نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

صحبت‌های شوهی یوشیدا در مورد برنامه ۲۰ ساله سونی برای کنسول پلی‌استیشن

چند روز پیش سالگرد ۲۰ سالگی عرضه کنسول پلی‌استیشن در منطقه بریتانیا بود و به همین مناسبت سونی مراسمی در کشور انگلستان برگزار کرد. در خلال این مراسم وب‌سایت یوروگیمر مصاحبه مفصلی با شوهی یوشیدا، مدیر سونی، انجام داده که می‌توانید در ادامه مطلب زومجی آن را مطالعه کنید.
آخرین کنسول عرضه شده توسط سونی پلی‌استیشن 4 است که فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند و سریع‌ترین فروش را در میان کنسول‌های پلی‌استیشن به نام خود ثبت کرده است. ولی به نظر می‌رسد که سونی برنامه‌های بسیار زیاد دیگری برای کنسول خانگی خود دارد که شوهی یوشیدا در مصاحبه با سایت یوروگیمر تعدادی از آن‌ها را توضیح داده است. در ادامه می‌توانید این مصاحبه مفصل را مطالعه کنید که به شکل پرسش و پاسخ است: سوال: پیش از هر چیزی از شما بابت این مصاحبه تشکر می‌کنم، چندی پیش شاهد نمایشگاه بازی توکیو بودیم که سونی حضور فعالی در آن داشت. نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.
از دو جهت راجع به نمایشگاه بازی توکیو خوشحالم، یکی این که مردم ژاپن از برنامه‌های ما راضی بودند و دوم این‌که مردم کشور‌های غربی هم بازخورد‌های مثبتی در مورد این نمایشگاه ارایه دادند. چندین سال است که مردم کشور‌های غربی به بازی‌های منتشر شده در ژاپن علاقه‌مند هستند و این خبر بسیار خوبی است.
سوال: به نظر می‌رسد که کنسول پلی‌استیشن ویتا هنوز هم طرفداران زیادی در ژاپن دارد، دلیل این امر چیست؟
مردم ژاپن علاقه زیادی به بازی‌های ویدیویی دارند و حتی اوقاتی که در منزل نیستند هم بازی کردن را فراموش نمی‌کنند. به همین دلیل هم کنسول‌های دستی محبوبیت زیادی در این کشور دارند و ویتا هم از این قاعده مستثنی نیست.
سوال: به نظر شما ویتا در کشور‌های غربی هم آینده موفقی خواهد داشت؟
شاید فروش ویتا در کشور‌های غربی کم‌تر از ژاپن باشد، ولی همواره شاهد روند یکنواختی در فروش این کنسول بودیم و همچنین بازی‌های مستقل خیلی خوبی مثل Super Time Force Ultra نیز برای این کنسول دستی منتشر می‌شوند که من شخصا ترجیح می‌دهم آثار این چنینی را بر روی ویتا تجربه کنم.
PlayStation-Vita-2001-FL یوشیدا در ادامه صحبت‌های خود به فرهنگ مردم ژاپن در مورد استفاده از بازی‌ها و کنسول‌های جدید اشاره کرد و گفت:
معمولا بازی‌سازان ژاپنی یک‌سال دیرتر از بازی‌سازان غربی وارد نسل جدید می‌شوند و به همین دلیل هم امسال شاهد بودیم که بازی NiOh استودیو نامکو، به عنوان یک اثر انحصاری پلی‌استیشن 4 از بازی‌سازی ژاپنی معرفی شد. همچنین فروش عالی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بر روی کنسول پلی‌استیشن 4 یکی دیگر از نشانه‌های مهاجرت مردم ژاپن به این کنسول است.
سوال: کمی هم در مورد بسته‌الحاقی بازی Bloodborne و همکاری با فرام‌سافت‌ویر توضیح دهید.
فرام سافت‌ویر در اصل یک ناشر است که به لطف ایده‌های خلاقانه میازاکی هر از گاهی در نقش یک بازی‌ساز هم ظاهر می‌شود. ما از همکاری با این استودیو بسیار خرسندیم و این امر در مورد بازی Bloodborne کاملا مشهود است. چرا که برای یک استودیو ژاپنی انتشار بازی انحصاری نسل جدید یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. ولی این استودیو همکاری خوبی با ما داشت و روابط ما با آن‌ها بسیار عالی است و به همین دلیل خوشحالیم که به لطف بسته‌الحاقی Bloodborne می‌توانیم بازهم با یکدیگر همکاری کنیم.
Bloodborne (2) سوال: در نمایشگاه بازی توکیو شاهد کاهش قیمت کنسول پلی‌استیشن 4 در ژاپن بودیم، دلیل این اقدام سونی چیست؟
ما هر زمان که تصمیم به کاهش قیمت محصولات‌مان بگیریم، فقط در جهت حمایت از کاربران است. شاید عده زیادی این امر را ناشی از کاهش فروش ما بدانند ولی واقعیت این‌گونه نیست و ما این اقدام را انجام دادیم تا مردم طبقات اقتصادی مختلف بتوانند به راحتی کنسول پلی‌استیشن 4 را خریداری کنند.
سوال: در مورد بازی‌های تعطیلات سال نوی سونی و مقایسه آن با بازی‌های مایکروسافت چه نظری دارید؟
شاید بزرگ‌ترین بازی انحصاری کنسول ما در ایام تعطیلات Uncharted Collection باشد، ولی مردم هنگام تصمیم‌گیری برای خرید کنسول‌ها فقط به بازی‌های انحصاری توجه نمی‌کنند. ما همین الان هم بازی‌های بزرگی مثل Assassins Creed، Call of Duty و Battlefield را بر روی کنسول خود داریم و خریداران جدید هم می‌توانند از بازی‌های انحصاری مثل Bloodborne و Until Dawn لذت ببرند. ما شاید برای تعطیلات امسال بازی خیلی بزرگی در دست ساخت نداشته باشیم، ولی آثار کوچک و خلاقانه زیادی مثل Everybody's Gone to Rapture منتشر شده که به نوبه خود قابل احترام هستند. همچنین وقتی شخصی یک کنسول را خریداری می‌کند، انتظار دارد تا برای ۵ تا ۶ سال از آن استفاده کند و ما وظیفه داریم که در برنامه‌ی بلند مدت خود بازی‌های بزرگی قرار دهیم که Uncharted 4 یکی از این بازی‌ها است.
The-Last-of-Us-Remastered سوال: حال که در مورد Uncharted 4 صحبت کردید، کمی هم در مورد شایعات پیرامون The Last of Us 2 توضیح دهید.
شاید بهتر باشد این سوال را از مسوولان استودیو ناتی‌داگ بپرسید، ولی من دیشب شام مشترکی با آرن (مسوول قسمت ناتی داگ سونی) داشتم و در مورد ادامه این بازی از وی سوال کردم، علی‌رغم تمام شایعات منتشر شده ما هنوز قسمت دوم بازی The Last of Us را تایید نکرده‌ایم و صحبت‌های در مورد این بازی از زمان انتشار نسخه اول وجود داشتند، ولی حتی خود ما هم تمایل داریم دنباله این اثر ساخته شود تا بتوانیم از سرنوشت شخصیت‌های بازی پس از اتفاقات قسمت اول آگاه شویم.
سوال: نظر شما در مورد بازی Until Dawn و نظرات مثبت گیمر‌ها در مورد این بازی چیست؟
باید اعتراف کنم که حتی خود ما هم انتظار موفقیت این چنینی Until Dawn را نداشتیم! وقتی عکس‌العمل مردم را در مورد این بازی می‌بینم واقعال لذت می‌برم، مخصوصا تماشای ویدیو‌های کاربران از این بازی که هریک تصمیمات مختلفی گرفته‌اند برای شخص من بسیار لذت بخش است، عده‌ای از من سوال کردند که چرا تبلیغات زیادی برای این بازی انجام ندادیم؟ در پاسخ به این افراد باید اعلام کنم که این امر در حیطه وظایف بخش تبلیغات است و در اصل حتی خود آن‌ها هم انتظار زیادی از بازی نداشتند و به همین دلیل هم تبلیغات بیش‌ از حد در مورد این بازی کمی بی‌معنی به نظر می‌رسید. به هر حال Until Dawn عالی ظاهر شد و به نظر می‌رسد بازی‌های سبک درام تعاملی (Interactive Drama ) جایگاه خوبی در بین طرفداران کسب کرده‌اند.
سوال: راستی حالا که در مورد بازی‌های درام تعاملی صحبت کردیم، آیا استودیو کوانتیک دریم بازی جدید خود را در نمایشکاه پاریس معرفی می‌کند؟
برای پاسخ به این سوال باید تا روز نمایشگاه صبر کنید، ولی خب نمایشگاه در پاریس جریان خواهد داشت و کوانتیک‌دریم هم یک استودیوی فرانسوی است، پس هر احتمالی ممکن است!
سوال: کمی هم در مورد بازی Driveclub و برنامه‌هایتان برای آینده آن توضیح دهید.
Driveclub یک تجربه لذت‌بخش برای طرفداران سبک رانندگی است، ولی واقعیت این است که ما انتظار استقبالی در این حد را نداشتیم و به همین دلیل هم بازی با برخی مشکلات در زمینه سرور‌ها روبرو شد که متخصصین ما در حال رفع این مشکلات هستند و در این حین تیم‌ سازنده بازی هم با محتویات جدید از آن پشتیبانی می‌کند. ولی علی‌رغم این که بازی‌های رانندگی بازار آشفته‌ای دارند، ساخت دنباله این بازی را بررسی خواهم کرد، البته به شرطی که ایده‌های مناسبی در این مورد داشته باشیم.
DriveClub Zoomg Screenshots (23) سوال: فروش کلی کنسول پلی‌استیشن 4 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرایط فروش کنسول بسیار بهتر از حد انتظار اولیه ما است و پلی‌استیشن 4 توانسته سریع‌ترین میزان فروش را در کل تاریخچه سونی ثبت کند. دلیل این امر هم تصمیماتی است که ما برای این کنسول اتخاذ کردیم و همچنین همکاری خوب ما با بازی‌سازان هم یکی دیگر از دلایل فروش خوب پلی‌استیشن 4 است. برای مثال در ابتدای عرضه گیمر‌ها می‌توانستند آثاری مثل Gran Tourismo 6، The Last of Us و Beyond را تجربه کنند که همگی بازی‌های موفقی بودند، این شیوه پشتبانی از کنسول در آینده هم ادامه خواهد داشت و همچنین عرضه هدست‌ واقعیت مجازی پلی‌استیشن هم یکی دیگر از اقدامات مثبت سونی است.
سوال: کمی بیش‌تر در مورد هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن توضیح دهید.
عرضه هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن دقیقا شبیه به عرضه یک پلتفرم جدید است، اطمینان دارم که در عرض چند سال هدست‌های واقعیت مجازی به بخش مهمی از زندگی هر شخص تبدیل خواهند شد، ولی این‌که هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن تا چه حد می‌تواند موفق باشد برای همه یک راز است. هدف ما در این زمینه رقابت با هدست‌های دیگر نیست، بلکه سعی داریم تا بخشی از تکنولوژی جدید باشیم. ساخت این هدست شبیه به زمانی است که در حال ساخت کنسول اول پلی‌استیشن بودیم و توانستیم توسط این کنسول و نسل‌های بعدی آن ۲۰ سال طرفداران را راضی نگه داریم. حال به اعتقاد من ۲۰ سال آینده نیز در اختیار تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد بود و ما برنامه ریزی بلند مدتی در این مورد انجام داده‌ایم. ما آزمایشات زیادی انجام داده‌ایم و برخی سبک‌ها کاملا با این تکنولوژی همخوانی دارند که یکی از آن سبک رانندگی است. به همین دلیل هم امیدوارم نسخه جدید Gran Toursimo با پشتبانی از واقعیت مجازی برای پلی‌استیشن 4 منتشر شود.
PlayStation VR سوال: در سالگرد ۲۰ سالگی پلی‌استیشن، برنامه سونی برای ۲۰ سال آینده این کنسول چیست؟
پاسخ این سوال بسیار دشوار است، چرا که هیچ‌کسی از آینده خبر ندارد. برای مثال عده‌ای اعتقاد دارند که ما شاهد آخرین نسل کنسول‌ها هستیم و عده‌ای هم آینده‌ی روشنی برای این دستگاه‌ها ترسیم می‌کنند. این ایده‌ها از زمان کنسول پلی‌استیشن 1 جریان داشته و امروز هم افراد زیادی گوشی‌های موبایل را تهدیدی بزرگ برای کنسول‌های خانگی می‌دانند که این نظریه تا حدودی هم درست است و فروش بالای بازی‌های موبایل مهر تاییدی برای آن است. ولی همانطور که پیش‌تر اشاره کردم ما باید تلاش کنیم تا افرادی از قشر‌های مختلف را برای استفاده از کنسول‌هایمان ترغیب کنیم. یکی از روش‌های ما هم استفاده از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن خواهد بود که تنها یک وسیله مختص بازی نیست و هر شخصی می‌تواند از آن لذت ببرد. پس به اعتقاد من ما برای این‌که آینده خوبی داشته باشیم باید سعی کنیم کنسول پلی‌استیشن 4 و تکنولوژی واقعیت مجازی را به بهترین شکل ممکن رواج داده و به عنوان یک وسیله همه‌جانبه سرگرمی معرفی کنیم.
نظرات خود را در مورد سخنان یوشیدا با زومجی در میان بگذارید. منبع: EuroGamer  


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده