کم نیستند بازی‌های موبایلی که واقعاً سودمند باشند، اما آن‌ها معمولاً ویژگی جذاب و سرگرم‌کننده بودن را ندارند. «مغزین» تمام این صفات را با تناسب حساب‌شده‌ای در خود دارد که باعث تمایزش از نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی می‌شود. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

این‌ روزها، اپلیکیشن‌های موبایل شاید بهترین ابزار آموزشی باشند. آن دقیقه‌های تلف شده در طول روز می‌تواند تبدیل به فرصتی عالی برای یادگیری شوند. ما معمولاً این زمان‌ها را با بازی‌های موبایلی پر می‌کنیم، بازی‌های کوچک و بزرگی که ما را هرچند به مدت کوتاهی، درگیر خودشان می‌کند. گاهی به دنبال شکستن رکورد خود هستیم و گاهی هم تمام حواس و تمرکزمان را روی آن می‌گذاریم تا به مرحله‌ی بعد برسیم. تا به حال نمونه‌های بسیاری از این بازی‌ها را در زومجی معرفی کردیم و البته هیچوقت هم به آن‌ها به عنوان عاملی برای اتلاف وقت نگاه نکرده‌ایم. اما به نظرتان عالی نیست  اگر این بازی‌های سرگرم‌کننده، محتوایی درون خود داشته باشند که علاوه بر پر کردن آن چند دقیقه، چیزی هم به ما بیاموزند؟ اینجا جایی است که بازی «مغزین» خوش می‌درخشد. منظور از این محتوای آموزنده اطلاعات عمومی و لغات انگلیسی نیست، این بازی مهارت‌های تمرکز و سرعت‌العمل‌تان را تقویت می‌کند و با بازی‌های ساده و چندنفره‌اش، چاشنی سرگرمی را به تست‌های روانشناسی اضافه می‌کند. مغزین ثابت می‌کند می‌توان بدون کپی‌برداری از ایده‌های تاریخ‌انقضا گذشته‌ی بازی‌های خارجی، یک تجربه‌ی جذاب ارائه داد که به طرز غیرمنتظره‌ای گیرایی بالایی هم دارد و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، واقعاً برای کاربرش سودمند است. maghzin games مغزین در حال حاظر از چهار بازی کوچک فکری و سرعتی تشکیل شده که این بازی‌ها قبلاً به صورت جداگانه عرضه شده بودند اما حالا در مجموعه‌ی هماهنگی گرد هم آمده‌اند. پازل‌ شکل و رنگ، پازل سرعتی و پازل اعداد به اضافه‌ی بازی دیگری که باید در آن‌ها جای مربع‌های رنگی را به خاطر بسپارید، مجموعه‌ی بازی‌های فکری و سرعتی مغزین را تشکیل می‌دهند. در هر کدام از این بازی‌ها سرعت،‌ دقت، تمرکز، چابکی و ادراک شما ارزیابی می‌شود و پس از پایان بازی نموداری از عملکردتان خواهید دید. این همان جنبه‌ی آموزنده‌ی بازی است که قبل‌تر به آن اشاره کردم، با نگاه به نمودار متوجه می‌شوید که در یک بازی دقت و تمرکز خوبی داشته‌اید اما آن سرعت و چابکی لازم را نداشتید. گرچه نمی‌توان صددرصد این آمار را قابل اطمینان دانست اما قابلیت تازه‌ای است که مغزین را از یک بازی صرفاً سرگرم‌کننده بالاتر می‌برد.

مغزین یک بازی جمع و جور و ساده در سبک بازی‌های پازل و فکری است که با ویژگی‌های مسابقات چند نفره‌اش، هم سرگرم کننده و هم کاملاً سودمند است

به نظر می‌رسد خود پازل‌ها هم اصولی و بر اساس نکات روانشناسانه طراحی شده باشند. آن‌ها کاملاً حواس شما را درگیر خود می‌کنند و با روند افزایشی درجه‌ی سختی خود، تمرینی مناسب برای سرعت دست و ذهن شما هستند. عنصر رنگ در تمام پازل‌ها نقشی اساسی دارد: در پازل سرعتی باید مربع‌های رنگی را به سمت کادر همرنگ دور صفحه بکشانید و پازل شکل و رنگ هم دقت، تمرکز و چابکی بالایی می‌طلبد. در این پازل باید شکل‌های رنگی دایره، لوزی و مربعی که بالای صفحه می‌بینید را با ابزاری که پایین صفحه در اختیار دارید بسازید. در مرحله‌های بالاتر، با چالش دشوارتری رو به رو خواهید شد چرا که با استفاده از سه رنگ اصلی، باید رنگ‌های ثانویه را هم بسازید و با شکل‌ها ترکیب کنید. برای کسانی هم که ریاضی و بازی با اعداد خوراکشان است، بازی جذابی وجود دارد که شاید در نگاه اول آسان به نظر برسد، اما به مرور سختی لذت‌بخش آن را تجربه خواهید کرد. پازل دیگری که در تازه‌ترین بروزرسانی بازی به آن اضافه شده، حافظه‌ و سرعت‌العمل شما را می‌سنجد که باز هم در مراحل بالاتر آن، عنصر رنگ چالش جدیدی به پازل اضافه می‌کند.

ption id="attachment_66555" align="aligncenter" width="790"]پس از هر بار بازی، یک تکه از آن مغزی که در صفحه‌ی اول می‌بینید کم می‌شود و باید ۱۵ دقیقه صبر کنید یا با لمس علامت مثبت کنارش، یک تبلیغ چند ثانیه‌ای تماشا کنید تا یکی از شش تکه مغز پر شود پس از هر بار بازی، یک تکه از آن مغزی که در صفحه‌ی اول می‌بینید کم می‌شود و باید ۱۵ دقیقه صبر کنید یا با لمس علامت مثبت کنارش، یک تبلیغ چند ثانیه‌ای تماشا کنید تا یکی از شش تکه مغز پر شود

جدا از محتوای خود پازل‌ها، تجربه‌ای که هر کدام از آن‌ها به کاربر ارائه می‌دهد هم بسیار مهم است. متأسفانه‌، این مورد شاید تنها جایی که باشد که مغزین کمی لنگ می‌زند. در پازل سرعتی، شیوه‌ی حرکت مربع‌ها آنطور که انتظار می‌رود نرم و روان نیست و در بازی حافظه، مربع‌ها به خوبی ظاهر یا ناپدید نمی‌شوند. تجربه‌ی کلی بازی چندان دلچسب نیست و می‌توان به وضوح دید که بازی جای پیشرفت زیادی در زمینه‌ی گیم‌پلی خود دارد. با بروزرسانی‌های آتی می‌توان امید حل این مشکلات کوچک اما تأثیرگذار را داشت، اگر سازندگان ریزبین باشند و جزئیات را از قلم نیندازند.

ویژگی‌های آنلاین بازی پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهند اما هنوز کامل نیستند و نیاز به بروزرسانی‌های زیادی دارند

با توجه به تعاریفی که از بازی ارائه شد مغزین احتمالاً تا همینجا نظر دوستداران بازی‌های فکری را جلب کند و به گزینه‌ی قابل توجهی برای این دسته از کاربران بازی‌های موبایل بدل شود. اما مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین ویژگی‌ بازی که به آن جایگاهی بالاتر در میان بازی‌های هم‌سبک و هم‌وطنش می‌دهد، سیستم بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین آن است. تیم سازنده روی قابلیت آنلاین بازی حسابی تمرکز کرده و برنامه‌های زیادی در آینده‌ی نزدیک برای آن دارد. می‌توان گفت مغزین اساساً یک بازی آنلاین است که البته می‌توانید تمام پازل‌ها را در حالت آفلاین هم بازی کنید اما امتیازی برایتان منظور نمی‌شود و مستقیماً به بخش تمرینی ارجاع داده می‌شوید. سیستم بازی چندنفره فعلاً در ابتدای کار خودش است و تنها آن پازل حافظه در این حالت قابل بازی است، اما به زودی بازی‌های دیگر هم اضافه خواهند شد. مسابقات آنلاین سیستم رده‌بندی هم دارند و با توجه به امتیاز‌هایی که در بازی‌های دونفره کسب می‌کنید، وارد مراحل بالاتری در لیگ مسابقات می‌شوید و حتی جوایزی هم برای نفرات اول هر بخش (مانند بیشتری امتیاز روز و بیشترین تعداد بازی) در نظر گرفته شده است. در بروزرسانی‌های بعدی می‌توانید مستقیماً با دوستان خود بازی کنید و مهارتتان را به رخ آن‌ها بکشید.

ption id="attachment_66556" align="alignleft" width="285"]ده مرحله در لیگ بازی وجود دارد که هرکدام بر اساس دانشمندان ایرانی نام‌گذاری شده‌اند ده مرحله در لیگ بازی وجود دارد که هرکدام بر اساس دانشمندان ایرانی نام‌گذاری شده‌اند

مغزین نسبت به اکثر بازی‌های موبایل ایرانی طراحی بهتری دارد. در منوها و محیط پازل‌ها از پیچیدگی‌های غیرضروری دوری شده و سازندگان برای جذاب‌تر کردن ظاهر بازی، متوسل به جلوه‌های گرافیکی خاص نشده‌اند و همگام با اصول طراحی رابط کاربری مدرن پیش رفته‌اند. مشابه مواردی که در بازی‌هایی مثل Monument Valley  و Duel دیده‌ایم، ابتدای بازی به شما پیشنهاد می‌شود از هدفون استفاده کنید اما می‌توانید این پیشنهاد را آن‌قدرها هم جدی نگیرید. موسیقی در مغزین نقش چندان تأثیرگذاری ایفا نمی‌کند اما ریتم تکرارشونده‌ی آهنگ‌های متنوع بازی می‌تواند به افزایش تمرکزتان کمک کند. اگر فقط اپ مغزین را روی موبایلتان نصب کنید و به باقی موارد مربوط به بازی کاری نداشته باشید، حتماً ذهنیت خوبی از آن برایتان شکل خواهد گرفت. اما کافی است تا اسم بازی یا تیم سازنده را جستجو کنید و به وبسایت آن‌ها برسید یا تیزر تبلیغاتی که برای بازی ساخته شده را ببینید تا نظرتان در این مورد عوض شود. بله، برای بسیاری از کاربران فونت استفاده شده در سایت یک بازی یا غلط‌های املایی آن هیچ اهمیتی ندارد اما هنگامی که با یک بازی قوی روبه‌رو هستیم، واقعاً لازم است تمام جنبه‌ها را جدی بگیریم و محصولی از هر لحاظ حرفه‌ای ارائه دهیم.

این مسئله هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند با یک بازی ایرانی سر و کار داریم و طبیعتاً دلمان می‌خواهد همه‌چیز عالی باشد، قطعاً برای بازی‌های خارجی دنبال وبسایت آن‌ها نمی‌گردیم و غیر از خود بازی چیزی برایمان مهم نیست. استفاده از عباراتی مثل «نظر یادتون نره...» در توضیحات بازی در وبسایت رسمی استودیوی سازنده‌، کمی دور از اخلاق حرفه‌ای است و بیشتر شبیه پست‌های وبلاگ‌های بلاگفا در دهه‌ی ۸۰ می‌ماند. آن تیزری هم همین یکی دو هفته پیش از بازی در شبکه‌ی یوتیوب استودیو قرار داده شده، کاملاً مبتدیانه و سرسری ساخته شده است و احتملاً هیچ تأثیر مثبتی بر روی شناخته شدن بازی بین کاربران نخواهد گذاشت. نسخه‌ی فعلی مغزین برای چند روز سرگرمی مفید کاملاً جوابگو است، اما استودیوی پی‌گیمز باید با پشتیبانی مداوم از آن و عرضه‌ی متداوم ویژگی‌های جدید، آن را تازه نگه دارند. خودشان که این وعده را داده‌اند، تنها باید چشممان به بروزرسانی‌های بازار یا سیبچه باشد (فعلاً خبری از بازی روی گوگل پلی و اپ استور نیست) تا ببینیم مغزین تا کی می‌تواند روی گوشی‌هایمان جا خوش کند و با پازل‌های چالش‌برانگیزش، ذهن و حواسمان را درگیر خودش کند.

دانلود از کافه بازار تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


مغزین

مغزین مهارت‌های تمرکز و سرعت‌العملتان را تقویت می‌کند و با بازی‌های ساده و چندنفره‌اش، چاشنی سرگرمی را به تست‌های روانشناسی اضافه می‌کند. مغزین ثابت می‌کند می‌توان بدون کپی‌برداری از ایده‌های تاریخ‌انقضا گذشته‌ی بازی‌های خارجی، یک تجربه‌ی جذاب ارائه داد که به طرز غیرمنتظره‌ای گیرایی بالایی هم دارد و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، واقعاً برای کاربرش سودمند است.
محسن وزیری

7.5

نقاط قوت

  • - طراحی حرفه‌ای و اصولی پازل‌ها
  • - طراحی مدرن رابط کاربری و دوری از پیچیدگی
  • - موسیقی پس‌زمینه متنوع و جذاب
  • - قابلیت چند‌نفره‌ی آنلاین، سیستم رده‌بندی و لیگ‌ها
  • - قابلیت بازی کردن آفلاین

نقاط ضعف

  • - عدم نرم و روان بودن بعضی از پازل‌ها
  • - ناقص بودن بخش مسابقات آنلاین (با بروزرسانی‌هایی که سازندگان وعده‌ی آن‌ها را داده‌اند، این مورد در آینده رفع خواهد شد)
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده