نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۵

تماشا کنید: نگاهی اجمالی به مشخصات کارت‌ های گرافیکی سری ۳۰۰ ای ام دی

انبوهی از اخبارِ فاش شده در ماه‌های اخیر، چیزی را برای گمانه زنی در هنگامی که زمانِ رونمایی رسمی محصولاتِ سری ۳۰۰ اِی‌اِم‌دی فرا رسید، باقی نگذاشت. برای خواندن و تماشای جزییاتِ این محصولات با زومجی همراه شوید.

شرکتِ اِی‌اِم‌دی جزییاتِ کاملِ محصولاتش را در طی برگزاری کنفرانسِ خبریش در نمایشگاهِ E3 2015 در اختیارِ رسانه‌ها قرار داد و حالا هم معرفی ویدیویی این محصولات در اختیارِ ما است و می‌خواهیم نگاهی گذرا به مشخصاتِ آنها داشته باشیم.

R7 360

محصولِ رده پایینی که ۷۶۸ هسته‌ی پردازشی سایه زن دارد (۱۲ واحد پردازشی یا Compute Units)، فرکانسِ کاری آن تا ۱.۰۵ گیگاهرتز است، پهنای باندِ رم گرافیکی ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه را با رابطِ حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی روی مجموعِ ۲ گیگابایت رم GDDR5 بدست می‌آورد. قیمتِ آن هم ۱۰۹ دلار است.

R7 370

محصولِ بعدی در این سری R7 370 است، مدلی نسبتا قوی‌تر که ۱۰۲۴ هسته‌ی پردازشی سایه زن دارد (۱۶ واحد CU) و فرکانسِ کاری آن ۹۷۵ مگاهرتز تعیین شده است. این کارت با ۲ یا ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی GDDR5 روی رابط حافظه‌ی ۲۵۶ بیتی کار می‌کند و پهنای باندِ ۱۷۹.۲ گیگابایت بر ثانیه را عرضه می‌کند. قیمتِ آن هم ۱۴۹ دلار اعلام شده است.

R9 380

محصولِ R9 380 هم ۱۷۹۲ هسته‌ی پردازشی سایه زن را در خود جای داده است (۲۸ واحد پردازشی) و با فرکانسِ کاری تا سقف ۹۷۰ مگاهرتز کار می‌کند. خریداران همچنین ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی GDDR5، رابطِ حافظه‌ی ۲۵۶ بیتی و ۱۸۴.۲ گیگابایت بر ثانیه پهنای باندِ حافظه را در اختیار خواهند داشت. قیمت این کارت گرافیک۱۹۹ دلار تعیین شده است.

R9 390

محصولِ R9 390 اِی‌اِم‌دی هم با افزایشِ توان، ۲۵۶۰ هسته‌ی پردازشِ سایه زن (۴۰ واحد CU) را در خود جای داده و فرکانسِ کاری ۱۰۰۰ مگاهرتزی را در هنگامِ کار اعمال می‌کند. همچنین دارای ۲ برابر حافظه‌ی بیشتر بوده و ۸ گیگابایت رمِ گرافیکی GDDR5 را روی عرضِ باندِ ۵۱۲ بیتی و پهنای باندِ کلی ۳۸۴ گیگابایت بر ثانیه به کار می‌گیرد. اگر مایل به خریدِ آن باشید باید ۳۲۹ دلار پرداخت کنید.

R9 390X

و اما در پایان ( به استثنای Fury X) هم R9 390X قراردارد. این کارت شاملِ ۲۸۱۶ واحدِ پردازشی سایه زن (۴۴ واحد CU) و فرکانسِ ۱۰۵۰ مگاهرتز است. همچنین ۸ گیگابایت رمِ گرافیکی را با خود یدک می‌کشد و عرضِ باندِ ۵۱۲ بیتی را با پهنای باندِ کلِ ۳۸۴ گیگابایت بر ثانیه فرآهم می‌کند. ِای‌اِم‌دی برای این محصول ۱۰۰ دلار بیشتر از R9 390، یعنی ۴۲۹ دلار مطالبه می‌کند.

تمامِ محصولاتِ سری R9 (دوباره بجز Fury X) بر اساسِ فناوری تولیدِ ۲۸ نانومتری ساخته می‌شوند، با هوا خنک می‌شوند و API های دایرِکت ایکس ۱۲، Mantle، Open Gl 4.5، Vulkan و Open CL 2.0 را پشتیبانی می‌کنند. همان‌گونه که تصور می‌شد، تمامِ آنها محصولاتِ تغییرِ نام یافته‌ی نسلِ قبلی R200 هستند که تعدادِ هسته‌های بیشتر یا فرکانسِ کاری بالاتر را در کنارِ رمِ گرافیکی بیشتر عرضه می‌کنند.

منبع: techspot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده