بازی Rare Replay محصول جدید استودیو بسیار با سابقه‌ رر، مجموعه‌ای از ۳۰ بازی قدیمی‌ و معروف این شرکت است که به صورت انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس وان منتشر شد. با زومجی و بررسی‌ این مجموعه با ارزش همراه باشید.

اگر شما نیز مانند من از کسانی‌ باشید که از کودکی سرگرمی اصلی‌تان بازی‌های ویدیویی بوده، احتمال اینکه یکی‌ از بازی‌های استودیو رر را بازی کرده باشید بسیار زیاد است. شاید به جرات بتوان استودیو بریتانیایی رر را یکی‌ از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین استودیوهای بازی سازی دنیا دانست. این استودیو در سال ۱۹۸۳ با نام Ultimate Play the Game تاسیس شد و در سال ۱۹۸۵ نام خود را به رر تغییر داد. تا قبل از سال ۲۰۰۲ که رر توسط مایکروسافت خریداری شود، این استودیو بیشتر کار ساخت بازی برای کنسول‌های شرکت نینتندو را بر عهده داشت. پس از خریداری شدن رر توسط مایکروسافت،آنها تمرکز خود را برروی ساخت بازی برای کنسول‌های مایکروسافت قرار دادند. در کارنامه بازی‌سازی آنها بازی‌های کلاسیک بسیار زیادی به چشم می‌خورد. از اولین بازی این استودیو در سال ۱۹۸۳ با نام Jetpac گرفته تا بازی‌های جدیدتری مانند Viva Pinata و سری محبوب Banjoo-Kazooie.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p تماشا در یوتیوب

در جریان نمایشگاه E3 هنگامی که رر از مجموعه بازی‌های Rare Replay رونمایی کرد، بسیاری از بازیکنان قدیمی‌ که خاطرات بسیار زیادی از بازی‌های این استودیو داشتند و به نوعی با این بازی‌ها بزرگ شده بودند، از جمله خود من بسیار هیجان‌زده شدند و برای تجربه این بازی لحظه شماری می‌کردند. Rare Replay مجموعه‌ای از ۳۰ بازی قدیمی‌ و کلاسیک این استودیو است که در یک دیسک کنار هم جمع شده‌اند. در این مجموعه انواع و اقسام بازی‌های مختلف در ژانرهای مختلف وجود دارند. از بازی Jetpac محصول سال ۱۹۸۳ این استودیو گرفته تا بازی دوران ساز Battletoads که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و حتی یکی از بهترین تیراندازی‌های اول شخص تمام دوران، Perfect Dark که خاطرات بسیاری را برای ما زنده می‌کند.

پروسه نقد یک بازی، معمولا شامل نقد گرافیک، داستان، گیم‌پلی، صداگذاری و بسیاری از عوامل دیگر بازی می‌شود. اما این نحوه سنتی‌ نقد و بررسی‌ کاملا برای مجموعه‌ای مانند Rare Replay که متشکل از ۳۰ بازی قدیمی است بی‌فایده خواهد بود، زیرا اگر بخواهید چنین بازی‌ای را نقد کنید، باید ۳۰ نقد جداگانه درباره هر کدام از بازی‌ها بنوسید. همچنین بسیاری از بازی‌های این مجموعه، زمانی منتشر شده‌اند که نه گرافیک‌های فوق‌العاده بالا وجود داشت، نه گیم‌پلی‌های پیچیده‌. به همین دلیل من در این نقد سعی‌ کردم که به بازی نه به عنوان ۳۰ بازی مجزا بلکه به عنوان یک مجموعه نگاه کنم و نظر خود را به طور کلی در مورد این مجموعه که شامل ۳۰ بازی است، ارائه دهم.

Rare در پیاده‌سازی منو‌ها و نحوه ارائه بازی به معنای واقعی‌ کلمه سنگ تمام گذاشته است

از همان لحظه‌ای که صفحه اصلی‌ بازی بعد از نصب (که پروسه نصب بازی یکی ازمعدود نکات منفی‌ این مجموعه به شمار می‌آید و در ادامه به طور مفصل در موردش صحبت خواهم کرد) بالا می‌آید شما متوجه می‌شوید که صرفا با یک مجموعه ساده از ۳۰ بازی قدیمی‌ مواجه نیستید. سازندگان در پیاده‌سازی منو‌ها و نحوه ارائه بازی به معنای واقعی‌ کلمه سنگ تمام گذاشته است. با دیدن صفحه آغاز بازی شما بی‌درنگ به یاد یک کارناوال می‌افتید. رنگ‌های شاد، طراحی منوهای عالی‌، استفاده از پوسترهایی با حال‌ و هوای قدیمی‌ در منوها و حتی ویدیو اولیه بازی، همه و همه این واقعیت را نشان می‌دهد که Rare صرفا مجموعه‌ای از ۳۰ بازی کلاسیک خود را در یک دیسک قرار نداده، بلکه زحمات بسیار زیادی برای نحوه ارائه Rare Replay کشیده است. تمامی المان‌های موجود در منوهای بازی، با دقت و وسواس بسیار زیادی ساخته شده‌اند و شما به عنوان بازیکن، از همان لحظه اول، مجذوب این منوها می‌شوید.

Rare Replay از همان ابتدای بازی می‎توانید تلاش قابل تحسین استودیو رر در ساختن منوها و ارائه بازی را متوجه شوید

منوهای بازی شامل ۳ بخش اصلی‌ می‌شوند. این بخش‌ها عبارتند از گالری بازی‌ها، ویدیوهای اضافه و Snapshots. در بخش ویدیوهای اضافه، با بازی کردن بازی‌ها می‌توانید ویدیوهای مختلفی‌ را آزاد کنید به تماشای آنها بپردازید. این ویدیوها شامل تاریخچه‌ی استودیو Rare، تصاویر و ویدیوهای مفهومی برخی از بازی‌های این استودیو، ایده‌ها و پروژه‌های لغو شده، برخی‌ از آهنگ‌های معروف بازی‌های این استودیو و نحوه ساخت و ایده پشت بازی‌هایی مانند Battletoads می‌شوند. بعد از اینکه تعدادی از این ویدیوها را آزاد کردم و به تماشای آنها نشستم، باز هم لبخندی از رضایت برروی لبانم نقش بست. دو موضوع در این ویدیوها بسیار جلب توجه می‎‌کرد. یک اینکه چقدر برای ساخت و جمع‌آوری این ویدیوها زحمت کشیده شده و دو اینکه من از این طریق با تاریخچه، ایدئولوژی و دیدگاه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین استودیوهای بازی‌سازی بیشتر آشنا شدم. فرقی نمی‌کند که شما این استودیو را بشناسید یا نه و اصلا این استودیو را دوست دارید و یا از آن متنقر هستید. باید ویدیوهایی را که درون این مجموعه وجود دارند، ببینید.زیرا از این طریق نه تنها با یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای بازی‌سازی آشنا می‌شوید، بلکه درکی تازه از تاریخچه بازی‌های ویدیویی به دست می‌آورید. همین ویدیوها و این واقعیت که تمام آنها از ابتدا برای تماشا در دسترس نیستند، بهانه بسیار خوبی است که بازی‌های این مجموعه را بازی کنید تا تمام ویدیوها آزاد شوند.

Rare Replay ویدیوهای قرار داده شده در بازی شما را با تاریخجه این استودیو آشنا می‌کند

هنگامی که به بخش بازی‌ها وارد می‌شوید، تمامی‌ بازی‌های این مجموعه را به همراه اطلاعات تکمیلی در مورد آنها می‌بینید. این اطلاعات شامل سال انتشار بازی، تعداد بازیکنانی که بازی به طور همزمان پشتیبانی می‌کند و پوستری از بازی می‌شود. هنگامی که بر روی هر کدام از بازی‌ها کلیک می‌کنید به صفحه مخصوص بازی منتقل می‌شوید که در آنجا خلاصه‌ای از داستان بازی را نیز می‌توانید مشاهده کنید. این نکته را هم باید بگویم که اگر شما دوست دارید گیمراسکور بیشتری داشته باشید، می‌توانید خوشحال باشید زیرا این بازی دارای ۱۰ هزار گیمراسکور است.

شما در هر زمانی‌ از بازی با نگه داشتن دکمه LT می‌توانید بازی را بدون هیچگونه محدودیت و جریمه‌ای تا ده ثانیه به عقب بازگردانید

می‌توان بازی‌های این مجموعه را به دو دسته بازی‌های قبل از کنسول نینتندو 64 و بعد از آن‌ تقسیم کرد. بازی‌هایی که قبل از کنسول نینتندو 64 در این مجموعه وجود دارند و تعداد آنها ۱۶ عدد است، دارای ویژگی‌های خاصی‌ هستند. اولین نکته جالب در مورد این بازی‌ها، دارا بودن قابلیت ذخیره خودکار است. همچنین شما قابلیت این را دارید که این بازی‌ها را هر زمانی‌ که دوست دارید ذخیره کنید. قابلیت بعدی بازی‌های قبل از کنسول نینتئدو 64،  ویژگی‌ای به نام Snapshot است. کاری که ویژگی اسنپ‌شات می‌کند این است که برخی از مراحل معروف این بازی‌ها را با اهداف جدید برای شما قرار می‌دهد و شما باید آن قسمت از بازی را با قوانین جدیدی به پایان برسانید. بخش Snapshot هم از طریق منوی اصلی‌ بازی و هم از طریق صفحه مخصوص هر بازی قابل دسترسی‌ است. به طور مثال، یکی‌ از مراحل‌ این بخش مرحله بسیار دشوار و معروف Turbo Tunnel بازی Battletoads است. شما در این بخش جداگانه به سبک بازی‌های رانر بی‌ انتهای جدید، تا زمانی‌ که نمردید می‌توانید به بازی ادامه دهید. در انتها رکورد شما ثبت می‌شود و می‌توانید در لیدربرد جهانی  این بخش امتیاز خود را با دیگران مقایسه کنید. یکی‌ دیگر از ویژگی‌های جالب بازی‌های پیش از کنسول نینتندو 64، قابلیت rewind (به عقب برگشتن) است. به این‌صورت که شما در هر زمانی‌ از بازی با نگه داشتن دکمه LT می‌توانید بازی را بدون هیچگونه محدودیت و جریمه‌ای تا ده ثانیه به عقب بازگردانید.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

ممکن است در نگاه اول این قابلیت به مذاق بسیاری از بازیکنان قدیمی‌ و سرسخت خوش نیاید اما با در نظر گرفتن سختی بیش از حد بازی‌هایی همچون Battletoads, بازیکنان غیر حرفه‌ای‌تر یا کسانی‌ مثل خود من که در زمان تجربه نسخه اصلی‌ این بازی به سختی می‌توانستند این مراحل را به اتمام برسانند، این ویژگی‌ بسیار کارآمدی است و شانس این را به همه می‌دهد که بتوانند سخت‌ترین مراحل بازی‌های سخت قدیمی را بالاخره به اتمام برسانند! یکی‌ دیگر از نکات جالب بخش اول بازی‌های این مجموعه، وجود فیلتر تلویزیون‌های قدیمی‌ CRT است. شما با فشردن آنالوگ سمت راست (یا از طریق منو بازی) می‌توانید این فیلتر را روشن کنید تا بازی شما، با فیلتر تلویزیون‌های قدیمی‌ پخش شود. همچنین بسیاری از بازی‌های این مجموعه، به دلیل اینکه برای تلویزیون‌های قدیمی‌ ساخته شده‌اند، دارای نسبت تصویر ۴:۳ هستند. بنابراین در تلویزیون‌های جدید که تمامی آنها تقریبا از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده می‌کنند، حاشیه‌ تصویر خالی‌ می‌ماند. شما در زمان اجرای بازی‌هایی از این دست، می‌توانید نمایش تصویر پیش‌زمینه را برای خود فعال کنید. در این حالت، به جای بازی با حاشیه سیاه، عکسی‌ از بازی‌ای که شما در حال اجرای آن هستید در پیش‌زمینه برای شما به نمایش در می‌آید. آخرین ویژگی‌ بازی‌های این مجموعه که متعلق به زمان پیش از کنسول نینتندو 64 هستند، وجود تقلب‌ها (چیت) است. شما برای برخی از بازی‌ها به راحتی‌ می‌توانید با فشردن دکمه منو برروی کنترلر ایکس‌باکس وان خود، به این بخش دسترسی‌ پیدا کنید و به طور مثال جان بی‌نهایت را برای خود فعال کنید.

Rare Replay در گالری بازی می‌توان اطلاعاتی در مورد هر بازی به دست آورد
شما دیگر نیازی نیست که برای اجرای بازی‌هایی مانند Viva Pinata یا Perfect Dark Zero وارد بازی Rare Replay شوید و مستقیما از داشبورد ایکس‌باکس وان می‌‎توانید آنها را اجرا کنید

حال می‌رسیم به بخش دوم بازی‌های موجود در این مجموعه که برای کنسول نینتندو 64 و پس از آن‌ منتشر شدند. این بازی‌ها از ویژگی‌های ذکر شده در بالا برخوردار نیستند. همچنین دسته دوم بازی‌های موجود در این مجموعه خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. بازی‌هایی که پیش از این بر روی ایکس‌باکس 360 منتشر شدند و بازی‌هایی که برای کنسول قبلی مایکروسافت (Original Xbox) منتشر نشدند. دسته دوم، یعنی‌ بازی‌هایی که برا کنسول قدیم مایکروسافت منتشر نشدند، مانند بازی‌های قسمت اول این مجموعه از داخل خود Rare Replay اجرا می‌شوند اما تمامِ ۹ بازی که پیش از این برای ایکس‌باکس 360 منتشر شدند و در این مجموعه وجود دارند، با قابلیت Backward Compatibility ایکس‌باکس وان اجرا می‌شوند. بازی‌هایی مانند Banjoo-Kazooie، Perfect Dark و  Viva Pinataدر این دسته قرار می‌گیرند. این بازی‌های به صورت جداگانه بر روی داشبورد ایکس‌باکس وان شما نصب می‌شوند و شما برای اجرای آنها دیگر نیازی نیست که بازی Rare Replay را اجرا کنید. این ویژگی‌ هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد. نکته مثبت اجرای این بازی‌ها به این صورت این است که شما دیگر نیازی نیست که برای اجرای بازی‌هایی مانند Viva Pinata یا Perfect Dark Zero وارد بازی Rare Replay شوید و مستقیما از داشبورد ایکس‌باکس وان می‌‎توانید آنها را اجرا کنید اما نکته منفی‌ این است که برای اجرای آنها، باید هر کدام از این ۹ بازی  را به صورت مجزا دانلود کنید. یعنی‌ این بازی‌ها به صورت پیش فرض در دیسک Rare Replay وجود ندارند و خب این نکته مخصوصا برای ما که اکثرا دارای حجم محدود اینترنت و سرعت پایینی هستیم، نکته منفی‌ به حساب می‌آید. هنگامی که من بازی را برای اولین بار اجرا کردم، چیزی حدود ۷ گیگابایت حجم برای دانلود این بازی‌ها مصرف کردم. همچنین شما مانند بازی‌های قدیمی‌تر این مجموعه، نمی‌توانید به سرعت بین بازی‌ها سوییچ کنید. یکی‌ دیگر از نکاتی‌ که من را در هنگام اجرای بازی‌هایی که از قابلیت Backward Compatibility ایکس‌باکس وان استفاده می‌کنند متعجب کرد، افت نرخ فریم به خصوص در بازی‌های Perfect Dark Zero و Banjoo-Kazooie: Nuts & Bolts بود. من اصلا انتظار دیدن چنین مشکلاتی را با در نظر گرفتن اینکه این بازی‌ها بر روی کنسولی با قدرت و سخت‌افزار ایکس‌باکس وان در حال اجرا هستند، نداشتم.

در هر زمانی‌ که شما در حال اجرای بازی‌های این مجموعه هستید، با نگه داشتن دکمه منو برای چند ثانیه، می‌توانید به راحتی‌ و به سرعت به منو اصلی‌ بازی برگردید. این نکته حتی در بازی‌هایی مانند Perfect Dark Zero که به صورت مستقیم از درون بازی نیز اجرا نمی‌شوند نیز صادق است.

Screenshot-Original_5 فیلتر تلویزیون‌های قدیمی در بازی بسیار زیبا پیاده‌سازی شده است

هنگام نصب بازی علاوه بر حجم زیاد دانلود بازی‌هایی که قبلا نیز برای ایکس‌باکس 360 منتشر شده بودند، زمان طولانی‌ نصب خود بازی نیز آزار دهنده بود. شاید بتوان به جرات گفت که تنها نکته منفی‌ کل بازی Rare Replay،  همین زمان طولانی‌ نصب و دانلود کردن برخی‌ از بازی‌ها است. واقعا اگر شما هم از کسانی‌ بودید که  پیش از این حداقل تجربه بازی کردن یکی‌ از بازی‌های استودیو رر را داشتید (که واقعا بعید می‌دانم که نداشته باشید) یا حتی تا به حال نام این استودیو را نشنیده‌اید و با مجموعه باز‌ی‌های Rare Replay می‌خواهید با این استودیو آشنا شوید، این مجموعه یکی‌ از ارزشمندترین و بهترین مجموعه‌هایی است که در سالیان اخیر و شاید حتی در تمام دوران منتشر شده است. شاید حتی اگر مجموعه‌ای منتشر می‌شد که فقط این ۳۰ بازی را در خود داشت، و هیچ‌کدام از محتوای اضافی موجود در این بازی در آن گنجانده نمی‌شد، باز هم می‌توانست در زمره بهترین مجموعه بازی‌های منتشر شده قرار بگیرد، اما زحمات و تلاشی که برای نحوه ارائه این بازی کشیده شده است به اضافه مقادیر بسیار زیادی ویدیو از تاریخچه و ایده‌های استودیو رر، این بازی را به یکی‌ از بهترین بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان تبدیل کرده است. از زمانی‌ که من این بازی را در دستگاه خود قرار دادم بدون اغراق می‌توانم بگویم که سمت هیچ بازی دیگری نرفتم و مطمئن هستم که حتی با وجود اینکه بازی‌های بسیار زیاد و مورد انتظاری در طی‌ ۶ ماه آینده منتشر می‌شوند، باز هم Rare Replay از آن‌ دست بازی‌هایی است که تا مدت‌های طولانی من و هرکسی که با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده است را سرگرم نگه می‌دارد. از بازی‌های کلاسیک و فوق‌العاده‌ای مانند Perfect Dark و Battletoad و Pro-am گرفته تا بازی‌هایی مانند Viva Pinata که واقعا به شما آرامش می‌دهند و شما را برای مدتی‌ از هیاهوی بازی‌های صرفا اکشن با گرافیک بسیار بالا دور نگه می‌دارند.

Rare Replay Viva Pinata از آن دست بازی‌هایی است که به طور مستقیم از روی داشبورد ایکس‌باکس اجرا می‌شود

دو بازی که من واقعا از نبود آنها در این مجموعه ناراحت شدم، بازی‌های007 Goldeneye و Donkey Kong Country بود. این دو بازی که کماکان دو تا از بازی‌های دوران ساز تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شوند، کاملا نبودشان در این مجموعه حس می‌شد اما مشکلات حقوقی بر سر امتیاز آنها (که اولی‌ در اختیار اکتیویژن و دومی‌ در اختیار نینتندو است) دست استودیو Rare را برای قرار دادن این دو بازی در این مجموعه ارزشمند بسته بود.

نکته دیگری که بسیار برای من جالب توجه بود و موردی بود که سال‌ها بود به آن‌ فکر نکرده بودم و با آن روبرو نشده بودم، سخت بودن بیش از اندازه بازی‌های زمان بچگی‌ ما بود! بسیار قبل‌تر از اینکه بازی‌هایی مانند Bloodborne و یا Dark Souls وجود داشته باشند و بازیکنان نسل جدید را به چالش بکشند، بازی‌هایی مانند Battletoads مهمان خانه‌های ما بر روی کنسول قدیمی‌ SNES بود که واقعا تمام کردنشان با در نظر گرفتن این موضوع که آن‌ زمان قابلیت ذخیره سازی نیز وجود نداشت به قول معروف کار حضرت فیل بود!

در آخر باید بگویم که تجربه بازی‌های فوق‌العاده‌ زیبای این مجموعه، من را دقیقا به زمانی‌ برد که هنوز بازی‌های ویدیویی به این پیشرفت‌های چشمگیر از نظر تکنیکی‌ نرسیده بودند. من همیشه این سوال برایم مطرح بود که چگونه ما با بازی کردن چنین بازی‌های ابتدایی از نظر گرافیک و گیم‌پلی سرگرم می‌شدیم و خب جواب خودم را با تجربه این مجموعه گرفتم! دلیل این مساله این بود که آن بازی‌ها واقعا بازی‌های خوبی بودند! این بازی‌های قدیمی درست است که گرافیک چشم‌نواز یا داستان پیچیده نداشتند، اما برخی از آنها کماکان حتی از بهترین بازی‌های سال‌های اخیر هم یک سرو گردن بالاتر هستند! شاید به دلیل بر انگیخته شدن حس نوستالژی خودم  این حرف‌ها را می‌زنم، اما باور کنید اگر شما نیز این مجموعه را تجربه کنید، حرف‌های من را تایید خواهید کرد.

استودیو Rare، با اینکه چند سال است که از روزهای اوج خودش فاصله گرفته، اما کماکان یکی‌ از تاثیرگذارترین استودیوهای صنعت بازی‌سازی است و اگر آنها نبودند شاید مسیر بازی‌سازی به سمت دیگری سوق پیدا می‌کرد. تجربه این مجموعه مهر تاییدی است بر این واقعیت و اگر شما کنسول ایکس‌باکس وان دارید شدیدا پیشنهاد می‌کنم که این مجموعه ارزشمند را که با قیمت ۳۰ دلار (که در مقابل محتوایی که به آن‌ دسترسی‌ پیدا می‌کنید کاملا رقم ناچیزی است) تهیه کنید. مطمئن باشید مجموعه Rare Replay از آن دست بازی‌هایی است که نه تنها تا ماه‌ها، بلکه تا سال‌ها ارزش بازی کردن دارد و هرگز قدیمی نخواهد شد. اگر هم کنسول ایکس‌باکس وان ندارید و کسی هستید که با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده و ساعت‌های بی‌شماری از دوران کودکی خود را صرف بازی‌های ویدیویی کرده است، شک نکنید که الان بهترین زمان برای خرید کنسول نسل هشتمی مایکروسافت است.

تهیه شده در زومجی

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


Rare Replay

شاید بدون اغراق بتوان گفت که Rare Replay بهترین مجموعه‌ای از بازی‌های قدیمی است که تا به حال منتشر شده. حتی می‌توان این بازی را در بین ۵ بازی برتر انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان نیز قرار داد. فرقی نمی‌کند که با بازی‌های قدیمی استودیو رر خاطره دارید یا این بازی اولین تجربه شما از بازی‌های این استودیو است. اگر کنسول ایکس‌باکس وان دارید همین حالا این بازی را تهیه کنید. اگر هم تا به حال به دلایل مختلف این کنسول را خریداری نکرده‌اید، شک نکنید که همین یک بازی ارزش خرید کنسول ایکس‌باکس وان را خواهد داشت.
نادر امرایی

9

نقاط قوت

  • - طراحی فوق‌العاده منوها و ارائه عالی بازی
  • - محتویات اضافی بسیار زیاد و ارزشمند
  • - کلکسیونی از بازی‌های کلاسیک و خاطره‌انگیز
  • - بخش Snapshot
  • - قیمت بسیار مناسب با توجه به وجود ۳۰ بازی در این مجموعه
  • - تمام نشدن بازی!
  • - Battletoads

نقاط ضعف

  • - دانلود کردن بازی‌هایی که از قابلیت Backwards Compatibility کنسول ایکس‌باکس وان استفاده می‌کنند
  • - افت فریم در برخی از بازی‌های جدیدتر این مجموعه
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده