نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

مقایسه‌ بازی Heroes of the Storm با League of Legends و Dota 2

Heroes of the Storm اولین بازی کمپانی بلیزارد در سبک میدان نبرد چندنفره‌ی آنلاین یا MOBA است که برای رقابت با بزرگان این سبک مانند Dota 2 و League of Legends ساخته و منتشر شده است. با زومجی همراه باشید تا به مقایسه‌ی این بازی‌ها بپردازیم.

با اینکه Heroes of the Storm در بسیاری از ویژگی‌ها با غول‌های این سبک اشتراکات زیادی دارد، اما مطلقا تقلیدکننده‌ی آنها نیست. این بازی در ظاهر برای افرادی که Dota 2 یا League of Legends را تجربه کرده باشند آشنا به نظر می‌رسد، ولی وجود چند تفاوت اساسی باعث می‌شود که یادگیری و بازی کردن آن بسیار ساده‌تر از بازی‌های یاد شده باشد؛ و باید تاکید کنیم که سادگی به هیچ‌وجه یک صفت منفی نیست.

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد گمان می‌کنید که Heroes of the Storm یک بازی معمولی در سبک MOBA است یا به دنبال اطلاع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت‌های این بازی با Dota 2 و League of Legends را مورد بررسی قرار دهیم.

 

1

خبری از ضربه‌ی نهایی و کسب طلا در بازی نیست

یکی از عواملی که باعث می‌شود تا Heroes of the Storm از فرمول سنتی بازی‌های MOBA فاصله بگیرد، حذف کامل «ضربه‌ی نهایی» است؛ مکانیزمی که بازیکن‌های League of Legends طی آن سعی می‌کنند حمله‌ی پایانی را به سربازان دشمن وارد سازند تا بتوانند طلای بیشتری به دست‌ آورند. در Heroes of the Storm ضربه‌ی نهایی فقط توسط بعضی از هیروها، آن هم در شرایطی که مهارت (Talent) خاصی را کسب کرده باشند قابل اجرا است. شما می‌توانید به سربازان حمله کنید و صحنه را از وجود آنها خالی کنید، اما با این کار نباید انتظار کسب طلا داشته باشید.

اما بدون ضربات نهایی چطور باید در بازی طلا به دست آوریم؟ خب، اینجا یک ویژگی جدید دیگر نیز وجود دارد: در Heroes of the Storm خبری از طلا یا پول نیست. مسلما بدون وجود پول، خرید آیتم‌ها در بازی معنی ندارد، ولی بلیزارد نمی‌خواهد امکان شخصی‌سازی را از بازی‌اش حذف کند، بنابراین به جای خرید آیتم‌های مختلف، سیستم «مهارت‌ها» (Talents) را معرفی کرده است که در ادامه توضیح بیشتری درباره‌اش می‌دهیم.

 

2

مهارت‌ها جایگزین آیتم‌ها و سطوح مختلف توانایی‌‌ها شده‌اند

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نبودن پول در بازی به معنی نبود آیتم‌ها است و به جای آن سازندگان، سیستم مهارت‌ها را معرفی کرده‌اند. در سطوح مشخصی از بازی، پس از سه یا چهار بار لول‌آپ شدن می‌توانید یک مهارت برای هیروی خود انتخاب کنید که توانایی‌‌های او را ارتقا می‌دهد و گاهی قابلیت جدیدی را به فهرست قدرت‌هایش اضافه می‌کند. در هر مرحله می‌توانید از بین چهار یا پنج مهارت یکی را انتخاب کنید که این مهارت‌ها بسته به سطح هیرو شما تعیین می‌شوند.

این مکانیزم شاید به اندازه سیستم آیتم‌ها از عمق کافی برخوردار نباشد، اما بازی کردن با یک هیرو را ساده‌تر می‌کند. اگرچه شما گزینه‌های محدودی در هر بار انتخاب مهارت‌ها در اختیار دارید، اما از سوی دیگر خطر از دست دادن طلاها برای خرید آیتمی که به دردتان نمی‌خورد نیز شما را تهدید نمی‌کند. برخی از مهارت‌ها از بقیه بهتر و کارآمدتر هستند، ولی می‌توانید مطمئن باشید که با انتخاب هر کدام از آنها قدرتمندتر می‌شوید، چون تمام مهارت‌های یک هیرو به طور ویژه برای همان هیرو طراحی شده‌اند.

 

3

شما بازی را با تمام توانایی‌های خود آغاز می‌کنید و می‌توانید از بین دو توانایی اسطوره‌ای (Heroic) یکی را انتخاب کنید

هر یک از هیروهای Heroes of the Storm دارای ۳ توانایی، یک خصلت (trait) و همچنین یک انتخاب از بین دو توانایی اسطوره‌ای (Heroic) هستند. شما می‌توانید Heroic خود را در سطح ۱۰ آزاد کنید، اما سایر توانایی‌ها از ابتدای بازی قابل استفاده خواهند بود. به این ترتیب حتی بازیکنان تازه‌کار نیز می‌توانند در قالب گروه‌های بزرگ در نبردهای سنگین شرکت کنند.

با این حال از سطح ۱۰ به بعد، مبارزات بازی جدی‌تر و جذاب‌تر می‌شوند. اگر تیم شما بتواند قبل از تیم‌ حریف به توانایی‌های Heroic دست پیدا کند یک مزیت بزرگ در نبردها خواهید داشت. شما در هر بازی می‌توانید یکی از دو Heroic خود را انتخاب کنید و گزینه‌های مربوط به هر هیرو نیز با دیگری متفاوت است؛ مثلا پشتیبان‌ها می‌توانند یک Heroic هجومی یا دفاعی داشته باشند، در حالی که قاتلین باید از بین Heroic هجومی مهلک یا Heroic محافظت کننده یکی را انتخاب کنند. البته لازم نیست خیلی روی این مسائل حساس شوید؛ انتخاب توانایی اسطوره‌ای به هیرویی که با آن یا مقابل آن بازی می‌کنید بستگی دارد.

 

4

امتیاز تجربه و سطح بین تمام اعضای تیم به اشتراک گذاشته می‌شود

موضوع دیگری که رسیدن به سطح ۱۰ را باارزش می‌کند این است که هر سطح بین تمام اعضای تیم به اشتراک گذاشته می‌شود. وقتی یکی از اعضا لول‌آپ شود، کل تیم از این ارتقا بهره‌مند خواهند شد. این مسئله یعنی در سطح ۱۰، تیم شما ۵ توانایی جدید و قدرتمند کسب می‌کند. این جهش‌های قدرت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و برتری شما در نبردها را تضمین می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که در Heroes of the Storm سریع‌تر از سایر بازی‌های سبک MOBA به سطح ۱۰ خواهید رسید، چون هر مسابقه در نهایت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

امتیازات تجربه زمانی حاصل می‌شوند که یکی از اعضای تیم شما نزدیک سربازان یا ساختمان‌های در حال نابودی دشمن باشد. از آنجایی که نیازی به استفاده از مکانیزم ضربه‌ی نهایی ندارید، می‌توانید از همان ابتدا اعضای تیم را برای جمع‌آوری امتیازات تجربه به مسیر‌های مختلف بفرستید. البته باید به این نکته هم توجه کنید که پس از کسب مقدار مشخصی امتیاز، بهتر است کار تیمی را در پیش بگیرید و اعضای گروه را از یکدیگر جدا نکنید.

 

5

سطوح هیرو و حساب کاربری

کنترل حساب‌های کاربری در Heroes of the Storm کمی متفاوت از سایر بازی‌های مشابه انجام می‌شود. شما یک سطح کلی برای حساب کاربری خود دارید که با پیشروی در بازی، پاداش‌های مختلف برای آن آزاد می‌شود؛ در کنار آن یک سطح مستقل نیز برای هر هیرو وجود دارد که از طریق بازی کردن با همان هیرو ارتقا پیدا می‌کند. رساندن یک هیرو به سطح ۴ با انجام چند بازی ممکن است، اما تا وقتی که به این سطح نرسیده باشید امکان استفاده از برخی مهارت‌ها و همچنین یکی از Heroicها را نخواهید داشت.

دلیل این موضوع این است که بازیکن‌ها در چند بار اول که از یک هیرو استفاده می‌کنند، با انتخاب‌های پیچیده و گیج‌کننده مواجه نشوند. زمانی که حساب کاربری شما به سطح ۲۵ برسد تمام مهارت‌ها برای همه‌ی هیروها آزاد خواهد شد؛ بنابراین وقتی کاملا با بازی آشنا می‌شوید محدودیت‌ها برطرف می‌شوند و می‌توانید انتخاب‌های گسترده و پیچیده‌تری انجام دهید. پس از سطح ۴، با هر بار لول‌آپ کردن یک هیرو آیتم‌های مختلفی برای آن آزاد می‌شوند؛ به عنوان مثال در سطح ۱۰ می‌توانید پوسته Master را برای هیروی خود باز کنید.

 

6

میدان‌های نبرد چندگانه با ماموریت‌های مختلف در هر نقشه

شاید بارزترین تفاوت Heroes of the Storm با بازی‌هایی مثل Dota 2 و League of Legends این است که Heroes of the Storm نقشه‌های بسیار متفاوتی دارد که میدان نبرد (battleground) نام دارند و هر بار که یک بازی را آغاز می‌کنید به طور تصادفی انتخاب می‌شوند. این نقشه‌ها نه‌تنها در ظاهر، بلکه در تم، اندازه، ماموریت‌ها و همچنین استراتژی‌ها با یکدیگر متفاوتند.

در نقشه‌ی «قلمرو اژدها»، باید دو مرقد را که در بالا و پایین نقشه قرار گرفته‌اند کنترل کنید تا بتوانید یک شوالیه‌ی اژدها را هدایت نمایید. «معادن شبح‌زده» تنها دو مسیر و یک منطقه‌ی زیرزمینی پر از اسکلت دارد؛ با از بین بردن اسکلت‌ها می‌توانید جمجمه به دست آورید و با جمع کردن جمجمه‌ها به قدرتمندتر شدن یک موجود بزرگ که در تیم‌ شما حضور دارد کمک می‌کنید. «خلیج قلب سیاه» نیز پر از صندوق‌های جواهرات و همچنین دزدان دریایی است که در سراسر نقشه پراکنده شده‌اند و با کشتن آنها می‌توانید سکه به دست آورید؛ با استفاده از این سکه‌ها یک شبح دزد دریایی در مرکز نقشه ظاهر می‌شود که می‌تواند برای مدت کوتاهی ساختمان‌های دشمن را بمباران کند.

ماموریت‌های متنوع در هر میدان نبرد در واقع جذاب‌ترین ویژگی Heroes of the Storm است. در حالی که این بازی به شکل انکارناپذیری از سایر عناوین سبک MOBA ساده‌تر است، اما وجود نقشه‌های متفاوت، عمق و کشش بیشتری به گیم‌پلی آن می‌افزاید. در حال حاضر ۷ میدان نبرد مختلف در بازی وجود دارند و بلیزارد اعلام کرده که به زودی تعداد نقشه‌ها را افزایش نیز خواهد داد. وجود استراتژی‌ها، اهداف و ترکیبات متنوع برای هر یک از این نقشه‌ها چیزی است که بازی را چالش‌برانگیز و جذاب نگه‌ می‌دارد، حتی وقتی که مدت زیادی را با یک هیرو بازی می‌کنید و به سطوح بالا می‌رسید.

7

اردوگاه‌های مزدور (Mercenary camps)

یکی از اهداف اصلی شما در طول بازی تصرف «اردوگاه‌های مزدور» است. در Heroes of the Storm جنگل‌هایی شبیه آنچه قبلا در Dota 2 یا League of Legends دیده‌ایم وجود ندارند؛ در فاصله‌ی بین مسیرهای بازی، مکان‌های هستند که هیولاهایی به نام مزدور در آنجا زندگی می‌کنند. از بین بردن مزدورها امری دشوار است، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، یک دایره درون اردوگاه آنها ظاهر می‌شود که با ایستادن روی آن می‌توانید مزدورهای نابود شده را به عضویت تیم خود درآورید تا در نزدیک‌ترین مسیر شروع یه پیشروی کنند. علاوه بر این وقتی یک اردوگاه مزدور را تصرف می‌کنید، آن اردوگاه روی نقشه علامت‌گذاری می‌شود و نشان می‌دهد که مزدورها به کدام سمت حرکت کرده‌اند. همچنین یک زمان‌سنج روی اردوگاه ظاهر می‌شود که زمان شروع به کار مجدد آن را نمایش می‌دهد.

در بازی سه نوع مزدور وجود دارد: «شوالیه‌ها» که کمی از سربازان معمولی بزرگتر هستند؛ «غول‌های محاصره» که دو موجود بزرگ هستند و می‌توانند از یک مکان امن به سمت برج‌ها سنگ پرتاب کنند؛ و در نهایت «ارباب»، یک غول بسیار بزرگ است که نابود کردنش کار دشواری است و با توجه به میدان نبردی که در آن حضور دارد می‌تواند از قدرت‌های مختلفی استفاده کند. در هر میدان نبرد نوع مشخصی از مزدورها حضور دارند و ویژگی‌های آنها با خصوصیت آن نقشه هم‌خوانی کامل دارد.

 

8

برج‌ها، دیوارها و محاصره کردن

برج‌ها در Heroes of the Storm اندکی متفاوت از سایر بازی‌های MOBA هستند، اما تفاوت اصلی مربوط به اضافه شدن دیوارها است. هر یک از مسیرهای نقشه دارای دو قلعه برای تیم‌ها است که هر کدام از آنها پشت یک دیوار قرار گرفته‌اند و مسیر را به طور کلی مسدود کرده‌اند. دروازه‌ای که روی دیوار قرار دارد نیز فقط اجازه‌ی عبور نیروهای خودی را می‌دهد. دو برج روی هر دیوار ساخته شده است که قبل از هیروها به سمت سربازان شلیک می‌کند. هر برج و قلعه دارای مهمات محدودی است که به آرامی بازسازی می‌شود، بنابراین اگر بتوانید فشار روی یک برج را برای مدتی حفظ کنید فتح کردن آن کار سختی نخواهد بود.

وجود دیوارها در بازی باعث می‌شود تا مکانیزم محاصره کردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. از آنجایی که توانایی‌ها می‌توانند به ساختمان‌ها و دیوارها نیز آسیب وارد کنند، برخی از هیروها دارای قدرت‌های ویژه‌ای هستند که آنها را در محاصره‌ها کارآمدتر می‌کند. علاوه بر دیوارها و برج‌ها، هر قلعه دارای یک چشمه‌ی بازیابی سلامتی است که با کلیک‌راست کردن روی آن، به طور موقت خط سلامتی و مانا هیرو را پر می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که این چشمه‌ها هر ۹۰ ثانیه یک بار قابل استفاده هستند.

 

9

نقش هیروها و دسته‌بندی

از آنجایی که در بازی آیتمی وجود ندارد، نقش هیروها کاملا تعریف شده است. شما نمی‌توانید یک هیروی درمانگر را به عنوان یک جنگجو به کار ببرید، چون آیتمی وجود ندارد تا به وسیله‌ی آن بتوانید خصوصیات مبارزه‌ای هیروی درمانگر را افزایش دهید. البته این ویژگی باعث محدودیت‌هایی می‌شود، اما نقش هیروها را از یکدیگر کاملا متمایز می‌کند. چهار الگوی کلی در طراحی شخصیت‌‌های بازی‌ مورد استفاده قرار گرفته است: پشتیبان، قاتل، جنگجو و متخصص که نقش و خصوصیات هر کدام را می‌توان از روی نام‌هایشان حدس زد.

با این حال در بازی هیروهای پشتیبانی وجود دارند که می‌توانند آسیب وارد کنند و یا جنگجوهایی هستند که قابلیت درمان کردن دارند؛ تمام این‌ها در دسته‌های جداگانه مثل درمانگر، آسیب‌زن و غیره طبقه‌بندی می‌شوند. این موضوع در صفحه‌ی امتیازات هیروها نیز نمایش داده می‌شود؛ جایی که علاوه بر تعداد کشتن یا مرگ‌ها، میزان آسیب هیرو، آسیب به ساختمان‌ها، درمان‌های انجام شده و همچنین امتیازات تجربه قابل مشاهده هستند. در واقع اینکه شما سعی کنید در قالب تیم، مفید ظاهر شوید بسیار مهم‌تر از این است که تعداد کشتن‌های بالایی داشته باشید.

 

10

هیروهای شگفت‌انگیز

یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد Heroes of the Storm، تمایل بلیزارد به خلق هیروهای متنوع با توانایی‌های جذاب است. این هیروها بعضا رفتار‌های عجیب و غریبی نیز از خود نشان می‌دهند؛ مثلا «آباتور» هیرویی است که در پایگاه مخفی می‌شود و از طریق یک نماینده کارش را در میدان نبرد دنبال می‌کند. این هیرو با پرتاب جادو توسط شخصیت‌های خودی، از سربازان و هیروهای دیگر محافظت می‌کند.

به عنوان یک مثال بارز دیگر می‌توان به «وایکینگ‌های گمشده» اشاره کرد؛ این‌ها در واقع سه هیروی مستقل هستند که توسط یک بازیکن هدایت می‌شوند. هر یک از این سه هیرو به تنهایی ضعیف عمل می‌کنند اما می‌توان از آنها برای جمع‌آوری امتیازات تجربه از سه مسیر مختلف بهره گرفت. همچنین هیروی «مورکی» در ظاهر ضعیف به نظر می‌رسد و به آسانی کشته می‌شود، اما با هر بار مردن، تنها یک چهارم از امتیازات خود را از دست می‌دهد و ظرف چند ثانیه از تخمی که بازیکن در جایی از نقشه مخفی کرده است مجددا متولد می‌شود.

صراحتا باید گفت که چنین نمونه‌های جالب و عجیبی را در بازی‌های مشابه مثل League of Legends نمی‌توان یافت. از سوی دیگر مکانیزم‌های ساده‌ی گیم‌پلی Heroes of the Storm باعث شده‌اند تا بازی کردن با چنین هیروهای پیچیده‌ای نه تنها سخت و ناامیدکننده نباشد، بلکه نهایت لذت را برای بازیکن‌ها به ارمغان آورد.

 

11

بازی کردن در قالب یک تیم

درباره‌ی تفاوت‌ بخش‌های مختلف Heroes of the Storm با سایر بازی‌های MOBA صحبت کردیم، اما حالا زمان آن است که کمی درباره‌ی تفاوت استراتژی‌ها بگوییم. League of Legends و Dota 2 استراتژی‌های نسبتا متفاوتی دارند اما سرعت هر دو بازی شبیه یکدیگر است. Heroes of the Storm شرایط متفاوتی دارد؛ بلیزارد می‌تواند از مکانیزم ماموریت‌‌های مختلف نقشه‌ها استفاده کند و نبردهای بازی را در هر مکان و زمانی که مایل است قرار دهد. بنابراین در Heroes of the Storm شاهد ریتم حساب‌شده‌تر و سریع‌تری هستیم که در قالب بازی تیمی تحقق پیدا می‌کند.

بازی کردن به صورت فردی نتیجه‌بخش نیست و برای موفقیت در ماموریت‌ها مجبورید که یک تیم قوی تشکیل دهید. البته ممکن است گاهی برای پوشش دادن سطح وسیع‌تری از نقشه، اعضای تیم از یکدیگر فاصله بگیرند، اما در بیشتر لحظات بازی، خود را به عنوان یکی از اعضای یک تیم ۵ نفره خواهید یافت. همواره به یاد داشته باشید که در Heroes of the Storm توجه کردن به ماموریت‌های یک نقشه بیش از کشتن دشمنان اهمیت دارد.

 

12

سایر تفاوت‌ها

در ادامه چند تغییر جزیی دیگر را ذکر می‌کنیم که اگرچه مانند قبلی‌ها بزرگ نیستند اما وجوه تمایز پررنگی با فرمول سنتی این سبک دارند.

سواری: هر هیرو می‌تواند با فشار دادن دکمه‌ی Z سوار یک حیوان شود و سریع‌تر از حالت عادی حرکت کند. سواری کردن تا زمانی که هیرو حمله نکرده یا آسیبی را متحمل نشده است ادامه پیدا می‌کند.

مخفی‌کاری: برخی از هیروها توانایی نامرئی شدن دارند، اما در این حالت نیز به شکل نامحسوسی قابل شناسایی هستند. همچنین بعضی از هیروها می‌توانند دشمنان نامرئی شده را به راحتی مشاهده کنند. اگر از قابلیت نامرئی شدن، درست و به موقع استفاده شود می‌تواند به مکانیزمی کارآمد تبدیل گردد.

دید منطقه‌ای: تعدادی از هیروها دارای قدرتی هستند که عملکردی شبیه آیتم «وارد» در بازی League of Legends دارد. با استفاده از این قدرت آنها می‌توانند برای مدت یک دقیقه بخشی از نقشه را که دیده نمی‌شود، قابل مشاهده کنند. البته این قابلیت در بازی به اندازه‌ی Dota 2 و League of Legends کاربردی نیست، چون معمولا هدف شما در نقشه همان نقطه‌ای است که دشمن‌تان نیز به سمت آن حرکت می‌کند، بنابراین نیازی ندارید که قسمت‌های دیگر را مشاهده کنید.

گوی‌های سلامتی: سربازان در گروه‌های ۷ نفره حرکت می‌کنند: ۳ مبارز، ۳ کمان‌دار و یک جادوگر. اگر شما جادوگر را نابود کنید یک گوی سلامتی از آن به جا می‌ماند که سلامتی و مانای نیروهای خودی اطراف را افزایش می‌دهد. همچنین یک مهارت ویژه (در سطح یک) برای بعضی از هیروهای پشتیبان وجود دارد که به ازای هر سه گوی سلامتی دریافت شده، مانای شما را به طور دائمی افزایش می‌دهد.

هیروهای قابل بازی: مانند League of Legends، برخی از هیروها به صورت هفتگی آزاد می‌شوند و می‌توانید از آنها به رایگان استفاده کنید، اما برای در اختیار داشتن دائمی یک هیرو می‌بایست حتما آن را خریداری نمایید. ضمنا بازی دارای یک نقشه‌ی ویژه‌ی تک‌مسیره است که در آن می‌توانید تمام هیروها را امتحان کنید و با خصوصیات آنها بیشتر آشنا شوید.

Heroes of the Storm یک بازی متفاوت است. تمایز‌ها و نوآوری‌های کوچک دیگری نیز در بازی دیده می‌شوند، اما مهم‌ترین‌ها همین‌هایی هستند که در بالا اشاره کردیم. این بازی هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی ویندوزی و مک در دسترس است.

منبع: PC Gamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده