نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰

چگونه با PlayStation Now، تلویزیون سامسونگ خود را به یک کنسول بازی تبدیل کنید

سرویس PlayStation Now سونی در حال گسترش قلمروی خود در عرصه‌ی استریم بازی‌ها است و با عرضه‌ی PlayStation Now روی تلویزیون‌های سامسونگ، قدمی بزرگی به سوی هدف خود برداشت. در این مطلب نگاهی به طریقه‌ی نصب و راه‌اندازی این سرویس می‌اندازیم.

سونی چند سال پیش شرکت گایکای را به منظور راه‌اندازی سرویس استریم بازی‌های خود خریداری کرد. نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری، سرویس PlayStation Now است که کاربران به وسیله‌ی آن می‌توانند بدون داشتن هیچ‌یک از کنسول‌های سونی، به انجام بازی‌های پلی‌استیشن بپردازند. تنها کافی است یک ست‌آپ باکس سازگار با این سرویس و کنترلر پلی‌استیشن داشته باشید تا بتوانید با خرید حق اشتراک یا کرایه‌‌ی بازی‌ها، از طریق اینترنت بازی‌های پلی‌استیشن 3 را روی تلویزیون خود تجربه کنید.

در گذشته مشکل PlayStation Now این بود که این سرویس به صورت محدودی به کاربران عرضه می‌شد. سونی سعی داشت PS Now را در اکوسیستم خود نگه دارد و تنها دارندگان کنسول‌های پلی‌استیشن 4، 3 و ویتا یا کسانی که پلی‌استیشن تی‌وی را خریداری کرده بودند، می‌توانستند بازی‌ها را از طریق این سرویس استریم کنند. اخیراً در راستای گسترش جامعه‌ی مخاطبان سرویس‌هایی از دست، سونی تصمیم گرفته اپلیکیشن مخصوص PlayStation Now را روی تلویزیون هوشمند خود و البته در حرکتی جالب‌تر، روی برخی مدل‌های سامسونگ هم عرضه کند. این اولین باری است که بازی‌های پلی‌استیشن روی دستگاهی غیر از یک پلی‌استیشن اجرا می‌شوند. تلویزیون هوشمند سامسونگ مدل H7150 به تازگی بروزرسانی PlayStation Now را دریافت کرده و این سرویس روی این تلویزیون تست و اجرا شده است.

پلتفرم‌های پیشین PlayStation Now همگی سیستم‌های مخصوص بازی بودند. اما تلویزیون هوشمند سامسونگ حتی آنقدر قدرت سخت‌افزاری ندارد که بتوانید بدون مشکل بین منوهای خودش جا‌به‌جا شوید. شما یک دکمه روی کنترل تلویزیون فشار می‌دهید، انگشت خود را برمی‌دارید تا دکمه‌ی دیگری را فشار دهید اما دستور اول هنوز اجرا نشده است. بارگذاری وبسایت‌ها هم روی این تلویزیون هیچ تعریفی ندارد. بخش مهم دستگاه، یعنی کیفیت تصویر و ورودی‌های آن کاملاً راضی کننده‌اند اما قسمت هوشمند آن یکی از ضعیف‌تری تجربه‌های رایانه‌ای است که ممکن است تا به حال داشته باشید. حالا، سونی می‌خواهد بازی‌های پلی‌استیشن 3 را روی این فاجعه‌ی تکنولوژیکی استریم کند؟ بعید به نظر می‌رسد!

PlayStation Now یک اپلیکیشن ساده و کم‌حجم روی تلویزیون هوشمند است و بعد از دانلود آن، تقریباً کار تمام است. برای دانلود اپلیکیشن‌ها نیاز به یک اکانت سامسونگ دارید و قاعدتاً برای خرید و اجرای بازی‌ها نیز اکانت شبکه‌ی پلی‌استیشن خود را نیاز خواهید داشت. بعد از نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن نوبت به هماهنگ کردن کنترلر با تلویزیون می‌رسد. بازی‌های PlayStation Now بازی‌های پلی‌استیشن 3 هستند و طبیعتاً با کنترلر دوال‌شاک ۳ اجرا می‌شوند اما این کنترلر فقط با پلتفرم‌های سونی کار می‌کند. بنابراین برای بازی با تلویزیون خود نیاز به دوال‌شاک ۴ خواهید داشت.

اما هماهنگ‌سازی کمی کار می‌بَرد. اپلیکیشن PlayStation Now هیچ دستور عملی برای این کار در اختیارتان نمی‌گذارد و اساساً می‌گوید طرز کار را از روی اینترنت یاد بگیرید! برای شناساندن کنترلر به تلویزیون باید به بخش دستگاه‌های بلوتوث دستگاه خود بروید و کنترلر را نیز در حالت بلوتوث قرار دهید. گزینه‌ی دیگری که پیش رو دارید این است که از طریق کابل USB کنترلر را به تلویزیون وصل کنید.

بارگذاری بازی‌ها حدوداً یک دقیقه‌ی کامل طول می‌کشد. اوضاع هنگام وارد شدن به بازی‌ها چندان آرام نیست و بعد از یک بازی، صفحه‌ی بارگذاری PS Now نمایش داده می‌شود، سپس نمایشگر سیاه می‌شود، دوباره‌ لوگوی PS Now را می‌بینیم و باز هم یک صفحه‌ی سیاه دیگر و بالاخره بازی آماده‌ است.

برخلاف عمکلرد ضعیف خود تلویزیون هوشمند، سرویس PlayStation Now به طرز شگفت‌انگیزی بدون مشکل اجرا می‌شود. این اپلیکیشن به طور کلی نرم‌افزار هوشمند تلویزیون را از کار می‌اندازد و خود از تمام منابع سیستمی استفاده می‌کند، به طوری که حتی دکمه‌ی روشن و خاموش تلویزیون هم کار نمی‌کند. در اکثر دستگاه‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها بر روی سیستم‌عامل سوار می‌شوند اما PS Now به طور دیگری طراحی شده و کنترل کامل تلویزیون را به تنهایی بر عهده می‌گیرد.

بعد از اجرای اپلیکیشن، کاملاً‌ می‌توانید تفاوت آن را با سیستم‌عامل اصلی تلویزیون احساس کنید. جابه‌جایی بین منوها که قبلاً کند و با تأخیر انجام می‌شد، حالا کاملاً سریع و روان است. بازی‌های پلی‌استیشن 3 تقریباً بدون نقص روی تلویزیون اجرا می‌شوند و عملکرد بسیار خوبی هم دارند. تجربه‌ی کلی PlayStation Now روی تلویزیون سامسونگ به قدری خوب است که احتمالاً این سطح از عملکرد را از دستگاه انتظار نداشتید.

با این حال همانطور که مشخص است، بازی‌ها توسط تلویزیون پردازش نمی‌شوند و همه‌ی بار پردازشی بر عهده‌ی سرورهای سونی است و فقط تصویر و صدا بر روی تلویزیون استریم می‌شود که این قضیه، نقش اساسی کیفیت ارتباط اینترنت را مشخص می‌کند. احتمالاً قبل از این در وبسایت‌های استریم ویدیو مانند توییچ و یوتیوب، تجربه‌ی استریم زنده داشته‌اید ولی داستان PlayStation Now کاملاً متفاوت است. حتی ویدیوهای زنده نیز تا چند ثانیه‌ی بعدی ویدیو را بارگذاری کرده‌اند، یعنی نه تنها این فریم از ویدیو قابل مشاهده است، بلکه چندصد فریم بعدی نیز از پیش بارگذاری شده است. اما PlayStation Now کاملاً زنده است، به طوری که شما دقیقاً این فریم خاص را در این ثانیه در اختیار دارید و برای دیدن فریم بعدی باید آن را بارگذاری کنید. بنابراین کوچکتری اختلال در اتصال اینترنت منجر به افت فریم یا قطعی صدا می‌شود.

تأخیر بازی در اجرای دستورات واقعاً ناچیز است. حتی در بازی‌های سراسر اکشن مانند Street Fighter، به سختی می‌توانید باور کنید که بازی در حال استریم است و از روی دیسک اجرا نمی‌شود. سونی اتصال باسیم اینترنت با حداقل سرعت ۵ مگابیت بر ثانیه را پیشنهاد کرده اما این سرویس در حالت وای‌فای نیز به خوبی کار می‌کند.

عملکرد PlayStation Now روی این تلویزیون هوشمند واقعاً تحسین‌برانگیز است. این سرویس دستگاه ضعیفی را که به علت سرعت بسیار پایینش به عنوان یک واحد پردازشی تقریباً بدون استفاده بود، تبدیل به یک پلتفرم بازی سرگرم‌کننده کرد. شما می‌توانید واقعاً بازی‌های پلی‌استیشن 3 را روی آن بازی کنید و حتی شاید تفاوت اجرای آن را با یک کنسول متوجه نشوید.

بزرگترین مشکل PlayStation Now، قیمت بالای آن است. حتی کرایه‌ی بازی هم هزینه‌ی زیادی در پی دارد: ۵ دلار برای چهار ساعت Street Fighter! اشتراک ماهیانه‌ی این سرویس هم ۳۰ دلار است که به شما دسترسی به بیش از ۱۰۰ بازی را می‌دهد.

با همه‌ی تفاسیر، سونی قدم بزرگی با PlayStation Now برداشته است. این اولین باری است که می‌توانید بازی‌های پلی‌استیشن را (حداقل از لحاظ قانونی) روی پلتفرمی غیر از دستگاه‌های سونی بازی کنید. از آنجایی که این سرویس تقریباً روی هر سخت‌افزاری قابل اجرا خواهد بود، سوال اینجاست که چرا هنوز روی دستگاه‌های بیشتری عرضه نشده است؟ سونی احتمالاً‌ میلیون‌ها مشتری بالقوه دارد که می‌تواند تنها به وسیله‌ی یک صفحه نمایش و کنترلر بلوتوث، نسخه‌ی بازی‌های ویدیویی نتفلیکس را راه بیاندازد! فعلاً دستگاه‌های سازگار با PlayStation Now در وبسایت این سرویس تحت عنوان «نسخه‌های آزمایشی آزاد» قرار گرفته‌اند، بنابراین شاید زمانی که نسخه‌ی نهایی سرویس برای دیگر دستگاه‌ها مانند همین تلویزیون‌های هوشمند منتشر شود، شاهد اجرای سرویس رو پلتفرم‌های بیشتری باشیم.

منبع: Ars Technica


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده