بحثی که در این اواخر برای بسیاری از کاربران پی‌سی تبدیل به یک معضل شده این است که برای ارتقای کارت گرافیک، خریدِ یک مدل ۲ گیگابایتی کفایت می‌کند یا باید به سراغ گونه‌ی گران قیمت‌ترِ ۴ گیگابایتی بروند. برای بررسیِ موضوع با زومجی همراه باشید.

هنوز کار ناتمامی با کارت‌های انویدیا GTX 960 داریم. ما در بررسیِ اصلی این کارت، بهره‌وری توان، قابلیتِ اورکلاک و شتاب دهنده‌ی چند رسانه‌ایِ مدرن آن را مورد تحسین قرار دادیم، اما دو مشکل داشتیم: یکی اینکه برتریِ آنچنان مشهودی از لحاظ راندمان نسبت به رقبا ثبت نکرد، و دوم این که کارت مورد بررسی ما یک مدلِ ۲ گیگابایتی بود، در حالی که امروزه جلوه‌های گرافیکی در حدِ کنسول‌ها هم شروع به مطالبه‌ی دست کم ۳ گیگابایت حافظه کرده‌اند. اما همانند همتای خود از اِی‌اِم‌دی یعنی R9 380 4GB، مدل‌های ۴ گیگابایتی GTX 960 هم به بازار عرضه شده‌اند و ما هم اکنون یکی از آنها را در اختیار داریم.

[section label="کارت گرافیک ۴ گیگابایتیِ گیگابایت" anchor="Giga GTX 960 4GB"]کارت گرافیک ۴ گیگابایتیِ گیگابایت

کارت گرافیک موردِ نظر ما GV-960OC-4GD، محصول شرکتِ گیگابایت است و قیمتِ مناسبی هم دارد، چرا که تقریبا همرده با قیمتِ بسیاری از کارت‌های GTX 960 دیگری است که در بازار وجود دارند و تنها از ۲ گیگابایت حافظه‌ی استانداردِ ابتدایی برخوردار هستند. این خود سوال ایجاد می‌کند که آیا هیچ نشانه‌ی روشنی از کاهشِ هزینه در این مدلِ خاص وجود دارد یا خیر؟ واقعیت این است که در مقایسه‌ی مستقیم با کارت ۲ گیگابایتیِ موجود ما یعنی مدل MSI Gaming 2G برتری‌هایی هم دارد. از نظر فیزیکی کارت گیگابایت خیلی کوچکتر است که آن را تبدیل به یک انتخاب ارزان و خوب برای پی‌سی‌های نسبتا قدرتمند در ابعادِ کوچک یا small form-factor می‌کند، در حالی که افزایشِ محسوسی هم در تولید حرارت یا نویزِ فن ایجاد نخواهد کرد. حتی در سیستم تستِ رو باز هم اثری از صدای مخوفِ ارتعاش سیم پیچ‌های مدار تغذیه‌ی کارت یا اصطلاحا Coil Whine وجود نداشت. کیفیت ساخت هم خوب به نظر می‌رسد و با وجود ابعاد کوچکش، هیچ یک از کارکردهایش را از دست نداده است. مدل گیگابایت اتصال SLI را حفظ کرده و دارای خروجی‌های دو گانه‌ی DVI، یک HDMI و یک DisplayPort است که شاید برای کارتی در این رده‌ی قیمتی، کارآمد‌تر از ترکیبِ خروجی‌های سه گانه‌ی DisplayPort،DVI و HDMI روی مدل ۲ گیگابایتی MSI باشد. از لحاظ اتصالاتِ تامین توان هم این کارت از همان ورودی ۶ پینِ استاندارد کارت‌های GTX 960 استفاده می‌کند که آن را به طور گسترده‌ای با منابع تغذیه‌ی بیشتری هماهنگ می‌کند تا همرده‌اش از ای‌ام‌دی، R9 380 که معمولا به دو ورودی برق ۶ پین نیاز دارد. کارت اِم‌اِس‌آی هم برای فرآهم کردن توانِ بالاتر یک ورودی برق ۸ پینی دارد، اما وقتی به اورکلاک می‌رسیم، به نظر هیچ تفاوتی با کارت‌های دیگر ندارد. انویدیا اطمینان داده که حتی روی کارت GTX 960 با خنک کننده‌ی استاندارد هم، پردازنده‌ی گرافیکی GM206 به خوبی اورکلاک خواهد شد و تا میزان ۱۴۵۰ مگاهرتز افزایش سرعت را به صورت بالقوه در اختیار خواهیم داشت. ما کارتِ گیگابایت را تا ۱۴۷۵ مگاهرتز اورکلاک کردیم که در برابر فرکانس ۱۵۰۰ مگاهرتز روی کارتِ ام‌اس‌آی، تفاوتی است که تاثیر محسوسی روی بازی‌های واقعی نخواهد داشت.

اما در تنظیماتِ پیش فرض، کارت گیگابایت از کارت نمونه‌ی ام‌اس‌آیِ ما کمی کندتر است. سرعت ساعتِ کاری پایه روی ۱۱۹۰ مگاهرتز در برابر ۱۲۱۶ مگاهرتز تنظیم شده است و ما گمان می‌کنیم که کارتِ ام‌اس‌آی فرکانس بوستِ تهاجمی‌تری هم داشته باشد که در نتیجه باعث می‌شود نرخ فریمِ پایین‌تری را روی کارت ۴ گیگابایتیِ جدید خود شاهد باشیم. اما مطلقا هیچ چیزی وجود ندارد که مانع کَنکاش شما در ابزار منتخب اورکلاک (زومجی MSI Afterburner را توصیه می‌کند) و افزودن مثلا حدود ۵۰ مگاهرتز به فرکانسِ پیش فرض پایه شود، چیزی که بیش از یک تلافی در برابرِ رقیب خواهد بود. در حقیقت این کار بسیار کمتر از آن چیزی است که این کارت از جنبه‌ی اورکلاک توانایی انجامش را دارد. پس در یک سطحِ کلی، چه نوع راندمانی را می‌توانید از GTX 960 انتظار داشته باشید؟ وقتی ما برای اولین بار آن را بررسی کردیم، پیروزی قاطعی در حدِ ضربه فنی از لحاظ توان عملیاتی آن در بازی‌ها مشاهده نکردیم. شرایط از آن زمان -البته نه به نفع آن- تغییر کرده است. ای‌ام‌دی کارتِ R9 285 را بازیابی کرده و اساسا با اورکلاک آن و پشتیبانی بهبود یافته‌ی درایورهایش، محصولِ R9 380 را عرضه کرده که بی شک کارت سریعتری است. همیشه دوست داریم که اعتبار گیمینگِ هر تراشه‌ی گرافیکیِ در اختیار قرار گرفته را ابتدا با بکارگیری آن در چالشِ بازی در عنوان Crysis 3 آزمایش کنیم. طی کردن مرحله‌ی "به جنگل خوش آمدید" که در تنظیمات پیش فرض High و Vey High انجام می‌شود، هنوز از سنگین‌ترین بخش‌های بازی است. هدفِ ما در اینجا رزولوشن 1080p و دستیابی به نرخ فریم ثابت ۶۰ فریم در ثانیه تا حد ممکن است، چیزی که با رزولوشن و نرخِ بازسازی تصویر در رایج‌ترین نوعِ نمایشگرهای بازیِ امروزی همخوانی دارد ( حداقل بنا به گزارش برآوردِ سخت افزاری کلاینت بازی استیم)

گیم پلی کرایسیس ۳ در ۶۰ فریم و V-Sync روشنGTX 960R9 380R9 280
کمترین نرخِ فریم40fps41fps40fps
فریم‌های حذف شده ( ازکل ۱۸۶۵۰ فریم )689 (3.7%)539 (2.9%)840 (4.5%)

[section label="بنچمارک در رزولوشن 1080p" anchor="1080p"]بنچمارک در رزولوشن 1080p

با پایین آوردنِ تنظیمات تا سطح پیش فرض High برای دستیابی به حداکثر میزانِ ثبات در نرخ ۶۰ فریم، کارت GTX 960 را در برابر R9 380 و کارت مورد علاقه‌مان در این دسته بندی یعنی کارت R9 280 (قبل از این که ای‌ام‌دی تولید آن را متوقف کند) قرار دادیم. نتایج نشان می‌دهند که همگی راندمانِ تقریبا مشابهی دارند، اما جدیدترین کارت ای‌ام‌دی در دستیابی به بیشینه‌ی فریم تولیدی موفق‌تر است. GTX 960 هم در میانه قرار دارد و سریعتر از کارتِ نسل قبلی رادئون عمل می‌کند، اما به سرعت مدلِ جدیدتر نمی‌رسد. R9 380 از نظر سقف اورکلاک چیزِ زیادی در چنته ندارد، بنابراین علاقه‌مند شدیم که راندمان GTX 960 را در ۲ مورد بررسیِ مجدد کنیم. یکی اینکه ببینیم آیا کارت انویدیا که اورکلاکِ راحتی هم دارد می‌تواند در حالت اورکلاک از سد رقیب گذشته یا حتی از آن پیشی بگیرد و مورد دوم که خیلی مهمتر است، اینکه ببینیم تاثیری که این ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی ایجاد می‌کند چقدر است. مورد اولی پاسخِ کاملا مثبتی دارد، چرا که GTX 960 در حالتِ اورکلاک یا همپای R9 380 عمل می‌کند یا اینکه تا حدی از آن جلو می‌افتد، اما برتری قاطعی در برابر همتایش از ای‌ام‌دی ندارد. ولی مورد دوم کمی پیچیده‌تر است. نسخه‌ی مختصر و مفید آن را در این ویدیو در ادامه خواهید دید. مدیریت حافظه‌ی انویدیا معمولا توانمندتر از همتای ای‌ام‌دیِ خود کار می‌کند، به این معنی که حافظه‌ی ۲ گیگابایتیش تمایل دارد فراتر عمل کند (برای بهترین مثال در این مورد به FarCry 4 نگاه کنید). برای بیشترِ بخش‌ها، وقفه یا Stutter در جاهایی که استفاده از حافظه‌ی گرافیکی به حداکثر رسیده، هموار و روان پشتِ سر گذاشته می‌شود و در نتیجه افزایش راندمانی را منجر می‌شود که میانگین فریمِ تولیدی را به صورت اغراق آمیزی بالا نشان می‌دهد. با این حال، تفاوت آشکاری در اجرای Assassin's Creed Unity با تنظیماتِ Ultra High وجود دارد، در اینجا ۳۰ درصد افزایشِ راندمانِ کلی را با مدل ۴ گیگابایتی GTX 960 شاهد هستیم، چیزی که تجربه‌ی فوق العاده‌ای از بازی را در میزانِ ۳۰ فریم بر ثانیه و روی کارت تقریبا غیر گرانی مثل این قابل دستیابی می‌کند. در جاهای دیگر افزایش راندمان‌ها محدودتر هستند، اگر اصلا وجود داشته باشند. خریدِ یک کارت ۴ گیگابایتی در شرایط حاضر بیشتر شبیه یک بیمه گذاری محسوب می‌شود، چیزی که کمتر به کار خواهد آمد و به ندرت برای آن پرداخت خواهد شد، مخصوصا در برخی از پورت‌های غیر بهینه‌ی پی‌سی مانندِ Batman: Arkham Night.

R9 380 2GBR9 380 4GBGTX 960 2GBGTX 960 4GBGTX 960 4GB OC1920x1080 (1080p)
32.837.126.734.539Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA
47.947.849.447.653.6Battlefield 4, Ultra, 4x MSAA
50.349.847.246.251.6Crysis 3, Very High, SMAA T2x
50.753.848.147.253.1Far Cry 4, Ultra, SMAA
62.764.152.852.256.9Shadow of Mordor, Ultra, Medium Textures, FXAA
47.849.542.441.146.5Ryse, High, SMAA
69.57066.965.272.5Tomb Raider, Ultimate, FXAA
49.749.247.347.253The Witcher 3, High, No HairWorks, Custom AA

[section label="بنچمارک در رزولوشن 1440p" anchor="1440p"]بنچمارک در رزولوشن 1440p

ما نمی‌توانیم GTX 960 یا R9 380 را برای گیم پلیِ رده بالا در رزولوشن 1440p توصیه کنیم. هر چند که بیشتر اعدادِ بدست آمده در محدوده‌ی بالاتر از آستانه‌ی ۳۰ فریم قرار دارند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید آنها تنها سرعتِ میانگین هستند. تمام بازی‌هایی که در اینجا آزمایش شد به استثنای Shadow of Mordor و Tomb Raider در پایین‌ترین نقاط خود به زیر ۲٠ فریم هم سقوط کردند و آنها همان لحظاتی هستند که در طولِ گیم پلی بیش از بقیه به خاطر خواهید سپرد. با در نظر گرفتنِ اینکه رزولوشن ٢٥٦٠ در ١٤٤٠ به میزانِ ٧٧ درصد در تعداد پیکسل‌ها نسبت به رزولوشن 1080p افزایش دارد، مجبور به بهینه سازی بخش قابل توجهی از تنظیمات خواهید بود تا بتوانید بازی‌های سنگین امروزی را به اجرای مناسب در سطح این تعداد پیکسل وادار کنید. بازی‌هایی که در ابتدا برای آزمایشِ محدودیت ۲ گیگابایتی حافظه استفاده شدند، اکنون با چالش بزرگتری هم روبرو هستند. البته این قضیه بیشتر برای R9 380 مصداق دارد، چرا که حتی کاهشِ تنظیمات از Ultra High به High در بازی Assassin's Creed Unity، پیروزی بزرگی را برای کارت ۴ گیگابایتی ای‌ام‌دی در مقایسه با مدل ۲ گیگابایتی نتیجه می‌دهد. از طرف دیگر، حافظه‌ی گرافیکی انویدیا یک بارِ دیگر فراتر عمل می‌کند و تفاوت راندمان در بینِ دو گونه با حافظه‌های متفاوت بسیار کمتر است، هر چند که مدل ۴ گیگابایتی همچنان گزینه‌ی برتر باقی می‌ماند. محضِ یادآوری دوباره تکرار می‌کنیم، در هر دو آزمایش متوجه خواهید شد که راندمان مدل ۴ گیگابایتی GTX 960 در بیشترِ موارد مقدار کمی پایین‌تر از نسخه‌ی ۲ گیگابایتی قرار دارد. این به خاطرِ تفاوت حافظه‌ی آنها نیست، بلکه به خاطر تفاوت اورکلاک کارخانه‌ای بین کارت ۲ گیگابایتیِ MSI و کارت ۴ گیگابایتی جدید گیگابایت است. در مجموعِ ۸ آزمایشی که انجام دادیم، مدل ۴ گیگابایتی R9 380 در رزولوشن 1080p حدود ۱٠ درصد سریعتر از همتای GTX 960 خود عمل کرد، اما وقتی حالتِ اورکلاک را در نظر بگیریم، کارت انویدیا میانگین ۱.۷ درصد راندمانِ بالاتری را نسبت به R9 380 داشت ( واضح است که کارت R9 380 خودش هم می‌تواند اورکلاک شود، اما نه زیاد). در 1440p هم فاصله افزایش یافت، به نحوی که R9 380 حدود ۱۵ درصد سریعتر بود، وقتی که مدل‌های ۴ گیگابایتی رقیب مستقیما مقایسه شدند.

R9 380 2GBR9 380 4GBGTX 960 2GBGTX 960 4GB

2560x1440 (1440p)

27.331.425.226.2

Assassin's Creed Unity, High, FXAA

31.6

31.531.931Battlefield 4, Ultra, 4x MSAA
31.631.328.327.7

Crysis 3, Very High, SMAA T2x

36.5

39.533.732.8

Far Cry 4, Ultra, SMAA

46.5

46.337.836.8

Shadow of Mordor, Ultra, Medium Textures, FXAA

33

35.630.229.2

Ryse, High, SMAA

47.7

47.742.241.2

Tomb Raider, Ultimate, FXAA

33.533.230.431

The Witcher 3, High, No HairWorks, Custom AA

[section label="توان مصرفی و اورکلاک" anchor="Power and OC"]توان مصرفی و اورکلاک

اجازه دهید بحث آنالیزِ نتایج را با نگاهی به میزانِ توان مصرفی و اورکلاک به پایان برسانیم. در اینجا یک آزمایشِ تحت فشارِ خاص داریم: اواخر مرحله‌ی "به جنگل خوش آمدید" در بازی کرایسیس ۳ افزایش مصرفِ توانی را ایجاد می‌کند که در هیچ سناریوی تکرار شونده‌ی مشابهی در هیچ بازی دیگری ندیده‌ایم. ما از آن برای تستِ بیشنه‌ی توان مصرفی سیستم و همچنین به عنوان ابزاری برای سنجشِ پایداری اورکلاک استفاده می‌کنیم. به طور متوسط، کارت GTX 960 از گیگابایت توانست در حالتِ اورکلاک ۱۲ درصد به راندمانش اضافه کند، و در نظر داشته باشید که کارت همزمان خنک و کم صدا هم باقی ماند و افزایشِ شدیدی در مصرف توانش ایجاد نشد. همان گونه که انتظار داشتیم، این خبر خوبی از لحاظ مصرفِ توان محسوب می‌شود. کارت GTX 960 به میزان قابل ملاحظه‌ای بهره‌وری بیشتری نسبت به R9 380 در مصرف توان دارد. اورکلاک کارت هم میزان ناچیز ۲۲ وات را به مصرف آن اضافه می‌کند. روی یک بسترِ سیستم رو باز، تراشه‌ی گرافیکی در محدوده‌ی دمای ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باقی ماند، حتی وقتی که کارت اورکلاک شده بود. مصرفِ کلی در سناریوی تستِ فشار مرحله‌ی مذکور از کرایسیس ۳ تا سقفِ ۲۴۸ وات را در اینجا ثبت کرد. در نظر داشته باشید که ما از پردازنده‌ Core i7 4790K استفاده می‌کنیم، بنابراین در مجموع راندمان بدی نیست. از طرف دیگر این تستِ بازی کرایسیس، کارت را واقعا تحت فشار بالایی قرار می‌دهد. ما از بنچمارکِ داخلی بازی Metro: Last Light هم برای آزمایشِ توان مصرفی استفاده کردیم که نتیجه حدودِ ۵۰ وات پایین‌تر بود. crysis

 مدل کارتR9 380 2GBR9 380 4GBGTX 960 2GBGTX 960 4GBGTX 960 4GB OC
سقف توان مصرفی سیستم282W279W228W226W248W

[section label="نتیجه گیری" anchor="Conclution"]نتیجه گیری

هر چند که کارت گرافیک GTX 960 از ابتدا کارتِ توانمندی محسوب می‌شد، اما با ورودِ R9 380 به میدان رقابت، ای‌ام‌دی کمی پیش افتاد و حتی نسبت به مدل‌های اورکلاک شده‌ی GTX 960 هم مغلوب نشد. راندمان R9 380 از نظر توصیه به عنوان کارتِ منتخب برای خریدن چیزی کم ندارد، اما سناریوهایی وجود دارد که شاخصه‌های دیگری هم باید مدنظر قرار گیرند، چیزی که منتهی می‌شود به اینکه چرا ما این کارتِ خاصِ ۴ گیگابایتی GTX 960 را به عنوان گزینه‌ی اول خریداری کردیم. یکی از اعضای تیم ویدیویی ما نیاز داشت تا پی‌سیِ بازی قدیمیش را ارتقا دهد، سیستمی که از پردازنده‌ قدیمی اما نسبتا سر پای Core i7 920 بهره می‌برد و آن را به فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز هم اورکلاک کرده است. ما هارددیسکِ مکانیکی آن را با یک SSD جابجا کردیم و کارتِ ۱ گیگابایتی رادئون HD 7850 را نیز با GTX 960 گیگابایت جایگزین کردیم. سوال اینجا است که چرا از R9 380 استفاده نکردیم؟ خب، به این خاطر که به دو ورودی تغذیه‌ی ۶ پینِ برق نیاز دارد. پی‌سی مورد نظر ما یک منبع تغذیه‌ی ۴۳۰ وات از شرکت Corsair دارد که فقط یک خروجی برق ۶ پین دارد، به این معنی که GTX 960 امکان جابجایی مستقیمِ کارت‌ها را بدون استفاده از کابلِ مبدل در اختیار می‌گذارد. از آن مهمتر، ابزار استریمِ زنده‌ای که او استفاده می‌کند بصورت مستقیم و ذاتی با کارت گرافیکش ارتباط برقرار می‌کند. این ابزار Nvidia Shadow Play است که برای اینکار هم بسیار مناسب و کارآمد است. از جنبه‌ی راندمان، اون هنوز گرافیکِ توانمندی دارد که https://www.zoomit.ir/product/list/cpu/را پشت سر می‌گذارد و با وجود ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، اجرای بازی‌های آینده را هم با بهترین چیزی که می‌شد در این رده قیمت خرید کارت گرافیک، تضمین می‌کند. اینها دلایلی بود که قبل از خرید متوجه‌ی آنها بودیم، اما وقتی سفارش را دریافت کردیم، مشخص شد دلایل خوبِ خیلی بیشتری برای انتخاب این محصول داریم. این کارت بسیار کوچک است که آن را انتخابِ کاملی برای کیس‌ها و پی‌سی‌های فشرده یا دستگاه‌های استیم ماشین می‌کند. در ترکیب با راندمانِ آکوستیک عالی و سخت افزارِ رمزگشایی h.264/HVEC، کارت GV-N960OC-4GD کارکرد بسیار خوبی در یک سیستم سینمای خانگی خواهد داشت. خلاصه اینکه ممکن است راندمانِ این کارت بالاتر از چیزی که رقیبش از ای‌ام‌دی ارائه می‌دهد نباشد، اما امکاناتِ کامل، انطباق پذیری و در حال حاضر قیمت پایین‌تری نسبت به R9 380 به کاربران عرضه می‌کند. ضمن اینکه ابعاد کوچک شده‌ی این محصول بزرگترین نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود و آن را در سبدِ خرید بسیاری از کاربران جای می‌دهد. تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقاله‌ی eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده