// دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

اولین نگاه به بازی ایرانی خاله قزی

اینطور که مشخص است، برخی از بازی‌سازان ایرانی، مسیر درست و مشخصی را برای ارائه‌ی محصولات خود در نظر گرفته‌اند که بتوانند در آن مسیر، آثاری شاخص و دلچسب معرفی کنند. یکی از این بازی‌سازان، تیم آنو و بازی خاله قزی است. با پیش‌نمایشی از این بازی همراه زومجی باشید.

در مورد خاله قزی قبلا زیاد شنیده بودم و خودمان هم در زومجی ، چندتایی خبر با تصاویر این بازی منتشر کرده بودیم، اما تا زمانی که به دیدار بچه‌های این استودیو رفتم و بازی را از نزدیک مشاهده و تجربه کردم، ذهنیت آنچنان خوبی به بازی نداشتم. شاید دلیل عمده‌ی این ذهنیت نه چندان خوب، اسم بازی بود: خاله قزی!

بیشتر ما شخصیت خاله قزی را می‌شناسیم. البته بهتر است بگوییم ما قدیمی‌ها. شخصیتی که بیشتر به حال و هوای کودکانه می‌خورد و داستان‌های زیادی درباره‌اش تعریف شده است که شاید معروف‌ترین آن‌ها، خاله قزی سریال پرطرفدار خوش‌نشین‌ها بوده باشد. اما استودیو آنو چه فکرهایی برای این شخصیت محبوب در سر دارد؟ چیزی که من متوجه شدم، این است که استودیو آنو تمام توان خود را به کار بسته تا بتواند هم شخصیت خاله قزی را دوباره در ذهن مردم به خصوص گیمرها احیا کند و هم در مسیری کاملا صحیح و استاندارد فعالیت داشته باشد. نمی‌دانم خاله قزی در سبک‌های دیگر مانند اکشن ماجراجویی سوم شخص یا تیراندازی اول شخص (!) چطور می‌شد، اما مطمئنم انتخاب سبک پلتفرمینگ برای این بازی و الهام گیری به جا و کاملا حساب شده از بازی‌های هم سبک مانند Rayman، صحیح‌ترین و هوشمندانه‌ترین حرکت استودیو آنو بوده است.

Khale-Ghezi-4 محیط رنگارنگ و جذاب چه در پس زمینه و چه در پیش رو، دیدنی و جالب توجه‌ است.
مهم‌ترین مشخصه‌ی خاله قزی، طراحی هنری مثال‌زدنی آن است

مهم‌ترین و تو چشم‌ترین مشخصه‌ی بازی خاله قزی، طراحی هنری آن است. طرح‌های هنری بازی توسط تیمی چهارنفره به کارگردانی محسن عسگری، یکی از اعضای استودیو ساخته و پرداخته شده است. تیم هنری بازی برای اینکه بتواند ذهنیت خوبی نسبت به اجرای طراح‌‌ها داشته باشد، سفری به شمال کشور و مناطق روستایی داشته تا براساس معماری، طبیعت و هنری که در طبیعت سرسبز شمال ایران جریان دارد، طرح‌های خود را برای بازی خاله قزی پیاده سازی کند. البته، یکی از حسن‌های خاله قزی، ادغام المان‌های فانتزی با ویژگی‌های واقعی است. نوع پوشش، رفتارها و حتی طبیعتی که در بازی خاله‌ قزی شاهدش هستیم، برای ما ایرانی‌ها کاملا آشنا است و رنگ و بوی بومی بودن می‌دهد. با این حال، این المان‌ها به صورت هوشمندانه‌ای با ویژگی‌های فانتزی مانند خانه‌ها و باغ‌های معلق، سفر با قاصدک و دیگر چیزهای تخیلی، تلفیق شده‌اند و در کل، محیط جالب و صد البته جذابی رو پدید آورده‌ است.

پروژه‌ی خاله قزی با اینکه در ظاهر، جزو بازی‌های مستقل محسوب می‌شود، اما تیم تولید این بازی نسبت به دیگر تیم‌ها از تعداد و وسعت بیشتری برخوردار است. طبق گفته استودیو آنو، تیم‌های این استودیو در سه منطقه‌ی تهران، کاشان و کردستان مشغول به فعالیت هستند و حتی تیمی که در تهران ساکن است، دو بخش مجزا دارد. استودیو آنو برای تمرکز هر چه بیشتر روی بازی خاله قزی، دو سال پیش تیمی کاملا جدید را مخصوص تولید بازی تشکیل داد که از آن زمان علاوه بر اینکه تیم کار ساخت بازی را پیش گرفتند، افراد جدید را هم به لیست خودشان اضافه کردند که یکی از این افراد، حمیدرضا نیکوفر است که در قالب سرپرست گیم دیزاین و مدیر نوآوری، چند ماهی است که در تیم توسعه خاله قزی فعالیت می‌کند.

Khale-Ghezi ظاهرا بیشترین تمرکز تیم آنو بر روی طراحی‌های هنری خاله قزی بوده است.

برگردیم به استودیو و زمانی که حمیدرضا از من برای انجام بازی دعوت کرد. بدون هیچ گونه ذهنیت قبلی، بازی برای من اجرا شد. شاید جذاب‌ترین بخش کل تجربه‌ی یکی دو ساعته‌ی من از بازی خاله قزی، میان‌پرده اولیه بازی بود. انیمیشنی چند دقیقه‌ای که کارگردانی بسیار حرفه‌ای داشت و از کیفیت هنری و حتی فنی قابل قبولی برخوردار بود. با اینکه این افتتاحیه نسبتا هم طولانی بود، اما به قدری صحنه‌ها رنگارنگ و جذاب بودند که این طولانی بودن اصلا مهم نبود. از طرفی، شخصیت‌هایی که مردمان روستا بودند، بامزه و خنده دار طراحی شده بودند و این موضوع را به خوبی نشان می‌دادند که تک تک این کاراکترها پتانسیل شهرت و محبوبیت را بین اقشار مختلف جامعه دارند. درست کاری که شخصیت‌های عروسکی تلویزیونی مانند کلاه قرمزی یا فامیل دور انجام دادند. البته، راه و روش استودیو آنو برای شناساندن کاراکترهای بامزه و شیرین خود، شاید در نظر یک راه خلوت، سخت و نا آشنا باشد، اما همین حرکت درست و صحیح می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی باشد که سال‌ها برای صنعت گیم ایران انتظارش را می‌کشیدیم.

پس از پایان سینماتیک اولیه بازی، به سراغ انتخاب مراحل می‌رویم که تنوع خوبی بین آنها است. فعلا دوست ندارم قبل از اینکه ویدیویی از روند بازی از سوی سازندگان منتشر شود، چیزی در مورد محتوای اصلی بازی بگویم، با این حال تا این حد بدانید که سبک کلی بازی، شاید در نگاه اول چیزی شبیه به Rayman یوبی‌سافت باشد، اما منبع الهام اصلی بازی، بازی‌های کلاسیک سونیک است. اگر سونیک را به خاطر داشته باشید، چیزی که در آن مهم بود، سرعت و جمع کردن امتیازات مراحل در کمترین زمان ممکن بود. این موردی است که ما در خاله قزی به خوبی شاهدش هستیم و خبری از پازل‌های تو در تو و چیزهایی که بازی را به هر شکلی آهسته کنه نخواهد بود.

Khale-Ghezi-5 خاله قزی برای خودش بزن بهادری است. اکشن‌ها گاهی مارا یاد پلتفرم‌هایی مانند کراش می‌اندازد

خاله قزی روند داستانی کلیشه‌ای دارد که البته این کلیشه، در صورتی که مکانیک‌های گیم‌پلی که اصلی‌ترین ویژگی بازی هستند، درست کار کنند، می‌تواند به کل نادیده گرفته شوند. با این حال، استودیو آنو سعی دارد تا با بسترسازی خوب و مستحکم، شخصیت قدیمی قصه‌های ما را تبدیل به قهرمانی امروزی کند.

خاله قزی شخصیتی شناخته شده اما رو به فراموشی است که می‌تواند باز در دل مردم جای باز کند

بازی خاله قزی با استفاده از موتور یونیتی ساخته شده که می‌شود گفت بهترین ابزارهای ممکن را برای بازی‌سازان مستقل در اختیار دارد. خاله قزی بیشتر از اینکه از نظر فنی درخشان باشد، برگ برنده را در دستان بخش هنری خود دارد که به تنهایی می‌تواند موفقیت بازی را تضمین کنند. ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردم که بازی‌سازان ایرانی راه و چاه خود را تقریبا پیدا کرده‌اند و این راه و چاه مطمئنا رشد و ارائه‌ی هنر است. با توجه به اینکه ساخت بازی‌هایی با گرافیک و جلوه‌های بصری خیره‌کننده، نیازمند میلیون‌ها دلار سرمایه است، بازی‌سازان ایرانی باید از راه‌های دیگر خود را به مخاطب‌های خودشان معرفی کنند و این معرفی زمانی خوب جواب می‌دهد که بازی‌سازان ما بتوانند از نظر هنری و ارائه‌ی گیم‌پلی چفت و بست دار و خلاقانه‌، سطح بالایی داشته باشند. شاید خاله قزی استودیو آنو یکی از محصولاتی باشد که بتواند ثابت کند همه چیز یک بازی ویدیویی ‌می‌تواند به خلاقیت، نوآوری و هنر خلاصه شود.

هنوز تاریخ انتشار دقیقی از سوی استودیو آنو برای بازی خاله قزی اعلام نشده و اولین پلتفرمی که خاله قزی پیر در آن حضور پیدا می‌کند، رایانه‌های شخصی خواهد بود. آنو ظاهرا برنامه‌هایی هم برای نسخه موبایلی در نظر دارد اما هنوز این موضوع تایید شده نیست. اما به نظر من، این بازی به خوبی می‌تواند در پلتفرم‌های اندروید و iOS مخاطب پیدا کند.

در انتها می‌توانید تصاویری از بازی ایرانی خاله قزی را تماشا کنید.

 

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده