نویسنده: نادر امرایی
// دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

تمام شایعاتی که تابحال درباره نینتندو NX منتشر شده است

شرکت نینتندو، مدتی‌ است که در حال کار بر روی پلتفرم جدید خود موسوم به NX است. با زومجی همراه باشید تا با هم نگاهی‌ به تمام شایعاتی که تا به حال درباره‌ی این کنسول منتشر شده، بیندازیم.

چندی پیش نینتندو اعلام کرد که در حال کار بر روی پلتفرمی جدید به نام NX است. تا آنجایی که ما می‌دانیم، این پلتفرم جدید می‌خواهد تجربه کنسول‌های خانگی و دستگاه‌های بازی قابل حمل را باهم ادغام کند و جایگزین Wii U و 3DS، کنسول‌های خانگی و قابل حمل فعلی نینتندو، شود.

بر اساس شایعاتی که اخیرا منتشر شده، نینتندو قصد دارد که 3DS (که به نظر بسیاری قدیمی‌ شده است) را با NX جایگزین کند. این کار به این معنی نیست که کنسول NX یک کنسول قابل حمل است. بلکه نینتندو سعی‌ دارد با NX، اکوسیستمی مانند چیزی که مایکروسافت با ویندوز ۱۰ در حال پیاده‌سازی است، درست کند. نینتندو برنامه دارد که جایگزین 3DS را در سال ۲۰۱۷ عرضه کند که کنسولی مبتنی‌ بر پلتفرم NX خواهد بود.

حال در زیر باهم نگاهی‌ به تمام شایعاتی که توسط منبع موثقی منتشر شده، می‌اندازیم:

  • این منبع موثق یک قرار داد Non Disclosure Agreement (توافق‌نامه غیر قابل افشا) با نینتندو امضا کرده است.
  • اطلاعات منتشر شده مربوط به ماه مارس تا جولای (فروردین تا تیر) ۲۰۱۵ هستند.
  • وی پتنت‌های زیادی از طرف نینتندو (که بسیاری از آنها در حال حاضر برای عموم نیز منتشر شده) به علاوه لیستی از بازی‌های در حال ساخت برای این پلتفرم دریافت کرده است.
  • NX یک پلتفرم و اکوسیستم است و نام یک کنسول واحد نیست.
  • نینتندو پشتیبانی‌ خود را از Wii U به دلیل وجود بازی‌هایی مانند Splatoon قطع نخواهد کرد و کماکان کنسول خانگی اصلی‌ نینتندو در سال ۲۰۱۶ میلادی، ‌Wii U، خواهد بود.
  • به دلیل اینکه 3DS قدیمی‌ شده است، نینتندو می‌خواهد جایگزینی برای این کنسول قابل حمل عرضه کند. کماکان بازی‌هایی برای این کنسول ساخته خواهد شد اما تمرکز اصلی‌ نینتندو انتشار بازی‌هایی برای کنسول قابل حمل NX خواهد بود.
  • با NX، نینتتدو قصد دارد پلتفرمی بسازد که آنها بتوانند برای چندین دستگاه (کنسول خانگی، کنسول قابل حمل و دستگاه‌های موبایل) به راحتی‌ بازی بسازند. به این صورت که یک بازی بر روی تمامی این دستگاه‌ها اجرا شود. همچنین آنها می‌خواهند قابلیت Cross Buy و Cross Save (به این حالت که یک بازی را بر روی یکی‌ از کنسول‌ها خریداری کنید و بر روی دیگر کنسول‌ها نیز بتوانید اجرا کنید و از ذخیره‌هایتان استفاده کنید) را بر روی این پلتفرم پیاده‌سازی کنند. دقیقا شبیه کاری که مایکروسافت با انتشار ویندوز ۱۰ انجام داد. با این حال، هر کدام از دستگاه‌ها به صورت جداگانه بازی‌های انحصاری خود را خواهند داشت.
  • NNID (شاخص شبکه نینتندو) که جایگزین باشگاه نینتندو شده است، مختص به هر دستگاه است اما با این حال به بازیکنان اجازه به اشتراک گذاشتن اطلاعات (مانند لیست دوستان، محتوا و بازی‌های چندنفره محلی) را بین دستگاه‌های مختلف این پلتفرم می‌دهد.
  • کنسول قابل حمل پلتفرم NX، در بهار سال ۲۰۱۶ رونمایی خواهد شد و نهایتا تا سال آینده در دسترس طرفداران قرار خواهد گرفت. این دستگاه از پلی‌استیشن ویتا (کنسول قابل حمل سونی) از لحاظ سخت‌افزاری قوی‌تر خواهد بود. به دلیل صرفه جویی‌ در هزینه‌ها، نمایشگر این کنسول به جای رزولوشن 720pدارای رزولوشن 540p خواهد بود.
  • کنسول خانگی این پلتفرم که جایگزین Wii U خواهد شد، فاقد درایو نوری است اما کاربران می‌توانند آن‌ را به صورت جداگانه تهیه کنند. مشخصات سخت‌افزاری دستگاه خیلی‌ قوی نیست اما به احتمال زیاد دستگاه مشخصاتی نزدیک به پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان خواهد داشت. بازی‌هایی که برای کنسول قابل حمل و خانگی مشترکا منتشر می‌شوند، بر روی کنسول خانگی با کیفیت بهتری اجرا خواهند شد.
  • نینتندو تمرکز زیادی بر روی جلوگیری از کپی خور شدن کنسول جدید خود کرده است.
  • یکی‌ از مهم‌ترین بخش‌هایی که نینتندو در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن است، بخش سیستم عامل این پلتفرم است. آنها با استخدام کسانی‌ که قبلا در شرکت گوگل برروی اندروید کار می‎‌کردند و با کمک طراحان سیستم عامل کنسول گیم‌کیوب و Wii U، در حال ساخت و بهینه‌سازی کردن سیستم عامل جدید پلتفرم NX هستند. این سیستم عامل جدید، دقیقا مانند ویندوز ۱۰ عمل خواهد کرد. به این صورت که یک سیستم عامل واحد بر روی تمامی دستگاه‌های این پلتفرم قرار دارد که با اینکه هسته اصلی آنها یکی‌ است اما هرکدام از دستگاه ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. همچنین، بروز رسانی‌های این سیستم عامل، همزمان برای تمامی نسخه‌هایش منتشر می‌شود و نینتندو سعی‌ دارد که سیستم عاملی بسازد که روی تمام دستگاه‌های این پلتفرم با سرعت خیره کننده‌ای اجرا شود.
  • کنسول خانگی این پلتفرم توانایی متصل شدن به کنسول قابل حمل را خواهد داشت و به بازیکنان این امکان را می‌دهد که بازی‌ها را بر روی کنسول قابل حمل بازی کنند. تکنولوژی به کار رفته در این قابلیت، همان تکنولوژی به کار رفته در Wii U خواهد بود.
  • قابلیت پشتیبانی‌ از بازی‌های قدیمی‌ Wii U برای کنسول خانگی NX پیاده‌سازی شده است. کنترلر Wii U نیز با این دستگاه جدید کار خواهد کرد. همچنین نینتندو می‌خواهد که قابلیت پشتیبانی‌ از Wiimote (کنترلر کنسول Wii) را به این کنسول جدید اضافه کند. گیمرها به دو حالت می‌توانند بازی‌های Wii U را بر روی کنسول جدید بازی کنند. یا آنها را از eShop (فروشگاه آنلاین دیجیتالی مختص نینتندو) خریداری کنند و یا با تهیه درایو نوری NX،  این کار را انجام بدهند.
  • کنسول قابل حمل NX، دارای حافظه داخلی‌ خواهد بود که گیمر می‌تواند این حافظه را ارتقا دهد.
  • زیرساخت آنلاین نینتندو به طور کلی‌ عوض خواهد شد اما نینتندو قصد دارد که ویژگی‌های خوب و محبوب قبلی‌ مانند Miiverse را نگه دارد و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ اضافه کند. همچنین بازیکنان توانایی این را دارند که در Miiverse، ویدئوها و عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  • قابلیت چت صوتی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد تا گیمرهای کم سن و سال‌تر احساس امنیت بیشتری کنند.
  • کنسول خانگی NX، شش ماه تا یک سال پس از عرضه نسخه قابل حمل این کنسول عرضه خواهد شد.
  • در جریان نمایشگاه E3، نینتندو با کمپانی‌هایی مانند کپ‌کام، اسکوئر انیکس، یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز مذاکره کرده و نسخه مخصوص بازی‌سازان این کنسول را در اختیار آنها قرار داده است. از بازی‌های در حال ساخت این کنسول می‌توان به Sonic، Final Fantasy، Dragon Quest و Metroid اشاره کرد. بازی Zelda اما کماکان به دلیل هزینه ساخت بسیار بالا در انحصار Wii U خواهد بود اما احتمال ساخته شدن این بازی به عنوان یکی‌ از اولین بازی‌های NX هنوز وجود دارد.
  • قیمت نسخه خانگی این کنسول در بازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو خواهد بود و در آینده باندل مخصوصی توسط نینتندو عرضه می‌شود که دو نسخه خانگی و قابل حمل این کنسول را با قیمتی کمتر از ۵۰۰ یورو در دسترس علاقمندان قرار می‌دهد.
  • اگر نینتندو نتواند تا ماه اکتبر (مهر/آبان) مدیر عامل جدیدی برای خود پیدا کند، نینتندو در هر بازار از یک مدیر مختص به آن‌ بازار استفاده خواهد کرد و در مورد قابلیت‌های کنسول در آینده بیشتر صحبت خواهد کرد.
  • نینتندو برنامه دارد که یک نسخه جدید سه بعدی از ماریو و یک تریلر جدید از بازی زلدا نشان دهد.
  • نینتندو در آینده از ویژگی‌های جدید NNID  که با نینتندو NX به طور کامل راه اندازی می‌شود، صحبت خواهد کرد.
  • در ماه‌های اخیر، نینتندو با قراردادهایی که با اپراتورهای تلفن‌های همراه منعقد کرده است، می‌خواهد برنامه‌هایی مانند Miiverse، NNID و قابلیت خرید بازی را بر روی تلفن‌های همراه پیاده‌سازی کند. برخی‌ از این امکانات تا ماه مارس ۲۰۱۶ (فروردین ۱۳۹۵) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

تمام شایعاتی که تا به حال در باره کنسول بعدی نینتندو منتشر شده است را در بالا مشاهده کردید. نظر شما چیست؟ آیا نینتندو دوباره می‌تواند به روزهای اوج خود بازگردد یا به نظر شما آنها مدت‌هاست که رقابت را به مایکروسافت و سونی، دو غول فعلی صنعت بازی‌سازی، باخته‌اند؟

منبع: Gamepur


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده