تجهیزات جانبی پی‌سی‌های گیمینگ بیش از پیش مورد توجه خوره‌های بازی بوده و بازار بزرگی را هم برای سازندگان آنها فراهم کرده است. در اینجا قصد داریم به معرفی و بررسی یکی از این محصولات جدید بازار داخلی از برند اُروس بپردازیم. با زومجی همراه باشید.

مشخصات اصلی صفحه کلید Aorus Tournament Edition Mechanical Keyboard

  • میکروسوییچ‌های مکانیکی و با کیفیت CHERRY MX
  • قابلیت Anti Ghosting برای پشتیبانی از فشار ترکیبی کلیدهای مختلف
  • ۲ ولوم اختصاصی چرخنده برای کنترل پویای صدا و نور پس زمینه‌ی کلیدها
  • استفاده از پوشش مخصوصUV ضد سایش و ضد لغزش روی سطح کلیدها
  • کانکتور USB ساخته شده با طلای ۱۸ عیار
  • کابل ۲ متری با روکشی از کتان بافته شده

اولین چیزی که با دیدن یک صفحه کلید مکانیکی به ذهن یک خوره‌ی گیمینگ با سابقه خطور می‌کند، خاطرات استفاده از صفحه کلیدهای مکانیکی در دوران ابتدایی ظهور رایانه‌های شخصی است. در آن زمان صفحه کلیدهای بزرگ با کلیدهای پرصدا (صداهایی که بیشتر شبیه ماشین تایپ‌های قدیمی بود) و عمدتا ساخت شرکت Chicony و سیستم‌های رومیزی ساخت IBM در بازار داخل کشور به وفور یافت می‌شد. از آن زمان به بعد تا مدت مدیدی، این صفحه کلیدهای معمولی با ساختار پلاستیکی بودند که بر بازار پی‌سی‌ها چیره شدند و حتی در مدل‌های حرفه‌ای‌تر هم تا مدت زیادی حکمران بازار بودند تا اینکه از چند سال پیش استفاده از گونه‌های نسبتا ارزانتر سوییچ‌های مکانیکی دوباره در دستور کار چند سازنده‌ی بزرگ تجهیزات جانبی قرار گرفت و اکنون برندهای مختلفی از جمله Razer، Logi و Corsair انواع مکانیکی صفحه کلیدها را هم تولید می‌کنند که لزوما از میکروسوییچ‌های یکسان و با کارکرد مشابه هم بهره گیری نکرده‌اند.

بررسی ساختار فیزیکی

مدلی که اکنون در زومجی در اختیار داریم محصول شرکت  Aorus و طراحی اختصاصی مهندسان این شرکت است. این که می‌گوییم طراحی اختصاصی، دلایل مشخصی دارد و ملاحظاتی در آن به کار گرفته شده که بعضا از دید طراحان شرکت‌های دیگر به دور مانده یا دست کم در اولویت قرار نگرفته است.

Keyboard-6

یکی از اولین مواردی که در این صفحه کلید جلب نظر میکند حذف قسمت عددی صفحه کلید یا Numpad از ساختار صفحه کلید استاندارد است. به عقیده‌ی کارشناسان این شرکت، استفاده از بخش Numpad برای تعریف و اجرای ماکروها از نظر ارگونومیک برای برخی کاربران آزار دهنده است و بنابراین امکانی را فرآهم آورده‌اند که بتوان این قسمت را به صورت مجزا تهیه کرد و به صورت انتخابی در سمت چپ یا راست صفحه کلید اصلی به کار گرفت. این اتصال توسط آهنربای نسبتا قوی در هر دو طرف صفحه کلید راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. البته Numpad در مدل K3 لحاظ نشده، اما در مدل K7 به همراه صفحه کلید اصلی در بسته بندی قرار داده شده است. در واقع تفاوت اساسی مدل K7 با مدل ارزانتر K3 که ما اکنون در اختیار داریم، یکی بخش Numpad و دیگری بخش Palm Rest برای قرار گرفتن دست‌ها در حالت مناسب تر در هنگام کار است که در مدل K3 حذف شده‌اند. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که بخش Numpad در صورت اتصال به صفحه کلید اصلی داده‌ها را از طریق پین‌های جانبی موجود در صفحه کلید اصلی منتقل خواهد کرد، اما در صورت نیاز می‌توان آن را با کابل مجزایی نیز به پی‌سی متصل کرد و به عنوان پد یا صفحه کلید مخصوص ماکروها به کار گرفت و پروفایل‌های اختصاصی بازی را روی آن تعریف کرد.در غیاب وجود بخش عددی این صفحه کلید به تنهایی نیز یک مدل جمع و جور و ایده‌آل برای جابجایی یا همراه بردن به گیم نت‌ها محسوب می‌شود.

 

Keyboard-3
مورد بعدی در بررسی ابتدایی و توصیف صفحه کلید از نگاه دوستان دیگری که آن را برای آزمایش در اختیار گرفتند، سنگینی بیش از حد متعارف صفحه کلید نسبت به مدل‌های گیمینگ دیگر است بود که البته به جهت جلوگیری از احتمال افتادن از روی میز یا جابجایی تصادفی آن در حین بازی‌های دسته جمعی و هنگام جوگیر شدن گیمرها، می‌توان آن را یک مزیت قلمداد کرد.

بررسی ساختار داخلی

استفاده از کلیدهای مکانیکی در یک صفحه کلید مزیت‌ها و تفاوت‌های مشخصی نسبت به مدل‌های پلاستیکی معمولی دارد که از جمله‌ی آنها دوام بیشتر و حساسیت بالاتر است. به علاوه در این سوییچ‌ها از فنر استفاده می‌شود و در برخی از انواع آن ، بازخورد فشرده شدن کلیدها یا همان عمل کلیک با صدای متفاوتی همراه است و حسی است که در صفحه کلیدهای معمولی القا نمی‌شود و این نشات گرفته از ساختار این نوع کلیدها است. اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص کیفی در یک صفحه کلید مکانیکی، نوع و مدل میکرو سوییچ‌های بکار رفته در آن است. در اینجا شرکت Aorus از نوع سوییچ‌های قرمز CHERRY MX ساخت شرکت Cherry Corp یا همان ZF Electronics استفاده کرده است که یک شرکت آلمانی است. ویژگی‌ سوییچ‌های این شرکت توسط رنگ‌های مختلف این مدل‌ها متمایز می‌شود. cherry-mx-red مدل قرمز رنگ سوییچ Chery MX بکار رفته در اینجا از انواعی است که فنر نرم‌تری دارد و صدای کمتری هم تولید می‌کند و بیشتر در صفحه کلیدهای گیمینگ استفاده می‌شود. همچنین بر خلاف انواع آبی و سبز میکروسوییچ های CHERRY MX دارای ساختاری است که حس کلیک و آن صدای مخصوص را ایجاد نمی‌کند. تفاوت کارکرد سوییچ قرمز و آبی را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

Red
Cherry MX Blue

فاصله‌ی تحریک یا عملکرد این سوییچ‌ها فقط ۲ میلی‌متر است، به این معنی که برای عمل کردن یک کلید به فشرده شدن کامل آن نیازی نیست و فقط پایین رفتن کلید به اندازه‌ی ۲ میلی متر، کارکرد آن را تضمین می‌کند. فاصله‌ی حرکت کلید تا انتها هم ۴ میلی متر است. نیروی مورد نیاز برای فشرده شدن کلید هم تنها ۴۵ گرم است. سازنده مدعی است که عمر این کلیدها بیش از ۵۰ میلیون بار فشرده شدن را پوشش خواهد داد.

تجربه‌ی کاربری

در مدت زمان استفاده‌ی ما از این صفحه کلید و چند عنوان بازی RPG و FPS آنلاین که با کمک آن مورد آزمایش قرار گرفت، قابلیت Anti—Ghosting صفحه کلید در حالت‌های ترکیبی به خوبی عمل کرد و هیچ مشکلی را مشاهده نکردیم. بازخورد کلیدها در همه حالت دلنشین بود و بر خلاف تصور قبلی ما صدای کلیدها نیز آنچنانی که انتظار داشتیم بلند و آزار دهنده نبود، هر چند که هنوز هم نسبت به صفحه کلیدهای معمولی صدای بیشتر را تولید می‌کرد. این صدا مخصوصا در شب هنگام و سکوت بیشتر محیط ممکن است باعث اعتراض افراد دیگر خانواده شود و شما را از حال و هوای بازی به اجبار خارج کند. کلیدهای چرخنده‌ی بالای صفحه کلید هم واقعا کارآمد بودند و نسبت به راهکارهای تعبیه شده در مدل‌های گیمینگ مشابه از Logi کاربری ساده‌تری را بدون نیاز به نصب و پیاده سازی نرم افزارهای مخصوص سازنده به نمایش گذاشتند.

Keyboard

کاربری پنهان این دو کلید با فشردن این کلیدها دو چندان می‌شد که به جز کم و زیاد کردن حجم صدا و میزان نور پس زمینه، یکی برای قطع سریع صدای سیستم و دیگری برای خاموش کردن کامل نور پس زمینه کاربرد داشت. تنها موردی که کمبود آن را در این مدل احساس کردیم و دوست داشتیم که همانند مدل K7 در اینجا هم پیش بینی می‌شد، قابلیت تعریف ماکروهای اختصاصی بازی‌ها برای کلیدهای استاندارد این صفحه کلید بود. هر چند که تعریف ماکروها با خرید جداگانه‌ی صفحه کلید عددی خود سازنده و اتصال آن به سیستم وجود دارد، اما به صورت پیش فرض در صفحه کلید اصلی قابل تعریف نیست. نصب نرم افزار اختصاصی AORUS Macro Engine هم برای تبدیل کلیدها به ۲۰ کلید ماکرو و ۶ پروفایل مختلف لازم است.

صفحه کلید گیمینگ اُروس GK-THUNDER K3 توسط شرکت آواژنگ در اختیار زومجی قرار گرفته است.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده