// دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۱

بهترین فیلم های باکس آفیس: «ترمیناتور: جنسیس» از جایگاه سوم شروع کرد!

شاید آرنولد با آن عینک‌های آفتابی‌ باحالش بازگشته باشد، اما مثل اینکه مردم نمی‌خواهند به این زودی‌ها دست از سر «دنیای ژوراسیک» و «پشت رو» بردارند. علاوه‌بر جدول ۱۰ فیلم برتر هفته، نگاهی هم به فیلم‌های جدید می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

مثل اینکه تجربه‌ی یک «ژوراسیک» جدید و انیمیشن طوفانی پیکسار/دیزنی اینقدر برای ملت جذاب و هیجان‌‌انگیز بوده که هنوز همه در جوِ آنها به سر می‌برند و روز به روز نیز به تعدادشان افزوده می‌شود. برای همین، مهم نیست این هفته آرنولد در شمایل آهنین یک ترمیناتور بازگشته باشد یا چنینگ تاتوم با رقاصی‌های جادویی‌اش روی صحنه رفته باشد، کماکان ملت دارند برای تعطیلات آخرهفته‌ی چهارم جولای (روز استقلال امریکا) تماشای «دنیای ژوراسیک» و «پشتِ رو» را انتخاب می‌کنند تا خدای نکرده از قافله عقب نمانند!

این هفته در میان مهم‌ترین تازه‌اکران‌شده‌ها، «مجیک مایک» (Magic Mike) از کمپانی برادران وارنر و «ترمیناتور: جنسیس» از کمپانی پارامونت پیکچرز را داشتیم که هر دو در رسیدن به رقم‌های پیش‌بینی‌شده‌شان شکست خوردند و در طول روزهای جمعه تا یک‌شنبه به ترتیب ۱۲ میلیون و ۲۸.۷ میلیون دلار در امریکا و کانادا فروختند. از این دو فیلم که در روز چهارشنبه دوره‌ی اکران‌شان را شروع کرده بودند، انتظار می‌رفت در تعطیلاتِ آخرهفته چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار کسب کنند. اما در عوض، «ترمیناتور: جنسیس» در طول پنج روز به رقم ۴۴.۲ میلیون دلار دست یافت و «مجیک مایک» نیز ۲۷.۱ میلیون دلار به جیب زد.

terminator_genisys_poster3

در همین حین، دو فیلم «دنیای ژوراسیک» و «پشت رو» موفق شدند برای هفته‌ای دیگر، دو جایگاه نخست جدول باکس آفیس را به خودشان اختصاص دهند. فیلم ماجرایی دایناسوری یونیورسال پیکچرز در هفته‌ی چهارمِ اکرانش، ۳۰.۹ میلیون دلار کسب کرد و به این ترتیب، مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۵۵۸.۲ میلیون دلار افزایش داد. از همین رو، «دنیای ژوراسیک» موفق شد با ۵۵۸ میلیونی‌شدن یک رکورد دیگر به مجموع رکوردهایی که شکسته است، اضافه کند: «ژوراسیک» اولین و سریع‌ترین فیلمی است که در طول ۲۴ روز، به چنین رقمی دست یافته است. همچنین یونیورسال گزارش کرد که «ژوراسیک» این هفته ۴۲ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی به خزانه‌‌شان اضافه کرده است. این یعنی مجموع فروش بین‌المللی فیلم روی رقم ۸۲۶.۹ میلیون دلار می‌ایستد. با یک حساب و کتابِ ساده به این نتیجه می‌رسیم که مجموع فروش جهانی فیلم در حاضر ۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار است و این رقم «دنیای ژوراسیک» را در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های تمام دوران‌ها قرار می‌دهد. قبل از این، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون) در جایگاه پنجم قرار داشت. راستی، اکران «دوران اولتران» بالاخره در آخرین بازار باقی‌مانده، ژاپن شروع شد و ۶.۵ میلیون دلار فروش کرد. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی پیکسار هم با اختلافی اندک با ۳۰.۱ میلیون دلار فروش، در رده‌ی دوم قرار گرفت. مجموع فروش خانگی این انیمیشن، ۲۴۶.۲ میلیون دلار است.

