در مقاله‌ی گذشته نگاهی انداختیم به بازی‌های انحصاری بزرگی که برای پلی‌استیشن 4 تا انتهای سال آینده منتشر خواهند شد. این بار نوبت ایکس‌باکس وان است که کارت‌های خود را رو کند تا ببینیم در مقابل رقیب خود چگونه بازی خواهد کرد.
    xbox one دیگر جمله‌ی «ایکس‌باکس وان شروع خوبی نداشت» قدیمی و نخ‌نما شده و کمتر کسی با توجه به شرایط فعلی، یادی از گذشته‌ی سیاه این کنسول می‌کند. مایکروسافت با تغییراتی بزرگ در ساختار مدیریتی‌اش، نه تنها در زمینه‌ی ایکس‌باکس بلکه درباره‌ی تمام محصولات شاخصش تدبیری دوباره اندیشید و باری دیگر به همان غول همیشگی دنیای فناوری تبدیل شد. با همت فیل اسپنسر و به کمک استراتژی‌های جدید، ایکس‌باکس وان به همان کنسولی تبدیل شد که خواسته‌ی طرفداران بود و دیگر کسی آن را در کنفرانس‌ها مسخره نمی‌کرد. تمرکز کامل روی بازی‌ها، توجه به خواسته‌ی کاربران و ارائه‌ی ویژگی‌های جذابی که به سبب سابقه‌ی طولانی مایکروسافت در مبحث نرم‌افزار به دست آمده، باعث شد که ایکس‌باکس وان قدرت نهفته‌اش را آشکار کند. در مقاله‌ی پیشین گفتیم بسیاری از کاربران، بازی‌های انحصاری را دلیل اصلی انتخاب یک کنسول بازی می‌دانند اما مایکروسافت ظاهراً در حال برهم زدن معادلات است. سوپرایزهایی که در نمایشگاه E3 از این کمپانی دیدیم به سخت‌افزارهای جانبی و قابلیت‌های خاص کنسول مربوط می‌شدند که فعلاً پلی‌استیشن 4 از داشتن آن‌ها بی‌بهره است. کنترلر حرفه‌ای الیت هوش از سر هر گیمر شوتربازی می‌برد و پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل چیزی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم. گوشه‌ای از توانایی‌های پردازش ابری را هم در بازی Crackdown 3 دیدیم که حداقل روی کاغذ بسیار هیجان‌انگیز است اما فعلاً باید منتظر عرضه‌ی بازی و دیدن نمونه‌ی عملی آن باشیم. همکاری نزدیک مایکروسافت با آکیولس علاوه بر داشتن هولولنز، آینده‌نگری این کمپانی را نشان می‌دهد. برخلاف سونی که تا اینجای سال سه بازی انحصاری بزرگ و جدید عرضه کرده، مایکروسافت بازی‌های مهم خود را به چهارماهه‌ی سوم سال موکول کرده است. در واقع در هشت ماه اول ۲۰۱۵ بازی خاصی برای ایکس‌باکس وان منتشر نشده و در کل امسال حرکتی از سمت مایکروسافت در زمینه‌ی عرضه‌ی بازی‌های انحصاری ندیدیم. نسخه‌ی ریمسترشده‌ی اولین Gears of War چند هفته‌ای است که منتشر شده و علاوه بر پیشرفت‌های معمول گرافیکی، چند مرحله از بازی که در انحصار نسخه‌ی پی‌سی آن بود در این بازسازی گنجانده شده است. ویژگی مهم Gears of War Ultimate Edition این است که نسخه‌ی آزمایشی بخش چندنفره‌ی Gears of War 4 در آن موجود است. انحصاری دیگر ایکس‌باکس وان که آن هم همین اواخر منتشر شده و بررسی متنی و ویدیویی آن را در زومجی مشاهده کردید، بازی فوق‌العاده‌ی Rare Replay است. این مجموعه شامل ۳۰ بازی قدیمی و خاطره‌انگیز استودیوی خوش‌نام Rare است که با قیمتی کمتر از بازی‌های رایج عرضه شده و مجموعه‌ای بسیار ارزشمند برای تمام طرفداران بازی‌های رایانه‌ای است. اما دو عدد از مهم‌ترین بازی‌های ایکس‌باکس وان قبل از پایان سال منتشر می‌شوند تا این کنسول حداقل تا آخر ۲۰۱۵، برتری نسبی در زمینه‌ی بازی‌های انحصاری از رقیب خود داشته باشد. ولی لیست کلی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس مشکل بزرگی دارد: ۶ بازی از ۷ بازی این لیست، اکشن ماجراجویی یا تیراندازی هستند. این مورد دقیقاً در تضاد با سیاست‌های سونی در قبال انحصاری‌هایش قرار می‌گیرد که تنوع بسیار خوبی دارند. درست است که این سبک طرفداران بسیاری دارد، اما شاید بهتر باشد مایکروسافت در این زمینه تجدید نظر کند و دست به دامن بازی‌های مستقل نباشد. به امید اینکه مایکروسافت برای سال آینده سوپرایزهای جذابی در آستین خود داشته باشد، سراغ لیست‌ انحصاری‌های تأییدشده‌ی ایکس‌باکس وان می‌رویم.  

Forza-Motorsport-6_

Forza Motorsport 6

سازنده: Turn 10 | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: شبیه‌ساز رانندگی | تاریخ عرضه: ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)

سری Forza Motorsport و برادر کوچکتر آن Forza Horizon، از مجموعه‌های ارزشمند ایکس‌باکس است که مایکروسافت حسابی حواسش به آن‌ها هست و معمولاً هم حضوری پررنگ و درخشان در نمایش‌های این شرکت دارند. نسخه‌ی قبلی که به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه‌ی ایکس‌باکس وان منتشر شد، فناوری جدیدی به نام درایواتار را معرفی کرد که گام بزرگی بود به سمت ارتقای هوش مصنوعی و استفاده از رفتارهای گیمرها در مسابقات آنلاین. نسخه‌ی ششم بازی علاوه بر تمام پیشرفت‌های قبلی، آب و هوای مختلف و مسابقه در شب را نیز به همراه خود دارد و با داشتن حدود ۴۵۰ ماشین، بهترین فورزا تا به امروز است. جلوه‌های چشم‌نواز گرافیکی همراه با بیش از ۷۰ ساعت گیم‌پلی که به گفته‌ی سازندگان اصلاً تکراری نخواهد شد، ترکیبی نیست که هیچ دوست‌دار بازی‌های ریسینگی به سادگی از آن بگذرد.
ظاهراً کاری که مایکروسافت به خوبی بلد است، درس گرفتن از اشتباهات گذشته است. Forza Motorsport 5 بازیئ چندان بدی نبود اما از مشکل کمبود محتوا رنج می‌برد. تعداد ماشین‌ها آن، کمتر از نصب نسخه‌ی گذشته بود و تنها ۱۴ پیست میزبان مسابقات بودند، این ارقام برای یک بازی شبیه‌ساز رانندگی که می‌تواند ساعت‌ها مخاطبش را سرگرم کند، آمار چندان بالایی نیست. اما در نسخه‌ی جدید Turn 10 تمام تلاش خود را روی افزایش محتوای بازی گذاشته و در عین حال به هیچ وجه از جذابیت‌های بصری هم غافل نشده است. کسانی که تواستند بازی را پیش از موعد امتحان کنند، تماماً نظر مثبتی به آن داشتند. می‌توان گفت با یک بازی قوی طرف هستیم که نگاه‌ها را به سمت خود جلب خواهد کردو شاید هم اثر قابل توجهی روی آمار فروش کنسول داشته باشد.  

Halo-Guardians_

Halo 5: Guardians

سازنده: ۳۴۳ اینداستریز | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: شوتر اول شخص | تاریخ عرضه: ۲۷ اکتبر (۵ آبان)

نام ایکس‌باکس و هیلو به هم گره خورده است. نسخه‌ی جدید یکی از قدیمی‌ترین مجموعه بازی‌های مایکروسافت که به عنوان یکی از بهترین‌ شوترهای تاریخ از آن یاد می‌شود، مدت‌هاست که انتظار ظهور روی سخت‌افزار نسل هشتم را می‌کشد. اولین زمزمه‌ها از نسخه‌ی جدید هیلو در سال ۲۰۱۳ شنیده شد. بانی راس، رئیس استودیوی ۳۴۳ اینداستریز سال بعد از آن Halo 5: Guardians را تأیید کرد و رسماً انتظار طرفداران برای دیدن هیلوی نسل هشتم آغاز شد. جلوه‌های بصری Halo 4 در نسل گذشته به قدری غیرقابل باور بود که درباره‌ی نسخه‌ی پنجم از این نظر، هیچ نگرانی‌ای نداریم. داستان بازی بسیار غنی‌تر و طولانی‌تر از گذشته شده و اضافه شدن شخصیت قابل بازی جدید میان چندین ویژگی تازه‌ی دیگر، نوید یک هیلوی تر و تازه و کاملاً نسل هشتمی را می‌دهد.
هیلو یکی از مهم‌ترین دارایی‌های مایکروسافت برای ایکس‌باکس است و هیلو ۵ هم بی‌شک مهم‌ترین بازی امسال برای ایکس‌باکس وان است. انتظار طولانی و نمایش‌های زیاد بازی، حساسیت‌ها را بالا برده و هیچکس هم نمی‌خواهد خاطره‌ی بد عرضه‌ی Master Chief Collection دوباره زنده شود. پلی‌استیشن در لیست انحصاری‌های خوب، بازی مشابهی برای رقابت با هیلو ندارد و مهم‌ترین رقبای انحصاری مایکروسافت تا پایان سال، بازی‌های چندپلتفرمیِ COD: Black Ops III و بازی به شدت مورد انتظار Star Wars Battlefront هستند. Halo 5: Guardians نقطه‌ی قوت مایکروسافت در شوترهای بی‌شمارش است که می‌تواند این سه ماه باقی‌مانده به انتهای ۲۰۱۵ را کاملاً به نفع خود تمام کند.

crackdown-_

Crackdown 3

سازنده: ری‌اِیجنت گیمز | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: شوتر سوم شخص | تاریخ عرضه: تابستان ۲۰۱۶

Crackdown 3 خاص‌ترین بازی این لیست است. این بدان معنی نیست که دستکاری‌های زمان سم لیک یا اژدهاسواری با هدفون چیزهای خاصی نیستند، اما Crackdown از قابلیتی استفاده می‌کند که تا به حال آن را روی کنسول‌ها ندیدیم. با اینکه چیز زیادی راجع به بازی نمی‌دانیم و شاید حتی نتوانیم به آن به عنوان یکی از بهترین انحصاری‌های ایکس‌باکس وان نگاه کنیم، اما این بازی شروعی برای یک فناوری است که حتماً در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. تخریب صد درصدی محیط جهان‌باز Crackdown 3 به کمک فناوری پردازش ابری، یک پیشرفت اساسی در بازی‌های رایانه‌ای است. کافی است کمی به ظرفیت‌های این فناوری فکر کنیم تا ببینیم چه کارهای فوق‌العاده‌ای می‌توان با آن کرد.
اما فعلاً بهتر است امیدهایمان را چندان بالا نبریم. هدست‌های واقعیت مجازی هم فناوری تازه‌ای هستند اما تا زمانی که واقعاً به دست کاربرها نرسند و کاربرد مهم و تأثیرگذاری نداشته باشند، صرفاً یک فناوری جذاب تلقی می‌شوند. پردازش ابری هیجان‌انگیز است اما برای هیجان‌زده شدن کمی زود است. باید منتظر عرضه‌ی بازی باشیم و ببینیم که Crackdown 3 در عمل، چگونه خودش را نشان می‌دهد. خوشبختانه این روزها پهنای باند اینترنت دیگر مشکل بزرگی شمرده نمی‌شود و تنها باید به کیفیت بالای سرورهای پردازشگر بازی امیدوار باشیم. پردازش ابری یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برخی اعتقاد دارند نسل هشتم، آخرین نسل کنسول‌های بازی است، اما فعلاً که کنسول‌ها همچنان می‌تازند و کسی هم از آینده خبر ندارد.

recore

Recore

سازنده: استودیوی آرماچر | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: اکشن ماجراجویی | تاریخ عرضه: ۲۰۱۶

یکی از سوپرایزهای مایکروسافت در کنفرانس E3، همین بازی Recore بود که قبل از کنفرانس شایعه‌ی خاصی از آن نشنیده بودیم. نمایش بازی امیدوارکننده بود و دل بسیاری از طرفداران ایکس‌باکس را به دست آورد. اگرچه میلیون‌ها بار دنیای آخرالزمانی را در بازی‌های رایانه‌ای دیده‌ایم، اما اینکه بتوانید همواره نکته‌ی تازه‌ای به آن اضافه کنید کار راحتی نیست. در Recore به جای زامبی‌ها یا آدم‌های فضایی، روبات‌ها دنیا را تسخیر کرده‌اند اما همه‌ی آن‌ها دشمن شما نیستند. همکاری با ربات‌ها علیه ربات‌ها احتمالاً نتایج جالبی در بر خواهد داشت و جمع کردن هسته‌های آبی‌رنگ و زنده‌کردن روبات‌های دیگر که از پایه‌های اساسی گیم‌پلی بازی است، تنوع خوبی در این سبک از بازی‌ها به وجود آورده است.
به لطف طوفان‌های شنی، محیط صحرایی بازی همواره در حال تغییر است که تأثیر مستقیمی رو گیم‌پلی خواهد گذاشت و البته بر جنبه‌ی ماجراجویی بازی هم خواهد افزود. فعلاً که Recore توانسته تا حد خوبی نظر طرفداران ایکس‌باکس را جلب کند که با موفقیت احتمالی‌اش، می‌تواند تا چند شماره هم ادامه داشته باشد، اما حیف که این انحصاری ایکس‌باکس باز هم در سبک اکشن ماجراجویی است. شاید اگر اضافه کردن المان‌های نقش‌آفرینی به بازی در برنامه‌ی سازندگان باشد، بازی متفاوت‌تری ببینیم اما فعلاً که تمرکز آن‌ها روی اکشن‌های گسترده و ماجراجویی درون غارها و لابه‌لای صخره‌هاست. Recore ایده‌ی اولیه‌ی خوبی دارد و با یک پیاده‌سازی قوی، پتانسیل آن را دارد که به یکی از انحصاری‌های قوی ایکس‌باکس وان شود.

Scalebound_ (2)

Scalebound

سازنده: پلاتینیوم گیمز | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: اکشن ماجراجویی | تاریخ عرضه: تعطیلات ۲۰۱۶

هیچ چیز از ژاپنی‌ها بعید نیست. ایده‌هایی مثل اژدهاسواری با هدفون روی گوش فقط به ذهن آن‌ها می‌رسد که البته می‌توانند یک اثر خوب هم از آن خلق کنند. Scalebound یکی از انحصاری‌های مهم ایکس‌باکس وان به شمار می‌رود چرا که نام هیدکی کامیا پشت آن قرار دارد، کسی که بازی‌های بزرگی مانند Devil May Cry ،Bayonetta و نسخه‌های اول Resident Evil در کارنامه‌اش است. مایکروسافت با نمایش خوبی که از این بازی در گیمزکام داشت، وعده‌ی یک انحصاری قوی را به هوادارانش داد. رابطه‌ی شخصیت اصلی بازی با اژدهایش یکی از محورهای اصلی بازی است که می‌تواند به جذابیت‌های آن بیافزاید و با ایده‌ی هدفون، می‌توان آهنگ‌های بسیاری زیر گیم‌پلی اکشن و سریع بازی قرار داد که از نقاط قوت بازی است.
کامیا در مصاحبه‌هایش از تفاوت روند کاری ناشرهای غربی با شرکت‌های شرقی گفته و چندان با سیاست‌های کاری مایکروسافت موافق نبوده است. به گفته‌ی او در بازار شرق، اکثر استودیوها تنها به محصول نهایی اهمیت می‌دهند اما در غرب روند ساخت بازی و تبلیغات گسترده برای آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کامیا از این روش راضی نیست و دوست ندارد نمایش‌های زیادی از بازی‌اش در تمام رویدادهای بازی داشته باشد. اما امروزه برای دیده شدن، باید زمان و هزینه‌ی زیادی روی تبلیغات بگذارید و مایکروسافت هم این کار را به خوبی بلد است. مخصوصاً برای بازی‌ جدیدی مانند Scalebound که گرچه توسط سازنده‌ی صاحب‌نامی ساخته می‌شود، اما نیازمند جلب توجه مخاطبان است. البته،‌ تبلیغات و عرضه‌ی بی‌مشکل کافی نیست و این کیفیت خود بازی است که بالاترین اهمیت را دارد.

gears4_

Gears of War 4

سازنده: کوالیشن | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: شوتر سوم شخص | تاریخ عرضه: تعطیلات ۲۰۱۶

Gears of War مانند Halo، از مجموعه‌های قدیمی و به شدت پرطرفدار ایکس‌باکس است و باز هم مانند هیلو، نسخه‌ی جدید آن توسط استودیویی جدید ساخته می‌شود. دیگر خبری از کلیف بلیزنسکی پشت بازی نیست اما یکی از باسابقه‌های این سری، یعنی راد فرگوسن سکان هدایت را در دست دارد. نمایش گیم‌پلی تاریک بازی در E3 همان چیزی بود که هواداران انتظارش را داشتند. جزئیات بسیار محیط، نورپردازی محدود و درخشش بافت‌ها در شب خیالمان را از گرافیک بازی راحت کرد و گیم‌پلی بازی هم که همیشه یکی از بهترین‌های شوتر بوده است. شاید تنها مسئله‌ای که فعلاً ذهن طرفداران را مشغول می‌کند، ابهام حضور مارکوس فینیکس در بازی است. با اینکه به نظر می‌رسد شخصیت‌های قابل بازی همان‌هایی باشند که در نمایش بازی دیدیم، اما نمی‌توان انتظار حضور مارکوس را نداشت.
در زمانی که همه‌ی بازی‌ها به ریشه‌های خود بازمی‌گردند، نسخه‌های Gears of War هیچگاه از ریشه‌هایش جدا نشدند که حالا بخواهند به آن برگردند. برای تأیید صحت این گزاره باید نسخه‌ی Judgement را نادیده گرفت که به احتمال زیادی تمام طرفداران سری همین کار را می‌کنند. بر اساس آنچه تاحالا دیدیم، استودیوی کوالیشن سعی نکرده در Gears of War 4 (که مایکروسافت به دلایل نامعمولی اصرار دارد آن را Gears 4 بنامد) تغییرات بزرگی به وجود آورد که این اصلاً نکته‌ی نامطلوبی نیست. به هر حال، این اولین «چرخ‌دنده‌های جنگ» نسل هشتم است و طرفداران قدیمی ایکس‌باکس امید زیادی به آن دارند. بسیار امیدواریم همانطور که استودیوی ۳۴۳ دنیای عظیمی را از بانجی تحویل گرفت و اثر فوق‌العاده‌ای تولید کرد، کوالیشن هم قدر این نام بزرگ را بداند و محصولی فراتر از انتظار تولید کند.

quantum-break-time-

Quantum Break

سازنده: رمدی | ناشر: استودیوهای مایکروسافت | سبک: اکشن ماجراجویی | تاریخ عرضه: ۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۷ فروردین)

بیراه نیست اگر بگوییم اثر جدید سم لیک موردانتظارترین بازی انحصاری ایکس‌باکس وان است. Quantum Break از همان روزهای اول معرفی ایکس‌باکس وان سر و کله‌اش پیدا شد و همان موقع بود که طرفداران ایکس‌باکس عاشقش شدند. ایده‌ی جسورانه‌ی بازی و نام استودیوی سازنده‌ی آن کافی بود تا به Quantum Break به عنوان یکی از بزرگ‌ترین انحصاری‌های جدید ایکس‌باکس وان نگاه کنیم. با همان نمایش‌های اولیه که سطح جزئیات گرافیکی بازی را به رخ می‌کشیدند به موفقیت بازی در این زمینه ایمان آوردیم و قدن‌زدن‌های جک جویس میان خرده‌های شیشه‌ها در حالی که زمان از حرکت ایستاده بود، قند در دلمان آب می‌کرد. هرچه جلوتر رفتیم اطلاعات بیشتری از مکانسیم‌های کنترل زمان و قابلیت‌های ویژه‌ی شخصت اصلی کسب کردیم و ایده‌ی همراه کردن بازی با یک مینی‌سریال هم جذاب به نظر می‌رسید.
اما همیشه یک مشکل وجود داشت: خلاقیت رمدی کجای بازی پنهان شده؟ استودیویی که با بازی‌های فرموش‌نشدنی «مکس پین» آثاری جاودانه به دنیای بازی‌های رایانه‌ای هدیه کرد و با «الن ویک» به طرز روانشناسانه‌ای ما را ترساند، بعید است چیز تازه‌ای برای عرضه در بازی جدید خود نداشته باشد. اما آن‌طور که از تمام نمایش‌های بازی برمی‌آید، باز هم شاهد یک شوتر سوم‌شخص سرراست هستیم که مایکروسافت یک دوجین از آن‌ها را در لیست خود دارد. بله، سم لیک پشت این بازی است و باز هم بله، رمدی کار خود را خوب بلد است اما در این یکی دوسالی که بازی معرفی شده، واقعاً خلاقیت خاصی از آن‌ها ندیدیم که Quantum Break را تبدیل به یک اثر خاص کند و بعید است در این شش ماه باقی‌مانده هم اتفاق عجیبی بیافتد. تنها باید امیدوار باشیم خلاقیت‌های بازی هنوز خودشان را نشان دادند و از خودمان نپرسیم که چرا نمایش‌های بازی نگران‌کننده هستند.
tomb raider _2 خب، این هم از انحصاری‌های تأییدشده‌ی ایکس‌باکس وان تا انتهای ۲۰۱۶. متوجه غایبی در این لیست شدید؟ بله، نامی از Rise of the Tomb Raider برده نشد. با هر منطقی حساب کنید، توم ریدرِ جدید انحصاری ایکس‌باکس نیست. اگر تعریف بازی انحصاری این باشد که بازی فقط روی یک پلتفرم از یک شرکت عرضه شود، ماجراهای جدید لارا کرافت قطعاً در این تعریف نمی‌گنجد. انحصاری کردن یک بازی در مدت زمانی معین در حالی که تمام شماره‌های گذشته‌اش روی همه‌ی پلتفرم‌ها منتشر شده‌اند، از آن کارهایی است که احتمالاً فقط از پس مایکروسافت بر می‌آید. فیل اسپنسر دلیل این کار را علاقه‌ی زیاد خود به سری آنچارتد می‌داند و خواسته که بازی مشابهی هم برای ایکس‌باکس داشته باشد. احتمالاً بهتر بود به جای انحصاری کردن یک بازی دیگر، اسپنسر به استودیوهای مایکروسافت می‌گفت از ابتدا یک بازی جدید برای ایکس‌باکس خلق کنند تا شاید بتواند رقیبی برای آنچارتد باشد. به هر حال، Rise of the Tomb Raider نوزدهم آبان برای ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر می‌شود و تا اواخر ۲۰۱۶ که برای پلی‌استیشن 4 و پی‌سی عرضه شد، طرفداران مایکروسافت می‌توانند آن را انحصاری بنامند. بازی مهم دیگری که مایکروسافت برای عرضه تا پایان ۲۰۱۵ در نظر دارد، Fable Legends است. جدیدترین نسخه‌ی سری پرطرفدار فیبل، یک بازی رایگان است که برای هر دو پلتفرم ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ عرضه می‌شود. مایکروسافت در مراسم معرفی ویندوز ۱۰ خبر عرضه‌ی بازی را روی این سیستم‌عامل داد و اعلام کرد کاربران هر دو سیستم به لطف قابلیت Cross-Platform، می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. استودیوی لاین‌هد پیش‌بینی می‌کند Fable Legends عمر ۵ تا ۱۰ ساله داشته باشد و با عرضه‌ی محتواهای دانلودی پی در پی، وعده‌ی یک تجربه‌ی غنی و پرمحتوا را به کاربران داده است. فیبل از مجموعه‌های محبوب ایکس‌باکس است و مایکروسافت هم با آگاهی کامل از این موضوع، سرورهای اختصاصی برای این بازی درنظر گرفته و آن را با اپ SmartGlass هماهنگ کرده است. فعلاً تاریخ عرضه‌ی مشخصی از بازی نداریم اما این بازی در کنار توم ریدر، فورزا و هیلوی جدید کمک شایانی به موفقیت ایکس‌باکس وان تا انتهای ۲۰۱۵ می‌کند. در کنفرانس E3 مایکروسافت حسابی به طرفداران هیلو خوش گذشت. علاوه بر نمایش گیم‌پلی هیلو ۵، بازی Halo Wars 2 هم برای ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ معرفی شد که دنباله‌ای بر اسپین‌آف استراتژیک هیلو است. Halo Wars 2 توسط استودیوی کریتیو اسمبلی ساخته می‌شود که با عرضه‌ی سری Total War، ثابت کرده در ساخت بازی‌های استراتژیک تبحر دارد. این بازی پاییز ۲۰۱۶ برای ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. مایکروسافت از ابتدای نسل هشتم توجه ویژه‌ای به سازندگان مستقل داشته و بازی‌های بسیار خوبی در راه عرضه روی این کنسول هستند. یکی از باز‌های شاخص از این دست، بازی Inside از سازندگان اثر تحسین‌شده‌ی Limbo است که ابتدا روی ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود. این بازی دنباله‌ای معنوی برای Limbo به شمار می‌رود و همان حال و حوای سنگین و غم‌زده‌ی گذشته را دارد. با این تفاوت که اینبار محیط بازی تا حدودی رنگی است و در پس‌زمینه‌ی آن فعالیت‌های بیشتری مشاهده می‌شود. بازی Below هم از آن بازی‌های مستقل درجه یکی است که دو سال پیش معرفی شد اما هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد و انتظار می‌رود تا آخر سال منتشر شود. ظاهر مینیمال و طراحی خاص همراه با گیم‌پلی سخت و چالش‌برانگیز، از ویژگی‌های Below است. این بازی ابتدا برای ایکس‌باکس وان و پس مدتی بر روی باقی پلتفرم‌ها نیز منتشر می‌شود.
مایکروسافت حسابی به لیست بازی‌های انحصاری سال آینده‌ی خود می‌نازد و سال آینده را بهترین سال از این لحاظ در تاریخ ایکس‌باکس می‌داند. فناوری‌های تازه به اضافه‌ی لیست پر و پیمان بازی‌های انحصاری، می‌تواند برگ برنده‌ی این شرکت در  سال۲۰۱۶ باشد.
طرفداران قدیمی مایکروسافت مدت‌ها منتظر اثری از استودیوی خلاق Rare غیر از آن بازی‌های کینکت بودند. در E3 2015، این استودیو بالاخره جواب انتظارهای طرفداران خود را داد و بازی Sea of Thieves را معرفی کرد. این بازی، همان بازی خلاقانه‌ای است که مایکروسافت واقعاً به آن نیاز دارد و بعید نبود که این رِیر است که به داد این شرکت می‌رسد. به گفته‌ی سازندگان، Sea of Thieves بهترین و جاه‌طلبانه‌ترین بازی‌ای است که این استودیو تا به حال ساخته. بازی حال و هوای دزدان دریایی را دارد و مهم‌ترین ویژگی آن این است که محتوای آن توسط کاربرانش تأمین می‌شود. گیمرها در این بازی می‌توانند داستان‌های خودشان را روایت کنند و به وسیله‌ی همکاری با یکدیگر، در جزیره‌ی بازی به ماجراجویی بپردازند و با دشمن‌ها بجنگند. هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای بازی مشخص نشده اما حتماً در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. همانطور که از ریر انتظار یک بازی متفاوت را داشتیم،  اگر مایکروسافت آزادی عمل بیشتری به استودیوهای دیگر خود بدهد و از ایده‌های خلاقانه‌ی آن‌ها پشتیبانی کند، می‌توانیم شاهد بازی‌های متفاوت‌تری روی این کنسول باشیم. هنوز پروژه‌های زیادی مانده که رونمایی شوند و مایکروسافت هم با چند نمایش اخیرش ثابت کرده می‌توان روی سوپرایزهایش حساب کرد. اما فعلاً با توجه لیستی که برای هر دو کنسول در اختیار داریم، می‌توانیم بگوییم بی‌شک رقابت بزرگی بین دو رقیب در خواهد گرفت و بحث‌های زیادی پیرامون مقایسه‌ی بازی‌ها و عملکرد دو کمپانی آغاز خواهد شد. در انتها از شما می‌خواهیم حتماً نظرات خود را در رابطه با محتوای این لیست و بازی‌هایی که احیاناً جا ماندند، با ما به اشتراک بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده