نویسنده: کیا مختاری
// دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

گزارش‌: عملکرد ضعیف Steam OS در اجرای بازی‌ها مقابل ویندوز 10

با ورود نخستین رایانه‌های شخصی مجهز به Steam OS  و آزمایش عملکرد بازی‌ها مشخص شده است این سیستم عامل عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ویندوز ۱۰ دارد. در ادامه با زومجی همراه باشید.
رایانه‌های شخصی استیم موسوم به Steam Machines که با سیستم عامل اختصاصی Steam OS عرضه می‌شوند رقیب جدید ویندوز ۱۰ هستند. وب‌سایت Ars Technica با انتشار گزارشی جدید عملکرد Steam OS و ویندوز ۱۰ را در اجرای بازی‌ها آزمایش کرد. نتیجه شگفت‌انگیز است، عملکرد ویندوز ۱۰ در اجرای بازی همچنان بهتر است و با اختلاف زیاد Steam OS را شکست می‌دهد.برای این آزمایش از نرم‌افزار Geekbench 3 و رایانه‌شخصی یکسان با دو سیستم عامل Steam OS و ویندوز ۱۰ استفاده شده است. ویندوز ۱۰ در عملکرد عادی کمی بهتر از Steam OS ظاهر می‌شود. این وب‌سایت با این حال اشاره می‌کند که سیستم عامل لینوکسی استیم عملکرد بهتری نسبت به دیگر سیستم عامل‌های لینوکسی با قدرتی مشابه دارد.تاثیر سیستم عامل در بازی‌ها بسیار بیشتر بوده است و با بررسی پورت Steam OS بازی‌های Middle-earth: Shadow of Mordor و Metro: Last Light Redux که از نظر گرافیکی سنگین هستند و خروجی نرخ فریم بسیار پایین، از ویندوز ۱۰ شکست سختی می‌خورند. Ars Technica در مورد عملکرد دو سیستم عامل در اجرای بازی‌ها می‌گوید:
مهم نیست از چه دیدگاهی عملکرد را مقایسه کنید، اجرای این دو بازی با گرافیک سنگین در SteamOS با افت شدید نرخ فریم روبرو هستند. طبق آزمایشات ما، نرخ فریم با افت ۲۱ تا ۵۸ درصدی و در تنظیمات گرافیکی متفاوت روبرو می‌شود. بر روی سخت‌افزار یکسان و تنظیمات Ultra و رزولوشن اچ‌دی تغییر سیستم عامل نرخ فریم به شدت تغییر می‌کند، در ویندوز ۱۰ با نرخ فریم قابل بازی ۳۴.۵ و در SteamOS نرخ فریم بسیار پایین ۱۴.۶.
steambench-biggest.003-980x735 عملکرد SteamOS حتی در بازی‌های ساخت ولو بسیار ضعیف است و طبق گفته Ars Technica بازی‌های Portal ،Team Fortress 2 و Dota 2 در ویندوز ۱۰ بازهم بهتر اجرا می‌شوند و در این زمینه هم ویندوز ۱۰ رقیبش را کاملاً شکست می‌دهد.
برای اینگونه بازی‌ها، که تمام توان سخت‌افزاری را استفاده نمی‌کنند بیشتر گیمرها احتمالاً تفاوت نرخ فریم را حس نخواهند کرد. با این حال حتی تلاش‌های ولو برای پورت کردن بازی‌های ساخت خود شکست خورده است و به هیچ وجه قابل مقایسه با عملکرد ویندوز ۱۰ در اجرای بازی‌ها نیست.
تنها بازی که عملکردی تقریباً برابر در هر دو سیستم‌عامل تجربه می‌کند، بازی Left 4 Dead 2 است. بازی‌های جدیدتری مانند Call of Duty: Black Ops 3 و Fallout 4 به دلیل نبود نسخه‌ لینوکسی این دو بازی هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به منبع مراجعه کنید. منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده