نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

چرا بازی Horizon Zero Dawn سبک دنیای باز را متحول خواهد کرد؟

بازی Horizon Zero Dawn اولین بار در نمایشگاه E3 امسال و در کنفرانس رسانه‌ای شرکت سونی معرفی شد. یک بازی جدید از استودیوی گوریلا گیمز (سازنده‌ی مجموعه‌ی Killzone) که به نظر می‌رسد افق‌های تازه‌ای را برای سبک دنیای باز ترسیم خواهد کرد.

Horizon Zero Dawn بارها توسط وبسایت‌های مختلف به عنوان بهترین نمایش در E3 2015 انتخاب شد. داستان بازی در دنیایی پر از ماشین و روبات اتفاق می‌افتد؛ جایی که «الوی»، قهرمان مونث بازی، ماجراجویی شگفت‌انگیزش را آغاز می‌کند و برای کشف اسرار جوامع قبیله‌ای، آثار باستانی و تکنولوژی‌های پیشرفته، با هدف نجات آینده‌ی سیاره و زندگی خود، قدم در سفری مخاطره‌آمیز می‌گذارد.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن 480p

یکی از ویژگی‌های اصلی Horizon Zero Dawn محیط‌های وسیع و رنگارنگ آن است. کیفیت گرافیکی بازی تمام استاندارد‌های بازی‌های اختصاصی پلی‌استیشن را دارا است و وجود المان‌های نقش‌آفرینی در کنار دنیای بزرگ بازی نوید ظهور یک IP موفق دیگر را برای سونی می‌دهد. مهم‌تر از همه‌ی این‌ها ایده‌ی داستانی بکر بازی است که جامعه‌ی بشری را در فضایی پساآخرالزمانی و در استعمار روبات‌ها به تصویر می‌کشد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ویژگی‌های برجسته‌ی Horizon Zero Dawn که می‌توانند باعث شوند تا این بازی سبک دنیای باز را متحول کند و به یکی از بهترین بازی‌های کنسول پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۶ تبدیل شود. با زومجی همراه باشید.

 

Horizon-Zero-Dawn1

روبات‌ها

در تریلری که از Horizon Zero Dawn در نمایشگاه E3 به نمایش درآمد دیدیم که محیط‌های این بازی محل زندگی جانوران مختلفی هستند؛ از موجودات کوچک و بی‌آزار گرفته تا هیولاهای غول‌پیکر و وحشی که به دایناسورها شبیه هستند، تمام جانورانی که در بازی دیده می‌شوند طراحی عجیب و متفاوتی دارند. این موجودات در واقع روبات‌هایی هستند که اجزای بدن‌شان از فلز و قطعات الکتریکی ساخته شده است. رویارویی با این غول‌های آهنی در Horizon Zero Dawn واقعا هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

Horizon-Zero-Dawn2

قهرمان مونث بازی

طبق ادعای طراحان اصلی بازی در استودیوی گوریلا گیمز، انتخاب یک قهرمان مونث برای Horizon Zero Dawn با ترس و لرز صورت گرفت. تیم سازنده‌ی بازی همواره نگران این مسئله بودند که استفاده از یک شخصیت زن، با فضای جدی و زمخت بازی هم‌خوانی نداشته باشد. البته به نظر می‌رسد که آنها در اشتباه بوده‌اند؛ الوی نه تنها یک زن بی دست و پا نیست، بلکه به خوبی ثابت می‌کند یک قهرمان مونث نیز می‌تواند مانند یک مرد، قوی و نیرومند باشد. از طراحی لباس و ظاهر الوی به خوبی معلوم است که او آمادگی مواجهه با هر شرایطی را دارد. مهارت الوی در تیراندازی با کمان باعث می‌شود تا حتی روبات‌های عظیم‌الجثه نیز از مقابله با او هراس داشته باشند.

 

Horizon-Zero-Dawn3

طبیعت زنده

مناظر طبیعی Horizon Zero Dawn در یک کلام خیره‌کننده هستند. جنگل‌های انبوه و سرسبز، بیابان‌ها و صحراها، کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های پوشیده از گیاهان مختلف و رودخانه‌های خروشان، تنها گوشه‌ای از تنوع طبیعی دنیای شگفت‌انگیز بازی هستند. تمام این مناظر زیبا با بالاترین کیفیت ممکن خلق شده‌اند و توجه به جزییات در طراحی آنها کاملا مشهود است. Horizon Zero Dawn یک آخرالزمان تماشایی را به نمایش خواهد گذاشت.

 

Horizon-Zero-Dawn4

جنگ؛ جنگ هرگز تغییر نمی‌کند!

شاید Horizon Zero Dawn به لحاظ بصری و گرافیکی هیچ کم و کاستی نداشته باشد، اما همه می‌دانیم که گیم‌پلی و روند یک بازی به مراتب از ظاهر آن مهم‌تر است؛ اینجاست که تجربه‌ی کم گوریلا گیمز در ساخت بازی‌های دنیای باز می‌تواند دلواپس‌مان کند. خوشبختانه مسئولین این استودیو قبلا فکر همه جا را کرده‌اند و با استخدام چند نیروی جدید از بتسدا، وزن تجربه‌ی تیم سازنده‌ی بازی را بالا برده‌اند. بازیسازان بتسدا سابقه‌ی کار روی مجموعه‌های Fallout و The Elder Scrolls را دارند؛ از این رو باید خیالمان بابت مکانیزم‌های بخش نقش‌آفرینی Horizon Zero Dawn راحت باشد. اعضای جدید استودیوی گوریلا گیمز می‌توانند تجارب مفید خود در ساخت بازی‌های بزرگ سبک دنیای باز را با سایر اعضای تیم سازنده‌ی Horizon Zero Dawn به اشتراک بگذارند.

 

Horizon-Zero-Dawn5

پایان آینده

آینده‌ای که در آن دایناسورها‌ی ماشینی و روبات‌های متعدد بر زمین حکم‌رانی می‌کنند، نه تنها برای ما بلکه برای الوی نیز ناشناخته و اسرارآمیز است. الوی در طول ماجراجویی‌اش در Horizon Zero Dawn،‌ جنبه‌های پنهان گذشته‌ی بشر را کشف می‌کند و درمیابد که چگونه انسان‌ها از بالای هرم زنجیره‌ی غذایی به پایین آن سقوط کرده‌اند. هنوز نمی‌دانیم که نویسندگان Horizon Zero Dawn چه آینده‌ای را برای زندگی انسان و پایان دنیا در نظر گرفته‌اند.

 

Horizon-Zero-Dawn6

رنگین‌کمان آخرالزمانی

در تریلری که از گیم‌پلی Horizon Zero Dawn منتشر شد کاملا مشخص است که دنیای آخرالزمانی بازی به طرز شگفت‌انگیزی رنگارنگ است. در این دنیا خبری از ویرانی ناشی از انفجارهای عظیم هسته‌ای نیست و بیشتر رنگ‌هایی که در محیط دیده می‌شوند، روشن و زنده هستند. در حالی که هنوز علت اصلی سقوط تمدن انسان‌ها در دنیای بازی مشخص نیست، شخصیت اصلی ماجرا در محیط‌های بزرگ و خوش رنگ و لعاب به جستجو می‌پردازد. این ویژگی را قبلا در بازی‌های آخرالزمانی کمتر دیده بودیم.

 

Horizon-Zero-Dawn7

بازماندگان

Horizon Zero Dawn در دنیایی جریان دارد که انسان‌ در آن نقش شکار یا طعمه را ایفا می‌کند. در طول بازی متوجه می‌شویم که گذشته‌ی با شکوه انسان‌ها به دست فراموشی سپرده شده و آینده‌ای پر از ویرانی و هرج و مرج در انتظار آنها است. نسل بشر با خطر انقراض مواجه است و بازماندگان درون قبیله‌های متعدد در نقاط مختلف دنیای بازی زندگی می‌کنند. برخی از این قبایل ضعیف‌تر هستند و زمین‌های کمتری را در اختیار دارند و برخی دیگر بزرگ‌تر هستند و با داشتن قلعه‌های مستحکم می‌توانند به خوبی از خود در برابر خطرات خارجی محافظت کنند. الوی می‌تواند به تک‌تک قبایل و شهرهای بازی سفر کند و ضمن انجام ماموریت‌های مختلف، به کشف اسرار پنهان هر یک از آنها بپردازد.

 

Horizon-Zero-Dawn8

هیس!

یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی که در بازی‌های سبک دنیای باز کمتر مشاهده می‌شود، قابلیت مخفی‌کاری است. الوی می‌تواند با مخفی شدن در میان بوته‌ها و پشت تخته سنگ‌ها، از خطر دیده شدن و حمله توسط موجودات وحشی بازی در امان باشد. از سوی دیگر تیر و کمان الوی نیز دقیقا به همین منظور به بازی اضافه شده‌ است تا او بتواند بدون درگیر شدن و به صورت مخفیانه به دشمنانش حمله کند. البته بدون شک هماهنگ کردن مکانیک‌های مخفی‌کاری بازی با سایر بخش‌های گیم‌پلی آن، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی گوریلا گیمز خواهد بود.

 

Horizon-Zero-Dawn9

دایناسورهای مکانیکی

دایناسور‌های مکانیکی! این مناسب‌ترین عبارت برای توصیف دشمنان غول‌پیکر بازی است. در دموی به نمایش درآمده از بازی شاهد مبارزه‌ی هیجان‌انگیز الوی با یک موجود بزرگ که به دایناسور تی-رکس شباهت داشت بودیم. مشاهده‌ی این موجود مکانیکی که چندین برابر بزرگتر از الوی بود می‌تواند گویا این مسئله باشد که در طول مراحل Horizon Zero Dawn بارها و بارها با روبات‌های عظیم‌الجثه مواجه خواهیم شد. موجوداتی که به اندازه‌ی یک آسمان‌خراش بزرگ هستند و نبرد با آنها نیاز به مهارت و حتی شانس زیاد دارد. وجود دایناسور‌های مکانیکی در Horizon Zero Dawn می‌تواند تا حد زیادی به تنوع روند بازی کمک کند.

 

Horizon-Zero-Dawn10

چیز تازه‌ای وجود ندارد

Horizon Zero Dawn برای بازی‌سازان گوریلا گیمز یک پروژه‌ی جدید نیست؛ این بازی حدود پنج سال است که در دست تهیه قرار دارد. اگرچه این زمان برای ساخت یک بازی نسبتا طولانی است، اما باعث می‌شود تا نسبت به کیفیت اثر نهایی اطمینان بیشتری داشته باشیم. این مسئله همچنین باعث شده تا انتظارات بازیکن‌ها از Horizon Zero Dawn افزایش پیدا کند؛ به طوری که شاید دریافت امتیازات خوب (نه عالی) هم توقع آنان را برآورده نسازد. از همین حالا Horizon Zero Dawn را به عنوان یکی از نامزدهای اصلی کسب عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۶ معرفی می‌کنند، اما نباید فراموش کنیم که ورود به نسل جدید یک چالش بزرگ برای گوریلا گیمز خواهد بود.

 

Horizon-Zero-Dawn11

وجود حیوانات وحشی

Horizon Zero Dawn تنها یک طبیعت زیبا و واقعی ندارد؛ حیواناتی که در دنیای بازی زندگی می‌کنند نیز رفتارهای کاملا طبیعی از خود نشان می‌دهند. آنها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با هم تعامل دارند. در مصاحبه‌ای که یکی از طراحان ارشد گوریلا گیمز انجام داد اعلام کرد که حیوانات بازی مثل گوسفندها در دنیای واقعی صداها را می‌شنوند، مانند گله‌ی گرگ‌ها حمله می‌کنند، شبیه گاو می‌چرند و مانند بز کوهی می‌دوند؛ همه‌ی این موارد اگر درست باشند ثابت می‌کنند که سازندگان بازی در طراحی حیوانات و رفتارهای آنها سنگ تمام گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد که دنیای Horizon Zero Dawn زنده‌تر و واقعی‌تر از سایر عناوین سبک دنیای باز خواهد بود.

 

Horizon-Zero-Dawn12

تعامل انسان و ماشین

وقتی در دنیای واقعی به یک گاو نزدیک می‌شویم یا یک گربه را نوازش می‌کنیم آیا آنها به ما حمله‌ور می‌شوند؟ در شرایط عادی پاسخ منفی است. در Horizon Zero Dawn نیز چنین ارتباط دوستانه‌ای بین انسان و ماشین‌های مکانیکی برقرار است و این یکی از ویژگی‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد بازی خواهد بود. در طول بازی متوجه خواهید شد که تمام ماشین‌ها دشمن انسان نیستد، بلکه بعضی از آنها رفتار کاملا مثبتی با شما دارند. می‌توانید به آنها نزدیک شوید و از قابلیت‌هایشان برای انجام کارهای مختلف بهره ببرید. البته بیشتر موجودات مکانیکی بازی خطرناک هستند و شما را به چشم یک غذای لذیذ نگاه می‌کنند!

 

Horizon-Zero-Dawn13

قهرمان بازی نیز از قابلیت‌های ماشینی بی‌بهره نیست

سلاح‌ها بخش مهمی از گیم‌پلی Horizon Zero Dawn را شامل می‌شوند. روبات‌های بزرگ با سلاح‌های فوق پیشرفته‌ای که در اختیار دارند می‌توانند شما را در یک چشم به هم زدن نابود کنند، اما قهرمان کمان‌دار بازی نیز چندان دست و پا بسته نیست. اگر الوی موفق شود این سلاح‌ها را از پیکر روبات‌های بازی جدا کند می‌تواند از آنها در مقابل دشمنان خود استفاده نماید. در تریلر بازی نیز دیدیم که الوی در نبرد با یک تی‌-رکس مکانیکی، از سلاحی عجیب و قدرتمند برای وارد کردن آسیب بیشتر به دشمنش بهره می‌برد. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد سلاح در بازی وجود دارند و به چه شکلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما احتمالا تنوع آنها به اندازه‌ای هست که بازیکن‌ها برای نابود کردن غول‌های ماشینی دست خالی نمانند.

 

Horizon-Zero-Dawn14

ترکیب سلاح‌ها و ارتقای آنها

همان‌طور که گفتیم الوی می‌تواند از سلاح‌هایی که با کشتن دشمنانش به دست می‌آورد استفاده کند. او همچنین در طول بازی قطعات مختلفی را پیدا می‌کند که می‌توان آنها را برای افزایش قابلیت‌های مختلف یک اسلحه مصرف کرد. برای مثال، همان گونه که در تصاویر بازی نیز مشخص است، تیر و کمان الوی فقط از یک تکه چوب و مقداری نخ ساخته نشده است؛ این سلاح کارآمد اجزای زیادی دارد که توسط الوی جمع‌آوری و به کمانش اضافه شده‌اند. این ویژگی که احتمالا برای تمام سلاح‌های بازی موجود است، به گیم‌پلی Horizon Zero Dawn تنوع مطلوبی خواهد بخشید.

 

Horizon-Zero-Dawn15

عطر گل‌های سرخ را استشمام کنید!

با تمام ویژگی‌هایی مثبتی که برای Horizon Zero Dawn عنوان کردیم، این بازی (و هر بازی دیگری) برای تبدیل شدن به یک شاهکار نیاز به روح و اتمسفر گیرا دارد؛ اتمسفری که بتواند بازیکن‌ها را به فکر کردن درباره‌ی دنیایی که در آن قدم می‌زنند وادار سازد. در واقع محیط‌های Horizon Zero Dawn بیش از چندضلعی‌های پرتعداد و بافت‌های با کیفیت، باید هوای تازه داشته باشند! باید دنیای بازی را باور کنیم تا بتوانیم با این آخرالزمان نامتعارف ارتباط برقرار نماییم. اگر این اتفاق بیفتد قطعا Horizon Zero Dawn این پتانسیل را دارد تا سبک دنیای باز را متحول کند.

منبع: Gaming Bolt