اما هرچقدر عملکرد فیلم‌های گذشته به شگفت‌زده‌کردن ادامه می‌دهند، برخورد مردم با «ترمیناتور: جنسیس» که ۲۸.۷ میلیون دلار فروش در سه روز و ۴۴.۱ میلیون دلار فروش در پنج روز را تجربه کرده، تعریفی ندارد. همین باعث می‌شود تا خیلی زود قابلیت‌ها و تاثیرگذاری آرنولد شوارتزنگر و مجموعه‌ی «ترمیناتور» که زمانی شدیدا موفق بود را زیر سوال ببریم. چون اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم که «ترمیناتور: رستگاری» در سال ۲۰۰۹ در بازه‌ی سه روز، ۴۲.۶ میلیون دلار فروخته بود و «ترمیناتور ۳: خیزش ماشین‌ها» نیز در طول سه روز، ۴۴ میلیون دلار کسب کرده بود. و این موضوع پسرفت تجاری این قسمت در مقایسه با نسخه‌های قبلی را نشان می‌دهد.

اما ظاهرا هدف اصلی کسانی که به فکر ساختن یک «ترمیناتور» جدید افتاده بودند، عملکرد آن در کشورهای خارجی بوده است و به نظر می‌رسد، درنهایت نجات‌دهنده‌ی فیلم همین بازارهای خارجی خواهند بود. چون شاید از تاثیرگذاری چهره‌ی شوارتزنگر در کشور خودش کاسته شده باشد، اما او هنوز در میان مردم مناطق دیگر جهان فردی شناخته‌شده است. از همین رو، انگار این مسئله به درآمد ۸۵.۵ میلیون دلاری فیلم در آنسوی آب‌ها کمک زیادی کرده است. به این ترتیب، مجموع درآمد جهانی فیلم تا این لحظه ۱۲۹.۶ میلیون دلار است. «جنسیس» در ۲۸ بازار خارجی، در جایگاه اول فروش قرار داشته. این «جنسیس» را به بهترین افتتاحیه‌ی بین‌المللی شوارتزنگر تبدیل می‌کند.

jurassic world 2015

مگان کالیگان، رییس پخش پارامونت درهمین‌باره گفته:«ترمیناتور کاراکتری است که مردم واقعا او را می‌شناسند و با او ارتباط برقرار می‌کنند. درنهایت، عملکرد ما در بازارهای سراسر جهان اهمیت دارد.» پس، آینده‌ی «ترمیناتور» شدیدا به تماشاگران خارجی بستگی دارد. از آنجایی که پارامونت دو «ترمیناتور» دیگر برای عرضه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در برنامه دارد، تمام چشم‌ها به سوی جدول‌های فروش فیلم چرخیده است. البته فیلم هنوز در ایتالیا و آلمان اکران نشده که این اتفاق در روز ۹ جولای می‌افتد و فردای آن روز نیز «جنسیس» روی پرده‌ی سینماهای ژاپن و اسپانیا می‌رود. این درحالی است که فعلا زمان اکران فیلم در چین اعلام نشده است.

اما شاید بهتر باشد عملکرد نه چندان چشم‌گیر فیلم را به پای آرنولد بدبخت ننویسیم و آن را سرچشمه گرفته از کاهش محبوبیت مجموعه‌ی «ترمیناتور» ندانیم. ظاهرا دلیل اصلی روی برگرداندن عموم مردم به خاطر بازگشت ضعیف خودِ فیلم در داستان‌گویی و اکشن‌پردازی‌ بوده است. فیلم میانگین امتیاز Bمنفی را از سوی تماشاگران دریافت کرده است. و امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز نیز ۲۷ درصد مثبت است. تخمین‌زده می‌شود ۶۵ درصد از تماشاگران ۲۵ سال به بالا سن داشته‌اند و ۶۲ درصدشان نیز مرد بوده‌اند. همچنین تخمین‌زده می‌شود ۴۵ درصد از بلیت‌های فروخته شده برای نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم بوده‌اند.

«مجیک مایک» در طول سه روزِ آخرهفته، ۱۲.۰۴ میلیون دلار به جیب زد و در چارچوب پنج روز، ۲۷.۰۷ میلیون دلار کسب کرد. اما نکته‌ی جالب‌توجه‌ی این فیلم این است که به‌طرز شگفت‌انگیزی ۹۶ درصد از مخاطبان این درام رقص‌محور، خانم بوده‌اند. تخمین‌زده می‌شود ۷۳ درصد از تماشاگران، ۲۵ سال به بالا سن داشته‌اند. میانگین امتیاز تماشاگران Aمنفی بوده و وضعیت فیلم در سایت راتن تومیتوز نیز ۶۳ درصد مثبت است. ناگفته نماند، قسمت اول «مجیک مایک» در سال ۲۰۱۲ کارش را با ۳۹.۲ میلیون دلار شروع کرد. اگرچه دنباله‌‌اش در حد انتظارها شروع نکرده، اما با وجود بودجه‌ی ۱۴ میلیونی فیلم، ظاهرا نه تنها مردم از آن راضی بوده‌اند، بلکه برادران وارنر هم باید از افتتاحیه‌ی فیلم‌شان خوشحال باشند.

کمدی «تد ۲» نسبت به هفته‌ی قبل با ۶۷ درصد افت فروش مواجه شد و  برای سه روز ۱۱ میلیون دلار کسب کرد و در پنج روزِ تعطیلات نیز ۱۷.۳ میلیون دلار فروخت. درحال حاضر، مجموع درآمد خانگی فیلم روی ۵۸.۳ میلیون دلار می‌ایستد. از لحاظ بین‌المللی، «تد» از ۵۰ درصد مناطقی که در آنها حضور دارد، ۸.۸ میلیون دیگر کسب کرد و مجموع فروش خارجی‌اش را به ۳۶ میلیون رساند. روی هم رفته، «تد ۲» تاکنون ۹۴.۳ میلیون دلار فروخته است. فیلم هفته‌ی بعد اکرانش را در بریتانیا و ایرلند، لهستان، ترکیه و پرو شروع می‌کند. بنابراین، به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، احتمال دیدن ترمیناتورهای بیشتر از خرس‌های عروسکی خیلی بالاتر است!

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Jurassic World

۳۰.۹ میلیون دلار

۲

Inside Out

۳۰.۱ میلیون دلار

۳

Terminator Genisys

۲۸.۷ میلیون دلار

۴

Magic Mike XXL

۱۲ میلیون دلار

۵

Ted 2

۱۱ میلیون دلار

۶

Max

۷ میلیون دلار

۷

Spy

۵.۵ میلیون دلار

۸

San Andreas

۳ میلیون دلار

۹

Me And Earl And The Dying Girl

۱.۳ میلیون دلار

۱۰

Dope

۱.۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

terminator

Terminator Genisys 

نگاهی گذرا به نظر منتقدان درباره‌ی جدیدترین «ترمیناتور» به سرعت از شعله‌ی آتش هیجانات‌تان از بازگشت این مجموعه می‌کاهند. اما ناامید نشوید! ظاهرا «جنسیس» در حد یک «ترمیناتور» سرگرم‌کننده اثر دندان‌گیری از آب درآمده، اما طبق نظر منتقدان اگر انتظار داشته‌اید سازندگان بتوانند با ایده‌های جدید، بازیگران جدید و اکشن‌‌های شلوغ‌تر به تجربه‌ای فراتر از ساخته‌های جیمز کامرون برسند، اشتباه می‌کنید. وقتی جان کانر (جیسون کلارک)، رهبر گروه مقاومت انسان‌ها سرهنگ کایل ریس (جی کورتنی) را به سال ۱۹۸۴ می‌فرستد تا از سارا کانر (امیلیا کلارک) محافظت کند و آینده را به نفع مقاومت تغییر دهد، اتفاقاتی غیرمنتظره سبب ایجاد یک خط زمانی ناکامل می‌شود. حالا کایل ریس خودش را در نسخه‌ی ناآشنایی از گذشته پیدا می‌کند و در آنجا با «نگهبان» (آرنولد شوارتزنگر) و دشمنان خطرناکی روبه‌رو می‌شود.

کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته، در نقدش می‌آورد:«داستان فقط گیج‌کننده نیست، بلکه خیانتی به همه‌ی کسانی است که در طول ۳۱ سال گذشته ذهن‌شان را درگیر دنیای ترمیناتور کرده‌اند.» تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی نبوده، می‌نویسد:«سکانس‌های اکشن‌ها روی هم انباشته شده‌اند و تقریبا همواره مثل نسخه‌های دوباره پخته‌شده‌ی همان چیزهایی هستند که در ترمیناتورهای قبلی و فیلم‌های دیگر دیده‌ایم» پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را دوست داشته، می‌آورد:« سیلندرهای اکشن ترمیناتور جنسیس وقتی تماما گُر می‌گیرند که کارگردان، آلن تیلور از همان مُدلِ جیمز کامرون در دو فیلم اول پیروی می‌کند. چیزهایی که هنوز افتخار این مجموعه هستند.» امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۹ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده