// دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: از آماده باش استیو جابز تا سقوط پیتر پن

این هفته در باکس آفیس خبر می‌رسد «مریخی» یک هفته بر سطح سرخ جدول دوام آورده و بازگشت پیتر پن به یکی از بدترین‌ اکران‌های سال تبدیل شده. در سوی دیگر، «استیو جابز» عملکرد شگفت‌انگیزی در اکران محدود خود داشته است. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

steve jobs movie این هفته، هفته‌ی اتفاقات گوناگون در باکس آفیس است که از شکست‌های تجاری شروع می‌شوند و تا شگفتی‌های کوچک ادامه دارند. ریسمان شکست‌های مهم این هفته را که دنبال کنید، به فیلم «پــن» (Pan) محصول برادران وارنر می‌رسید. فیلمی که داستان ریشه‌های پیتر پن به کارگردانی جو رایت را روایت می‌کند. «پن» حتی قبل از شروع هفته‌ی افتتاحیه‌اش هم مشکل فراوانی در پیدا کردن جایگاهش در جدول داشت و حالا که اولین آخرهفته‌ی اکران فیلم به پایان رسیده، شاهد عملکردی ضعیف‌تر و خشک‌و‌خالی‌تر از پایین‌ترین پیش‌بینی‌های تحلیلگران هستیم. اما در مرتفع‌ترین نقطه‌ی جدول، «مریخی» را داریم که دومین هفته‌ی اکرانش را قدرتمند پشت سر گذاشت و در قسمت شگفتی این هفته به «استیو جابز» می‌رسیم که در اکران محدودش غافلگیرکننده ظاهر شد و به نظر می‌رسد قرار است در اکران عمومی تبدیل به موفقیت عجیب و غریب دیگری برای کمپانی یونیورسال در سال ۲۰۱۵ شود. steve-jobs-movie-poster-800px-800x1259

فیلم فانتزی «پن» که برای ساختش ۱۵۰ میلیون دلار خرج شده، در آغاز قرار بود این تابستان اکران شود، اما زمان پخش فیلم به خاطر فیلمبرداری‌های دوباره به اکتبر منتقل شد. ناامیدانه‌ترین پیش‌بینی‌های تحلیلگران برای افتتاحیه‌ی فیلم در اطراف رقم ۲۰ میلیون دلار می‌چرخید. اما دو-سه روز که از اکران فیلم گذشت، مشخص شد فیلم از پس رسیدن به این رقم هم برنیامده است. «پن» که در ۳ هزار و ۵۱۵ سالن سینما نمایش دارد و از هیو جکمن به عنوان سرآمد بازیگرانش بهره می‌برد، فقط ۱۵.۵ میلیون دلار کسب کرده است. اگرچه میانگین امتیاز تماشاگران به فیلم B مثبت بوده است، اما امتیاز ۲۴ فیلم بر روی سایت راتن‌تومیتوز تنها نشانه‌‌ی کوچکی از نقدهای بدی است که منتقدان بر جدیدترین فیلم پیتر پن‌محور نوشته‌اند. این وسط، شاید امتیاز تقریبا خوب تماشاگران در حالت عادی به معنای بقای خوب فروش فیلم باشد، اما از آنجایی که فیلم افتتاحیه‌ی خیلی بزرگی نداشته، این استقبال نمی‌تواند جلوی سقوط اجتناب‌ناپذیر و زود هنگام آن را بگیرد. به‌طوری که می‌توان از همین الان مجموع فروش خانگی ۳۲ تا ۳۵ میلیون دلاری فیلم را پیش‌بینی‌ کرد. البته عنصر «رقیب» را هم نمی‌توان نادیده گرفت. بدون‌شک نقدهای بد بدونِ ضربه نبوده‌اند، اما ممکن است رقابت با فیلم خانوادگی دیگری به نام «هتل ترانسیلوانیا ۲» هم در زدن لگد آخر به صورت پیتر پن بی‌تاثیر نبوده باشد. این درحالی است که به نظر می‌رسد وضعیت قرار است برای پیتر پتن و دار و دسته‌اش بدتر هم شود. هفته‌ی بعد فیلم خانوادگی دیگری به نام «Goosebumps» اکران خواهد شد. پس، با خیال راحت نام «پن» را هم در کنار فیلم‌هایی مثل «صعود ژوپیتر»، «تومارولند» و «چهار شگفت‌انگیز» به عنوان فیلم‌های پُرخرج ۲۰۱۵ که در جذب مخاطب شکست خوردند، اضافه کنید. در سوی گل و بلبل جدول، یونیورسال با «استیو جابز» قرار است به درخشندگی‌اش در سال ۲۰۱۵ ادامه دهد. نتایج اکران محدود «استیو جابز» که فقط در ۴ سینمای نیویورک و لس‌آنجلس اکران شده بود، هیجان‌انگیز هستند. تخمین‌زده می‌شود فیلم حدود ۵۲۱ هزار دلار کسب کرده که به عبارتی معادل میانگین ۱۳۰ هزار و ۲۳۶ دلار از هر سالن سینما است؛ این رقم فیلم را در جایگاه بهترین میانگین فروش ۲۰۱۵ قرار می‌دهد. سینماهای نمایش‌دهنده‌ی «استیو جابز» هفته‌ی بعد با گسترش مواجه می‌شود و نهایتا فیلم در ۲۳ اکتبر در سرتاسر امریکا اکران می‌شود. اکران بین‌المللی فیلم هم ۱۲ نوامبر در ۱۳ منطقه‌ی جهانی آغاز می‌شود. Pan-2015-Movie-Poster اما در میان اکران‌های قدیمی، «مریخی» نه تنها موفق شد در دومین هفته‌ی پیاپی رده‌ی اول جدول را به دست بیاورد، بلکه عملکرد ساخته‌ی علمی‌-تخیلی ریدلی اسکات به اندازه‌ای قدرتمند بود که فیلم فقط ۳۲ درصد با افت فروش مواجه شد و ۳۷ میلیون دلار فروخت. به این ترتیب، مجموع فروش فیلم روی عدد ۱۰۸.۷ میلیون دلار می‌ایستد. در مقایسه با فیلمی مثل «بین‌ستاره‌ای»، «مریخی» حدود ۱۲ میلیون دلار جلوتر از از جایی که ساخته‌ی کریستوفر نولان در این زمان قرار داشت، ایستاده است. مسیری که به فروش ۱۸۸ میلیون دلاری آن فیلم در خانه ختم شد. از همین رو، انتظار می‌رود شاید «مریخی» اگر با همین سرعت ادامه دهد، در حال حرکت به سوی عبور از مرز ۲۰۰ میلیون دلار باشد و اگر این اتفاق بیافتد، این فیلم می‌تواند بهترین فیلم مت دیمون از لحاظ فروش، یعنی «اولتیماتوم بورن» (۲۲۷.۴ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد. از آنجایی که خیلی از تحلیلگران از فیلم به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم اسکار یاد می‌کنند، مطمئنا این روی عملکرد گیشه‌ی آن تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر بازماندگان قدرتمند جدول می‌توان به انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا ۲» اشاره کرد که این هفته ۲۰.۳ میلیون دلار به جیب زد و برای دومین هفته‌ی متوالی در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. اگرچه فیلم با ۳۸.۸ درصد افت فروش مواجه شده، اما قسمت دوم ماجراهای خانواده‌ی دراکولا کماکان در حال پشت سر گذاشتن قسمت اول است. به‌طوری که مجموع فروش خانگی ۱۱۶.۸ میلیون دلاری فیلم، حدود ۱۴ میلیون دلار بهتر از مجموع فروش قسمت اول در این نقطه‌ از دوره‌ی اکرانش است. ظاهرا آخرین ساخته‌ی رابرت زمه‌کیس، «قدم زدن» (The Walk) که این هفته در ۲ هزار و ۵۰۹ سینما گسترش پیدا کرد، توانایی جذب علاقه‌ی مخاطبان را ندارد. فیلم با ۳.۶ میلیون دلاری که این هفته فروش کرد، جایی بهتر از رده‌ی هفتم جدول نصیبش نشد. در این میان، با وجود فیلم‌هایی مثل «پُل جاسوس‌ها» (Bridge of Spies) استیون اسپلیبرگ، «کریمسون پیک» گیرمو دل‌تورو، Goosebumps  و Woodlawn  که هفته‌ی بعد اکران می‌شود، این آخر باری خواهد بود که این فیلم را در میان ۱۰ برتر خواهد دید. در قسمت روشن ماجرا، بودجه‌ی «قدم زدن» ۳۵ میلیون دلار بوده است. پس، سونی و شرکایش ضربه‌ی چندان بدی نخواهند خورد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Martian۳۷ میلیون دلار
۲Hotel Transylvania 2۲۰.۳ میلیون دلار
۳Pan۱۵.۵ میلیون دلار
۴The Intern۸.۶ میلیون دلار
۵Sicario۷.۳ میلیون دلار
۶Maze Runner: The Scorch Trials۵.۲ میلیون دلار
۷The Walk۳.۶ میلیون دلار
۸Black Mass۳.۱ میلیون دلار
۹Everest۳ میلیون دلار
۱۰The Visit۲.۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

  walk

The Walk

تاکنون ۱۲ نفر بر روی سطح ماه قدم زده‌اند، اما فقط یک نفراز روی فاصله‌ی بلند و عمیق برج‌های تجارت جهانی قدم زده یا خواهد زد. فیلیپه پتیت (جوزف گوردون لویت) همراه با راهنمایی‌های مربی‌اش پایا رودی (بن کینگزلی) و گروه عجیب و غریبی که از سرتاسر جهان دور هم جمع کرده باید در مقابل اتفاقات و مشکلات و اختلافات و خیانت‌های زیادی ایستادگی کند و نقشه‌ی جنون‌آمیزش را به اجرا در بیاورد. در دنیای سینما بعد از مستند «مردی روی سیم»، ساخته‌ی رابرت‌ زمه‌کیس  مهم‌ترین اثری است که سعی در نمایش واقعه‌ی بندبازی فیلیپه پتیت از میان برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را داشته است. اکثر منتقدان «قدم زدن» را به خاطر قرار دادن مخاطب در آن فضای وهم‌آور و شگفت‌انگیز ستایش کرده‌اند. جو مک‌گاورن از اینترتینمت ویکلی که فیلم را خیلی دوست داشته، در نقدش می‌آورد: «سکانس ۱۷ دقیقه‌ای قدم زدن روی سیم باشکوه‌ترین شبیه‌سازی‌ای است که از زمان غرق شدن تایتانیک، از روی یک رویداد واقعی صورت گرفته است؛ موفقیتی خیره‌کننده در زمینه‌ی استفاده از جلوه‌های دیجیتالی واقع‌گرایانه که باری دیگری مهارت زمه‌کیس در زمینه‌ی استفاده از CGI و ریتم را به نمایش می‌گذارد». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز هم که سه ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «برای کسانی که به ضرب‌المثل «چیزهای خوب ارزش صبر کردن دارند» اعتقاد دارند، قدم زدن بدون هیچگونه تردیدی نتیجه می‌دهد». امتیاز متاکریتیک فیلم ۷۰ است.   tomarowland

Pan

«پن» برخلاف دیگر اقتباس‌های سینمایی از روی داستان پریانی جیمز بری، به عنوان پیش‌درآمدی بر ماجراهای پیتر پن معروف عمل می‌کند و او را در ۱۲ سالگی به تصویر می‌کشد. زمانی که او هنوز پسر شیطون و بی‌مسئولیتی است و در یکی از یتیم‌خانه‌های لندن تیره و تار زندگی می‌کند. اما یک شب پیتر وارد دنیایی پُر از دزدان دریایی، جنگجوها و اتفاقات شگفت‌انگیزی به اسم «نِورلند» می‌شود و در کنار یک‌عالمه ماجراجویی‌ها و درگیری‌های خطرناک، در تلاش است تا راز مادرش را هم کشف کند. اگرچه تصاویر فیلم به‌طرز مدهوش‌کنند‌ه‌ای خیره‌کننده هستند، اما تقریبا اکثر منتقدان فیلم را در زمینه‌ی داستان‌گویی و اضافه نکردن چیزی به این داستان قدیمی، اثری بی‌لذت، بی‌مزه و غیررضایت‌بخش توصیف کرده‌اند. جیمز براردینلی که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «فیلم هدف محدودش در ارائه‌ی ماجراجویی‌های تند و سریع و تصاویر جذاب و دیدنی را بدون اینکه چیزی به‌یادماندنی به داستان «پسری که می‌توانست پرواز کند»، اضافه کند، انجام می‌دهد». پیتر تراویس از رولینگ‌استون که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «داستان ریشه‌ی پیتر و پسران گم‌شده از سوی جو رایت (کارگردان) شاید تاریک‌ترین و مرگبارترین برداشتی باشد که تاکنون از روی افسانه‌ی پنِ جیمز بری ساخته شده است». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۵ است.   jobs

Steve Jobs

فیلم و مستندهای متعددی از روی زندگی استیو جابز ساخته شده‌اند، اما تقریبا هیچکدام در نمایش نبوغ و درون این روشنفکر تکنولوژیک بزرگ موفق نبوده‌اند. اما به نظر می‌رسد «استیو جابز» به کارگردانی دنی بویل این نفرین را شکسته است. فیلم در حرکتی جالب‌توجه نگاهی به پشت‌صحنه‌ی رونمایی از سه‌تا از مهم‌ترین محصولات اپل می‌اندازد و انقلاب دیجیتالی جابز را در کنار رنگ‌آمیزی شخصیت او به تصویر می‌کشد. کنت توران از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «استیو جابز فیلم هوشمندانه و بسیار سرگرم‌کننده‌ای است که با انرژی خلاقانه‌ای که در آن جریان دارد، موهای تن‌تان را سیخ می‌کند. فیلم هرچیزی به جز یک فیلم زندگینامه‌ای استاندارد است». جاستین چنگ از ورایتی می‌آورد: «آرون سورکینِ نویسنده، دنی بویل کارگردان و مایکل فاسبندر بازیگر فیلمی به سوژه‌‌شان تقدیم کرده‌اند که به‌طرز هوشمندانه، دیوانه‌وار و نبوغ‌آمیزی طراحی شده، تعریف‌کننده‌ی مقام اوست و لیاقتش را دارد». امتیاز متاکریتیک فیلم ۸۲ است. گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش منبع: Boxoffice Mojo تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده