// یکشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

نگاه نزدیک زومجی به هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت

کم کم به عصری نزدیک می‌شویم که هدست‌های واقعیت مجازی قرار است تجربه‌ای به مراتب واقعی‌تر از دنیای دیجیتال به خصوص بازی‌های ویدیویی را برایمان به تصویر بکشند. در ادامه با زومجی و نگاه نزدیک به هدست واقعیت مجازی Oculus Rift همراه باشید.

قبل از هر چیز، می‌خواستم به نکته‌ای قابل توجه و مهم اشاره داشته باشم که آن هم مسئله‌ی درک ما از تکنولوژی واقعیت مجازی در کنار چگونگی تبلیغات و شناخت مشتریان است. به جرات می‌توان گفت شناساندن این تکنولوژی جدید در قالب تبلیغات تلویزیونی یا تیزرها کاری بسیار دشوار است، چرا که نشان دادن تجربه‌ی واقعی این هدست‌ها به کاربران از این طریق، عملا می‌تواند غیرممکن و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بسیار سخت باشد. این دغدغه سبب شده تا شرکت‌هایی مانند سونی از سیاست نشان دادن فیزیکی هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن به مردم استفاده کند. برگزاری نمایشگاه‌ها و برپایی غرفه‌های گوناگون در سراسر جهان برای نشان دادن تکنولوژی واقعیت مجازی و اجازه دادن به مردم برای تجربه‌ی آن، نوعی تبلیغ دهان به دهان را ایجاد می‌کند که نهایتا منجر به شکل‌گیری تدریجی ذهنیت مردم در مورد واقعیت مجازی می‌شود.   Oculus-Rift-Zoomg-First-Look-1 پس با این حساب، جا انداختن تکنولوژی واقعیت مجازی در گام اول، کاری دشوار است که نیاز به برنامه‌ریزی خاص و حساب شده دارد. کمپانی آکیولس وی‌آر که از پیشتازان این فناوری محسوب می‌شود، قرار است در همین یکی دو سال هدست آکیولس ریفت را که به جرات می‌توان گفت مورد انتظارترین هدست واقعیت مجازی است، در دسترس مردم قرار دهد. اما تجربه‌ی این هدست در عمل چگونه است و آیا این فناوری می‌تواند ما را به دنیایی جدید و زاویه‌ی دید کاملا متفاوت ببرد؟ زومجی، تجربه‌ای از این هدست واقعیت مجازی داشته است و مایل هستیم این تجربه را با شما هم در میان بگذاریم تا آشنایی بیشتری با آکیولس ریفت پیدا کنید.

(قابل ذکر باشد که هدست استفاده شده، نسخه‌ی توسعه دهندگان شماره دوم بوده (DK2) ممکن است تجربه‌ی آن با نسخه‌ی نهایی کمی متفاوت باشد).

اولین تجربه‌ی شخصی من از آکیولس ریفت،بازی No Limits 2 بود که یک شبیه ساز ترن هوایی است. با اینکه تصویر ارائه شده در داخل هدست، قابل قیاس با تصویری نیست که از یک تلویزیون فول اچ‌دی دریافت می‌کنید، اما هدست در القای حس بسیار قوی کار می‌کند طوری که حتی اگر به این باور برسید که تصاویر همگی مجازی هستند و واقعی نیستند، باز بدن شما نسبت به چیزی که از چشم دیده می‌شود، واکنش نشان می‌دهد. شاید تصور کنید که خب، صاف می‌ایستیم و مسیر ترن هوایی هم طی می‌شود، اما همین که شما روی ریل قرار می‌گیرید، بدن به طور نا خودآگاه شروع به چپ و راست شدن و حتی عقب و جلو شدن می‌کند که این عامل سبب می‌شود شما تقلا کنید تا تعادل خود را حفظ کنید. در این تجربه با این که خیلی سعی داشتم باور کنم تصاویر مجازی هستند، اما واکنش بدنم جور دیگری بود و حتی پاهایم به لرزش افتاده بود.  

NoLimits-22 نمایی از بازی No Limits 2. این تصاویر در نگاه تجربی با هم ادقام می‌شوند و یک تصویر واحد را تشکیل می‌دهند.
آکیولس ریفت در القای حس واقعیت مجازی شگفت‌انگیز عمل می‌کند

این واکنش‌های بدنی کاملا نشان می‌دهد که تکنولوژی واقعیت مجازی قادر است با تحریک حس غریضی انسان از طریق عوامل مختلف نمایشی و تجربی، به القای هر چه بیشتر حس مجازی و نزدیک‌ کردن آن به واقعیت کمک کند. موردی که شاهدش بودم، واکنش مردم عادی بود که برای اولین بار با این تکنولوژی رو به رو شده بودند و حتی قبلا چیزی از آن نخوانده بودند و به معنای واقعی کلمه با آن غریبه بودند. زمین خوردن، جیغ و فریاد از احتمال خطر سقوط از روی ترن، حرکت سریع سر به طرفین و هیجان بسیار بالا، مواردی بودند که در مردم عادی دیدم. از طرفی می‌توان امیدوار بود که فناوری واقعیت مجازی ظاهرا دارد کارش را درست انجام می‌دهد و مردم به خوبی می‌توانند حس و حال آن را با تمام وجود دریافت کنند اما باید به نقطه‌ی مقابل قضیه هم توجه داشت. تجربه‌ی آکیولس ریفت و به طور کل واقعیت مجازی هر چقدر هم که لذت بخش باشد، می‌تواند به راحتی کسانی را که می‌خواهند استفاده مداوم داشته باشند دچار ضربات ذهنی ناخوشایندی کند. به راحتی می‌توان این مورد را پیش‌بینی کرد که «توهم»، یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند در اثر استفاده مکرر از هدست واقعیت مجازی، کاربر را گرفتار کند. این چیزی است که من بعد از تجربه‌ی اولم با آکیولس ریفت به ذهنم خطور کرد و هشداری ناخودآگاه از آن برایم شکل گرفت.  

با تمام این اوصاف، هدست آکیولس ریفت در عمل نشان می‌دهد که سال‌ها تلاش سازندگان و توسعه‌دهندگان این فناوری، می‌تواند ثمربخش باشد و یکی از بهترین تجربه‌های واقعیت مجازی را به کاربر القا کند. اما مسئله‌ی مهم، ترویج این تکنولوژی و همچنین، همگام سازی قیمت‌گذاری آن با سطح درآمد و وسع خرید مردم است. موضوعی که می‌توان گفت سوال اصلی منتظران این فناوری است و حتی بیشتر از کیفیت هدست‌ها، برای مخاطبان قیمت از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. نیت میچل، نایب رئیس شرکت آکیولس، در مصاحبه‌ای که سابقا با پی‌سی‌ گیمر داشته، اعلام کرده که نسخه نهایی هدست آکیولس ریفت که قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شود حداقل ۳۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. در بسته بندی نسخه نهایی آکیولس ریفت، علاوه بر هدست، یک حسگر و یک کنترلر ایکس‌باکس وان وجود خواهند داشت. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده