نویسنده: مرتضی تقوی
// شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

سونی به دنبال تعادل در عرضه‌ ادامه بازی های قدیمی و ساخت محصولات جدید است

یوشیدا، رئیس استودیو‌ی جهانی سونی، در مصاحبه‌ای به توضیح راهبرد‌ها و مسیر تصمیم‌گیری‌های این شرکت برجسته در مسیر انتخاب بین بازی‌های جدید و ساخت نسخه‌های جدیدتر بازی‌های قدیمی پرداخت. در ادامه با زومجی همراه باشید.

شوهی یوشیدا، رئیس استودیو‌های جهانی بخش سرگرمی‌های سونی، یکی از افراد قدرتمند در صنعت بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. وی نه تنها دنبال‌کنندگان زیادی در صفحه‌ی توییترش دارد، بلکه مسئول تمام بازی‌هایی که خود شرکت سونی برای پلتفرم پلی‌استیشن برنامه‌ریزی می‌کند نیز است. این به این معنی است که وی مسئول لیست کلی عناوین انحصاری پلی استیشن 4 هم است. وی اخیرا در مصاحبه‌ای درباره‌ی جهت‌گیری‌های این شرکت برجسته در خصوص مدیریت عناوینش توضیحاتی را ارائه کرده است.

وی با صحبت درمورد ساختن ادامه‌ی بازی‌ها می‌گوید هنگامی که تیمی ساخت نسخه‌ی جدید از یک بازی قدیمی را به اتمام می‌رساند، کار آنها پر از ایده‌های جدیدی است که در نسخه‌های قبلی هم وجود داشته اند، بنابراین خیلی عادی است که بگوییم این بازی جدید بر همان پایه‌ی قبلی سوار است و ادامه‌دهنده‌ی آن می‌باشد. یوشیدا در این مورد می‌گوید:

از نقطه نظر تجاری، این مطمئن‌ترین مسیر است، زیرا ما می‌دانیم که این بازی طرفداران زیادی دارد و هسته‌ی اصلی گیم‌پلی آن قبلا شکل گرفته است. به عبارت دیگر، این کار ریسک پایینی دارد.

با وجود اینکه این موضوع درباره‌ی ساختن ادامه‌ی دوم و سوم شاید درست باشد، اما ادامه دادن این روند می‌تواند دردسر‌ساز باشد. وی ادامه می‌دهد:

انجام دادن دوباره و دوباره‌ی یک پروژه – به خصوص اینکه اکنون چرخه‌ی ساخت ادامه‌ی بازی‌ها بسیار وسیع‌تر هم شده است – می‌تواند تبدیل به یک موقعیت خطرناک و پر از ریسک برای استودیو شود. بنابراین، از نقطه نظر مدیریتی، بکار‌گیری افرادتان در پروژه‌های متنوع و گوناگون واقعا اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا همیشه احتمال خستگی در نیرو‌ها وجود دارد.

یوشیدا اضافه می‌کند که شرکت سونی داشتن ترکیبی از بازی‌های آشنا و جدید را ترجیح می‌دهد. او در نتیجه گیری صحبت های خود می‌گوید:

ما علاقه داریم تا تعادلی را بین نسخه‌های جدید بازی‌های موفق قبلیمان مانند Uncharted، و بازی‌های جدید و ریسکی‌ مانند Horizon: Zero Dawn و Dreams برقرار کنیم. ما همیشه خواسته‌ایم که تعادل مطلوبی را بین این دو گروه ایجاد کنیم.

اما باید به این نکته هم اشاره کرد که نمایشگاه E3 2015 شاهد حضور پر رنگ بازی‌های جدید بود، مانند دو بازی که در بالا ذکر شد و همچنین بازی The last Guardian. شاید ساخت ادامه‌هایی برای بازی The Last Guardian به حقیقت بپیوندد و برای مدت زمان طولانی‌ ادامه داشته باشد، اما باز هم یک ایده‌ی اولیه که مشابه دیگری در این صنعت ندارد پایه‌ی تمام آنها را شکل داده است.

نظر شما چیست؟ شما عناوین جدید را می‌پسندید یا ترجیح می‌دهید با همان عناوین قدیمی و نسخه‌های جدید‌تر آنها وقت‌تان را بگذرانید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: PushSquare


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده