نویسنده: حامد افرومند
// پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۲

تحلیل کنفرانس مطبوعاتی الکترونیک آرتز در گیمزکام ۲۰۱۵

در گیمزکام ۲۰۱۵ برخلاف سال‌های گذشته شاهد کنفرانس‌های کمتری بودیم. در این میان الکترونیک آرتز در غیاب رقیب‌های خود اقدام به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی کرد و بازی‌های خود را به نمایش گذاشت. اما آیا الکترونیک آرتز توانست انتظارها را برآورده کند؟ با تحلیل کنفرانس الکترونیک آرتز با زومجی همراه باشید.

دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

E3 2015 نمایشگاه بسیار شلوغ و پرباری بود. شرکت‌های بزرگ کنفرانس‌های خود را برگزار کردند و شاهد برگزاری کنفرانس‌های جدیدی نیز در جریان آن نمایشگاه بودیم. اما بر خلاف آن گیمزکام کمی خلوت‌تر بود. سونی کنفرانسی برگزار نکرد و دو شرکت اسکوارانیکس و بتسدا نیز بعد از نمایش مفصل خود در E3، ترجیح دادند تا در گیمزکام کنفرانسی برگزار نکنند. حتی یوبیسافت نیز حضور پر رنگی نداشت و در این میان الکترونیک آرتز بود که اقدام به برگزاری کنفرانس کرد. همین موضوع باعث شد تمام نگاه‌ها به سوی این کنفرانس برود. حتی زمان برگزاری این کنفرانس با مایکروسافت تداخل پیدا نکرد و شاهد دو کنفرانس در یک روز نبودیم. الکترونیک آرتز با برنامه ریزی خوبی در گیمزکام حضور یافت تا بازی‌های خود را به نمایش بگذارد. قبل از شروع کنفرانس، قابل پیش‌بینی بود که در طول کنفرانس چه چیزی خواهیم دید. با توجه به این موضوع که گیمزکام در فاصله‌ی زمانی کمی نسبت به E3 برگزار می‌شود، احتمال این‌که بازی جدیدی معرفی شود کم  بود. ولی باز هم این احتمال وجود داشت. از طرفی امیدوار بودیم که بازی Mass Effect: Andromeda که در جریان کنفرانس الکترونیک آرتز در E3 2015 معرفی شده بود، با یک نمایش طوفانی در گیمزکام حضور داشته باشد و خود این موضوع به تنهایی به اندازه‌ی معرفی یک بازی کاملا جدید هیجان انگیز به نظر می‌رسید. اما متاسفانه پس از یک ساعت تماشای این کنفرانس فقط یک بار نام Mass Effect را شنیدیم و آن هم در جریان نمایش بازی Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2! به آن‌جا هم خواهیم رسید. بهتر است که قدم به قدم از ابتدای کنفرانس تا انتهای آن را مورد بررسی قرار دهیم:

دانلود کنفرانس الکترونیک آرتز در گیمزکام ۲۰۱۵

کنفرانس با مونتاژی از بازی‌های الکترونیک آرتز در گیمزکام ۲۰۱۵ آغاز شد. جمعیت بسیار زیادی هم در سالن حضور داشتند. در ادامه مدیر شرکت الکترونیک آرتز، اندرو ویلسون (Andrew Wilson) به روی صحنه آمد و به حاضران در سالن و تماشاگران این کنفرانس خوش‌آمد گفت. او با نام بردن از بازی‌هایی که قرار است در این کنفرانس مشاهده کنیم صحنه را خیلی زود ترک کرد و به نظر می‌رسید الکترونیک آرتز قصد دارد به سرعت به سراغ نمایش بازی‌هایش برود و نمایش خود در این یک ساعت را با سرعت بالایی پیش ببرد. اولین بازی Need for Speed بود. انتظار نمایش کاملی از یکی از مراحل بازی را داشتیم و هر چه به پایان نمایش NFS نزدیک می‌شدیم، از این موضوع ناامیدتر می‌شدیم! بازی در E3 2015 نمایش قابل قبولی داشت. از طرفی زمان زیادی به انتشار آن نمانده و چیزهای بسیار زیادی برای نشان دادن وجود داشت. اما تصمیم بر این بود که به جای نمایش گیم‌پلی بازی، بیشتر شاهد شخصیت‌های داستانی بازی باشیم.

حضور کن بلاک (Ken Block) که پیش از این در سری بازی DiRT او را دیده بودیم در تریلر NFS بسیار خودنمایی می‌کرد.

حضور کن بلاک (Ken Block) که پیش از این در سری بازی DiRT او را دیده بودیم در این تریلر بسیار خودنمایی می‌کرد. شخصیت‌های دیگری نیز حضور داشتند و همه چیز ما را به یاد دو عنوان خاطره‌انگیز Most Wanted و Carbon می‌اندازد. به هر حال اعضای استودیوی گوست‌گیم تاکید فراوانی بر بازگشت به ریشه‌ها داشتند و علاوه بر گیم‌پلی در قسمت داستانی نیز تلاش زیادی برای به وقوع پیوستن این امر شده است. میان‌پرده‌ها از پیش فیلم‌برداری شده هستند و موضوع جالب این‌جاست که اتوموبیل شما در همین محیط به نمایش در‌آمده و شما مشغول اعمال تغییرات روی آن می‌شوید. در واقع گرافیک بازی به لطف موتور Frostbite 3 آن‌قدر طبیعی از آب در‌آمده که اتوموبیل شما با محیط واقعی گاراژ کاملا برابری می‌کند و نمی‌توانید تشخیص دهید که این خودرو از قبل در این محیط وجود نداشته است! علاوه بر این موضوع به نظر می‌رسد بازی دارای مناطق مختلفی در شهر خواهد بود و شما می‌توانید با جمع کردن یک تیم و رقابت با راننده‌های دیگر معروف‌تر شده و رقبا را در این مناطق از میان بر‌‌دارید.

Need for Speed

پس از NFS نوبت به Mirror’s Edge: Catalyst رسید تا یکی از مهم‌ترین بازی‌های الکترونیک آرتز را در همین ابتدای کنفرانس تماشا کنیم. سارا جانسون (Sara Jansson) از استودیوی دایس به روی صحنه آمد و با دادن توضیحاتی در مورد این بازی، تماشاگران به دیدن اولین نمایش گیم‌پلی بازی دعوت کرد. پنج دقیقه از گیم‌پلی بازی به نمایش درآمد و به جرات می‌توان گفت که شاهد یکی از بهترین نمایش‌های گیمزکام امسال بودیم. Mirror’s Edge: Catalyst از هر نظر بهتر از نسخه‌ی قبلی خود به نظر می‌رسد. نمایش بازی در شب و نشان دادن فیث روی پشت‌بام یکی از ساختمان‌های شهر آغاز شد. روند بازی بسیار سریع و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و در این پنج دقیقه کمتر شاهد توقف فیث بودیم. گرافیک بازی واقعا عالی بود و این موضوع را وقتی بهتر درک می‌کنیم که فیث وارد ساختمان‌ها می‌شد و فضای بازی روشن‌تر می‌شد. انعکاس تصویر فیث رو شیشه‌ها و برخی از سطوح را در بعضی از قسمت‌های نمایش دیدیم و این واقعا جالب بود. هنوز نمی‌دانیم مسیریابی در این بازی چگونه خواهد بود و آیا قرار است اجسام، درها و یا راه‌های مورد نظر را با رنگ قرمز تماشا کنیم یا خیر؟ آیا فکر بهتری برای این موضوع شده است؟ در این نمایش هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشد و می‌دانیم که وقتی یکی از اعضای تیم سازنده مشغول بازی می‌شود و آن را به ما نمایش می‌دهد، می‌داند که باید چه کاری انجام دهد و به کدام سمت برود (گرچه کمی جلوتر و در نمایش بازی Unravel دیدیم که اتفاق‌های دیگری افتاد!)

| دانلود ویدیو با کیفیت 720p

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای بازی قبلی را در Mirror’s Edge: Catalys شاهد نخواهیم بود. چرا که مبارزه‌ها پیشرفت خوبی دارند و راه‌های مختلفی برای ضربه زدن به دشمنان پیش روی شما خواهد بود. سارا جانسون روی این موضوع که قرار نیست سلاح گرمی در اختیار داشته باشیم تاکید داشت و از طرفی فیث را می‌بینیم که مهارت خوبی در مبارزات دارد و درواقعا سرعت بالایش به او کمک می‌کند تا ضربات محکمی به دشمنان بزند.

در ادامه‌ی کنفرانس استودیوی بایووِر و الکترونیک‌آرتز از اولین تریلر گیم‌پلی بسته ی توسعه‌ی Knights of the Fallen Empire برای بازی Star Wars: The Old Republic که از روی نسخه‌یرایانه‌های شخصی تهیه شده رونمایی کردند. این بسته‌ی توسعه بزرگترین بسته‌ی توسعه‌ای است که تابه‌حال برای یک بازی آنلاین منتشر شده است. شاید با وجود بازی StarWars: Battlefront، انتظار نمایش عنوانی دیگر از این سری پرطرفدار در این کنفرانس را نداشتیم. اما به نظر می‌رسد که بازار StarWars این روزها داغ است و نباید این موضوع را فراموش کنیم که حتی سال آینده نیز الکترونیک آرتز با StarWars قدم به نمایشگاه‌های دیگر می‌گذارد.

کنفرانس با Old Republic کمی افت کرد و این افت با Sims 4 به چیزی شبیه به سقوط تبدیل شد!

چرا که ویزرال گیم این روز‌ها سخت مشغول ساخت یک StarWars است و احتمال می‌رود که پس از انتشار Battlefront شاهد معرفی آن بازی نیز باشیم. به بحث در مورد Old Republic برمی‌گردیم! تریلری از Knights of the Fallen Empire در جریان کنفرانس به نمایش گذاشته شد و اعلام شد که این بسته‌ی توسعه‌ی اپیزودیک در تاریخ 5 آبان عرضه خواهد شد.

کنفرانس با Old Republic کمی افت کرد و این افت با Sims 4 به چیزی شبیه به سقوط تبدیل شد!‌ شاید Sims هنوز آن‌قدر طرفدار داشته باشد که دقایقی از کنفرانس را به آن اختصاص داده‌اند و شاید هم برای پر شدن این یک ساعت بود که برای یک بسته‌ی الحاقی چنین زمانی در نظر گرفته شد. شاید هم برای شاد کردن فضای کنفرانس! به هر حال این بسته‌ی الحاقی که Get Together نام دارد، آبان امسال منتشر می‌شود و طرفداران این بازی می‌توانند از آن لذت ببرند.

Plants vs. Zombies

نمایش بعدی خود به تنهایی آن‌قدر شاد و جذاب بود که کنفرانس را از حال و هوای نه‌چندان جالب خود دور کند. البته منکر این قضیه نمی‌شویم که سلیقه‌ها متفاوت است و ممکن است بسیاری از هیچ‌کدام از قسمت‌های کنفرانس خسته نشده باشند. اما از دید من اختصاص دادن ۱۰ دقیقه به دو بسته‌ی الحاقی چندان جالب نبود. به هر حال ورود Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 به این کنفرانس واقعا جذاب بود. گیاه‌ها و زامبی‌های جدید و نمایش گیم‌پلی بازی واقعا خوب بود و در این بین ردپای Mass Effect را نیز در این نمایش دیدیم. سازندگان نام Grass Effect را برای این قسمت از نمایش در نظر گرفته بودند و شاهد نمایش بازی با تمی شبیه به Mass Effect و یک زره مخصوص شبیه به دنیای آن بازی بودیم. بازی Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 در بهار ۲۰۱۶ برای سه پلتفرم اصلی پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

نوبت به نمایش یک بازی مستقل و کوچک‌تر رسید که به جرات یکی از موفق‌ترین نمایش‌های این کنفرانس بود. بازی Unravel ابتدا در نمایشگاه E3 امسال در همین کنفرانس الکترونیک آرتز منتشر شد و نوید یک بازی متفاوت را می‌داد. شخصیت اصلی این بازی یک عروسک پشمی قرمز رنگ است که باید با الیاف خود، از میان محیط‌های مختلفی راه خود را پیدا کند. اگر Limbo را بازی کرده باشید، شاید مثل من در نگاه اول به یاد آن بازی بیوفتید. گرچه تفاوت‌های زیادی بین این دو بازی وجود دارد. اما Unravel اگر در تمامی مراحل خود دارای چنین خلاقیت خوبی باشد، می‌تواند نامی به بزرگی Limbo برای خود دست و پا کند. نباید این نکته را فراموش کنیم که بازی از نظر بصری واقعا زیباست. نمایش بازی در کنفرانس گیمزکام در کنار یک ساحل جریان داشت. عقب و جلو رفتن آب دریا بر اثر موج، بیشترین تاثیر را روی گیم‌پلی این قسمت گذاشته بود و این عروسک کوچک را در حالی در چنین محیطی می‌دیدیم که به زحمت مشغول جلو رفتن است.

unravel-ea

از آن جالب‌تر کسی بود که مشغول انجام این دمو بود و به نظر می‌رسید بار اولش باشد که این بازی را انجام می‌دهد! او پس از کمی پیشروی در بازی، این عروسک قرمز رنگ را غرق کرد تا باز هم به ابتدای مرحله برگردیم و شاهد یک مسیر تکراری باشیم. این فرد حتی در طول انجام بازی نیز نمی‌دانست باید چه کاری انجام دهد و یک بار پیش آمد که او به عقب‌تر برگشت تا چیزی که جا گذاشته بود را بردارد تا بتواند به مرحله ادامه دهد! ماترین سالین (Martin Sahlin) که مشغول معرفی بازی بود هم در میان صحبت‌هایش از این می‌ترسید که آن فرد در بازی شکست نخورد و نمایش بازی از این خراب‌تر نشود. Unravel بازی خوبی بود و نمایش بازی در این کنفرانس به لطف اشتباهات آن فرد کمی لطمه خورد و این موضوع عجیب به نظر می‌رسد که چرا این اتفاق افتاد؟

به دقایق پایانی کنفرانس نزدیک می‌شدیم و الکترونیک آرتز دو برگ برنده‌ی دیگر را در اختیار داشت. قبل از شروع کنفرانس به این فکر می‌کردم که StarWars: Battlefront برای اختتامیه‌ی این کنفرانس در نظر گرفته شده باشد، اما نوبت به نمایش این بازی رسید و به این نتیجه رسیدیم که کنفرانس با FIFA 16 تمام می‌شود. معمولا در کنفرانس‌های این‌چنینی، آخرین بازی و آخرین نمایش بسیار هیجان‌انگیز و بزرگ است. پس به این فکر می‌کردم که FIFA 16 چه خواهد کرد و با همین فکر مشغول دیدن StarWars: Battlefront شدم! نمایش StarWars: Battlefront واقعا سریع و هیجان‌انگیز بود و طرفدارهای این سری تا به‌ حال چنین تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از StarWars را در یک بازی ویدیویی ندیده بودند. یک مبارزه‌ی نفس‌گیر و سریع را در آسمان شاهد بودیم و هدایت ایکس-وینگ‌ها را دیدیم. به این موضوع اشاره شد که در این حالت ۲۰ بازیکن به صورت همزمان می‌توانند به رقابت با یکدیگر بپردازند. البته همان‌طور که در این نمایش مشاهده کردید، در Battlefront مبارزه‌های فضایی وجود ندارد و این‌‌گونه نبردها در آسمان انجام می‌شوند و انصافا هم جذابیت بالایی دارند.

| دانلود ویدیو با کیفیت 720p

به پایان کنفرانس نزدیک شدیم و نوبت به FIFA 16 رسید. نمایشی که ۱۰ دقیقه‌ی آخر کنفرانس را به خود اختصاص داده بود. در ابتدا در قالب یک کلیپ، دو بازیکن سابق منچستر یونایتد و لیورپول یعنی گری نویل و جیمی کرگر را مشغول انتخاب بازیکن در بخش آلتیمیت تیم دیدیم که کلیپ جالبی هم بود. شاهد تغییر‌های مثبتی در این بخش بودیم و می‌توان آزادانه بازیکنان مورد نظر را انتخاب کرد و این یک خبر خوش برای طرفدارهاست. در کریر مود نیز شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم که شامل مسابقات پیش‌ فصل بیشتر و واقعی‌تر و اضافه شدن بخش تمرین بسیار کامل‌تر از قبل به این بخش بود. استادیوم‌های بیشتری نیز به این نسخه اضافه شده و به نظر می‌ٰرسد بعد از لیگ جزیره، امسال لایسنس بوندسلیگا از سوی الکترونیک آرتز خریداری شده است. به جز صحبت در مورد این موارد و نمایش بخش‌هایی از گیم‌پلی بازی، چیز جدیدی را ندیدیم. این موضوع کمی نگران کننده است، چرا که در مورد بسیاری از موارد کلیدی مانند گیم‌پلی، انیمیشن‌ها و هوش مصنوعی صحبتی نشد.

در نمایش FIFA 16 در مورد بسیاری از موارد کلیدی مانند گیم‌پلی، انیمیشن‌ها و هوش مصنوعی صحبتی نشد.

اگر فقط تصاویر بازی را مشاهده کنیم هم فرق خاصی با FIFA 15 دیده نمی‌شود. بازی FIFA هر سال منتشر می‌شود و همان‌طور که می‌دانید تا ماه‌ها در بالاترین رتبه‌های جدول فروش جا خشک می‌کند. اما تیم سازنده تغییرها را آرام آرام به بازی اضافه می‌کند. وقتی FIFA 16 را می‌بینم، آن‌قدر در آن شباهت با نسخه‌ی ۱۵ می‌بینم که با خود می‌گویم که این تغییرات می‌توانست با یک آپدیت چند گیگابایتی به بازی اضافه شود! اما این بازی منتشر می‌شود و فروش بالایش کاملا تضمین شده است! نمی‌خواهم از بازی ایرادی بگیرم، چرا که از طرفداران سرسخت آن هستم. موضوع این‌جاست که معمولا هر دو سه سال یک‌بار شاهد تغییرات گسترده در بازی هستیم و این اصلا خوب نیست و حتی با ورود به نسل جدید کنسول‌ها دیگر نباید بهانه‌ای برای سازنده وجود داشته باشد و باید شاهد یک شبیه ساز قدرتمند‌تر باشیم.

FIFA-16

کنفرانس یک ساعته‌ی الکترونیک آرتز با نمایش بازی‌هایی که از قبل پیش‌بینی آن را می‌کردیم به پایان رسید. در کل با نبود رقبای الکترونیک آرتز، این کمپانی توانست توجه بیشتری را به خود جلب کند. نمایش‌ها همان‌طور که اشاره شد به جز قسمت‌های بسیار کوتاهی که اکثرا مربوط به Sims 4 می‌شد، قابل قبول بودند و تماشاگر را خسته نکرد. اکثر صحبت‌ها در حین نمایش بازی‌ها زده می‌شد و تقریبا در تمام طول کنفرانس شاهد نمایش تصاویر و دموها بودیم. این‌که بازی جدیدی در این کنفرانس معرفی نشد را تا حدودی می‌توان یکی از نکات منفی کنفرانس دانست. اما باز هم این نکته را ذکر کنیم که این موضوع در گیمزکام طبیعی به نظر می‌رسد و بر همین اساس انتظارها در حد E3 بالا نیست. همین که الکترونیک آرتز در این رویداد مهم حضور پیدا کرد یک نکته‌ی مثبت برای این کمپانی به شمار می‌رود و به نفع آن‌ها است و از طرفی به بالا بردن کیفیت گیمزکام ۲۰۱۵ در غیاب کمپانی‌های دیگر کمک کرد. پس از دیدن این نمایش‌ها باید منتظر انتشار بازی‌های الکترونیک آرتز در ماه‌های آینده باشیم.

 

تهیه شده در زومجی

 

[alert variation="alert-warning"]برای مشاهده کلیه اخبار، مقالات و حواشی مربوط به گیمزکام ۲۰۱۵ به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید [/alert]


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده