// یکشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵

نگاهی به تغییرات فنی بازی Uncharted: the Nathan Drake Collection

در چه نقطه‌ای یک ریمستر تبدیل به یک بازسازی یا Remake می‌شود؟ چه زمانی  می‌توان ریمستر یک بازی را یک تکرار یا یک نسخه هیجان‌انگیز دانست و در آخر این‌که Nathan Drake Collection در کدام دسته است؟ با زومجی همراه باشید تا در قالب یک مقاله تحلیلی، جواب این سوالات را بیابیم.

در یک ریمستر شاهد بهبود کیفیت گرافیکی و کیفیت صوتی هستیم، اما اساسا منابع یک ریمستر از یک اثری که قبلا وجود داشته‌ و ساخته شده است، دریافت می‌شوند و از این منبع است که بهبودها و پیشرفت‌ها صورت می‌گیرند. معنای ریمستر در دنیای بازی‌ها کمی مبهم است، اما چیزی که خوب می‌دانیم این است که که خیلی کم پیش می‌آید در یک ریمستر شاهد چیزهای جدیدی باشیم و اکثر این موارد نیز به افزودن کیفیت وضوح و نرخ فریم آن ختم می‌شود. اما در آخرین تریلر منتشر شده از Uncharted: the Nathan Drake Collection به نظر می‌رسد که سازنده این مجموعه یعنی بلوپوینت گیمز «Bluepoint Games» به راستی توانسته است مهره‌هایی که استودیو ناتی‌داگ در بازی خود به کار برده را بهبود بخشد و این بازی‌ها را در اصل بازسازی کند. شواهد حاکی از آن است که در این مجموعه ما شاهد یک پورت ساده نیستیم و همچنین هنر و هندسه جدید در تک تک لحظات آخرین تریلر این کالکشن قابل مشاهده است. استودیو بلوپوینت به لطف سابقه خود در زمینه تبدیل بازی‌های قدیمی و انتقال آن به پلتفرم‌های جدید شناخته شده است اما با این مجموعه جدید از سری Uncharted یعنی Nathan Drake Collection، می‌توان به راحتی گفت که با بهترین کار این استودیو تا اکنون رو به رو هستیم.

Uncharted The Nathan Drake Collection

برای بهتر متوجه شدن آن چه که در این مجموعه تغییر کرده، زمانی را صرف کردیم و به بررسی و مقایسه گیم‌پلی‌های این بازی در نسخه اورجینال کنسول پلی‌استیشن 3 و نمایش جدید از مجموعه Nathan Drake پرداختیم. برای بررسی بهتر این دو نسخه بخش‌هایی از گیم‌پلی را انتخاب کردیم که شامل صحنه‌هایی است که در نسخه اورجینال کنسول پلی‌استیشن 3 از پیش رندر شده بودند زیرا این سوال برای ما به وجود آمده که آیا درکنسول پلی‌استیشن 4 نیز همچنان شاهد موارد پیش رندر شده هستیم؟ وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ ۶۰ فریم برثانیه فضای بسیار زیادی را طلب می‌کند، فضایی که شاید فراتر از گنجایش یک دیسک بلوری باشد. با این حساب آیا باید منتظر یک مجموعه چند دیسکه باشیم؟ آیا صحنه‌های بازی با به دست آوردن ابزار جدید توانسته خود را به یک اثر Real-Time درآورد؟ هنوز مشخص نیست، اما به زودی متوجه خواهیم شد.

دانلود ویدیو

صرف نظر ازهر چیزی که از پیش رنده شده باشد یا نشده باشد، مشخص است که روی هر یک از صحنه‌هایی که مشاهده کردیم به خوبی کار شده است. همانطور که اعلام کردیم، خیلی از مهره‌های بازی بهبود یافته‌اند حتی برخی اوقات باعث شگفتی شده‌اند که همین امر موجب غنی‌تر شدن و مجذوب کننده‌تر شدن خط داستانی بازی در سرتاسر هر سه قسمت بازی شده است. به عنوان مثال، مدل اصلی شخصیت بازی که در Darke’s Fortune به کار برده شده بود، نسبت به مدل Uncharted 3 تاریخ گذشته به نظر می‌رسید. چیزی نیست که به آن ایراد گرفته شود زیرا خلق و طراحی یک شخصیت در طول سه بازی کامل می‌شود، درست بر اساس آن چه که در تریلر دیدیم، دقیقا همین اتفاق افتاده است.

در کنار مدل شخصیت اصلی بازی، جزییات درون خود بازی نیز رشد و ترقی داشته‌اند. تعداد مشخص و قابل توجه‌ای از بافت‌ها، جای خود را به بافت‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر داده‌اند و در این حین نیز جلوه‌های ویژه مانند انفجارها و آتش بهبود یافته‌اند. مدل‌ها نیز همراه با Screen Timeها در جزییات مختلف پیشرفت داشته‌اند. ممکن است تغییرات بازی به سرعت نمایان نشوند، اما با گذشت زمان متوجه حیرت‌انگیز بودن بهبودها و پیشرفت‌ها شدیم.

همانطور که انتظار می‌رفت، هر سه قسمت از آثار مجموعه Uncharted به وضوح تصویر ۱۰۸۰ تبدیل شده‌اند که شامل anti aliasing می‌شوند. فیلتر Anisotropic، سایه‌های متصل و ترکیب رنگ‌ها در سایه‌زنی، تماما در جزییات بهبود یافته تحت تاثیر واقع شده‌اند که در نهایت، یک تصویر کلی بسیار تمیز و خوش‌آیند را به وجود آورده‌اند. بافت‌های بلوری قابل مشاهده در کنار چندین و چندی از مشکلات پردازش که در نسخه پلی‌استیشن 3 همانند یک طاعون عمل می‌کردند حذف شده‌اند و این امر تفاوت عظیمی را میان نسخه اورجنیال پلی‌استیشن 3 و مجموعه پلی‌استیشن 4 به وجود آورده است.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360pدانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

هرچند، یک مورد از قلم افتاده در تمامی بازی‌های درون کالکشن Nthan Drake وجود دارد که تا اکنون متوجه آن شدیم و آن چیزی نیست جز موشن بلور «Motion Blur». با Uncharted 2 شروع کنیم، استودیو ناتی داگ در این بازی قابلیت موشن بلور توسط اشیا را به کار برده بود. چنین عملی به انیمیشن‌های بازی وزن و جنبش بیشتری نسبت به نسخه قبلی این بازی داده بود و واقعا به ارایه رویدادهای سینمایی در آن کمک کرد. نمایش ویژه این افکت را می‌توانستیم در صحنه‌های دویدن‌ها، قدم‌های سریع یا اتفاقات پر سرعت مشاهده کنیم که نمونه بارز آن در حوادث قطار موجود بود.

در حالی که موشن بلور در میان‌پرده‌های پردازش شده نسخه اورجینال پلی‌استیشن 3 به کار نرفته بودند، اما در میان‌پرده‌های Real Time نسخه جدید نیز، این افکت همچنان غایب است و عدم حضور آن حس می‌شود. افکت موشن بلور که در ریمستر بازی The Last of Us اصلاح شده بود نتیجه خیلی خوبی را به جای گذاشت، اما به نظر می‌رسد که این امر در هر چه که تا به حال در مورد مجموعه Nathan Drake دیده‌ایم به کلی غایب است. البته می‌توان امید داشت که این قابلیت به عنوان یک جلوه ویژه بسیار مهم در این مجموعه به کار رود، مخصوصا وقتی می‌دانیم که این بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

البته، نرخ کامل ۶۰ فریم بر ثانیه در گیم‌پلی بازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کالکشن است. همان‌طور که مشاهده کردیم، کل تریلر داستانی بازی تقریبا در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شد، در حالی که تریلر قبلی گیم‌پلی Uncharted 2 نیز دارای عملکردی استوار بود. اما با این حال هنگامی که دوباره شروع به انجام بازی نسخه‌های اورجینال کردیم، از منظر و نمای آن بسیار هیجان‌زده شده بودیم. با این‌که نسخه Drake’s Fortune از مشکلات پارگی تصویر و عملکرد رو به پایین رنج می‌برد، اما در نسخه‌های بعدی این مشکلات به کلی از بین رفته بود.

ما همچنین زمانی را برای بررسی نمایش ماه قبل Uncharted 2 صرف کردیم. ویدیوی منبع این نمایش از مشکلات بسیار جدی Compression Artefact رنج می‌برد، اما همچنان باعث شد تا این سوال برای ما ایجاد شود که چگونه این نسخه جدید با نسخه اورجینال پلی‌استیشن 3 قابل مقایسه است. کار بسیار سختی است که یک تصویر واضح از جزییات پر زرق و برق به دست آوریم، اما باز هم کاملا مشخص است که خیلی از بافت‌ها کاملا دوباره روی آن‌ها کار شده است. به علاوه این‌که ما متوجه افزایش در افکت‌های آلفا و تراکم آن‌ها شدیم. مثلا در یک صحنه شاهد افزایش دود و گرد و خاکی بودم که در نسخه پلی‌استیشن 3 وجود نداشتند. همچنین در صحنه‌ای که نیتن به بالای ساختمان رسید، شاهد افزایش جزییات محیط‌ها در فواصل دور بودیم. ساختمان‌ها دارای پیچیدگی بیشتری از نظر تعداد و شکل و شمایل شده‌اند و حتی محدوده کوه‌ها دست خوش تغییرات شده‌اند و در نهایت این ببرسی با نورپردازی و رنگ بندی بسیار بهتر و قابل توجه‌تری رو به رو شدیم.

Uncharted: The Nathan Drake Collection

با در نظر داشتن مقدار پیچیدگی این پروژه، نتایجی که تا به حال مشاهده کردیم بسیار دلگرم کننده بوده‌اند. هر سه نسخه از بازی که با معماری منحصر به فرد پلی‌استیشن 3 طراحی شده بودند، اگر دست سازنده اشتباه و نا درست داده شده بود، می‌توانست به پروژه شکست خورده تبدیل شود. یا حتی از طرفی دیگر در خیلی از مواقع ما در ریمسترها شاهد تنها افزایش وضوح تصویر یا نرخ فریم بودیم، اما در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که تحویل دادن این پروژه به استودیو بلوپوینت تمام این گمانه زنی‌ها را از بین برده است. در این دمو ما شاهد این بودیم که فراتر از سطح عملکرد خود بازی و افکت‌های جدید، این استودیو اهمیت ویژه‌ای به این مجموعه داشته و به جزییات ریز و درشت آن دقت کرده است.

البته، باید صبر کرد تا کالکشن Nathan Drake کامل شود و سپس به قضاوت در مورد آن بپردازیم اما نخستین دیدگاه و ادراک نسبت به این مجموعه مثبت بوده و به طور مشخص، چیزهای بسیار زیادی وجود دارد که برای آن‌ها هیجان‌زده باشیم. تعداد تغییراتی که نسبت به نسخه اورجینال بازی شاهد بودیم نسبت به تغییرات ریمستر The Last of Us فراتر بوده است، تغییراتی که شامل بهبودهای فراوان و شگفتی‌های زیاد است؛ درست همانند نسخه نسل جدید بازی Grand Theft Auto 5. در این زمینه کاملا مشخص شده است که استودیو بلوپوینت یکی از بهترین‌ها در جایگاه خود است و تا به حال به ما نشان داده که چقدر به جزییات اهمیت می‌دهد؛ خصوصا وقتی صحبت از 3 بازی بسیار محبوب کنسول پلی‌استیشن 3 باشد.

منبع:

Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده