روز گذشته بازی Angry Birds 2 منتشر شد و بعد از شش سال شاهد دومین نسخه‌ی رسمی این بازی بودیم. پرندگان خشمگین این‌بار با قدرت هر چه تمام برگشته‌اند تا انتقام سختی از خوک‌های سبز رنگ بگیرند! با زومجی همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم. 

پس از انتشار بازی Angry Birds در سال ۲۰۰۹ شاهد بازی‌های بیشتری از این سری محبوب در سال‌های پس از آن نیز بودیم. بازی‌هایی مثل Seasons، Rio، Space و حتی Angry Birds: StarWars! در مجموع بیش ۱۰ نسخه از این سری بازی محبوب منتشر شد و حالا زمان آن رسیده که روویو سازنده‌ی بازی اقدام به انتشار نسخه‌ی دوم Angry Birds کند. پس از انتشار بازی Angry Birds Star Wars II در سال ۲۰۱۳، سری Angry Birds وارد سبک‌های جدیدی شد و از ماهیت خود فاصله گرفت. در واقع چهار بازی بعدی سری در سبک‌های مختلفی مثل Racing،نقش آفرینی، Side-scrolling shooter و Tile-matching منتشر شد و شاهد بازی‌هایی بودیم که تنها اسم و شخصیت‌های آشنای سری را در خود جای داده بودند. با توجه به این موضوع در طول بررسی سعی می‌کنم تا در صورت نیاز به مقایسه با نسخه‌های قبلی، این مقایسه را با Angry Birds Star Wars II (که آخرین نسخه‌ی هم سبک با Angry Birds 2 است) انجام دهم. با تماشای ویدیوی بازی و بررسی بازی همراه ما باشید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

بار دیگر شاهد جدال پرندگان خشمگین و خوک‌های سبز رنگ هستیم. مثل همیشه پرندگان را کمی به عقب بکشید و با زاویه‌ی مناسب به سمت خوک‌ها و سازه‌هایی که در لا‌به‌لای آن سنگر گرفته‌اند پرتاب کنید تا از بین بروند! یک مکانیزم ساده و در عین حال جذاب که در طی سال‌های گذشته طرفداران بسیار زیادی را به سمت سری Angry Birds کشانده است.  بازی Angry Birds 2 دارای ۲۴۰ مرحله است و احتمالا به زودی شاهد مراحل بیشتری نیز برای بازی خواهیم بود. هر مرحله نیز شامل دو یا چند قسمت مختلف می‌شود. با گذشت تنها یک روز از انتشار بازی نه ما و نه هیچ‌کس دیگر به مراحل پایانی بازی نرسیده است.

پنج نوع Spell (طلسم) در بازی وجود دارد که با در اختیار داشتن آن‌ها هیچ مرحله‌ای برای شما سخت نخواهد بود

اما خوش‌بختانه با پشت سر گذاشتن مرحله ۶۱ بازی در همین یک روز توانستیم تمام پرندگان بازی و امکانات دیگر را ببینیم.  در نگاه اول منوی بازی بسیار زیبا طراحی شده و یک نقشه را می‌بینیم. نقشه‌ای که شماره‌ی Levelها از روی جاده‌ای که روی آن وجود دارد می‌گذرد و پرنده‌ی انتخابی شما به عنوان Avatar  روی آن حرکت می‌کند. روی صفحه شاهد آیتم‌های دیگری نیز هستیم. در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه تعداد Lifeهای شما روی یک قلب قرمز رنگ مشخص شده است. اگر در مراحل بازی شکست بخورید، یک Life از دست می‌دهید و باید ۳۰ دقیقه برای Life جدید صبر کنید. البته نیازی به صبر کردن در مراحل ابتدایی نیست. چرا که پنج Life در اختیار دارید و حتی اگر بار اولتان باشد که مشغول به انجام Angry Birds شده‌اید، باز هم می‌توانید مراحل ابتدایی بازی را با امتیاز بالا پشت سر بگذارید. در واقع این مراحل حکم دست‌ گرمی را دارند. اگر هر پنج Life خود را از دست دهید و حوصله‌ی صبر کردن ندارید، بازی به شما پیشنهاد تماشای یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه برای به دست آوردن یک Life را می‌دهد. ویدیوهایی که در ابتدای بازی برای به دست آوردن یک پرنده‌ی اضافه در هر مرحله نیز به شما پیشنهاد می‌شود. در ضمن اگر در طول یک مرحله بتوانید به سازه‌ها خسارت بیشتری بزنید و امتیاز بیشتری کسب کنید، یک پرنده‌ی اضافی برای همان مرحله دریافت خواهید کرد. دیگر آیتم مهم بازی الماس است که به دست آوردن آن به صورت رایگان بسیار سخت و زمان‌بر است و در هر روز تعداد کمی الماس به دست می‌‌آورید. اما می‌توان با پرداخت درون برنامه‌ای مبلغی حدود ۱ دلار، ۸۰ الماس خریداری کرد. بسته‌های دیگری نیز برای خرید وجود دارند که از ۳ تا ۶۴ دلار دسته‌بندی می‌شوند و خود بازی بسته‌ای حاوی ۵۶۰ الماس با قیمت ۷/۵ دلار را به صرفه‌تر از باقی بسته‌ها معرفی می‌کند. با در اختیار داشتن الماس به تعداد کافی، دیگر نیاز به صبر کردن برای به دست آوردن Life یا پرنده‌ی بیشتر نخواهد بود.  نکته این‌جاست که پس از پشت سر گذاشتن حدود ۵۰ مرحله و نهایتا دو روز از بازی، دیگر قادر به انجام آن و لذت بردن از مراحل نخواهید بود و به دست آوردن الماس در یک معدن راحت‌تر از به دست آوردن الماس‌های رایگان از این بازی است. پس به احتمال فراوان بازی را کنار خواهید گذاشت! 

یک گرافیک دو‌بعدی شاد و بسیار زیبا

اگر نسخه‌های قبلی بازی را تجربه کرده باشید، از آسان بودن بیش از حد مراحل ابتدایی بازی عصبانی خواهید شد. اما بازی تقریبا از مرحله‌ی پانزدهم سخت‌تر می‌شود و هر چه جلوتر بروید چالش‌های بیشتر و سخت‌تری را تجربه خواهید کرد. پنج نوع Spell (طلسم) در طول بازی و تا مرحله ۶۱ در اختیار شما قرار می‌گیرد. اولین طلسم اردک‌ها (Golden Duck) هستند که با پرتاب آن‌ها به سمت سازه‌ها شاهد اتفاق عجیبی خواهید بود! در یک چشم به‌هم زدن چندین اردک از آسمان بر سر سازه‌های نه‌چندان مستحکم بازی می‌بارند و همه چیز را تخریب می‌کنند. طلسم بعدی که Frost نام دارد باعث یخ زدن تمام سازه‌های پیش روی شما (سنگی، چوبی و ...) می‌شود و با پرتاب هر نوع پرنده‌ای به سمت آن‌ها می‌توانید به راحتی همه چیز را تخریب کنید. طلسم بعدی Hot Chili نام دارد و به شکل یک فلفل است! با پرتاب این فلفل یکی از خوک‌ها آتش گرفته و منفجر می‌شود و هر چه در اطرافش وجود دارد منفجر می‌شود. طلسم چهارم شبیه یک تفنگ لیزری است و Phg Inflater نام دارد. با پرتاب این طلسم به سمت خوک‌ها شاهد باد شدن آن‌ها همانند یک بادکنک و انفجار آن‌ها خواهید بود! در نهایت به طلسم پنجم بازی می‌رسیم که از تمام طلسم‌های قبلی مخرب‌تر است. این طلسم Mighty Eagle نام دارد و با استفاده از آن در بازی طوفان به پا شده و همه چیز تخریب می‌شود! از هر طلسم فقط سه بار به صورت رایگان می‌توان استفاده کرد و برای به دست آوردن تعداد بیشتر نیاز به مقدار مشخصی الماس دارید. پس سعی کنید کمتر در مراحل ابتدایی از آن‌ها استفاده کنید. 

یک نمونه از طلسم‌های بازی که Hot Chili نام دارد

هفت نوع پرنده در بازی وجود دارد که برای استفاده از همه‌ی آن‌ها باید کمی صبر داشته باشید تا بتوانید با پیشروی در مراحل آن‌ها را آزاد کنید. اولین پرنده‌ همان پرنده‌ی معروف و اصلی سری است که قرمز (Red) نام دارد. او در بازی‌های اول سری تقریبا بی‌مصرف‌ترین پرنده‌ی بازی بود! اما در این بازی او بهتر شده است. اگر بعد از پرتاب پرنده‌ی قرمز و قبل از برخورد او به سازه‌ها بر روی صفحه ضربه بزنید، این پرنده با قدرت بیشتری به سازه‌ها برخورد می‌کند و مخرب‌تر می‌شود. پرنده‌ی آبی (Blues) بدون هیچ تغییری در این بازی وجود دارد و با ضربه زدن روی صفحه هنگام پرواز، شاهد تبدیل این پرنده به سه پرنده و برخورد این سه پرنده با سازه‌ها خواهید بود. خیلی زود پرنده‌ی سوم هم آزاد می‌شود. پرنده‌ی زرد رنگی که Chuck نام دارد و با سرعت بسیار زیاد به سازه‌ها برخورد می‌کند. چهارمین پرنده را هم در بازی‌های قبلی دیده‌ایم. پرنده‌ای سفید رنگ به نام Matilda که در هنگام پرواز می‌تواند یک تخم به پایین بیندازد و همه چیز را نابود کند. پرنده‌ی بعدی یک پرنده‌ی جدید به نام نقره‌ای (Silver) است. بعد از پرتاب نقره‌ای باید به نقطه‌ای روی سازه‌ها در پایین محل پرواز این پرنده ضربه زد تا او به سمت آن نقطه خیز برداشته با شتاب زیاد خود را به آن‌جا بکوبد! استفاده از او شباهت زیادی با پرنده‌ی Matilda دارد با این تفاوت و شما محل برخورد را با ضربه زدن به صفحه مشخص می‌کنید، اما به جای تخم شاهد برخورد خود این پرنده با نقطه‌ی مورد نظر هستیم. پرنده‌ی بعدی پرنده‌ی محبوب من در سری Angry Birds است و بمب (Bomb) نام دارد. پرنده‌ای سیاه رنگ که با برخورد به هر نقطه‌ای پس از چند لحظه منفجر شده و همه چیز را نابود می‌کند. بمب نیز نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر خاصی نداشته است. آخرین پرنده که دیرتر از بقیه آن را به دست می‌آورید Terence نام دارد. پرنده‌ای قرمز رنگ و شبیه به پرنده‌ی اول، اما بزرگ‌تر و سنگین‌تر! برخورد او به هر نوع سازه‌ای مساوی با فرو ریختن آن سازه است! اگر از این پرنده درست استفاده کنید و کمی باهوش باشید، می‌توانید تمام سازه‌های مقابل خود را نابود کنید. 

هر چه جلوتر بروید محیط‌ها شلوغ‌تر و تصمیم گیری برای چگونگی پرتاب پرندگان سخت‌تر می‌شود

طراحی مراحل بازی بسیار خلاقانه و خوب صورت گرفته و هر چه جلوتر می‌روید، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد تا از تکراری شدن بازی جلوگیری کند. تنها ایرادی که به مراحل بازی وارد است، آسان بودن برخی از مراحل است. به شکلی ممکن است یک مرحله را بارها انجام دهید و پس از آن‌که به سختی آن را پشت سر گذاشتید به مرحله‌ای برسید که با یک پرتاب همه چیز به راحت‌ترین شکل ممکن نابود شود! پانزده مرحله اول را در نقشه‌ای به نام Feathery Hills می‌گذرانید. در ادامه به مناطق مختلفی مثل New Pork City، Eggchanted Woods و ... می‌رسید که هر کدام از این مناطق تعدادی مرحله را در خود جای داده‌اند.

آیتم‌هایی در محیط وجود دارند که در اکثر مواقع به شما کمک می‌کنند

در این میان مراحلی به نام Arena (یا همان Daily Tournamentها) نیز در بازی وجود دارد که می‌توان هر چند ساعت یک بار به انجام آن‌ها پرداخت مراحل بازی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. در مراحل اصلی ما آیتم‌های مختلفی را در کنار سازه‌ها می‌بینیم. پنکه‌های بزرگی وجود دارند که باد آن‌ها می‌تواند بر علیه شما یا بر علیه خوک‌ها عمل کند. باد این پنکه‌ها مسیر حرکت پرنده‌ی شما را تغییر می‌دهد و گاهی چند پنکه‌ی بزرگ در یک مرحله وجود دارند که کار را کمی پیچیده می‌کنند. نوعی گل بزرگ در برخی مراحل دیده می‌شوند که هر چیزی نزدیکشان شود را بلعیده و با شتاب زیاد به روبرو پرتاب می‌کند. فرقی ندارد پرنده‌ی شما در چنگ او گرفتار شود یا تکه‌های چوبی و سنگی! معمولا در مراحل ابتدایی بازی این گل‌ها را می‌بینیم که ناخواسته به شما کمک می‌کنند راحت‌تر مراحل را پشت سر بگذارید. هر چه جلوتر می‌رویم این عوامل محیطی شمایل جدیدتر و کارایی متفاوتی به خود می‌گیرند. حتی پورتال نیز وجود دارد و با پرتاب پرنده به داخل آن، شاهد بیرون آمدن پرنده از نقطه‌ی دیگری در صفحه خواهید بود. وجود پورتال ها وقتی جذاب‌تر می‌شود که تکه‌های سنگی و چوبی سازه‌ها پس از تخریب درون آن ریخته و با بیرون آمدن از نقطه‌ای دیگر، باعث تخریب یک سازه‌ی دیگر شوند. 

استفاده از پورتال‌ها هم در نوع خود جالب است!

فقط عوامل محیطی نیستند که باعث تغییر محیط مبارزه‌ی پرندگان با خوک‌ها می‌شوند. بلکه خود خوک‌ها نیز دست و پا بسته نیستند و برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند. هر چند مرحله یک بار باید با یک باس مبارزه کنید! باس‌هایی که بزرگ‌تر از بقیه‌ی خوک‌ها هستند و با حضورشان یک نوار سلامتی نیز در بالای صفحه ظاهر می‌شود. یا باید به اندازه‌ی کافی در اطرافش TNT منفجر کنید و آوار روی سرش بریزید، یا باید تلاش کنید که او را به پایین پرتاب کنید. خوک‌های کوچک‌تر نیز گاهی مزاحمت ایجاد می‌کنند. مثلا نوعی از آن‌ها وجود دارد که اسلحه به دست در پشت یک تخته سنگ بزرگ کمین می‌کند و پرنده‌های شما را قبل از رسیدن به سازه‌ها از بین می‌برد. وجود چنین چالش‌هایی در بازی باعث سخت‌تر شدن بازی می‌شود و جذابیت خاصی به مراحل می‌بخشد. چرا که قبل از پرتاب باید به خوبی فکر در مورد آن فکر کنید.

 

Angry Birds 2 واقعا زیبا است. اگر این بازی را با Angry Birds Star Wars 2 مقایسه کنیم، شاهد پیشرفت بسیار قابل توجه در زمینه‌ی طراحی بصری خواهیم بود. نسخه‌های قبل از آن که هیچ حرفی در مقابل Angry Birds 2 نخواهند داشت. در اولین نگاه مجذوب بازی خواهید شد و از تماشای آن لذت خواهید برد. علاوه بر رنگ بندی شاد بازی، طراحی همه چیز از نقشه‌ی بازی گرفته تا مراحل بازی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.

در اولین نگاه مجذوب بازی خواهید شد و از تماشای آن لذت خواهید برد

در هر مرحله شاهد یک پس زمینه‌ی بسیار زیبا هستیم. مراحل بارانی در این بین عالی طراحی شده‌اند و علاوه بر بارش شدید باران، شاهد رعد و برق نیز هستیم. پس زمینه‌های ثابت نیستند و کمی پویایی را در آن شاهد هستیم تا محیط بازی زنده‌تر جلوه کند. در هنگام کشیدن پرنده‌ها به عقب و قبل از پرتاب، در گوشه‌ی صفحه تصویر زوم شده روی خوک‌ها و عکس‌العمل آن‌ها را می‌بینیم که صحنه‌ی بامزه‌ای را پدید آورده است. پس از برخورد پرنده‌ با سازه‌ها نیز شاهد تخریب خوبی هستیم و افکت انفجار چند رده بهتر از نسخه‌های قبلی کار شده  است. حتی ممکن است پس از انفجار‌های شدید، خوک‌ها یا بخشی از سازه‌ها به اطراف یا به سمت صفحه‌ی نمایش پرتاب شوند و ممکن است خوک نگون‌بخت بر اثر یک انفجار به صفحه‌ی نمایش شما بچسبد! در کل طراحی هنری بازی از پیشرفت‌ همه جانبه‌ی بصری بازی پس از دو سال خبر می‌دهد. پیشرفت‌هایی که نوید اتفاقات مثبت در گرافیک دوبعدی بازی‌های تلفن‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیک را می‌دهند. تمام خصوصیات خوب بازی را در کنار صداگذاری و موسیقی بازی قرار بدهید تا یک معجون بامزه و شیرین خلق شود. خوک‌هایی که در صورت موفقیت شما در از بین بردنشان فریاد زده و در صورت شکست شما می‌خندند. موسیقی آرام بازی که با فضای بازی هم‌خوانی دارد و انجام بازی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. صدای انفجارها و تخریب سازه‌ها و ... را هم که قطعا در جای خود پخش شده و همه چیز سر جای خودش قرار دارد!

دانلود بازی Angry Birds 2 از مایکت

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟

تهیه شده در زومجی 


Angry Birds 2

Angry Birds 2  یک تجربه‌ی شیرین و یک ادامه‌ی واقعی برای سری محسوب می‌شود که می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند. اگر امکان خرید درون برنامه‌ای برای شما وجود نداشته باشد، ممکن است در مراحل بالا از بازی خسته شوید و هر چند ساعت یک بار ناامیدانه شانس خود را برای پشت سر گذاشتن مراحل امتحان کنید. شاید حتی به جایی برسید که به ناچار دست از بازی کردن بکشید و تا مدت‌ها سمتش نروید. به هر حال سازنده به فکر کسب درآمد خود از بازی است. مراحل طوری طراحی می‌شوند که در ابتدا از بازی لذت ببرید و بعد از مدتی مجبور به خرج کردن برای انجام مراحل بیشتر باشید. Angry Birds 2 با طلسم‌ها، دو سه پرنده‌ی جدید و گرافیک بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی قطعا یکی از بهترین تجربه‌های شما روی گوشی هوشمندتان خواهد بود. حتما آن را امتحان کنید. 
حامد افرومند

8

نقاط قوت

  • سرگرم‌کننده و جذاب مثل همیشه
  • گرافیک بسیار زیبا
  • طلسم‌ها
  • وجود باس‌فایت در برخی مراحل
  • وجود آیتم‌های محیطی مثل پنکه‌، پورتال و ...
  • موسیقی زیبا و صداگذاری بامزه

نقاط ضعف

  • آسان بودن بیش از حد بعضی ار مراحل پس از پشت سر گذاشتن مراحلی سخت
  • کم بودن تعداد پرندگان با توجه به وجود ۲۴۰ مرحله در بازی
  • در صورت نخریدن الماس پس از ۵۰ مرحله از بازی زده می‌شوید
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده