// دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۲

نگاهی عمیق‌تر به جزئیات مدهوش‌کننده گرافیکی دموی Uncharted 4 در E3 2015

نمایش نسبتا بلند و دیدنی Uncharted 4 در E3 امسال، پر از صحنه‌های جذب‌کننده‌ای بود که مخاطب را در فضای فوق‌العاده‌اش غوطه‌ور می‌کرد. در بندبند این تریلر نکاتی پراهمیت از جزئیات گرافیکی این بازی به چشم می‌خورد که برای پی بردن به آن‌ها می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به این نمایش بیندازیم.

بازی‌های موفقی که از استودیو بزرگ ناتی‌داگ تا به امروز دیده‌ایم، بدون شک ثابت می‌کنند که برنامه‌نویسان این شرکت از بهترین تیم‌های حاضر در حوزه بازی‌های ویدیویی به شمار می‌آیند. ناتی‌داگ با داشتن تیمی برجسته از سازندگان که بازی‌ها را با کیفیت بالای طراحی و ویژگی‌های گرافیکی و صوتی کم‌نظیر خلق می‌کنند، تا به امروز در نظر بسیاری از مخاطبان برترین جایگاه را در این صنعت به خود اختصاص داده است.

ناتی‌داگ در نزد بسیاری از مخاطبان برترین شرکت حاضر در این صنعت به شمار می‌رود

آخرین بازی این شرکت، یعنی The Last of Us به تنهایی در بیش از ۲۰۰ میدان مقایسه‌ی بزرگ و کوچک موفق به کسب جایزه‌ی برترین بازی سال شد و سطح این شرکت در بین عموم را از حالت قبلی هم بالاتر برد.

پس از انتشار نسخه‌ی کامل نمایش جذاب بازی جدید این شرکت، که پیش‌تر نسخه‌‌ای با مدت زمان کمتر از آن در کنفرانس سونی پخش شده بود، باری دیگر بسیاری از گیمران ناتی‌داگ را به خاطر این جذابیت انکارنشدنی سری Uncharted تشویق کردند. دموی بی‌نظیر Uncharted 4 دوباره به یادمان آورد که ناتی‌داگ نه تنها بازی‌هایی با گیم‌پلی جذاب و درگیرکننده می‌سازد، بلکه قدرت زیادی هم در ساخت دنیایی کامل مخصوص بازی‌های خود دارد که کاملا زنده، زیبا و قابل باور به نظر می‌رسد. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به چهارده ویژگی فوق‌العاده‌ی این بازی که ممکن است در مشاهده‌ی تریلر متوجه آن‌ها نشده باشید بیاندازیم.

1

اکشن ظریف و روان

فرانچایز Uncharted همواره بازی‌هایی پر از صحنه‌های جذاب و اکشن به خود دیده است و Uncharted 4 به میزان محسوسی این کیفیت را از قبل هم بالاتر برده است . پیش از این موارد بسیاری مانع مبارزه و یا حرکت نِیتِن می‌شدند اما این‌بار تقریبا هیچ چیزی اکشن بازی را متوقف نمی‌کند. شخصیت اصلی در این بازی می‌تواند انعطاف پذیری خوبی داشته باشد. دیگر، برآمدگی‌ها و دره‌ها مانع بازیکن نیستند و می‌توان در اغلب محیط‌های موجود در بازی به سادگی حرکت کرد. در این نسخه، حتی زمانی که در حال تاب‌خوردن با یک طناب هم هستید، کنترل کاملی روی شخصیت اصلی دارید و می‌توانید به دشمنی که آن سوی پرتگاه ایستاده شلیک کنید. در بسیاری از بخش‌های تریلر، از این‌گونه اکشن‌های ظریف و روان کم نیستند و کاملا مشخص است که این‌‍بار محیط نه تنها کیفیت بافت‌هایش بالاتر رفته، بلکه تعامل بیشتری نیز با گیم‌پلی دارد.

2

شهری کاملا زنده و پویا

همان‌طور که می‌دانید این بازی از محیط‌های بسیاری در گیم‌پلی خود استفاده کرده است که از بین  آن‌ها می‌توان به مناطق سرسبز استوایی و کوه‌های برفی اشاره کرد. حال ارزش این همه محیط‌های متفاوت، جذاب و با کیفیت زمانی به اوج خود می‌رسد که در یکی از توقف‌های نِیتِن در بازار شهر میزان زنده بودن و فعال بودن تک‌تک عناصر را مشاهده کنید. این محیط به خوبی توسط افراد بسیاری با فرهنگ‌ها و نژاد‌های مختلف پر شده است که در حال خرید، تجارت و صحبت کردن هستند. این موضوع با چنان دقت و کیفیتی صورت گرفته که می‌توان شخصیت بسیاری از این افراد و زندگی‌های آنان را فقط با گوش کردن به این دیالوگ‌ها فهمید. هرکس به سمت خانه‌ی خود حرکت می‌کند و مشکلات مخصوص به خود را دارد. این توجه بی‌نقص سازندگان به همه‌ی این شخصیت‌های غیرقابل بازی، به شکلی است که به نظر می‌رسد هر کدام از این افراد دارای نقشی جداگانه در داستان بازی هستند و این ویژگی‌های کم‌نظیر باعث می‌شوند که در تجربه‌ی این بازی، خود را درون یک شهر واقعی احساس کنید.

3

تغییرات فوق‌العاده‌ی آب و هوایی

در یکی از نقاط تریلر، مشاهده می‌کنید که نِیتِن و برادرش متوجه نزدیک شدن یک طوفان می‌شوند و این موضوع خبر از وجود یک ویژگی بزرگ و مهم در این بازی دارد. اغلب گیمران در شبیه‌ساز‌های بزرگ مسابقه‌ای انتظار آب و هوای فوق‌العاده پویا را دارند و شاید این موضوع به آن شدت در یک بازی اکشن و ماجراجویی مهم نباشد. همان‌طور که بالاتر نیز گفتیم این بازی در نیم‌کره‌های مختلف و در نقاط جغرافیایی متفاوتی از زمین جریان دارد و به همین دلیل طبیعی است که همواره شاهد آب و هوای مختلف در هر کدام از این مناطق باشیم. نکته‌ی رعایت شده توسط ناتی‌داگ که باعث می‌شود باری دیگر آن را ستایش کنیم، این است که در تک‌تک این مناطق نیز باید انتظار تغییرات آب و هوایی مانند باران، تابش وحشتناک آفتاب و حتی رسیدن تندبادها را داشته باشیم. این دقت در توصیف حقیقی و با کیفیت طبیعت، ویژگی‌های بی‌نقص گرافیکی این بازی را بهتر هم می‌کند.

4

خطوط مبهم و تامل برانگیز

زمانی که تریلر به صحنه‌های اکشن و تعقیب و گریز می‌رسد، با کمی دقت می‌توانید ماهیت محیطی که در آن حرکت می‌کنید را مشاهده کنید. خیابان‌ها، کوچه‌ها و بازارهای محلی در بسیاری از صحنه‌های تعقیب و گریز پرسرعت بازی به چشم می‌خورند و نگاهی به آن‌ها برای پی‌بردن به طبیعی بودن بسیار زیاد بازی کافی است. ناتی‌داگ از طریق طراحی چشم‌اندازهای بسیار زیبا که از دور شبیه به خطوط مبهمی به نظر می‌رسند، کاری کرده تا مخاطب همواره به بررسی همه‌ی جزئیات علاقه‌مند باشد.

5

حس حضور در محیطی ناشناخته

Uncharted 4 مانند بازی‌های قبلی این مجموعه دارای محیط‌هایی مرموز و غیرعادی است. در بسیاری از محیط‌های نمایش داده‌شده در تریلر، افرادی شاداب و سرزنده با نژادهای مختلف می‌بینید که مشخص است بر خلاف ظاهر خود خطرناک هستند. نقش گرافیک در این صحنه‌ها آن‌جایی است که افرادی با پوست‌هایی با رنگ متفاوت را مشاهده می‌کنید که این رنگ‌ها نشان از نژادهای مختلف آنان دارد. بر روی بدن بسیاری از افراد نیز تاثیر حضور آنان در یک محیط گرمسیری به طور کامل مشخص است و این مهر دیگری بر تایید توجه کم‌نظیر سازندگان بر جزئیات است.

6

صدا و تصویری شبیه به حقیقت

در یک صحنه در دموی بازی نبردی بین نِیتِن و تعداد کمی از افراد روستایی را در یک بازار کوچک واقع بر تپه مشاهده می‌کنیم. شلیک اسلحه‌ها آغاز می‌شود و صحنه‌ای تبدیل به چیزی مانند اکشن‌های بلاک‌باستر بزرگ سینمایی می‌شود. دقیقا مانند واقعیت، برخی گلوله‌ها به هدف می‌خورند و بعضی دیگر نیز به مسیرهای اشتباه می‌روند. پس از چند ثانیه یک نارنجک به سوی نِیتِن پرتاب می‌شود و صدای برخورد آن به زمین به شکلی کاملا باورپذیر به گوش می‌رسد. نارنجک‌ها درست مشابه با آن چه در واقعیت انتظار داریم منفجر می‌شوند و تمام اشیا و شخصیت‌های حاضر در صحنه برهمکنشی حقیقی با این انفجار دارند. این صحنه به مخاطبش صدا و تصویری شبیه به حقیقت می‌دهد، در حالی که در اغلب بازی‌های دیگر معمولا فقط صدای انفجار شنیده شده  و  کمی دود مشاهده می‌شود و اصلا خبری از توجه این چنینی به جزئیات نیست.

7

تخریب‌پذیری بی‌نظیر

در بسیاری از بازی‌های بزرگ، تخریب‌پذیری بسیار بالایی را شاهد هستیم اما اغلب این تخریب‌پذیری‌ها وابسته به کارهایی است که مخاطب در بازی انجام می‌دهد، منظور این است که در اغلب موارد، بازی‌ها نسبت به رویدادهای تصادفی داخل خود بازی واکنش خاصی نشان نمی‌دهند. البته علت این موضوع کاملا مشخص است، اغلب گیمران به گلوله‌های شلیک شده، اشیا پرتاب‌ شده به سوی دیوار و یا واکنش جعبه‌ها در برابر انفجار نارنجک پرتاب شده توسط آن‌ها توجه می‌کنند. در Uncharted 4 ماجرا کاملا متفاوت است، تقریبا تمام دنیای بازی تخریب‌پذیر است و اجسام همگی از تکه‌های مختلف ساخته شده‌اند. زمانی که در روستاهای کوچک دیده شده در تریلر حرکت می‌کنید، فرقی نمی‌کند که شما یا دشمنانتان به بوته‌ها و جعبه‌های میوه برخورد کنید، در هر صورت پدیده‌هایی مثل تکه‌تکه‌شدن وسایل چوبی، له شدن‌ میوه‌ها و بوته‌ها و ... چیزهایی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر هستند. در این بازی، چیزهایی که خرد می‌شوند، از صحنه حذف نمی‌شوند بلکه به حالت جدید خود هنوز در صحنه حضور دارند. به عبارت بهتر، شما پس از برخورد با یک گاری چوبی، قطعه‌قطعه‌های آن و حتی چرخ جداشده‌اش بر روی زمین را نیز مشاهده می‌کنید. این ظرافت در تخریب‌پذیری نشان‌دهنده‌ی کیفیت بسیاربالای این طراحی‌ها است.

8

فیزیکی شبیه به واقعیت

وقتی ما که در حال تجربه‌ی یک بازی هستیم، یعنی زندگی را در دنیای خیالی تجربه می‌کنیم. همه‌ی بازی‌های دنیا، دنیای مخصوص خودشان را دارند اما همه می‌دانیم که بالاخره یک بازی هرچه قدر هم که طبیعی باشد، در یک دنیای خیالی جریان دارد. بازی‌های بزرگ آن‌هایی هستند که در این دنیای خیالی آن‌قدر جلوه‌هایی از جنس دنیای حقیقی قرار می‌دهند که مخاطب کاملا آن را باور می‌کند. Uncharted 4 یکی از این بازی‌ها است که از بزرگترین اجسام تا کوچکترین اشیا را با رعایت نهایت فیزیک حقیقی آن‌ها آفریده است. به طور مثال در صحنه‌ای داخل یک اتاق گویی را مشاهده می‌کنید که در حالت تعادل است و حرکتی ندارد. اما پس از آن که وسیله‌ای به دیوار برخورد می‌کند و از آن رد می‌شود، گوی به صورت طبیعی به طرفی پرتاب می‌شود و سپس در جای خودش شروع به چرخش می‌کند. آن گوی و آن اتاق در دنیایی خیالی ساخته شده‌اند اما رفتار هر دوی آن‌ها در برابر این اتفاق دقیقا چیزی است که در دنیای واقعی انتظارش را داریم.

9

دقیقا به مانند راندن در یک دریاچه

در بخش‌بخش این نمایش پانزده دقیقه‌ای هنر طراحان این بازی را به خوبی می‌بینید و می‌فهمید. تقریبا هیچ ‌صحنه‌ای در این نمایش نیست که شما در کار طراحان آن ضعفی  احساس کنید. یکی از صحنه‌هایی که چندبار در طول تریلر دیدیم، صحنه‌هایی است که گیم‌پلی در درون آب‌ جریان دارد. از انعکاس نور در آب و رنگی که آب به خاطر گلی شدن دارد گرفته تا موج‌هایی که به خاطر حرکت ماشین در آب ایجاد می‌شوند، همه و همه نشان از کیفیتی مثال‌زدنی این عنوان دارند.

10

سایه‌روشن‌هایی از جنس حقیقت

نورپردازی فوق‌العاده یکی از ویژگی‌های گرافیکی این بازی است. سازندگان نورها و سایه‌ها را به خوبی هرچه تمام‌تر پیاده‌سازی کرده‌اند. در بازی می‌توانید ویژگی‌هایی مانند طلوع خورشید، مشاهده‌ی نقاط کم‌نور و پرنور روی بدن آن مجسمه، سایه‌روشن‌هایی که بر روی هر جسمی به سبب جهت تابش نور بر آن دیده می‌شود و سایر افکت‌های نورپردازی را مشاهده کنید و لذت ببرید. یک نکته‌ی دیگر که در این تریلر به چشم می‌آمد این بود که در Uncharted 4 به بر اساس موسیقی خاصی که در پشت تصاویر پخش می‌شود، همواره محیط‌های نورانی و یا تاریکی را مشاهده خواهید کرد که این موضوع نشان از هماهنگی‌ بسیار تمام عناصر سازنده‌ی این عنوان با یکدیگر دارد.

11

لباس‌هایی که بر تن می‌کنید

یکی از دشوارترین جنبه‌های گرافیکی در هر بازی، پوشاندن لباس به شکلی مناسب بر تن شخصیت‌ها است. لباس شخصیت‌ها در بسیاری از بازی‌ها، همواره چیزهایی ثابت و بدون حرکت و واکنش هستند اما در عناوین بزرگ مانند Uncharted، ما همیشه انتظار چیزهای بیشتری را داریم. در تریلر منتشرشده به خوبی مشاهده می‌کنید که حتی کوچک‌ترین وزش باد هم می‌تواند لباس نِیتِن را تکان دهد. حتی در صحنه‌های تعقیب و گریز و اکشن هم می‌توانید چین خوردن‌ لباس او هنگام نشستن و ایستادن و خم‌شدن در نقاطی مانند زانو، کمر، سینه و بازوها را مشاهده کنید.

12

تارهای زیبای مو

طراحان بازی از طریق فن‌آوری‌های کامپیوتری توانسته‌اند موی نِیتِن را به خوبی طراحی کنند. موهای او در این بازی متناسب با محیط، باد، باران و دیگر جزئیات همواره حرکت و واکنش‌هایی را از خود نشان می‌دهد. طراحان بازی این ویژگی‌ها را حتی در موهای سینه‌ی این شخصیت نیز پیاده‌سازی کرده‌اند. در یکی از صحنه‌های فرار از یک ساختمان، مشاهده می‌کنیم که موی روی سینه‌ی او هم در برابر وزش باد واکنش نشان می‌دهد.

13

حفره‌های صورت نِیتِن دریک

ناتی‌داگ ویژگی‌های فیزیکی دقیق و بی‌نظیری را در صورت نِیتِن پیاده‌سازی کرده‌ است. در بازی همواره می‌توانید یک صورت واقعی که دارای چین و چروک، ماهیچه و حفره است را به خوبی مشاهده کنید. واکنش‌ها و حرکات این صورت نیز همواره طبیعی و زنده به نظر می‌آید و شما را شگفت‌زده می‌کند. در نسخه‌ی سوم این سری، صورت ناتان دارای ۱۲۰ نوع حرکت متفاوت بود و جالب است بدانید که این تعداد در این نسخه به ۸۰۰ عدد رسیده است! در بسیاری از زمان‌های تریلر بازی می‌توانید احساسات گوناگون نِیتِن را فقط با نگاهی کوتاه به صورت او درک کنید و این خبر از دقتی فوق‌العاده در ساخت این بازی دارد.

14

فیزیک عالی بدن

یکی از نکات فوق‌العاده‌ی این بازی چیزی نیست جز این که بدن نِیتِن جدا از صورت او فیزیکی متفاوت و فوق‌العاده دارد. از آن‌جایی که صورت این شخصیت، خود از ۸۰۰ حرکت متفاوت بهره می‌برد، سازندگان برای رعایت بیشتر جزئیات فیزیک بدن او را به صورت مجزا درست کرده‌اند. در صحنه‌هایی مانند پنهان‌شدن او پشت یک مانع، پیاده‌روی یا رانندگی و بسیاری بخش‌های دیگر در تریلر، مشخص است که هر بخش بدن او به شکل مستقل حرکت می‌کند و اوج ارزش این دقت آن جایی است که هماهنگی بی‌نظیری بین همه‌ی این بخش‌های مستقل حاکم است که باعث می‌شود بازیکن در نهایت فقط انسانی با حرکاتی کاملا واقعی را مشاهده کند.

نظر شما درباره ویژگی‌های گرافیکی بازی Uncharted 4 چیست؟ آیا دموی ۱۵ دقیقه‌ای این بازی شما را راضی کرده است؟ آیا این بازی می‌تواند تبدیل به یکی از برترین بازی‌های این نسل شود؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. 

منبع: Gamingbolt


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده