواندن این خبرِ داغ با زومجی همراه باشید.

AMD-Radeon-Fury-Series-Fiji-GPU-Cards

HBM

معرفی کارت‌های گرافیکی سری Radeon Fury را باید نقطه‌ی عطفی در روندِ پیشرفتِ صنعتِ سخت افزارهای مخصوص گیمینگ روی پی‌سی محسوب کردف چرا که برای اولین بار ای‌اِم‌دی توانسته از حافظه‌های پرسرعت HBM در این محصولات استفاده کرده و پهنای باند حافظه‌ی گرافیکی را با جهشی خیره کننده به دو برابرِ پرچمدارهای فعلی افزایش دهد. هر چند که تراشه‌های نسلِ اولِ HBM محدودیتِ ظرفیتِ ۴ گیگابایتی را دارند و نسلِ دوم قرار است این میزان را به ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت افزایش دهد و شرکت اِنویدیا هم به همین دلیل در نسل بعدی مستقیما به سراغِ نسل دوم HBM خواهد رفت.

ption id="" align="aligncenter" width="640"]طراحی حافظه‌ی گرافیکی پرسرعت HBM بر بستر GPU طراحی حافظه‌ی گرافیکی پرسرعت HBM بر بستر GPU

اما استفاده‌ی اِی‌اِم‌دی از تراشه‌های نسل بعدی HBM، به تنهایی جهش بزرگی در به کارگیریِ فن‌آوریِ حافظه‌های پر سرعتِ گرافیکی نسبت به رقیبش محسوب می‌شود. این ۴ گیگابایت رم HBM روی رابطی با عرض باند۱۰۲۴ بیتی کار خواهند کرد که قابلیت واکشی دو دستورالعمل در هر عملیات خواندن و نوشتن (Dual Command) را خواهند داشت و قادر به انتقال ١٢٨ گیگابایت در ثانیه روی هر پین خواهند بود. این در حالی است که نسل دومِ HBM با همین مشخصات می‌تواند ۲۵۶ گیگابایت را در هر ثانیه روی هر پین مبادله کند.

ption id="attachment_30628" align="aligncenter" width="650"]مقایسه‌ی مشخصات فنی و تایمینگ حافظه‌ی HBM با GDDR5 و DDR3 مقایسه‌ی مشخصات فنی و تایمینگ حافظه‌ی HBM با GDDR5 و DDR3

از فناوری جدیدِ HBM و مشخصاتِ آن که بگذریم، خود کارت هم به جهتِ استفاده از فناوری مجتمعِ حافظه‌ی HBM، از نظرِ ابعاد بسیار کوچک است و نیازی به فضای بیشتر روی بردِ PCB برای قرار دادنِ تراشه‌های حافظه‌ی گرافیکی ندارد وبر خلافِ محصولاتِ رقیب، در آن از خنک کننده‌ی مایع برای دفع حرارت بهره‌گیری شده است.

ption id="attachment_41301" align="aligncenter" width="635"] AMD-Radeon-R9-Fury-X AMD-Radeon-R9-Fury-X

اما کارتِ گرافیکی Radeon R9 Fury X فقط ۱۰۰۰ میلی متر مربع مساحت دارد. در حالی که تراشه‌ی کامل ما در اینجا که ۵۶۰ میلی‌متر مربع مساحت دارد، بزرگتر از هر تراشه‌ی گرافیکی دیگری است که تا کنون ساخته شده،  HBM باعث صرفه جویی زیادی در فضای مورد نیاز روی بورد الکترونیکی کارت شده است که بدون آن باید توسط تراشه‌های متعدد GDDR5 در اطراف تراشه‌ی گرافیکی اشغال میشد. این امر باعث کوچک شدن قابل توجه PCB و مدل طراحی جدیدی شده که در عکس‌های قبلی از این محصول هم دیده بودید و باعث کاهش هزینه‌ی تولید و حرارت خروجی کارت هم می‌شود.

AMD R9 Radeon Fury X

E3 2015  AMD-Radeon-R9-Fury-X

تراشه‌ی گرافیکی Fiji از ۶۴ واحد پردازشی ساخته شده که هر یک ۶۴ واحد استریم را در خود جای داده‌اند که در کل ۴۰۹۶ هسته‌ی استریم، ۱۲۸ واحد ROP و ۲۵۶ واحد TMU ( برای اعمال بافت‌ها) را نتیجه می‌دهد.

همچنین این کارت با ۴ گیگابایت رم گرافیکی HBM با عرض باند ۴۰۹۶ بیتی و فرکانس کاری ۵۰۰ مگاهرتز ساخته شده که در مجموع ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه پهنای باندِ رمِ گرافیکی را نتیجه می‌دهد که از ۶۴۰ گیگابایتِ تخمینی قبلی کمتر است.

قیمت این کارت هم ۶۴۹ دلار تعیین شده است.

AMD R9 Radeon Fury

مدل ارزانتر پرچمدار ای‌ام‌دی هم مدل قبلی بدون X است که به جای ۴۰۹۶ هسته‌ی استریم، تنها ۳۵۸۴ هسته را در بر گرفته و ۵۶ واحد ROP دارد. این تراشه فرکانس کاری یک گیگاهرتزی دارد و از همان ۴ گیگابایت رم گرافیکی HBM هم استفاده می‌کند و همان پهنای باند رم ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای را دارد. این کارت بر عکس قبلی از خنک کننده‌ی معمولی استفاده می‌کند و با هوا خنک می‌شود.

قیمت این کارت هم ۵۴۹ دلار تعیین شده است.

AMD R9 Radeon Nano

AMD-Radeon-R9-Nano-Graphics-Card

اِی‌اِم‌دی همچنین یک مدل ارزان‌قیمت‌تر از سری Fiji را هم معرفی کرد که نصف کارت R9 290X اندازه دارد و در عین حال نصف R9 290X هم قدرت دارد. تراشه‌‌ی ضعیف‌تر شده‌ای که در اینجا استفاده شده روی کارت ۱۵ سانتیمتری مدل Nano تنها با یک فن خنک می‌شود که نشان می‌دهد چقدر در مصرف توان و حرارت تولیدی بهینه عمل می‌کند.

مشخصات مدل‌های معرفی شده را می‌توانید در جدول زیر با هم مقایسه کنید:
R9 Fury Spec

منبع: wccftech


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده