نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

مشخصات و تاریخ عرضه ی کارت گرافیکی GTX 950 فاش شد

کارت‌های سری ۹۰۰ انویدیا با راندمان رده بالای خود جایگاهِ متمایزی در بین محصولات گرافیکی پی‌سی دارند و قادر هستند هر میزان توان را از معماری بهینه‌ی Maxwell استخراج کنند. برای بررسی مشخصات و تاریخ عرضه‌ی GTX 950 با زومجی همراه باشید.

اِنویدیا در ابتدا روی بسط و گسترشِ پایگاه خود در بازار محصولات حرفه‌ای تمرکز کرده بود، اما اکنون می‌خواهد طیفی از محصولات رقابتی را برای کاربران کم خرج تر نیز عرضه کند. اینجا محدوده‌ای است که اِی‌اِم‌دی آن را در گذشته رونق داده است و محصولاتِ بیشتری دارد، بنابراین برای انویدیا هم ارتقای محصولات رده پایینش از GTX 750 و GTX 750 Ti اهمیت دارد. مشخصاتِ GTX 950 توسط سایت HardwareBattle و زودتر از تاریخ عرضه‌ی آن در ۲۶ مرداد ماه (۱۷ آگوست ۲۰۱۵) فاش شده است.
ption id="attachment_48667" align="aligncenter" width="690"]مشخصات فنی کارت گرافیک GTX 950 مشخصات فنی کارت گرافیک GTX 950

کارت مذکور بر اساس تراشه‌ی GM206 ساخته شده، دارای ۷۶۸ هسته‌ی پردازشی بوده و ۲ گیگابایت رمِ گرافیکیِ ۱۲۸ بیتی دارد. به علاوه، محدوده‌ی فرکانس پایه بین ۱۱۵۰ تا ۱۲۵۰ مگاهرتز و فرکانس توربو هم بین ۱۳۵۰ تا ۱۴۵۰ مگاهرتز قرار دارد. با توجه به اورکلاکِ خوبی که از محصولات دیگرِ مبتنی بر مَکسول دیده‌ایم، روشن است که GTX 950 هم روی مدل‌های اختصاصی سازندگان فرکانس بالاتری خواهد داشت. در زمینه اتصالات نیز پشتیبانی از HDMI 2.0 (اِی‌اِم‌دی توجه کند!)، Dual-link DVI-I و Dual-link DVI-D و همین طور DisplayPort 1.2 نیز وجود دارد که آن را برای خریداران پنل‌های بی نام کره‌ای با رزولوشنِ 2560*1440 پیکسل هم مناسب می‌سازد.

قیمت دقیق خرده فروشی مشخص نیست، اما انتظار داریم که زیر ۱۵۰ دلار باقی بماند. این یک سیاست قیمت گذاری تهاجمی است که برای رقابت با محصول R7 360 بوده و توانِ مصرفی ۹۰ واتی خود را در برابر مصرفِ ۱۰۰ واتی کارت اِی‌اِم‌دی قرار می‌دهد. اگر به دنبال کارت گرافیکی ارزان قیمت و کنسول کُشی هستید که بتواند بازی‌ها را در رزولوشن 1080p اجرا کند، ممکن است کارت GTX 950 ارزش صبر کردن را داشته باشد. هر چند که نسبت راندمان به قیمت ای‌ام‌دی در رده های پایین‌تر به سختی قابل فائق آمدن است و معمولا انتخاب‌های بهتری نسبت به رقیب خود دارد.

منبع: eteknix


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده