نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰

یادداشت زومجی: غیبت سونی در گیمزکام به نفع مایکروسافت!

نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۵ از امروز آغاز می‌شود تا بار دیگر علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی به شهر کلن آلمان خیره شوند و نگاهی به بازی‌های برتر و بزرگ بیندازند اما حضور نیافتن سونی در این نمایشگاه چگونه جبران خواهد شد و آیا مایکروسافت می‌تواند از این موضوع به عنوان برگ برنده استفاده کند؟

سونی در E3 امسال نشان داد که هنوز هم می‌تواند علاقه‌مندان را با نمایش‌های خوب و البته شگفت‌آور، شوکه کند. پیش از این می‌دانستیم که سونی در گیمزکام ۲۰۱۵ حاضر نبوده و دارای نطق نخواهد بود. عدم حضور سونی می‌تواند برای این شرکت گران تمام شود و  قافله را به مایکروسافت واگذار کند.

مایکروسافت چندی پیش از زبان رییس بخش ایکس‌باکس خود یعنی فیل اسپنسر گفته بود که آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای گیمزکام امسال دارند و اهمیت این نمایشگاه را به اندازه E3 قلمداد می‌کنند. بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که این تغییر رویه مایکروسافت و نگاه جدی‌تر به گیمزکام دقیقا از عدم حضور سونی نشات می‌گیرد.

فیل اسپنسر، برنده از پیش مشخص شده گیمزکام ۲۰۱۵

بسیاری از طرفداران سونی عقیده دارند که این شرکت با حضور قدرتمند خود در نمایشگاه E3 امسال، نیازی به برگزاری کنفرانس در گیمزکام ۲۰۱۵ ندارد. نمایش خوب سونی در E3 بر هیچکس پوشیده نیست. اینکه سونی توانست پس از سال‌ها دوباره با معرفی بازی‌هایی مانند The Last Guardian و بازی جدید استودیو گوریلا گیمز یعنی Horizon بسیاری را شگفت‌زده کند. من و شما می‌دانیم که چند سال اخیر E3 خوبی تجربه نکردیم و نتوانستیم مثل سال‌هایی که سونی نسخه دوم Killzone را نمایش داد یا مایکروسافت کینکت را معرفی کرد، شوکه شویم و از سر خوشحالی جیغ بکشیم. سونی امسال توانست این کار را انجام دهد اما این دلیل بر عدم حضورش در گیمزکام نمی‌شود.

Horizon Dawn Ziro (3)

سونی نمی‌تواند نمایشگاه گیم پاریس را به دست آویزی برای کمبود بازی‌های انحصاری خود تبدیل کند. سونی بارها از زبان شوهی یوشیدا، مدیر استودیو‌های سرگرمی‌های سونی اعلام کرده که به دلیل حضور در نمایشگاه بازی پاریس، در گیمزکام حضور نخواهد داشت اما کسی هست که صحبت‌های یوشیدا را باور کند؟ این‌که سونی به خاطر یک نمایشگاه نوپا مانند نمایشگاه پاریس، از برگزاری کنفرانس در بزرگ‌ترین نمایشگاه بازی دنیا صرف‌نظر کند؟‌ من که باور نمی‌کنم. این تنها دلیل این عدم باور نیست. سونی از دیرباز به نوعی سردمدار فروش در قاره سبز به حساب می‌آید و همیشه بالاتر از رقبای خود در قاره اروپا عمل کرده است. حالا چطور می‌شود که با این پیشینه قدرتمند در حوزه فروش در اروپا، از برگزاری کنفرانس در گیمزکام منصرف می‌شود؟

بسیاری عقیده دارند که اگر سونی کنفرانس برگزار می‌کرد و چیزی برای گفتن نداشت، برایش گران تمام می‌شد و روی فروش پلی‌استیشن تاثیر می‌گذاشت، اما این هم نمی‌تواند دلیل خوبی برای این غیبت باشد. تنها دلیل عدم برگزاری کنفرانس در شهر کلن آلمان این است که سونی بازی برای نمایش دادن ندارد. بیایید با انصاف به این موضوع نگاه کنیم. قدرت نفوذ Uncharted بر هیچکس پوشیده نیست اما سونی دیگر چه چیزی باید از نسخه چهارم این سری به نمایش بگذارد تا کمی تازگی داشته باشد؟ سونی پیش از این دو بار ۱۵ دقیقه از گیم‌پلی این بازی را به نمایش گذاشته است. من از شما می‌پرسم که آیا واقعا برای دیدن نمایش دوباره این بازی منتظر هستید؟‌ درست است که همه ما برای انتشار این بازی لحظه شماری می‌کنیم اما نمایش دوباره این بازی نمی‌تواند جذابیت سابق را داشته باشد.

پس از دو ۱۵ دقیقه طوفانی، دیگر نمایش دوباره Uncharted 4 هیجان‌انگیز نخواهد بود

Horizon خوب است، جدید است و البته پتانسیل بالایی برای نمایش دوباره دارد. از حق نگذریم هم یکی از بهترین بازی‌های E3 2015 بود اما این بازی به تنهایی نمی‌تواند یک کنفرانس خوب را برای سونی رقم بزند. از آن طرف همه ما می‌دانیم که یامائوچی و تیم Polyphony Digital در حال ساخت نسخه هفتم سری شبیه‌ساز رانندگی Gran Turismo است اما اینطور که به نظر می‌رسد این بازی هنوز آماده نمایش نیست و هنوز به مرحله‌ای نرسیده که بتوان آن را در معرض دید عموم قرار داد. شاید بعضی بگویند که سونی می‌تواند مثل همیشه یک دمو زیبا و پر رنگ و لعاب نشان دهد اما این حربه دیگر کار نمی‌کند! همه می‌دانند که یامائوچی و تیمش در حال ساخت این بازی هستند و فکر نمی‌کنم کسی باشد که غیر از دیدن گیم‌پلی بازی به چیز دیگری راضی باشند.

از آن طرف، آخرین محافظ پلی‌استیشن پس از مدت‌ّها از خواب بیدار شد و به یکی از بمب‌های خبری E3 امسال تبدیل شد اما سونی یکبار از این هیجان زائدالوصف استفاده کرده و دیگر نمی‌تواند تریکو و آن پسر دوست داشتنی بازی را روی سن بیاورد. البته، اگر چیزی برای نمایش داشته باشند!

Quantum Break

باید قبول کرد که سونی مانند نسل گذشته صف طویل و پر ستاره‌ای از بازی‌های انجصاری ندارد. من فکر می‌کنم مسئولین سونی نمی‌توانند دو کار را با هم انجام دهند! و این نسل توان خود را روی بازاریابی گذاشته‌اند و توانسته‌اند ایکس‌باکس را در زمینه فروش، پشت سر بگذارند.

از آن طرف اما مایکروسافت، هوشمندانه عمل کرده است. اگرچه بخش ایکس‌باکس این شرکت به اندازه پلی‌استیشن موفق نیست ولی این برای شرکتی مانند مایکروسافت چندان پاشنه آشیل بزرگی محسوب نمی‌شود. فیل اسپنسر می‌داند که می‌تواند در روزهایی که تمام اینترنت غرق در شادی و پایکوبی به خاطر عرضه ویندوز ۱۰ هستند و به قولی عاشق اپلیکیشن ایکس‌باکس آن شده‌اند، می‌تواند از غیبت سونی استفاده کرده و کمی فاصله خود را با رقیب ژاپنی‌اش کم کند.

سونی رویه نادرستی را پیش گرفته و حتی حاضر نیست برای نجات دادن پلی‌استیشن ویتا، عکس‌العملی نشان دهد

اسپنسر این بار بازی استودیو رمدی و شخص سم لیک یعنی Quantum Brake را به میدان خواهد آورد. بازی که به عقیده بسیاری از کارشناشان و علاقه‌مندان، بهترین بازی انحصاری ایکس‌باکس وان تا لحظه عرضه خواهد بود. در کنار این موضوع، اسپنسر بازی هیدکی کامیا را به E3 نبرد تا دست پر به کلن آلمان برود. Scalebound ساخته استودیو پلاتینیوم گیمز و شخص کامیا در گیمزکام ۲۰۱۵ حضور خواهد داشت. از طرف دیگر علاوه بر بازی‌هایی مانند Halo 5: Guardians، Forza Motorsport 5، Rise of the Tomb Raider  که در نمایشگاه E3 امسال حضور داشتند، به گیمزکام هم خواهند آمد. بازی Crackdown دیگر انحصاری ایکس‌باکس وان است که در گیمزکام نمایش خواهد داشت.

microsoft-hololens-2

در کنار بازی‌ها، به ویندوز ۱۰ و البته هولولنز می‌رسیم. اکنون بهترین فرصت برای مایکروسافت است تا در روزهایی که اینترنت در تسخیر ویندوز ۱۰ است از غیبت سونی استفاده کرده و کمی جای پای خود را در اروپا محکم کند. از آن سو، سونی نیز باید منتظر نمایشگاه گیم پاریس بماند و البته هزاران هزار طرفدار مشتاق بازی‌های ویدیویی در کلن آلمان را از دست دهد. سونی رویه نادرستی را پیش گرفته و حتی حاضر نیست برای نجات  پلی‌استیشن ویتا، عکس‌العملی نشان دهد. ویتا در حال از بین رفتن است و سونی می‌توانست جلوی این روند را در گیمزکام ۲۰۱۵ بگیرد. بیاید و نطقی یک ساعته درباره ویتا برگزار می‌کرد و حداقل برای خوش کردن دل آن‌هایی که به نوعی گول خورند و ویتا خریدند (!) سه چهار بازی نمایش می‌داد. به هر حال به نظر می‌رسد کسی حاضر نیست برای این کنسول بازی بسازد و کنفرانس بدون بازی هم که ارزش برگزار کردن ندارد!

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا مایکروسافت می‌تواند از گیمزکام ۲۰۱۵ و غیبت سونی به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کند؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده