// دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: سوخت‌گیری «ترانسپورتر» جدید برای اول شدن کافی نبود!

این هفته بالاخره «بچه‌ی ناف کامپتون» به زور یک فیلم دینی صدر جدول را بی‌خیال شدند. در کنار بررسی فروش فیلم‌های جدید و قدیم، نگاهی هم به نظر منتقدان درباره‌ی «ترانسپورتر» جدید می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

transporter

پس از چندین هفته‌ پادشاهی رپرهای خیابان کامپتون بر باکس آفیس، بالاخره درام دینی سونی، «اتاق جنگ» که هفته‌ی پیش نشانه‌های صدرنشینی را از خودش بروز داده بود، این آخرهفته به هدفش رسید و «بچه‌ی ناف کامپتون» را بعد از سه هفته پایین کشید و همچنین در روزهای پایانی کند تابستان تبدیل به یک اتفاقِ غافلگیرکننده شد. به گزارش سونی این فیلم در هفته‌ی دوم اکرانش که مصادف با روز کارگر می‌شود، با افت ملایم ۱۸ درصد مواجه شد و ۹.۴ میلیون دلار از نمایش در یک هزار و ۵۲۶ منطقه بدست آورد. اگر تخمین‌های روز کارگر همین‌طوری ادامه داشته باشند، انتظار می‌رود مجموع فروش خانگی فیلم تا پایان روز دوشنبه به ۲۸ میلیون دلار برسد. «اتاق جنگ» توسط برادران کندریک با بودجه‌ی ۳ و نیم میلیون دلار ساخته شده است و پنجمین همکاری آنها و سونی را ثبت می‌کند؛ کسانی که سازنده‌ی فیلم موفق «ضدآتش» هم هستند که با بودجه‌ی نیم میلیون دلار ساخته شد و در نهایت بیش از ۳۳ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروخت. «اتاق جنگ» درباره‌ی زنی است که اتاق جنگی برای برنامه‌ریزی طراحی می‌کند تا وضعیت پُرکش و قوسِ ازدواجش را با کمک مستحکم کردن ایمانش به خدا درست و راستی کند.

transporter_refueled_ver3

البته از آنجایی که فیلم‌های دین‌محور توانایی بالایی در جذب تماشاگران مذهبی دارند، موفقیت «اتاق جنگ» در گیشه چندان اتفاقِ غیرمنتظره‌ای هم نیست. همین سال پیش، فیلم «بهشت واقعی است»، که این هم توسط سونی منتشر شده بود و ساختش ۱۲ میلیون دلار خرج برداشته بود، ۹۱.۴ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی کسب کرد. هرچند برخلاف فروش و نمره‌ی بالای (A مثبت) تماشاگران به «اتاق جنگ»، اکثر منتقدان فیلم را یکی دیگر از از آن فیلم‌های دینی تبلیغاتی و خشک این سال‌ها توصیف کردند و میانگین امتیاز فیلم بر روی راتن‌تومیتوز هم ۳۹ درصد مثبت است. آخرین باری که فیلمی در افتتاحیه به جایگاه اول نرسید، اما بعدا جبران کرد، چندان دور نیست. انیمیشن «پشت و رو» در هفته‌ی سوم اکرانش موفق شد به جایگاه اول گیشه دست یابد و بالاخره از سد «دنیای ژوراسیک» عبور کند.

موزیکالِ زندگینامه‌ای یونیورسال پیکچرز، «بچه‌ی ناف کامپتون» نسبت به هفته‌ی پیش ۳۳ درصد در فروش بلیت سقوط کرد و ۸.۸ میلیون دلار فروخت. مجموع فروش خانگی این فیلم تاکنون ۱۴۷.۸ میلیون دلار است.

در رتبه‌ی سوم «گردشی در جنگل»، یکی از تازه‌اکران‌های این هفته قرار گرفته که در جریان سه روز آخر هفته، ۸.۲ میلیون دلار درآمد داشته. این فیلم از زمان اکرانش در روز چهارشنبه تاکنون ۱۰.۲ میلیون دلار به جیب زده است. هسته‌ی اصلی مخاطبان فیلم خانم بوده‌اند که اکثرشان بیش از ۴۵ سال، سن داشته‌اند. مخاطبان فیلم را لایق نمره‌ی B دانسته و امتیاز منتقدان بر روی راتن‌تومیتوز ۴۷ درصد مثبت است.

«ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» در هفته‌ی ششم اکرانش با ۱۲ درصد افت فروش روبه‌رو شد. این اکشن تحسین‌شده با حضور تام کروز، ۷.۲ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع درآمدِ خانگی‌اش را به ۱۸۰.۴ میلیون دلار رساند. پارامونت پیکچرز یکشنبه اعلام کرد که فروش قسمت پنجم این فرانچایزِ بلاک‌باستری در گیشه‌ی جهانی از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشته است.

اما بالاخره به دیگر تازه‌اکران مهم این هفته می‌رسیم: «ترانسپورتر: سوخت‌گیری مجدد» با افتتاحیه‌ی ۷.۱ میلیون دلاریش در بین ۵ فیلم برتر این هفته قرار گرفت. فیلم شروع قدرتمندی را در روز جمعه تجربه کرد و با کسب ۲.۴ میلیون دلار بهتر از بقیه ظاهر شد. اما بعد از آن موفق نشد صدرنشینی‌اش را ادامه دهد. شاید به خاطر تبلیغاتِ دهان به دهانِ ضعیف و نقدهای ضعیف‌ترش. امتیاز فیلم درحالی روی سایت راتن‌تومیتوز ۱۸ درصد مثبت است که تماشاگران نمره‌ی B منفی را به آن اعطا کرده‌اند. «سوخت‌گیری مجدد» که ساختش ۲۲ میلیون دلار خرج برداشته، ابتدا قرار بود در ماه ژوئن اکران شود، اما استودیو آن را به خاطر فیلمبرداری دوباره‌ی آن به عقب انداخت.

«سوخت‌گیری مجدد» جدیدترین فیلم کمپانی فرانسوی اروپاکورپ است که توسط کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی فرانسوی، لوک بسون پایه‌گذاری شده است. این کمپانی در سال ۲۰۱۴ یک بخش جدا برای پخش و بازاریابی در امریکا راه انداخت، کنترل کامل عرضه‌ی فیلم‌هایشان در خاک امریکا را در دست دارد. اروپاکورپ در حال حاضر دارای فهرستی بیش از ۵۰۰ فیلم است که مجموعه‌ی بسیار موفقِ «ربوده‌شده» (Taken) با بازی لیام نیسن هم جزو آنها است.

A-Walk-in-the-Woods-Poster

مجموعه‌ی «ترانسپورتر» تاکنون حدود ۲۴۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان کسب کرده است. درحالی که مجموع بودجه‌ی هر سه فیلم ۹۵ میلیون دلار برآورد می‌شود. هر سه فیلم قبلی که جیسون استاتهام را به عنوان نقش اصلی‌اش داشت،‌ به ترتیب در پاییزهای ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ اکران شدند. «ترانسپورتر ۳» در هفته‌ی افتتاحیه‌اش ۱۲ میلیون دلار فروش کرده بود.

اما درکنار خیزشِ «اتاق جنگ» به رتبه‌ی اول که به بزرگترین غافلگیری این هفته تبدیل شد، انیمیشنِ مکزیکی «خروسی با یک‌عالمه تخم‌مرغ» (Un Gallo Con Muchos Huevos) هم به‌طرز شگفت‌انگیزی با فروش ۳.۴ میلیون دلار در ۳۹۵ سالن سینما، در رتبه‌ی هشتم جدول قرار گرفت. کمپانی لاینزگیت که انتشار این فیلم را بر عهده دارد، شروع بهتری را نسبت به انیمیشن قبلی‌شان تجربه کرده است. میانگین فروش سینما به سینمای «خروسی...» رقم قدرتمند ۸ هزار و ۶۰۷ دلار است. درحالی که افتتاحیه‌ی «شاون گوسفنده» در اوایل آگوست، ۴ میلیون دلار و میانگین سالن سینمایش هم یک هزار و ۷۴۱ دلار از اکران در ۲ هزار و ۳۲۰ سینما بود.

درنهایت، اگر تخمین‌ها و پیش‌بینی‌ها به همین شکل ادامه پیدا کنند، این تابستان در رتبه‌ی دوم بهترین تابستان‌ها قرار می‌گیرد. در رتبه‌ی اول رکورد ۴ میلیارد و ۷۵ میلیون دلاری سال ۲۰۱۳ قرار دارد. البته از نظر آمار سالانه، باکس آفیس امسال هنوز ۵.۴ درصد بهتر از سال گذشته است.

ناگفته نماند دوتا از بزرگترین رهبرانِ تابستان امسال کمپانی‌های یونیورسال و دیزنی هستند که هر دو در پایانِ تابستان مرزهای جدیدی را رد کردند و اعداد تازه‌ای را فاش کردند؛ یونیورسال اعلام کرد فروش «دنیای ژوراسیک» در خارج از کشور، به یک میلیارد دلار رسیده و این مسئله آن را تبدیل به چهارمین فیلمی می‌کند که توانسته به این رقم دست پیدا کند. مجموع فروش خارج از امریکای شمالی «دنیای ژوراسیک»، آن را پشت سر «آواتار» (۲ میلیارد و ۲۷ هزار دلار)، «تایتانیک» (یک میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار) و «خشمگین ۷» (یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار) قرار می‌دهد.

دیزنی هم اعلام کرد که اکران تابستانی‌اش را دوشنبه با فروش برآورد شده‌ی یک میلیارد و ۸۸ هزار دلار می‌بندد که شامل اکران‌های آغاز شده از اول می تا ۷ سپتامبر می‌شود. این مسئله اولین تابستان میلیاردی دیزنی را ثبت می‌کند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

War Room

۹.۴ میلیون دلار

۲

Straight Outta Compton

۸.۹ میلیون دلار

۳

A Walk in the Woods

۸.۵ میلیون دلار

۴

Mission: Impossible - Rogue Nation

۷.۲ میلیون دلار

۵

The Transporter Refueled

۷.۱ میلیون دلار

۶

No Escape

۵.۵ میلیون دلار

۷

The Man From U.N.C.L.E

۳.۴ میلیون دلار

۸

Un Gallo con Muchos Huevos

۳.۴ میلیون دلار

۹

Sinister 2

۳.۳ میلیون دلار

۱۰

Inside Out

۳.۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

transporter_refueled_ver3

The Transporter: Refueled

«ترانسپورتر: سوخت‌گیری مجدد»، جدیدترین و چهارمین قسمت در این مجموعه‌ی محبوبِ اکشن درحالی اکران شد که دیگر خبری از جیسون استاتهام در پشت فرمان اتومبیل‌های پرسرعتش نیست. بازخوانی این مجموعه‌ی خوش‌ساخت که حالا اد سرکین را به عنوان قهرمان داستان، فرانک ماریتن معرفی می‌کند، آغاز یک سه‌گانه‌ی جدید است. این سه فیلم که قرار است توسط لوک بسون ( «لئون» و «لوسی»‌) نوشته و تهیه‌کنندگی شود، این سوال را به میان کشیده که آیا باز دوباره با یکی از آن شیردوشی‌های معمولِ کمپانی‌ها طرف هستیم یا فیلم‌ جدید می‌تواند جواب طرفداران را بدهد. طبق نظر منتقدان ظاهرا «سوخت‌گیری مجدد» در حد یک اکشنِ زودگذرِ سرگرم‌کننده به مقصد می‌رسد و در داستان‌پردازی در حد و اندازه‌ی فیلم‌های قبلی بی‌مغز است. فرانک ماریتن اینبار در هنگام انتقال بسته‌های سری برای آدم‌های سوال‌برانگیز، در جنوب فرانسه با پدرش ملاقات می‌کند، اما با پیدا شدن چندتا زن خطرناک و کلاه‌بردار که می‌خواهند یک نقشه‌ی سرقت بانک را عملی کنند، همراهی پدر و پسری آنها وارد مسیر بدی می‌شود.

اندرو بارکر از ورایتی که فیلم را کم و بیش دوست داشته، می‌نویسد: «ترانسپورتر: سوخت‌گیری مجدد وقتی لازم باشد با هرج و مرج‌های بی‌وقفه‌ی مضحک و غیرقابل‌محتمل اما منسجم کارگردانی‌شده‌اش، قدرتمند ظاهر می‌شود». رابرت اَبل از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد:« فیلم سرشار از یک عالمه اتفاقاتِ چیپ و مسخره است. از جمله تعقیب و گریزهای ماشین که به جای هیجان سرعت، بیشتر درباره‌ی تصادفاتِ پُر سر و صدا و CGI است». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۱ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده