// دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: The Martian ریدلی اسکات صدرنشین جدول شد

سر و ته باکس آفیس این هفته را که بزنید به یک اسم می‌رسید: «مریخی». در کنار نگاهی به به عملکرد فیلم جدید ریدلی اسکات از نگاه منتقدان، نگاهی به جایگاه آن و بقیه در جدول فروش هم می‌اندازیم. همراه گزارش زومجی باشید.

این هفته تمام بحث‌ و گفتگوهای باکس آفیس به عملکرد «مریخی»  (The Martian)، ساخته‌ی علمی‌ تخیلی جدید ریدلی اسکات ختم می‌شود. به سرعت بعد از شروع دوره‌ی اکران فیلم، این سوال از سوی تحلیلگران مطرح شد که آیا فیلم می‌تواند از سد فروش افتتاحیه‌ی «جاذبه»  (Gravity)، فیلم موفق آلفوسو کوآرون که رکوردار بهترین افتتاحیه‌ی ماه اکتبر است، عبور کند یا نه؟ حالا که به لحظات پایانی اولین آخر هفته‌ی «مریخی» رسیده‌ایم، به نظر می‌رسد «مریخی» توانسته در محدوده‌ی گرانش «جاذبه» قرار بگیرد و کاری کند تا کوآرون از احتمالِ شکسته شدن رکورد فیلمش به خود بلرزد. اگرچه فروش آغازینِ «مریخی» مقداری پایین‌تر از رکورد ۵۵.۷ میلیون دلاری به جا مانده از «جاذبه» است. اما واکنش مثبت تماشاگران و منتقدان به آن نشان می‌دهد فیلم هفته‌های خوبی را در پیش دارد. کمپانی فاکس قرن بیستم گزارش کرده که فیلمشان ۵۵ میلیون دلار در نخستین آخرهفته‌اش فروخته است که حدود ۷۸۵ هزار دلار کمتر از رکوردار ماه اکتبر است. اما به اندازه‌ای است که فیلم را در جایگاه دوم بهترین‌های اکتبر قرار دهد.

the martian فروش «مریخی» که ساختش حدود ۱۰۸ میلیون دلار خرج برداشته، درحالی با اختلاف زیادی از پیش‌بینی‌های تحلیلگران فراتر رفت که هیچ رقیبی در میان اکران‌های تازه نداشت. در مقایسه با «جاذبه»، آن فیلم در سال ۲۰۱۳ امتیاز A منفی را از سوی تماشاگران دریافت کرد و در هفت هفته‌ی ابتدایی‌اش فقط با ۳۶.۳ درصد افت فروش مواجه شد. یا به عبارتی دیگر، «جاذبه» در طول ۳۱ هفته‌ی اکرانش، فقط سه بار با افت ۵۰ درصدی فروش روبه‌رو شد. به طور حتم بودن در کنار یکی از جایزه‌بگیرهای اسکار و گرفتن لقب پدیده‌ی سه‌بعدی سینما، چنین عواقب خوبی در پی دارد. بدون‌شک می‌توان اتفاقات بزرگی را در آینده‌ی «مریخی» هم پیش‌بینی کرد، اما تحلیلگران مطمئن نیستند که فیلم ریدلی اسکات بتواند در آن حد در گیشه غوغا کند. همچنین «مریخی» بعد از «هانیبال» (۵۸ میلیون دلار)، در میان پُرفروش‌ترین افتتاحیه‌های اسکات، رتبه‌ی دوم را کسب می‌کند. و بعد از «اولتیماتوم بورن» (۶۹.۲ میلیون دلار) در جایگاه دوم بهترین آغازهای مت دیمون قرار می‌گیرد. فیلم اما در ۴۹ بازار بین‌المللی هم اکران شد؛ جایی که فیلم موفق شد ۴۵.۲ میلیون دلار هم از آنجا کسب کند و رقم جهانی افتتاحیه‌اش را به مبلغ ۱۰۰.۲ میلیون دلار برساند.

دیگر تازه‌اکرانِ مهم این هفته فیلم جدید رابرت زمکیس، «قدم زدن» (The Walk) نام دارد که براساس داستان واقعی بندباز معروف فیلیپ پتیت با بازی جوزف گوردون-لیوت در نقش او ساخته شده. نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم چهارشنبه در ۴۸۸ سینمای آی‌مکس کارش را شروع کرد. اما هرگز موفق نشد به فروش قابل‌قبولی دست پیدا کند و بعد از پنج روز به ۱.۹ میلیون دلار رضایت داد که ۱.۵ میلیون دلارش متعلق به فروش فیلم در طی سه روز آخر هفته است. در مقایسه به سختی می‌توان فیلم دیگری که چنین اکران محدودی داشته را پیدا کرد. آخرین فیلمی که از چنین الگویی استفاده کرد، «اورست» محصول یونیورسال بود که چند هفته پیش در ۵۴۵ سینمای آی‌مکس اکران شد و ۷.۲ میلیون دلار فروخت. پس، مطمئنا در مقایسه با «اورست»، عملکرد نسخه‌ی سه‌بعدی «قدم زدن» خیلی ناامیدکننده است. فیلم هفته‌ی بعد در بیش از دو هزار و پانصد سینما گسترش پیدا می‌کند و باید دید با در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم  مردم، فیلم چه وضعیتی خواهد داشت. شاید عکس ماجرای «اورست» برای «قدم زدن» اتفاق بیافتد. چون آن فیلم اگرچه در اکران آی‌مکس خوب ظاهر شد، اما در اکران اصلی با مشکل جذب مخاطب مواجه شده است.

sicario این هفته «سیکاریو» ۲ هزار و ۵۶۱ سینما به سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و با کسب ۱۲ میلیون دلار به‌طرز شگفت‌انگیزی در رتبه‌ی سوم جدول قرار گرفت. در مقایسه می‌توان به فیلمی مثل «اکس ماکینا» از اوایل امسال اشاره کرد که مثل «سیکاریو» با درجه‌بندی R و با هدف جذب مخاطبان بزرگسال بازاریابی شد و به آرامی در جریان سه هفته به سینماهایش اضافه کرد. اما با این تفاوت که «اکس ماکینا» در هفته‌ی سومش در حد «سیکاریو» گسترش پیدا نکرد. این درحالی است که به نظر می‌رسد مردم با امتیاز A منفی‌شان به «سیکاریو»، واقعا فیلم را دوست داشته‌اند. از همین رو، می‌توان بقای طولانی‌مدتی را برای فیلم در جدول پیش‌بینی کرد.

انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا ۲» در هفته‌ی دوم اکرانش خیلی راحت فقط با ۳۱.۹ درصد افت فروش، ۳۳ میلیون دلار به جیب زد و در رتبه‌ی دوم قرار گرفت و همین‌طوری به پشت سر گذاشتنِ قسمت اولش ادامه داد. فیلم اول در هفته‌ی دومش ۲۷ میلیون دلار فروخته بود. مجموع فروش کلی «هتل ترانسیلوانیا ۲» هم‌اکنون روی رقم ۹۰.۵ میلیون دلار ایستاده؛ حدود ۱۴ میلیون دلار بیشتر از رقمی که دو سال پیش فیلم اول در این زمان کسب کرده بود.

برخلاف چیزی که مدیران استودیوی BH Tilt ترجیح می‌دادند، «جهنم سبز» در هفته‌ی دوم اکرانش ۶۳ درصد افت فروش تجربه کرد و ۱.۲ میلیون دلار فروخت. اگر یادتان باشد در گزارش هفته‌ی پیش گفتم که این ناشر حرکت جدیدی را برای اکران «جهنم سبز» اجرا کرده که ظاهرا چندان جواب نداده است. هرچند به نظر نمی‌رسد یک فیلم آدم‌خوارمحور گزینه‌ی خوبی برای این آزمایش بوده است با این حال، فروش ۶ میلیون دلاری آن برای چنین فیلمی چندان هم بد نیست. «جهنم سبز» با بودجه‌ی ۵ میلیون دلار ساخته شده و حدود ۷ میلیون دلار هم صرف تبلیغاتش شده است. بنابراین، فیلم بدون‌شک باید هرچه زودتر تکانی به خودش دهد. شاید انتشار فیلم در شبکه‌ی نمایش خانگی یا قراردادهای تلویزیونی، آن را به موفقیت برساند. «اورست» نیز در هفته‌ی سوم اکرانش با فروش ۵.۵ میلیون دلار در رتبه‌ی هفتم قرار گرفت. این فیلم که درباره‌ی صعود بدنام سالِ ۱۹۹۶ بر بلندترین کوه دنیا است، تاکنون ۳۳.۲ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی کسب کرده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Martian۵۵ میلیون دلار
۲Hotel Transylvania 2۳۳ میلیون دلار
۳Sicario۱۲ میلیون دلار
۴The Intern۱۱.۶ میلیون دلار
۵Maze Runner: The Scorch Trials۷.۶ میلیون دلار
۶Black Mass۵.۹ میلیون دلار
۷Everest۵.۵ میلیون دلار
۸The Visit۳.۹ میلیون دلار
۹War Room۲.۸ میلیون دلار
۱۰The Perfect Guy۲.۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

The-Martian-Best-Science-Movie (4)

The Martian

فیلم علمی‌ تخیلی «مریخی» به کارگردانی ریدلی اسکات که براساس رُمانی به همین نام نوشته‌ی اندی ویر (یکی از نویسندگان فیلم) ساخته شده، داستان ماموریتی به مریخ را روایت می‌کند که در آن مارک واتنی (مت دیمون) همراه با گروهش، اسیرِ طوفانی مریخی می‌شوند و در همین گیر و دار، او بر روی سطح مریخ تنها می‌ماند و گروه بدون او به سمت زمین حرکت می‌کند. حالا واتنی به جای ناامیدی، از روحیه‌ی قوی و دانش‌ بالایش استفاده می‌کند تا در ابتدا به زمین علامت دهد که زنده است و سپس با مدیریت منابع تا رسیدن کمک زنده بماند.

ریدلی اسکات، کارگردان نُرمال و قابل‌پیش‌بینی‌ای نیست. برخی اوقات از او آثار کلاسیکی مثل «بلید رانر»، «بیگانه» و «گلادیاتور» می‌بینیم و برخی اوقات با چیزهایی مثل «هجرت: خدایان و پادشاهان» ناامیدکننده ظاهر می‌شود. اگر در این فکر هستید که «مریخی» در کدام جبهه قرار می‌گیرد، خوشحال باشید که طبق نظر اکثر منتقدان «مریخی» یکی از خوب‌های اسکات است که خیلی‌وقت بود منتظرش بودیم. کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت‌ویکلی که فیلم را دوست داشته، در نقدش می‌آورد: «ماجراجویی علمی‌-تخیلی اسکات از آن فیلم‌هایی است که وقتی بعد از دیدنش سینما  را ترک می‌کنید، برای صحبت درباره‌ی آن با دوستانتان آرام و قرار ندارید. درست مثل «آپولو ۱۳» یا «جاذبه»، فیلم علم و حل مشکلات به وسیله‌ی آن را تبدیل به یک تجربه‌ی دلهره‌آور می‌کند». مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون که از فیلم خوشش آمده، می‌نویسند: «این یکی از آرامش‌بخش‌ترین فیلم های علمی‌ تخیلی است که بعد از سال‌ها دیده‌ام». امتیاز متاکریتیک فیلم ۸۱ است.  

sicario-movie-emily-blunt-hd-screencaps-6-600x249

Sicario

«سیکاریو» (که در مکزیک به معنای آدمکش است)، درباره‌ی جنگ نیروهای ایالات متحده با کارتل‌های مواد مخدر مرز جنوب است. ماجرای مامور فدرالی به اسم کیت (امیلی بلانت) که برای کمک به رییس نیروی ویژه‌ی دولت (جاش برولین) به گروه او و مشاوری مرموز (بنیسیو دل‌تورو) می‌پیوندد. خیلی طول نمی‌کشد که کیت خودش را وسط جنگی که طرف خوب و بدش مشخص نیست، پیدا می‌کند.

دنیس ویلنوو که در یکی-دو سال اخیر با تریلر «محبوسان» محبوب شد و با درام مرموز «دشمن» هنر خودش در داستان‌های تامل‌برانگیز را ثابت کرده، ظاهرا اینبار با فیلمی برگشته که طرفدارانش (یا طرفداران داستان‌های پلیسی هیجان‌انگیز) را به ضیافتی کمیاب دعوت می‌کند. اسکات فونداس از ورایتی که فیلم را دوست داشته،‌ می‌نویسد: «افتتاحیه‌ی سیکاریو طوری به اوج دلهره و اضطراب می‌رسد که ابتدا به نظر می‌رسد تکرار آن از سوی ویلنوو در ادامه‌ی فیلم غیرممکن خواهد بود، چه برسد به ارائه‌ی چیزی بهتر از آن. اما این کارگردان یک‌جورهایی موفق به انجام این کار می‌شود. او استاد خلق چنان تنش‌های ترسناکی است که همچون ماری در حال خفه کردن شکارش، به دور مخاطبش می‌پیچد». امتیاز متاکریتیک این فیلم، ۸۱ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده