// چهار شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۵

نگاه عمیق به تریلر فیلم «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» در کمیک کان ۲۰۱۵

در جریان رویداد کمیک‌کان امسال، تریلری از موردانتظارترین فیلم ابرقهرمانی سال آینده، «بتمن علیه سوپرمن» منتشر شد. در این مقاله نگاهی به هدفی که سازندگان با این فیلم در سر دارند می‌اندازیم و نکات مهم آن را بررسی می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

می‌دانم این حرفی که می‌خواهم بزنم کمی عجله‌ای، بی‌عقلانه، شتاب‌زده، از روی هیجان بیش از اندازه و فقط و فقط براساس یک تریلر ۴ دقیقه‌ای است، اما نمی‌توانم جلوی خودم را بگیریم و اعتراف نکنم که درحال حاضر تقریبا هرچه نگرانی و چشم‌انداز منفی نسبت به «بتمن علیه سوپرمن» داشتم، برطرف شده است. و نمی‌توانم دهان‌ام را ببندم و ادامه ندهم که از الان رسما خودم را عضوی از جبهه‌ی دی‌سی می‌دانم یا به زبانِ خودمانی‌تر، «مارول کیلو چنده؟!». نه. مارولی‌ها (که خودم هنوز جزوشان هستم) ناراحت نشوند.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720pرزولوشن 480p

هیچ‌چیز بی‌منطق‌تر و دیوانه‌وارتر از این نیست که بنشینیم و پرونده‌ی مارول را با دیدن یک تریلر کوتاه از فیلمی که معلوم نیست چه آشِ شله‌قلم‌کاری از  کار درخواهد آمد، ببندیم. چون چیزی که اینجا دیدیم فقط یک‌سری ایده‌های پرزرق و برق بودند و هنوز تا اجرای درست‌شان فرسنگ‌ها فاصله دارند. فقط منظورم از فوران احساساتم این بود که حالا بر سر میزِ خوش‌رنگ‌و‌لعابِ آثار ابرقهرمانی و کمیک‌بوکی فقط مجبور به انتخاب از بین منوی غذاهای مارول نیستیم، بلکه حالا دی‌سی طوری با سرآشپزهای ماهرش وارد رقابت شده که در یک کلام، خوش به حال ما! وقتی می‌گویم زنده‌ باد دی‌سی، نمی‌خواهم به مارول طعنه بزنم! منظورم این است که حالا به‌شخصه مجبور نیستم برای برطرف کردنِ عطشِ ابرقهرمانی‌ام چشم به دستانِ مارول بدوزم، بلکه اینک شاهد تجربه‌ی سینمایی‌‌ای هستم که هم به سلیقه‌ام نزدیک‌تر است، هم تازه‌تر احساس می‌شود و هم از لحاظ چیزی که از یک اکشنِ ابرقهرمانی مُدرن و نسل‌جدید انتظار دارم، در ایده‌پردازی وحشیانه و در اجرا غافلگیرکننده است و در ترکیب روانی‌کننده‌ی عناصری که هیچ‌طوری به هم نمی‌خورند، موفق و تاثیرگذار به نظر می‌رسد. براساس چیزهایی که در آخرین تریلر «بتمن علیه سوپرمن» دیدیم، این فیلم فقط قرار نیست شرایطی برای درگیری او دو غول ایجاد کند، بلکه قرار است پایش را فراتر بگذارد و ما را به جنگی روانی بر پایه‌ی تضادِ ایده‌ها، تفکرات و عصبانیت‌های این دو ابرقهرمان دعوت کند. بنابراین، لطفا درکم کنید. درکم کنید که چرا نمی‌توانم از نتیجه‌گیری زود‌هنگام فرار کنم و بگویم که دی‌سی هنوز نیامده، چه آتش‌بازی مدهوش‌کننده‌ای راه انداخته است!

wallhaven-194535

از زمانی که به یاد می‌آورم، سوپرمن فرابشرِ غول‌پیکری بود که کماکان یکی از بزرگترین کاراکترهای کمیک‌بوکی محسوب می‌شود، از آن طرف بتمن به‌ لطف تاریکی و غمی که همیشه به همراه دارد و به خاطر آثار قدرتمندی که در دنیای سرگرمی در سال‌های اخیر با محوریت او ساخته شده، کیلومترها جلوتر از سوپرمن طرفدار پیدا کرده است. تصور اینکه این دو با هم درگیر شوند، در یک کلام فوق‌العاده است! اما این روزها، آثار کمیک‌بوکی نیز باید پُرمغز و داستان‌گو باشند. گلاویز شدن بتمن و سوپرمن می‌تواند یک هیجان زودگذر سینمایی به وجود آورد، اما نمی‌تواند نبرد این دو نفر را از لحاظ منطقی، مملوس کند، از لحاظ داستانی، چالش‌برانگیز سازد و از لحاظ تازگی و حرکت رو به جلو در این حوزه، به چیزی به‌یادماندنی و انقلابی تبدیل کند.

بزرگترین نگرانی و خواسته‌ی من از «بتمن علیه سوپرمن» این بود (و شاید کماکان هست) که زمینه‌چینی خوبی برای نزاعِ این دو نفر فراهم شود. اینکه فیلم به چیزی فراتر از مشت و لگد و چشمانِ لیزری صعود کند. خوشبختانه از روی آخرین تریلر فیلم می‌توان گفت که بله، ظاهرا به نظر می‌رسد سازندگان قصد دارند به این سمت و سو بروند. چیزی که در این تریلر خیلی دوست داشتم این بود که ما سوپرمن را در دادگاه می‌بینیم. مردمی را می‌بینیم که معترض به حضور سوپرمن هستند. به جای نمادی از آورنده‌ی آرامش، از او به عنوان منبع ناآرامی و ترس و بیگانگی یاد می‌شود. خلاصه اینکه عده‌ای از مردم اصلا از دیدن پرواز این مرد هیجان‌زده نیستند. از آن طرف، عده‌‌ی دیگری از مردم را می‌بینیم که به سوپرمن به عنوان یک مسیحِ نجات‌دهنده، یک خدا و نیروی فرازمینی نگاه می‌کنند. دست یاری به سویش دراز می‌کنند. جلوی او زانو می‌زنند و او را ستایش می‌کنند. معمولا در فیلم‌های ابرقهرمانی این ماجرا یک‌طرفه است. یا همه از شوالیه‌ی تاریکی و اسپایدرمن متنفرند یا به او عشق می‌ورزند. خب، من این موضوع را دوست دارم که «بتمن علیه سوپرمن» قصد دارد محیط تنش‌زایی را برای قهرمانش طراحی کند. همین نکته‌ی به ظاهر جزیی اگر به خوبی در فیلم نهایی مورد پردازش قرار بگیرد، مطمئنا شاهد کشمکش درونی تماشایی و زیبایی در شخصیت کلارک کنت خواهیم بود. مخصوصا اگر سازندگان بتوانند کاری کنند تا ما هم کمی بیشتر به جبهه‌ی متنفرانِ سوپرمن متمایل شویم. چون اگر دقت کنیم، می‌بینیم هر دو طرف حق دارند. کلارک به خاطر نجات شهر، خرابی‌های زیادی را به بار آورد و ظاهرا آدم‌های بی‌گناه زیادی در این میان کشته شدند. باید دید آیا سوپرمن به جز این، می‌توانسته طوری دیگر ژنرال زاد را از پای دربیاورد که آسیب کمتری به شهر وارد شود یا نه.

supermans

اما بگذارید درباره‌ی کسی حرف بزنیم که اکثر ما بیشتر از هرچیزی منتظر دیدن او هستیم: بتمن. ما اصولا عادت داریم درمقابل تغییرات واکنش‌های منفی نشان دهیم. وقتی لباس تغییرکرده‌ی بتمن را دیدیم، فریاد زدیم:«نولان کجایی که بتمن‌ تورو کشتن!». وقتی فهمیدیم بن افلکِ بتمن جدید است، بر سرمان کوبیدیم که:«همان یارو که اومده بود ایران فیلم بسازه. اون کجاش شبیه بتمنه؟!» (نه حتما کریستین بیل خیلی شبیه بتمن بود!). بین خودمان بماند، من هم به‌طور طبیعی تا قبل از دیدن این تریلر از بتمنِ این فیلم «کاملا» راضی نبودم. اما شوخی می‌کنی؟ اول اینکه لباس جدید بتمن رسما می‌تواند لقبِ خفن‌ترین لباس سینمایی او را به دست بیاورد. بتمن در هنگام پوشیدن این زره‌ی آهنی، قشنگ احساس سنگین و تانک‌وارش را منتقل می‌‌کند. این از این. از تصور اینکه بن افلک، بتمن جدید است، حالت تهوع می‌گرفتید؟! من هم همینطور بودم. اما به محض اینکه در این تریلر نحوه‌ی دویدنِ بی‌باکانه‌ی او به سمت گرد و خاک و آسمان‌خراش‌های درحال سقوط را دیدم و به محض اینکه نگاهِ غضبناکش را به خرابکاری‌های سوپرمن دیدم، رسما عاشقش شدم. از روی همین تریلر هم می‌توان مطمئن بود که بن افلک به خوبی در قالب خفاش چفت شده است. او بدون‌شک قرار است در این نقش بترکاند و جلوه‌ی تازه‌ای از او را به نمایش بگذارد.

batmans

چیزی که شدیدا درباره‌ی این تریلر دوست داشتم این است که ما نگاهی به اتفاقاتی که در پرده‌ی آخر «مرد پولادین» افتاده بود، می‌اندازیم. نبرد نهایی سوپرمن و زاد در آن فیلم که به خرابی‌های گودزیلاواری در متروپلیس انجامید، حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. این خرابی‌ها به حدی بزرگ و فاجعه‌وار بود که همان موقع از خودمان پرسیدیم، آیا سوپرمن جدی‌جدی دارد با این کارها مردم را نجات می‌دهد؟ یا آیا سازندگان به سیم آخر زده‌اند و فقط می‌خواهند بدون‌ دلیل و عواقب خراب کنند؟ خب، حالا متوجه می‌شویم که در «بتمن علیه سوپرمن»، آن اتفاقات نقشی مهمی را در به حرکت انداختن موتور فیلم بازی می‌کنند. واقعا اگر عواقب کارهای کلارک در فیلم قبلی همینطوری رها می‌شد، به عقل سازندگان شک می‌کردم، اما ظاهرا ماجراهای فیلم قبلی پیش‌زمینه‌ای برای این یکی بوده‌اند. در فیلم قبلی دیدیم که سوپرمن و زاد چگونه در میان آسمان‌خراش‌‌ها لیزربازی می‌کردند (!). خب، حالا در این تریلر ما آن اتفاقات را از زاویه‌ی دید بروس می‌بینیم. شاید در «مرد پولادین» آن لیزر‌افکن‌ها باحال به نظر می‌رسید، اما دیدن آنها از روی زمین، حتی اگر بتمن هم باشی، ترسناک به نظر می‌رسد. پرسپکتیوِ دویدن همراه با بروس وین به داخل سنگ و کلوخ‌هایی که درحال فرو افتادن روی سر مردم است، یک عالمه حرف می‌زند. از مسیرِ هیجان‌انگیزی می‌گوید که نویسندگان در این فیلم وارد آن شده‌اند. واقعا نمی‌توان در این زمینه آنها را تحسین نکرد. اگر دقت کنید، سازندگان قشنگ دارند از همان مشکلات و ضعف‌های «مرد پولادین» به عنوان موقعیت‌هایی طلایی استفاده می‌کنند تا فیلم دوم را به چیزی بهتر و خواستی‌تر تبدیل کنند. و این یعنی ایده‌ای عالی و این یعنی من دیوانه‌وار منتظرم تا ببنیم نویسندگان با این سناریو چه کارهایی کرده‌اند. درحال حاضر فقط می‌توانیم بیینده‌ی ایده‌های خیلی خوبِ فیلم در این تریلر باشیم. باید منتظر بمانیم و امیدوار باشیم دیالوگ‌ها و محصول نهایی به خوبی همین ایده‌های داستانی باشند.

اما هرچقدر این تریلر نگرانی‌های گذشته‌ام را برطرف کرد، یک نگرانی بزرگِ جدید به وجود آورد که باید جدی گرفته شود. اینکه فیلم زیادی شلوغ و پُرازدحام به نظر می‌رسد. به حدی که ممکن است به ضرر خودش تمام شود. منظورم تعداد زیاد کاراکترها و خط‌های داستانی گوناگون آن است. آره، برای اولین‌بار شاهد نسخه‌ی سینمایی واندرومن آن هم در چنانِ شمایلِ فوق‌العاده‌ای هستیم. چندتایی نما از او دیدیم، و همه‌چیز درباره‌ی این زنِ جنگجوِ باورنکردنی به نظر می‌رسد. اما جدا از بتمن، سوپرمن و واندرومن، نباید لوکس لوثر را نیز فراموش کنیم. کسی که به لطف جسی آیزنبرگ و دیدگاهی که از بازی او در «شبکه‌ی اجتماعی» داریم، هراس‌انگیز و مرموز و البته با آن مُدل‌ موها و لباس‌های رنگی‌اش، عجیب احساس می‌شود. می‌بینید که اتفاقات زیادی در این فیلم جریان دارد. از رومانس بین ایمی آدامز و هنری کویل گرفته تا رابطه‌ی سوپرمن با مادرش و پِری وایت در نقش سردبیر روزنامه‌ای که کلارک کنت برایش کار می‌کند. تازه، ما هنوز درباره‌ی احتمال پیدا شدن سر و کله‌ی احتمالی آکوآمن نیز صحبت نکرده‌ایم. اینها را به‌علاوه‌ی خرده‌پیرنگ‌های بیشتری که فعلا چیزی درباره‌شان نمی‌دانیم، کنید تا کمی برای نتیجه‌ی نهایی نگران شوید.

Batman-v-Superman-Movie-Picture-Still-Lex-Luthor-Jesse-Eisenberg-800x532

یکی از ضعف‌های همیشگی فیلم‌های «اونجرز» این است که آنقدر تعداد کاراکترها زیاد است که فرصتِ سر زدن به همه‌ی آنها و تمام کردنِ درست و حسابی داستانشان در هر قسمت فراهم نمی‌شود. اگر زیادی از «اونجرز» عصبانی نمی‌شویم، به خاطر این است که هرکدام از این کاراکترها، قبلا در فیلم‌های جداگانه معرفی شده‌اند. ولی چنین چیزی درباره‌ی بتمن و تاحدودی سوپرمن صدق نمی‌کند. از همین سو، واقعا امیدوارم نویسندگان سناریو را در محیطی محدود‌تر قفل کنند و به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن، روی هسته‌ی اصلی فیلم تمرکز کنند و آن را تا ته‌اش ادامه دهند.

هسته‌ی اصلی؟ بله، نبرد روانی و فیزیکی بین بتمن و سوپرمن. ما برای تماشای چنین چیزی انتظار می‌کشیم و به‌شخصه اصلا دوست ندارم داستان برای بزرگ‌ نشانِ دادن دنیای دی‌سی به جاده خاکی بزند. از هرچیزی بیشتر دوست دارم، فیلم سفره‌ی ذهنِ بتمن و سوپرمن را پهن کند. درباره‌ی سوپرمن می‌دانیم که او به خاطر اتفاقاتِ ناگوار فیلم قبل در درگیری درونی خودش به سر می‌برد. اما درگیری درونی بتمن چیست؟ درجایی از این تریلر، در مخفیگاهِ بروس وین، لباسی را می‌بینیم که ظاهرا متعلق به رابین بوده است. گمان می‌رود با توجه به جملاتی که روی لباس نوشته شده، رابین مدت‌ها قبل توسط جوکر کشته شده باشد و بتمن به دلیل این واقعه دست از قهرمان‌بازی برداشته باشد. باید دید آیا این موضوع حقیقت دارد. اگر حقیقت دارد، چگونه با خط اصلی داستان ارتباط پیدا می‌کند و اگر پیدا می‌کند، نویسندگان چگونه می‌خواهند آن را روایت کنند. آیا به گذشته فلش‌بک می‌زنیم و شکست رابین از جوکر را می‌بینیم؟ همین‌طور که می‌بینید قضیه پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. ایده‌ی به جان هم انداختنِ بتمن و سوپرمن، طرحی است که در قالب کمیک‌بوک و تلویزیون بهتر قابل‌موشکافی و روایت است. به همین دلیل، با اینکه از دیدن این ویدیو خیلی برای این فیلم امیدوار و هیجان‌زده هستم، اما از سویی دیگر، حسابی نسبت به محصول نهایی در شک و تردید به سر می‌برم. اینکه سازندگان چگونه می‌خواهند شخصیت‌پردازی، مراحل شروع درگیری این دو، پیچش و دست یاری دادن آنها در پرده‌ی آخر را جمع‌و‌جور کنند، مسئله‌ای است که تا اکران فیلم از آن مطمئن نخواهیم بود.

روی هم رفته، این تریلر نوید شروعِ طوفانی و آتشینی را برای دنیای سینمایی دی‌‌سی‌‌ می‌دهد. از وقتی آن را دیده‌ام برای تماشای این فیلم، بی‌قرارتر از قبل شده‌ام. اگرچه به خاطر ارتباط نزدیکی که با اتمسفر فیلم برقرار کردم، دل‌نگرانی‌هایم از سرنوشت آن به‌طور کامل برطرف نشده، اما فعلا بگذارید خوش باشیم! اصلا مگر می‌شود برای دیدن رویارویی چشمانِ لیزری درمقابلِ مشت‌های آهنینِ هیجان‌زده نبود!

نگاهی به مهم‌ترین نکات تریلر «بتمن علیه سوپرمن»:

image008

در آغاز تریلر می‌بینیم که سوپرمن از آسمان جلوی مجلسِ سنای امریکا فرود می‌آید. در پایین تصویر مردم درحال تظاهرات هستید. از روی پلاکارت‌هایی که مردم بالای سرشان گرفته‌اند(سوپرمن=بیگانه‌ی غیرقانونی) مشخص است که اکثر آنها به خاطر اتفاقات پایان فیلم قبلی، سوپرمن را مسئول مرگ انسان‌ها و خرابی شهرشان می‌دانند.

 

image013

image012

در اینجا ما به مبارزه‌ی سوپرمن و زاد فلش‌بک می‌زنیم. بن افلک در قالب بروس وین درحال دویدن در خیابان‌ها است. او به بالا نگاه می‌کند و پشت تلفن فریاد می‌زند. جلوتر می‌فهمیم یکی از ساختمان‌هایی که خراب شده، ساختمان مالی وین بوده است. آیا او با تلفن دارد کسی از نزدیکانش که در ساختمان است را خبر می‌کند؟ او چه کسی است؟

 

image015

بروس خلاف جهت فرارِ مردم عادی، درحال دویدن به سوی خطر است. آیا همین نما برای تغییر دادنِ نظرتان نسبت به بروس وین جدید، کافی نیست؟

 

image018

دوربین به عقب زوم می‌کند و ما لوگوی ساختمان مالی وین را می‌بینیم. آیا بروس وین فقط به خاطر خراب شدن ساختمان و دارایی‌هایش عصبانی است، یا این خرابی شامل تلفاتِ شخصی هم می‌شده؟

 

image011

در این نما ما احتمالا جرمی آیرونز در نقش آلفرد را می‌بینیم که به سوی عمارتِ قدیمی و از بین رفته‌ی وین قدم برمی‌دارد. ما می‌دانیم که در این فیلم با بروس وین جاافتاده‌تر و مسن‌تری روبه‌رو هستیم. چه اتفاقی در گذشته‌ی او افتاده؟ آیا ثروتِ وین ته کشیده؟ آیا بروس عمارتشان را بعد از مرگ پدر و مادرش (یا فرد دیگری) رها کرده است؟

 

image019

جلوتر ما پیغامی را می‌بینیم که روی تکه‌ای از روزنامه‌ای که کلارک کنت در آن کار می‌کند، نوشته شده است. در تیتر مقاله آمده:«برجِ وین نابود شد». و در زیرتیتر نیز آمده:«ده‌ها تن کشته شدند». اما نکته‌ی مهم‌تر پیغامی است که با رنگ قرمز روی آن نوشته شده:«تو گذاشتی خانوادت بمیرن». آیا این بدین معنی است که بروس وین فرزندش یا دیگر اعضای خانواده‌اش را در اتفاقاتِ متروپلیس از دست داده است؟ یا این منبعِ ناشناس درباره‌ی قتل والدین بروس حرف می‌زند؟ حتما می‌دانید که پدر و مادر بروس جلوی او در کوچه‌ای تاریک و مه‌آلود به قتل می‌رسند. پس، فکر نکنم لازم باشد دوباره شاهد بازسازی آن صحنه باشیم، مگه نه؟ اوه، نه. شوخی می‌کنی! مثل اینکه زک اسنایدر این کار رو کرده!

 

image022

image021

اما شاید این پیغام‌دهنده با آوردنِ کلمه‌ی «خانواده» منظورش، فرزندخوانده‌ی بروس وین، دیک گری‌سان باشد؛ کسی که به دست‌راست بتمن، رابین تبدیل می‌شود. (یا شاید جیسون تاد، رابینِ دوم که در کمیک‌ها توسط جوکر به قتل می‌رسد). درجایی از تریلر ما بروس را می‌بینیم که به لباسی نگاه می‌کند که روی آن به‌طرز دیوانه‌واری چیزهایی نوشته شده. در نگاه اول به نظر می‌رسد، این لباس بتمن است. اما اگر دقت کنید می‌توانید لوگوی رابین (R) را بر روی سینه‌ی آن ببینید.

 

image027

image029

اگر این لباس رابین است، آیا  او مُرده؟ آیا بتمن بعد از مرگ رابین، بی‌خیال بتمن‌ بودن شده؟ این شاید بتواند وضعیتِ به‌ریخته‌ی عمارت وین را توضیح دهد؟ اما هنوز یک سوال دیگر باقی مانده...

 

image032

image033

در تریلری که به تازگی از فیلم «جوخه‌ی انتحاری» منتشر شد، ما جرد لتو را در ظاهر جوکر جدید می‌بینیم. درهمین تریلر، ما سایه‌ای شبیه به بتمن را نیز بر روی سقف ماشینی درحال حرکت می‌بینیم. آیا جرد لتو در «بتمن علیه سوپرمن» هم حضور دارد؟ آیا لباس رابین، تکه‌ای از نبرد گذشته‌ی بتمن و جوکر است؟

 

image043

در جای دیگری از تریلر می‌بینیم که ماموران پلیس وارد یک ساختمان قدیمی می‌شوند و در کنار یک بت‌رنگ، مردی را پیدا می‌کنند که به دیوار زنجیر شده و البته ظاهرا بتمن به‌طرز خشمگینانه‌ای این خلافکار را با لوگویش علامت‌گذاری کرده است. آیا بتمن رسما به جمعِ سادیست‌ها پیوسته است؟ در نقطه‌ی دیگری از تریلر، صدای جرمی آیرونز را می‌شنویم که می‌گوید:«اینطوری شروع شد. اون تب، اون خشم، که مردان خوب را ظالم کرد.»

 

Screen-Shot-2015-07-13-at-12.58.38-PM

image049

خیلی زود متوجه می‌شویم همه علیه سوپرمن نیستند. در این نما لویس لین (امی آدامز) به سوپرمن می‌گوید که نمادش به چه معناست:«این تموم چیزیه که بعضی از مردم دارن، این چیزیه که به اونا امید می‌ده». و ما سوپرمن را می‌بینیم که کسانی که وسط چیزی شبیه به طوفان/سیل گیر افتاده‌اند را نجات می‌دهد.

 

image051

مادرخوانده‌ی سوپرمن، مارتا کنت نیز به او می‌گوید:«مردم از چیزی که نمی‌فهمن، متنفر می‌شن» و او را برای «قهرمان‌شان باش، کلارک، فرشته‌شان باش، نمادشان باش، هرچیزی که اونا لازم دارن، باش.» ترغیب می‌کند. هرچند خیلی زود دست از دلگرمی‌دادن برمی‌دارد:«یا هیچکدوم از اینا نباش. تو به این دنیا چیزی بدهکار نیستی. هرگز نبودی.»

 

image056

در اینجا ما می‌بینیم که سوپرمن بخشی از فضاپیمایی که احتمالا شامل مسافران آن می‌شوند را از خطر انفجار نجات می‌دهد. ما اسم آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس را بر روی بدنه‌ی کپسول می‌بینیم. سریع این سوال در ذهن‌مان زنگ می‌زند:«سوپرمن در روسیه چه کار دارد؟» آیا او برای مدتی از امریکا تبعید می‌شود؟ یا آیا این فضانوردان درحال سفر به فضا برای انجام دادن ماموریتی علیه او هستند و او دارد جلوی این اتفاق را می‌گیرد؟

 

image066

در یکی از مرموزترین لحظات تریلر، ما سوپرمن را درحال زانو زدن جلوی لکس لوثر می‌بینیم. اتفاقی که خودِ او اصلا از آن خوشحال به نظر نمی‌رسد. لوثر چه چیزی دارد که سوپرمن را با آن عظمت مجبور به این کار کرده؟ گروگانی از نزدیکان سوپرمن؟

 

Screen-Shot-2015-07-13-at-1.21.26-PM

image069

جلوتر می‌بینیم که جنازه‌ی زاد در اختیار لوثر است. او چه نقشه‌ای با استفاده از جسد زاد در سر دارد؟ بله، او مقداری کریپتونیون دارد. آیا لوثر با استفاده از این کریپتونیون توانسته قدرتِ سوپرمن را کاهش دهد؟

 

Screen-Shot-2015-07-13-at-2.14

 

image073

بخشی از ساختمان کمپانی لوثر در آتش می‌سوزد. شاید آزمایشات لکس با کریپتونیون مسبب این اتفاق بوده. مسئله‌ای که احتمالا دیر یا زود اتفاق می‌افتد و باعث ریزش موهایش می‌شود. اما شاید هم کسی به او حمله کرده؟ سوپرمن؟ یا بتمن که مطمئنا برای رسیدن به مرحله‌ای که توانایی مبارزه با سوپرمن را داشته باشد، به مقداری کریپتونیون احتیاج دارد؟ شاید هم فقط یک مسابقه‌ی بسکتبالِ ساده که حسابی به بیراه کشیده شده!

 

wonderwomans

Screen-Shot-2015-07-13-at-2.01.39-PM

اما واندرومن چگونه در این قصه جای می‌گیرد؟ ما تصویری از پرنسس دیانا را می‌بینیم که در لباسی مجلسی در مهمانی مهمی حضور دارد. در نمایی دیگر متوجه می‌شویم انگار او و بروس سَر و سِری با هم دارند.

 

image036

ولی این حرف‌ها را بی‌خیال شوید. واندرومن در لباس جنگ خیلی باحال‌تر و خطرناک به نظر می‌رسد! در پس‌زمینه‌ی همین شات، باقی‌مانده‌ی آهن‌پاره‌ی چیزی شبیه به یک هواپیمای بدون‌سرنشین یا بت‌موبیل به چشم می‌خورد!

 

image064

حالا بگذارید برگردیم به بتمن و این چند نمای عجیب. در اینجا بتمن را در پالتویی کارگاهی، عینک و شلوار شش‌جیبِ ارتشی می‌بینیم. اما مهم‌تر محیطی است که او در آن حضور دارد. بتمن در روز، آن هم در بیایان؟ بنای باستانی‌شکلِ پس‌زمینه آدم را یاد آثار باستانی یونان می‌اندازد. شاید اینجا جایی است که ربطی به گذشته‌ی واندرومن دارد. اما دقت کنید چقدر این مکان متروک به نظر می‌رسد. شاید اتفاق بدی اینجا افتاده است. و بتمن در صدد «بررسی صحنه‌ی جرم» است.

 

image065

این شات فوق‌العاده است! هیچ توضیحی برای این لحظه ندارم. سربازان سوپرمن که لوگوی او روی بازوهایشان خورده است، به بتمن حمله کرده‌اند و او هم با زیرپا گذاشتنِ قانونش، گردن یکی‌شان را می‌شکند! یا می‌کشی، یا کشته می‌شی، مگه نه؟!

 

image074

راستی، آیا این نمای زیرآب ربطی به معرفی احتمالی آکوآمن در این فیلم دارد؟

 

image075

این اسب‌سوارانِ در جایی شبیه به غرب وحشی چه ربطی به گاتهام و متروپلیس دارند؟ هرچه هست، ظاهرا در این فیلم با چشم‌انداز خیلی بزرگی طرف هستیم.

 

image079

و درنهایت، این شات، نهایت تعریف صفت «حماسی» را به نمایش می‌گذارد!

شما درباره‌ی این تریلر چه فکر کردید؟ چه انتظاری از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» دارید؟

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده