// دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: تام کروز «ماموریت غیرممکن» را موفق شروع کرد!

طبق معمول این هفته هم علاوه‌بر نگاهی به ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس، نگاهی به واکنش تماشاگران و منتقدان به تازه‌اکران‌ها می‌اندازیم که از قضا یکی‌شان «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» است. همراه زومجی باشید.

la-mission-rogue-la0030121985-20150327

این هفته بالاخره شاهد اکران یکی از موردانتظارترین اکشن‌های بلاک‌باستر تابستان هستیم. چرا مورد انتظار؟ خب، (۱) تام کروز، (۲) فیلمی که داریم درباره‌اش حرف می‌زنیم، جدیدترین قسمت مجموعه‌ی «ماموریت غیرممکن» است و (۳) حتما خبر دارید که «ماموریت غیرممکن»‌ها از این اکشن‌های آبکی که بدون جلوه‌‌های کامپیوتری وجود خارجی پیدا نمی‌کنند، نیستند. اینجا سنگینی و سختی حرکات کاراکترها در تصویر را می‌توانید حس کنید. خب، متقاعد کردن‌تان کافیه! ظاهرا تام کروز از پس عملیاتش در گیشه با «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش»، بر آمده است. چون این‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، «قوم سرکش» اگرچه با پیش‌بینی افتتاحیه‌‌ای ۴۰ میلیون دلاری راهی اکران شد، اما در نهایت اولین آخر هفته‌‌اش را با درآمد ۵۶ میلیون دلار به پایان رساند. به نظر می‌رسد، چهره‌ی مشهور تام کروز خیلی در بدست آوردن این مبلغ نقش داشته و او در تبلیغات آن تلاش زیادی کرده است؛ کسی که در این قسمت تهیه‌کننده فیلم نیز بوده است. چنین افتتاحیه‌ای برای فیلمی با بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلار در مجموعه‌ای که پنج قسمت از آن گذشته، نشان از سقوط نکردن و حرکت روبه‌جلوی آن می‌دهد. «قوم سرکش» در روز جمعه فقط ۲۰.۳ میلیون دلار فروخته بود، اما از قرار معلوم تبلیغاتِ دهان به دهانِ قوی فیلم باعث شده تا در طول آخر هفته فروش بلیت‌هایش سرعت بگیرد.

Mission-Impossible-Rogue-Nation-poster

مگان کالیگن، رییس پخش پارامونت در این‌باره گفته: «ما می‌دانستیم چه فیلم خوبی داریم. تصمیم گرفتیم که فیلم را در تابستان نمایش دهیم، اما گروه هنوز تا بهار در حال فیلمبرداری بود. برای همین بدجوری تلاش کردیم تا فیلم را بالاخره آماده‌ی اکران کنیم و فکر می‌کنم تلاش‌هایمان نتیجه داده.»

«قوم سرکش» که محصولی از پارامونت و اسکای‌دنس پروداکشنز است، نمره‌ی Aمنفی را از تماشاگرانش دریافت کرده است و میانگین امتیاز فیلم بر روی سایت راتن‌تومیتوز هم ۹۳ درصد مثبت است. حدود ۶۲ درصد از تماشاگران مرد و ۸۱ درصدشان بزرگتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند.

در مقایسه با دیگر فیلم‌های «ماموریت غیرممکن»، «قوم سرکش» در بین این مجموعه‌ی پنج قسمتی، بعد از «ماموریت غیرممکن ۲» با افتتاحیه‌ی ۵۷.۸ میلیون دلاری‌اش در سال ۲۰۰۰، در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. این وسط، «قوم سرکش» در میان بهترین افتتاحیه‌های خانگی کروز، در جایگاه سوم قرار گرفته است. رتبه‌ی اول و دوم به ترتیب متعلق به فیلم‌های «جنگ دنیاها» (۶۴.۹ میلیون دلار) و «ماموریت غیرممکن ۲» است. این وسط، در برابر با یکی از بزرگ‌ترین اکشن‌های اوایل تابستانِ امسال یعنی «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» (افتتاحیه‌ی ۴۵.۴ میلیون دلار)، «قوم سرکش» پیروز می‌شود. البته «قوم سرکش» در ۹۸ سالن سینمای بیشتر نسبت به «جاده‌ی خشم» اکرانش را آغاز کرده است.

با اینکه از چهره‌ی قدرتمند کروز در جذب مردم نمی‌توان گذشت، اما سنت این مجموعه در استفاده از کارگردا‌ن‌های مختلف برای هر قسمت باعث شده در هر فیلم با حس و حال و سبک متفاوتی روبه‌رو باشیم و اینطوری عنصر تازگی فیلم حفظ شود. به همین دلیل، می‌توان بخش زیادی از این موفقیت را به پای کریستوفر مک‌کوری، کارگردان این قسمت نوشت. گالیگن در همین‌باره گفت: «اگرچه همه‌ی فیلم‌های مجموعه از ضربآهنگ و شباهت‌های یکسانی بهره می‌برند و زیر یک برند شناخته می‌شوند، اما طعم و تاثیری که کارگردان به آن می‌آورد و فیلم را ویژه می‌کند را نباید نادیده گرفت.»

طبق گزارشات ۱۵ درصد از درآمد خانگی «قوم سرکش» مربوط به بلیت‌های سه‌بعدی آی‌مکس فیلم بوده‌اند.

در بیرون از امریکا و کانادا، «قوم سرکش» یک ۶۵ میلیون دلار هم از ۴۰ کشوری که در آنها نمایش دارد، به جیب زده است. کشورهایی که مکزیک، بریتانیا، استرالیا و کره‌ی جنوبی هم جزو آنها هستند. فیلم برای اکران در تاریخ ۸ سپتامبر در بازار چین برنامه‌ریزی شده است. چهار فیلم قبلی مجموعه روی هم دیگر در سرتاسر جهان بیش از ۲ میلیارد دلار فروخته‌اند.

اما هرچه «قوم سرکش» ترکانده، کمدی «تعطیلات» خراب کرده است. در ابتدا افتتاحیه‌ی ۳۰ میلیونی را برای این فیلم پیش‌بینی کرده بودند. ناسلامتی «تعطیلات» بازسازی فیلم موفق و پر سر و صدایی به همین نام محصول سال ۱۹۸۳ است. اما در پایان روز، «تعطیلات» به زور موفق شد با درآمد ۱۵ میلیون دلار، نیمی از این پیش‌بینی را به حقیقت بدل کند.

vacation_ver2

جف گولدستین، معاون پخش کمپانی برادران وارنر در این‌باره گفت: «ما انتظار داشتیم شروع بالاتری داشته باشیم، اما فکر می‌کنم در طولانی مدت به آنجا برسیم. هنوز یک‌عالمه وقت از تابستان باقی مانده، مخصوصا قبل از رفتن دانشجوها به دانشگاه‌هایشان.»

تا این لحظه، وضعیت این کمدی بزرگسالانه با تماشاگرانش بهتر از منتقدان بوده است؛ کسانی که نمره‌ی B‌ را لایق آن دانسته‌اند. درحالی که میانگین امتیاز فیلم بر روی سایت راتن‌تومیتوز ۲۳ است. همچنین تخمین زده می‌شود ۵۳ درصد از مخاطبان فیلم خانم و ۵۲ درصدشان کمتر از ۳۵ سال، سن داشته‌اند.

«مرد مورچه‌ای» در هفته‌ی سومش، با درآمد ۱۲.۶ میلیون دلار در جایگاه سوم چارت قرار گرفت. تا این لحظه، جدیدترین محصول مارول ۱۳۲ میلیون دلار در امریکا و کانادا کسب کرده و بعد از ۳۲.۶ میلیون دلاری که این هفته از بازارهای خارجی بدست آورده، انتظار می‌رود «مرد مورچه‌ای» از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کند.

در جایگاه چهارم، انیمیشن موفقِ یونیورسال پیکچرز، «مینیون‌ها» را داریم که این هفته حدود ۱۲.۲ میلیون دلار به جیب زده است و مجموع فروش خانگی‌اش را به عدد ۲۸۷.۳ میلیون دلار رسانده است. درآمد جهانی فیلم به رقم خیره‌کننده‌ی ۸۵۴.۶ میلیون دلار رسیده است.

بالاخره «پیکسل‌ها»ی سونی پنج فیلم برتر جدول را جمع‌بندی می‌کند. این فیلم که در هفته‌ی دوم اکرانش با ۵۷ درصد افت فروش مواجه شده، ۱۰.۴ میلیون دلار فروخته و درآمد کلی خانگی‌اش را به رقم ۴۵.۶ میلیون دلار رسانده است.

این هفته باکس‌ آفیس در مقایسه با همین آخرهفته در سال پیش، عملکرد ضعیف‌تری داشت؛ زمانی که «نگهبانان کهکشان» با رقم قدرتمند و غالفگیرکننده‌ی ۹۴.۳ میلیون دلار کارش را شروع کرد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این آگوست، ماه آرام‌تری نسبت به بقیه‌ی تابستان باشد. چون عناوین موردانتظارِ کمتری در خلال آن اکران می‌شوند. با این حال، از لحاظ عملکرد سالانه، باکس آفیس خانگیِ امسال ۸ درصد بهتر از پارسال است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Mission: Impossible - Rogue Nation

۵۶ میلیون دلار

۲

Vacation

۱۵ میلیون دلار

۳

Ant-Man

۱۲.۶ میلیون دلار

۴

Minions

۱۲.۲ میلیون دلار

۵

Pixels

۱۰.۴ میلیون دلار

۶

Trainwreck

۹.۷ میلیون دلار

۷

Southpaw

۷.۵ میلیون دلار

۸

Paper Towns

۴.۶ میلیون دلار

۹

Inside Out

۴.۵ میلیون دلار

۱۰

Jurassic World

۳.۸ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

Mission-Impossible---Rogue-Nationdd

Mission Impossible: Rouge Nation

طرفداران مامور ایتن هانت، انجام‌دهنده‌ی ماموریت‌های غیرممکن خوشحال باشند که جدیدترین حضور او بر پرده‌ی سینما ظاهرا به تجربه‌ی فوق‌العاده‌‌ای ختم شده است. فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» همیشه جزو واقعی‌ترین و پیشروترین اکشن‌های بلاک‌باستری بودند و «قوم سرکش» نیز این روند را ادامه می‌دهد. طبق گفته‌ی منتقدان، کارگردان این قسمت کریستوفر مک‌کوری می‌داند هسته‌ی این فیلم‌ها از چه چیزهای تشکیل شده و تقریبا به خوبی به همه‌ی آنها وفادار بوده است. از طنز و شوخ‌طبعی اعضای گروه گرفته تا خلق سکانس‌های اکشنِ تنش‌زای درجه‌یک. درحالی که بعد از ماجراهای فیلم قبلی، واحد ماموریت‌های غیرممکن (IMF) از هم پاشیده شده، ایتن هانت (تام کروز) و گروه‌اش با سازمانی خرابکارانه‌ی بامهارتی به اسم «سندیکا» روبه‌رو می‌شوند که با استفاده از حملات تروریستی در سراسر دنیا، قصد ایجاد نظام جدیدی را دارند.

تاد مک‌کارتی که از هالیوود‌ ریپورتر فیلم را دوست دارد، در نقدش می‌آورد: «به لطفِ سناریویی تند و تیز که شامل یکی-دوتا غافلگیری است و ضرب‌آهنگی که هرگز به نفس‌نفس نمی‌افتد، ماموریت غیرممکن: قوم سرکش در میان بهترین فرانچایز‌های پرتعدادِ تابستانی، بعد از مکس دیوانه: جاده‌ی خشم، جایگاه دوم را کسب می‌کند.» جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «این فیلم تمام چیزهایی که از یک سرگرمی پاپ‌کورنی انتظار داشته باشید را ارائه می‌کند و نوع اکشنش هم تازه‌تر و آزادانه‌تر از هرچیزی که از زمان خشمگین ۷ تاکنون دیده‌ایم است.» امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۵ است.

 

Vacations

Vacation

کمدی «تعطیلات» که بازخوانی فیلمی به نام National Lampoon’s Vacation محصول سال ۱۹۸۳ است، ظاهرا چندان مورد استقبال منتقدان قرار نگرفته است. طبق نظر اکثر منتقدان اگرچه فیلم در خنداندن موفق است، اما این روند را در طول تمام فیلم ادامه نمی‌دهد. داستان درباره‌ی مرد خانواده‌ای به اسم راستی گریزولد (اِد هلمز) است که می‌خواهد با بردن همسر و دو پسرش به تعطیلات روابط بین‌شان را تقویت کند. جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «درست مثل همه‌ی کمدی‌های اپیزودیک، این یکی هم از «گرفته‌ها و نگرفته‌ها» تشکیل شده، اما شوخی‌های گرفته‌ی فیلم آنقدری هستند که تماشاگر را سرگرم نگه دارند.» ربکا کیگان از لس‌ آنجلس تایمز که از فیلم راضی نبوده، می‌نویسد: «تعطیلاتِ جدید اکثرا سفر پُردست‌انداز و ناخوشایندی است.» امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۳ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده