نویسنده: سعید نیکبخت
// سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

تغییرات Rise of The Tomb Raider نسبت به قسمت قبل

اگرچه بازسازی مجدد مجموعه Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ یک بازی بسیارخوب بود، اما یکی از عناصری که کم‌و‌بیش غیبت آن در روند گیم‌پلی بازی احساس می‌شد، انتخاب بازیکنان برای پیش‌بردن مراحل به شکل دلخواه بود. در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی ویژه به اضافه‌شدن این خصوصیت در بازی Rise Of The Tomb Raider بیاندازیم.
استودیو کریستال داینامیکز در بازی Rise Of The Tomb Raider، تغییرات زیادی را در این زمینه ایجاد کرده است. اگرچه لارا در قسمت اول بازسازی مجدد می‌توانست در طول مراحل با قابلیت مخفی‌کاری پیش‌روی کند، اما در انتها باید با سیل عظیمی از دشمنان به صورت مستقیم مقابله می‌کرد. خوش‌بختانه در Rise Of The Tomb Raider، این مسئله تغییر کرده و بازیکنان به هر نحوی که دوست داشته باشند می‌توانند در مراحل بازی پیش‌روی کنند. همه‌چیز به شما بستگی دارد. آیا دوست دارید به صورت کاملا مخفیانه در مراحل بازی پیش‌روی کنید؟ آیا دوست دارید به صورت مستقیم و به عنوان یک زن شجاع تمام دشمنان را از بین ببرید؟ همان‌طور که اشاره کردم، همه‌چیز به شما و برنامه‌ای که در ذهن خود دارید بستگی دارد. در Rise Of The Tomb Raider سیستم جدیدی با نام «هدف گمشده و نگاهی کوچک» وجود دارد که بازیکنان با استفاده از آن، می‌توانند با شلیک تیری از کمان خود حواس دشمنان را پرت کنند. پس از انجام این کار، فردی که صدای تیر شما را شنیده به بررسی نقطه موردنظر می‌پردازد و از دوستان خود می‌خواهد با پخش‌شدن در محیط، کسی که در منطقه وجود دارد را پیدا کنند. اگر به‌ خوبی با سیستم مخفی‌کاری بازی آشنا و در این زمینه حرفه‌ای باشید، می‌توانید دشمنان را دور بزنید و از منطقه خطر عبور کنید. اما اگر با قابلیت‌های این مکانیک زیاد آشنایی نداشته باشید، افرادی که در محیط پخش‌شده‌اند شما را پیدا کرده و شما را مجبور به مبارزه مستقیم می‌کنند. Rise Of The Tomb Raider 5 به لطف سیستم ساخت‌وسازی که در این قسمت وجود دارد، می‌توانید از ابزارهای زیادی برای پرت‌کردن حواس دشمنان استفاده کنید. این یکی از خصوصیات جدید Rise Of The Tomb Raider است که نشان از اهمیت سازندگان به انتخابات فراوان برای پیش‌بردن گیم‌پلی بازی را نشان می‌دهد.
در بازی سیستم جدیدی وجود دارد که بازیکنان با استفاده از آن، می‌توانند با شلیک تیری از کمان خود حواس دشمنان را پرت کنند
در بازسازی مجدد سال ۲۰۱۳، برخی از قسمت‌های بازی شما را مجاب به درگیری مستقیم می‌کرد. اما در قسمت دوم این بازسازی، «تقریبا» می‌توانید تمام مراحل را به صورت مخفی‌کاری و بدون کشتن دشمنان به اتمام برسانید. این خصوصیت یکی از درخواست‌های بازیکنان بوده که در پیش‌روی مراحل، دوست نداشتند کسی را به قتل برسانند. طی مصاحبه‌ای که به تازگی با مایکل برینکِر، طراح ارشد بازی Rise Of The Tomb Raider انجام شده، وی در رابطه با طراحی مراحل در این بازی گفت:
اولین نکته‌ای که در زمان طراحی مراحل در رابطه با آن صحبت می‌کنیم، تولید یک محیط بسیار وسیع است. پس از آن روایت داستان برای ما بسیارمهم است، چراکه تاریخچه دنیای بازی و شخصیت لارا نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کنند. یکی از خصوصیات ویژه Rise Of The Tomb Raider، تولید داستان تاریخی و جهانی است که لارا سعی می‌کند از رازهای مرموز آن پرده‌برداری کند. در کریستال داینامیکز، زمان زیادی را صرف روایت داستان و داستانی که قصد داریم در رابطه با آن توضیح دهیم می‌کنیم. پس از آن، با تحقیقاتی که به صورت جهانی انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم بخش‌های تاریخی را در داستان قرار دهیم. برایان هورتون، کارگردان Rise Of The Tomb Raider برای عکس‌برداری از معماری کشور ترکیه و قراردادن آن در بازی، چندی پیش به این کشور سفر کرد. پس از تولید روایت داستان و قراردادن بخش‌های تاریخی، شروع به طراحی گیم‌پلی و عناصری که دوست داریم در بازی قرار دهیم می‌کنیم. از این عناصر می‌توان به صحنه‌های بالارفتن از مناطق مختلف، پازل‌، مقبره‌های خطرناک و قسمت‌های اکشن بازی و البته مخفی‌کاری اشاره کرد.
Rise Of The Tomb Raider یکی از عناصر جدیدی که در Rise Of The Tomb Raider قرار دارد، قابلیت ساخت‌وساز است. سازندگان برای نشان‌دادن سیر تکامل لارا و یادگرفتن چیزهای جدید، این قابلیت را به بازی اضافه کردند. مانند قسمت قبلی، می‌توانید از قسمت‌های مختلف بالا روید و با سلاح‌های گرم خود دشمنان را از پا درآورید، اما در برخی از مناطق و تنها برای «زنده‌ماندن»، به انجام ساخت‌وساز چیزهای مختلف نیاز خواهید داشت. سازندگان برای تشویق‌کردن بازیکنان به انجام این کار، این سیستم را به صورت ساده طراحی کردند تا همه بتوانند از قابلیت ساخت‌وساز و تولید چیزهای مختلف، لذت ببرند. با نگاهی بر نمایش‌های بازی، متوجه می‌شویم کارهایی که لارا انجام می‌دهد، از پس یک انسان برنمی‌آید. بالارفتن از کوهستان‌های بسیار بلند، سقوط از آن‌ها، فرورفتن چیزهای تیز در بدن لارا و این‌گونه موارد، تقریبا حس واقعی‌بودن بازی را از آن می‌گیرد. طراح ارشد بازی در این رابطه می‌گوید:
طرفداران سوالات زیادی در این رابطه می‌کنند. لارا در سفر خود و برای برملا کردن رازهای مهم، باید از پس موانع سختی عبور کند. تنها راهی که بازیکنان می‌توانند این سختی را باور کنند، این‌گونه صحنه‌ها و افزایش بیش از حد خطرات است. در همان اوایل بازی و زمانی که لارا و جونا (دوست و همراه لارا در بازی) با یکدیگر صحبت می‌کنند، جونا به لارا می‌گوید برای یافتن رازی که به دنبال آن است، باید چیزهای زیادی را قربانی کند و راه بسیار مشکلی را پشت‌سر بگذارد. یکی از مسائلی که سیرتحولی لارا کرافت را در این مجموعه نشان می‌دهد، انجام این‌گونه ریسک‌های خطرناک است. زمانی که این تجربیات را تولید می‌کنیم، با خود می‌گوییم چه چیزهایی با عقل جور در می‌آید و در عین حال، بسیار هیجان‌انگیز است و لحظات مرگ و زندگی را نشان می‌دهد؟ همیشه سعی می‌کنیم این صحنه‌ها واقعی به نظر برسند، اما برخی اوقات می‌دانیم که برخی از صحنه‌ها بیش از حد غیرواقعی هستند و به همین دلیل، غیرواقعی بودن آن‌ها را کمی کاهش می‌دهیم. دوست داریم در زمان حل‌کردن پازل‌ها و یا از پا درآوردن تمام دشمنان، این احساس به بازیکنان دست دهد که کار بزرگی را انجام داده‌اند. برای همین، لازم است خطراتی که بازیکنان در این صحنه‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند را افزایش دهیم.
در برخی از مناطق و تنها برای «زنده‌ماندن»، به انجام ساخت‌وساز چیزهای مختلف نیاز خواهید داشت
در قسمت بالا، طراح ارشد بازی اشاره کرد برخی از اوقات، تیم‌ آن‌ها به عقب بازمی‌گردد و خطرات برخی از صحنه‌ها را برای واقعی جلوه‌دادن آن‌ها کاهش می‌دهد. یکی از این سکانس‌ها که دست‌خوش تغییر شده، لحظه ابتدایی آغاز بازی، بالارفتن لارا از صخره و برف سنگین و بهمنی که راه او را مسدود کرده بوده است. زمانی که سازندگان در ابتدا این صحنه را به بازیکنانی که مسئول آزمایش بازی بودند نشان دادند، عکس‌العمل آن‌ها بدین شکل بوده که قوه‌تخیل سازندگان در این صحنه بیش از حد بالا رفته است. همان‌طور که برینکر اشاره کرد، آن‌ها قصد دارند داستان و ماجراجویی‌های واقعی را به مخاطبان نشان دهند. برای همین، آن‌ها به عقب بازگشتند و تغییراتی را در سکانس ابتدایی بازی، برای قابل‌باور کردن آن انجام دادند. در قسمت اول بازسازی مجدد تومب ریدر، سازندگان باید شخصیت‌ها، عناصر اصلی دنیای بازی و چیزهای ابتدایی را به بازیکنان معرفی می‌کردند. به همین دلیل، در Rise Of The Tomb Raider سازندگان این مراحل را پشت‌سر گذاشتند و می‌توانند به تولید خصوصیات جدید دیگری که در ذهن خود دارند بپردازند. یکی از کارهایی که سازندگان توانستند با این آزادی انجام دهند، گفتن داستان‌های تاریخی و مرموز، برملا کردن رازهای آن‌ها و افشای آن به جهانیان بوده است. یکی از خواسته‌های بازیکنان بازگشت مقبره‌های خطرناک و پازل‌های مشکل بوده که با این آزادی، کریستال داینامیکز توانسته این عناصر جدید را در Rise Of The Tomb Raider قرارد هد. Rise Of The Tomb Raider 6 تولید Rise Of The Tomb Raider برای کریستال داینامیکز تجربه‌ای لذت‌بخش بوده است. طراح ارشد بازی در صحبت‌های خود در رابطه با خصوصیتی که بیشتر از همه دوست دارد بازیکنان با آن ملاقات کنند گفته:
بیشتر از همه، دوست دارم عکس‌العمل بازیکنان نسبت به سیر تحولی لارا و افشای راز جاودانگی را مشاهده کنم. نسبت به داستان، پیچ و خم‌های آن و تجربه‌ای که بازیکنان از آن کسب خواهند کرد بسیار هیجان‌زده هستم. در Rise Of The Tomb Raider تجربه کلی بازیکنان نسبت به قسمت قبل وسعت بیشتری پیدا کرده و در این راه، انتخابات فراوانی برای پیش‌روی در بازی پیش‌روی آن‌ها قرار گرفته است. در این ماجراجویی، اگر قصد داشته باشید تمام محتویاتی که در بازی وجود دارد را به اتمام برسانید، به ۳۰ الی ۴۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. این کار شامل جمع‌آوری تمام سلاح‌ها، ماموریت‌های فرعی و توانایی‌های لارا می‌شود. اتمام Rise Of The Tomb Raider به نحوه بازی کردن شما بستگی دارد. اگر دوست داشته باشید هرچه سریع‌تر بخش داستانی را به اتمام برسانید، به ۱۵ الی ۲۰ ساعت زمان احتیاج خواهید داشت. بنابراین با جمع‌آوری تمام چیزها و کاوش در مقبره‌های بازی، این مدت‌ زمان دو برابر خواهد شد. اندازه دنیای بازی و قسمت‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به کاوش بپردازید، سه برابر بزرگ‌تر از بازی قبلی شده است. بنابراین در محیط‌های مختلف بازی، می‌توانید نسبت به نسخه قبلی کارهای بیشتری را انجام دهید. در Rise Of The Tomb Raider شاهد مقبره‌هایی با چالش‌های سخت، غار و سرداب‌های زیادی خواهید بود. علاوه بر این، در بازی می‌توانید به انجام ماموریت‌های فرعی بپردازید.
Rise Of The Tomb Raider 3 بازی Rise of the Tomb Raider در تاریخ ۱۰ نوامبر (نوزدهم آبان) برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد. برگرفته از وبسایت Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده