مدل CUH-1200 کنسول پلی‌استیشن 4 با نام عمومی «شاسی سی»، به تازگی وارد بازار اروپا شده است. این مدل تغییرات ظاهری کوچکی دارد و صدای کمتری هم تولید می‌کند. در ادامه این مدل جدید را بررسی می‌کنیم و خواهیم دید که چه تفاوت‌هایی با نسخه قبلی کنسول دارد.
سونی برای مدل جدید پلی‌استیشن 4 تبلیغ زیادی نکرد و شاید خیلی‌ها حتی متوجه نشدند که نسخه‌ی جدیدی از این کنسول راهی بازار شده است. مدل CUH-1200 بهبودهای ظریفی به همراه خود دارد که می‌تواند برای کاربران ریزبین و کسانی که چندان از بعضی عملکردهای کنسول فعلی خود راضی نیستند، اهمیت زیادی داشته باشد. به عنوان مثال میزان تولید نویز و صدای کنسول هنگام اجرای بازی‌ها، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که میزان تقریباً بالای آن در مدل‌های قبلی، یکی از نارضایتی‌های کاربران پلی‌اسیتشن به شمار می‌رفت. اما آیا این بهبودها واقعاً تأثیرگذار هستند؟ اگر اینطور باشد، آیا لازم است به فکر ارتقای کنسول فعلی خود به مدل جدید باشید؟

تغییرات ظاهری

واضح‌ترین تغییر مدل جدید، به جنس بدنه‌ی کنسول مربوط می‌شود. دیگر خبری از آن پنل براق بالای کنسول نیست و کل دستگاه با رنگ مات پوشیده شده است که جنس بدنه‌ی جدید، مقاوت بیشتری در مقابل گرد و خاک، اثر انگشت و خط و خش دارد. دکمه‌های لمسی جلوی کنسول هم جای خود را به دکمه‌های کلیک‌شونده داده‌اند که حدود یک میلی‌متر از سطح کنسول بیرون‌زده‌اند. برای برخی کاربرها، دکمه‌های واقعی حس بهتری نسبت به دکمه‌های حساس خازنی دارند. ال‌ای‌دی نوار میانی کنسول حالا مسیر کمتری را روشن می‌کند اما شدت روشنایی آن از مدل قبلی بیشتر شده و در نور روز بهتر مشخص می‌شود.
حذف شدن پنل براق بالای کنسول جایگزنی دکمه‌های خازنی با جای دکمه‌های فیزیکی LED بهبودیافته
داخل کنسول هم دچار تغییر و تحولاتی شده که همگی تأثیر مثبتی روی عملکرد کلی دستگاه گذاشته‌اند. به جای ماژول‌های ۵۱۲ مگابایتی رم‌های GDDR5 (که مجموعاً ۸ گیگابایت رم را برای کنسول فراهم می‌کنند)، در مدل جدید از ماژول‌های یک گیگابایتی استفاده شده است. نتیجه‌ی نصف شدن تعداد ماژول‌ها، خالی شدن فضا روی مادربورد کنسول و مهم‌تر از آن، بهبود قابل ملاحظه‌ی مصرف انرژی است. هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی کنسول جدید کمی از مدل قبلی ضخیم‌تر شده و حالا به جای حافظه‌یHGST، از حافظه‌های اسپین‌پوینت سامسونگ استفاده شده است. پاور کنسول که بر عکس ایکس‌باکس وان داخل خود دستگاه قرار دارد، سبک‌تر شده و خروجی کمتری نیز دارد. سبک‌تر شدن پاور، وزن کلی دستگاه را از ۲.۸ کیلوگرم به ۲.۵ کیلوگرم در مدل جدید رسانده است.
ption id="attachment_71702" align="aligncenter" width="1000"]در مدل CUH-1200 دکمه‌های فیزیکی به جلوی دستگاه اضافه شده‌اند در مدل CUH-1200 دکمه‌های فیزیکی به جلوی دستگاه اضافه شده‌اند
غیر از این موارد، پلی‌استیشن 4 جدید بسیار شبیه به مدل قبلی است. ابعاد دو دستگاه بدون در نظر گرفتن دکمه‌های برآمده‌ی جلوی دستگاه، یکسان است و در قلب کنسول هم همان چیپ ۲۳نانومتری قبلی قرار دارد. تنها تغییر ظاهری دیگر، جابه‌جایی درگاه‌های HDMI، اترنت و درگاه مخصوص دوربین پلی‌استیشن است که ظاهراً هیچ تأثیری روی عملکرد کنسول ندارند.

تغییرات سخت‌افزاری

میزان تولید نویز در مدل جدید، شاید مهم‌ترین تغییر آ ن نسبت به مدل قبلی باشد. می‌توان گفت در نسخه‌ی اولیه‌ی پلی‌استیشن 4، در بعضی بازی‌ها مثل The Last of Us Remastered  سر و صدای کنسول به میزانی بالا می‌رفت که باعث مزاحمت حین بازی می‌شد. یکی بازی‌هایی که کنسول را به نفس نفس زدن می‌اندازد، Rocket League است. این بازی با موتور بازی‌سازی قدیمی آنریل ۳ ساخته شده و در تست‌هایی که هنگام اجرای آن روی مدل قدیمی به عمل آمده، باعث ایجاد نویز به میزان ۶۳.۷ دسیبل شده است. سنسور تشخیص صدا حدود یک سانتی‌متر پشت کنسول قرار گرفته بود و صدای خنک‌کننده‌ی دستگاه را در سریع‌ترین حالت خود ضبط می‌کرد. حتی اگر چند متر هم از دستگاه فاصله بگیرید،‌ این میزان صدا تأثیری منفی روی تجربه‌ی بازی می‌گذارد.
کاهش قابل توجه میزان نویز و کاهش مصرف انرژی از مهم‌ترین تغییرات مدل جدید پلی‌استیشن 4 هستند
در مقام مقایسه، مدل «شاسی سی» با مدل قبلی تفاوت قابل توجهی در این مورد دارد. دستگاه جدید هنگام اجرای بازی Rocket League در شرایط کاملاً مشابه، صدایی در حدود ۵۱.۲ دسیبل تولید می‌کند. این ۱۲ دسیبل اختلاف در دو مدل، با اینکه در فاصله‌ی بسیار نزدیک به خنک‌کننده‌ی کنسول به دست آمده اما در شرایط عادی بازی کردن هم محسوس است. صدای مدل اولیه‌ هنگامی که با تمام قوا کار می‌کند، به راحتی از چند متری هم قابل شنیدن است اما مدل جدید با اینکه بی‌سر و صداترین کنسول ممکن نیست، به آن اندازه آزاردهنده هم نیست. ps4 c chassis (3) کاهش نویز بهبود بزرگی نسبت به مدل قبلی است که در باقی تست‌ها هم به خوبی خود را نشان می‌دهد. در بازی‌های غیردیجیتال هم که نیازمند دیسک برای اجرا هستند، تفاوت تولید نویز مشهود است. برای نمونه، بازی Metal Gear Solid 5 شروع پر سر و صدایی روی هر دو مدل دارد اما بعد از اینکه اطلاعات از دیسک به حافظه‌ی دستگاه منتقل شدند و حدود پنج دقیقه انجام بازی، مدل جدید حدود شش دسیبل صدای کمتری تولید می‌کند.
اوج مصرف و نویز پلی‌استیشن 4 (وات/دسیبل)اوج مصرف مدل CUH-1000 (وات)اوج مصرف مدل CUH-1200 (وات)نویز CUH-1000 (دسیبل)نویز CUH-1200 (دسیبل)
حالت آماده به کار۱.۰۱.۰۴۰.۶۴۰.۶
حالت استراحت۶.۹۶.۸۴۱.۴۴۰.۸
منوی اصلی ۸۰.۱۶۵.۶۴۴.۰۴۲.۲
بازی Rocket League حالت هشت نفره ۱۴۶۱۱۶۶۳.۷۵۱.۲
منوی اصلی AC Unity (دیسک در حال چرخش) ۱۳۰۱۱۲۶۴.۵۵۵.۲
مرحله اول MGS 5 (دیسک ثابت)۱۳۳۱۰۶۶۲.۲۵۶.۵
میزان مصرف برق نیز در مدل CUH-1200 کاملاً بهبود یافته است. در تست‌هایی که از این مدل انجام شد، تمام سرویس‌های پس‌زمینه‌ی کنسول‌ (مانند دانلودها) غیر فعال شده بودند و در هر بازی، اوج مصرف برق اندازه‌گیری شد. نتایج نشان می‌دهند پلی‌استیشن 4 جدید در بازی‌هایی مثل Metal Gear Solid 5 و Rocket League، حدود ۳۰ وات برق کمتری مصرف می‌کند. بازی Rocket League مصرف برق نسبتاً بالایی در میان بازی‌های تست شده روی مدل قدیمی داشت که این مورد در کنسول جدید بسیار بهینه‌تر شده است. در حالتی که کنسول روشن است اما بازی‌ای را اجرا نمی‌کند هم این بهبود نسبت به مدل قبلی دیده می‌شود. مدل شاسی سی در این حالت، ۱۵ وات نسبت به ۸۰ وات کنسول اولیه برق کمتری  مصرف می‌کند. بازی‌هایی که اطلاعاتی زیاد از روی دیسک دریافت می‌کنند، روی هر دو کنسول نیاز به انرژی یکسانی برای فعالیت درایو نوری دارند. به همین دلیل، در بازی Assassin's Creed Unity تنها شاهد ۱۸ وات کاهش مصرف هستیم که به پای ۲۷ وات بهبود در MGS 5 نمی‌رسد اما همچنان صرفه‌جوییِ قابل‌توجهی است.

یک پسرفت کوچک

اما نسخه‌ی جدید پلی‌استیشن 4 ضعف‌هایی هم به همراه دارد. با اینکه کاهش میزان نویز کنسول یک نکته‌ی کاملاً مثبت به شمار می‌رود، کاهش سرعت خنک‌کننده‌ی مدل جدید در نهایت منجر به تأثیر منفی روی دمای داخلی کنسول شده است. طراحی بدنه و ساختار گردش هوا در کنسول جدید درست مانند قبل است و با میزان گرمایی که همان پردازشگر ۲۸ نانومتری تولید می‌کند، نمی‌توان انتظار دیگری جز داغ‌تر شدن دستگاه داشت. با تصویربرداری از کنسول به وسیله‌ی دوربین حرارتی، مشخص شد که بازی Rocket League دمای مدل جدید پلی‌استیشن 4 را در نقطه‌ی مرکزی آن، تا ۴۵.۵ درجه‌ی سانتیگراد بالا می‌برد.  
ption id="attachment_71705" align="aligncenter" width="790"]پراکندگی حرارت در دو مدل کنسول پراکندگی حرارت در دو مدل کنسول
میزان گرم شدن کنسول جدید یک پسرفت نسبت به نسخه‌ی قبلی به شمار می‌رود. سرعت بالای خنک‌کننده در مدل CUH-1000، دمای کنسول را در بیشترین حالت روی ۴۴.۷ درجه‌ی سانتیگراد نگه می‌داشت. مدل جدید در منوی اصلی‌ هم چه در حالت آفلاین و چه آنلاین، حدود ۲ درجه گرم‌تر است. با بررسی تصاویر حرارتی دو کنسول، می‌توان دلیل این افزایش دما را به خوبی مشاهده کرد. در مدل قبلی، حرارت داخل کنسول پراکندگی بیشتری داشت و بخش زیادی از آن از طریق کانال‌های پشتی کنسول به بیرون منتقل می‌شد. اما در مدل جدید به نظر می‌رسد حرارت متمرکزتر شده و کمتر داخل کنسول جریان دارد. اما خوشبختانه این افزایش دما تنها ۲ درجه است که تأثیر قابل توجهی روی عملکرد کنسول نخواهد داشت.  مهندسان سونی توانسته‌اند با کاهش سرعت خنک‌کننده میزان نویز تولید شده را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند و در عین حال، نگران افزایش ناگهانی دمای کنسول هم نباشند.

جمع‌بندی نهایی

سونی دو سال بعد از عرضه‌ی کنسول نسل هشتمی‌اش،‌ با مد نظر قرار دادن بازخوردهایی که از کاربران دریافت کرده مدل جدید پلی‌استیشن 4 را با تمرکز روی کاهش صدای کنسول راهی بازار کرده است. چرخش دیسک درون درایو کنسول هنوز صدای کاملاً مشخصی تولید می‌کند و بازی‌هایی مانند Rocket League هم حسابی از دستگاه کار می‌کشند، اما بدون شک مدل جدید در این مورد یک پیشرفت بزرگ به خود دیده است. کاهش ۱۰ دسیبلی نویز دستگاه به این معنی است که دیگر از آن طرف اتاق، صدای خنک‌کننده‌های کنسول را نمی‌شنوید. مدل CUH-1200 موفق شده یکی مشکلات‌ آزاردهنده‌ی پلی‌استیشن 4 را تا حد بسیار رضایت‌بخشی حل کند.
مدل «شاسی سی» در یک کلام سر و صدای کمتری تولید می‌کند، انرژی کمتری مصرف می‌کند و ۳۰۰ گرم هم سبک‌تر شده است
در برابر این پیشرفت قابل توجه، افزایش دمای کنسول قرار دارد که نتیجه‌ی اجتناب‌ناپذیر کاهش سرعت خنک‌کننده است. اما این افزایش دما به ندرت به بیش از ۲ درجه نسبت به مدل قبلی می‌رسد بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. این نکته‌ی منفی کوچک در مقابل پیشرفت مدل جدید از لحاظ تولید نویز، کاملاً قابل اغماض است. تغییرات دیگر شامل بدنه‌ی تماماً مات، LED بهبود یافته‌ی روی کنسول و استفاده از دکمه‌های فیزیکی به جای دکمه‌های حساس خازنی جلوی کنسول است. این تغییرات جزئی احتمالاً هیچ تأثیری روی تصمیم یک خریدار نمی‌گذارند اما باز هم می‌توان به آن‌ها به عنوان بهبودهایی نسبت به مدل قبلی نگاه کرد. برای کسانی که هم‌اکنون از کنسول‌شان لذت می‌برند تقریباً هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهند به خرید مدل جدید فکر کنند. مدل اولیه‌ی پلی‌استیشن 4 احتمالاً تا آخر نسل هشتم هم پاسخگوی نیازهای گیمرها است و ده دسیبل اختلاف صدا و مصرف انرژی کمتر، نمی‌تواند آن‌ها را متقاعد به خرید یک دستگاه جدید کند. اما برای کسانی که به تازگی قصد خرید کنسول سونی را دارند، کاملاً توصیه می‌شود که کمی دست نگه دارند تا مدل جدید حضور پررنگ‌تری در بازار داشته باشد و در نهایت بتوانند کنسولی ارزان‌تر، ساکت‌تر و بهینه‌تر تهیه کنند. تهیه شده در زومجی با اقتباس ازمقاله‌ی دیجیتال فاندری


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده